2015-02-01, 14:43
Medlem
BarbecueBobs avatar
Har en fråga angående handel av certifikat för usa indexen.
Svenska handelstider är 9-17:30 men usabörsen har ju tiderna 15:30-22. Är det möjligt att köpa tex bull sp500 mellan 17:30-22 ?
Citera
2015-02-01, 15:47
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbecueBob
Har en fråga angående handel av certifikat för usa indexen.
Svenska handelstider är 9-17:30 men usabörsen har ju tiderna 15:30-22. Är det möjligt att köpa tex bull sp500 mellan 17:30-22 ?

Nej för att dom handlas på stockholmsbörsen alltså gäller våra handelstider.
Citera
2015-02-01, 16:17
Medlem
BarbecueBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Nej för att dom handlas på stockholmsbörsen alltså gäller våra handelstider.

det är väl ganska surt? eller hur gör ni?
Citera
2015-02-02, 09:02
Medlem
Hej!
Har sparat ihop ~50k som jag tänkt investera i fonder (kanske inte allt)!
Är i princip helt ny och håller på att läsa upp mig om vad allt innebär, men tänkte få lite hjälp om hur/var man ska sätta pengarna. De enklaste verkar vara att lägga in pengarna i Avanza Zero fonden, men tänkte kolla här om någon har tips på något bättre?
Målet är inte att göra pengar snabbt utan ha de liggandes under en lång tid och få de att växa.
Hade även tänkt att fortsättningsvis investera 3-5k i månaden
Citera
2015-02-02, 13:00
Bannlyst
Är helt fräsch inom aktier och fonder men har ändå satt ut en del. Lagt ut totalt 60tkr på följande: Carnegie Småbolagsfond, Danske Invest Global Index, Lannebo Sverige 130/30, SKAGEN Global SEK A, SPP Aktiefond USA, Hennes & Mauritz B och Alfa Laval. Har jag spridit ut mina pengar för mycket? Avkastningen ligger just nu på 5616kr och procentavkastningen i procent är 10,24%. Har väl låtit de växa i minst 2-3 månader, ingen stenkoll. När är det dags att sälja och hade tänkt att slänga in 5-10tkr till men vad ska jag sätta dom på, några tips?
Citera
2015-02-02, 16:35
Medlem
Placering av tillgångar, är det någon som är duktig här? Snälla PMa mig.
Citera
2015-02-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeow
Placering av tillgångar, är det någon som är duktig här? Snälla PMa mig.

Om du inte kan något gör en tråd istället så du inte blir lurad av någon att gå in med alla besparingar i något förhoppningsbolag.
Citera
2015-02-02, 20:21
Medlem
Mamma-pappas avatar
Har ett problem. Hur hittar man börsinformation och vart kan man köpa olika aktier inom olika företag som man redan känner till? Vi säger att jag är intresserad av H&M, när jag söker på H&M kommer bara massa kinesiska skitföretag upp och inga svenska. Hur gör jag för att hitta HM för sverige etc?
Citera
2015-02-02, 20:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma-pappa
Har ett problem. Hur hittar man börsinformation och vart kan man köpa olika aktier inom olika företag som man redan känner till? Vi säger att jag är intresserad av H&M, när jag söker på H&M kommer bara massa kinesiska skitföretag upp och inga svenska. Hur gör jag för att hitta HM för sverige etc?
Du köper aktier via en av mäklarna, förslagsvis Avanza eller Nordnet.

Här är HM på Avanza: https://www.avanza.se/aktier/om-akti...es---mauritz-b

Här är info om HM från Google Finance: https://www.google.com/finance?cid=784157199376521

Är är HMs rapporter: http://about.hm.com/sv/About/Investo...Rapporter.html
Citera
2015-02-02, 20:54
Medlem
Jag har tänkt börja investera mina pengar till våren och sommaren med tiden att de växer till mer hanterliga summor. Finns det några slags simulatorer eller spel jag kan använda för att lära mig hur det fungerar bättre tills dess?
Citera
2015-02-02, 21:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiktivt
Jag har tänkt börja investera mina pengar till våren och sommaren med tiden att de växer till mer hanterliga summor. Finns det några slags simulatorer eller spel jag kan använda för att lära mig hur det fungerar bättre tills dess?
Ett exempel, men det är mest menat som argument för att INTE försöka slå marknaden, men lärorikt i vilket fall:

http://chartgame.com/
Citera
2015-02-03, 16:39
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hhhhej
Jag letar i dagsläget efter mina första aktier och ett företag jag verkligen uppskattar är "taxi" bolaget UBER.

Är UBER börsnoterade så att jag kan köpa aktier hos dom och isånnafall under vilket namn?

Uber ägs av Google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in