2015-04-07, 21:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Ok, tack! Hur ser jag detta på Avanza? Fonderna uppdateras ju vid 18.30 typ. Hur vet jag vad den ligger på vid 13.00 som verkar vara stopptid?

Som sagt, följer fonden ett index är det ju bara att kolla hur det utvecklar sig och hoppas inte världen går under mellan stopptiden och försäljningen

Tänker du köra swing trade med fonder eller vad gör det om det ändras lite? Fonder köps och säljs inte i realtid. Så är det bara. Vill du sälja så sälj.
Citera
2015-04-08, 15:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Okej tack! Jag antar att det innebär att mina ordrar försvann och att jag därför måste lägga nya?

Ja, det stämmer. Det är bara lägga ett par nya order!

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-09, 02:18
Medlem
En aktie är värd 10 kr.
Om företag gör mkt vinst, är det företaget som ökar aktien då?
Till exempel, dem gör så att aktien är värd 12 kr.
Citera
2015-04-09, 02:44
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
En aktie är värd 10 kr.
Om företag gör mkt vinst, är det företaget som ökar aktien då?
Till exempel, dem gör så att aktien är värd 12 kr.

Nej, tillgång och efterfrågan styr priset på aktien.
Finns det folk som vill sälja aktien för 12kr men folk vill bara köpa aktien för 10kr är aktien värd 10kr.
Men om företaget går bra och visar stabila resultat så kanske det gör att folk tänker om och istället vill köpa för 12kr/aktie. Då gäller det ju att säljarna fortfarande vill sälja för 12kr.
Citera
2015-04-09, 09:13
Medlem
BarbecueBobs avatar
Vilka listor är det förbjudet att blanka på inom den svenska börsen? finns det sätt att komma runt det eller ska man inte försöka med sånt?
Citera
2015-04-09, 10:29
Medlem
En nybörjarfråga, finns det någon anledning utöver courtage att inte sälja dagen före en aktie handlas utan utdelning och köpa igen utan rätt till utdelning?

Om man till exempel tittar på Telia så var det förra året ett tapp på ca 3,6 kr / aktie och i år ligger tappet på 3,55 kr men utdelningen blir på 3 kr. Även om man har Avanza mini på 0,25% courtage så blir det lönsamt att sälja dagen före och köpa dagen efter.

Hur kommer det här sig egentligen?
Citera
2015-04-09, 10:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinskanin
En nybörjarfråga, finns det någon anledning utöver courtage att inte sälja dagen före en aktie handlas utan utdelning och köpa igen utan rätt till utdelning?
Om du vet hur en aktie kommer att röra sig, så... Men det vet du inte.
Citat:
Hur kommer det här sig egentligen?
Att aktier går upp eller ner?
Citera
2015-04-09, 10:53
Medlem
Det kan förvisso vara så att alla jag tittat på av en slump har sjunkit med mer än utdelningen och jag bara missat de som inte gör det.

Skönt att se att du klipper bort all text utom sista frågan och sen inte förstår vad jag menar.
Citera
2015-04-09, 13:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinskanin
Det kan förvisso vara så att alla jag tittat på av en slump har sjunkit med mer än utdelningen och jag bara missat de som inte gör det.
Vore väl mer en slump om en aktie går exakt +-0 på en dag.
Citat:
Skönt att se att du klipper bort all text utom sista frågan och sen inte förstår vad jag menar.
Jo, jag förstod vad du menar. Du förstod uppenbarligen inte vad jag menade.

Svaret på din fråga är att aktier går upp eller ner. Telia gick uppenbarligen ner den dagen du tittade.
Citera
2015-04-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
.

Vad är det för över-natten risk man tar med att innehålla svenska aktier?

Eftersom börsen är stängd på natten, men aktierna rör sig ändå på natten? Hur kommer de sig?
Öppningskursen på morgonen kommer antingen vara en ökning eller en minskning från föregående dag.
Citera
2015-04-09, 19:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vad är det för över-natten risk man tar med att innehålla svenska aktier?

Eftersom börsen är stängd på natten, men aktierna rör sig ändå på natten? Hur kommer de sig?
Öppningskursen på morgonen kommer antingen vara en ökning eller en minskning från föregående dag.
Har jag inte precis svarat på alla dessa frågor?

Tiden står inte still på natten, Hennes och Mauritz fabriker kan brinna upp även efter börsens stängning. Med allt som händer på ett dygn, varför skulle aktien öppna på samma pris som den stängde?

Aktierna noterade på OMXS handlas inte efter 17:30 svensk tid, men aktierna i New York gör det. HM är noterat där också, för övrigt.

Andra marknader kan ha öppet när som helst. Jag gav tex ditt nattöppna garage som exempel, där du kan sälja handskrivna optioner till vem du vill, om du hittar köpare.

Etc.
Citera
2015-04-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Har jag inte precis svarat på alla dessa frågor?

Aktierna noterade på OMXS handlas inte efter 17:30 svensk tid, men aktierna i New York gör det. HM är noterat där också, för övrigt.

Etc.

Jo vet vi har diskuterat detta, men det aktiemarknaden är komplicerad så finns nya saker att prata om.

"Aktierna noterade på OMXS handlas inte efter 17:30 svensk tid, men aktierna i New York gör det. HM är noterat där också, för övrigt."

Detta behöver jag förstå bättre. Bra exempel du tog upp.
Följdfråga:
Kl 20.00 då kan folk i USA köpa svenska akiter som finns noterade i usa börsen?

Vi i sverige kan bara köpa USA-aktier kl 15.30.
(15.30 det är då börsen the graphs börjar röra på sig)
Men gäller det inte samma för dem i USA att dem bara kan köpa svenska aktier fram till 17.30?
Efter de klockslaget så ändras inte aktierna i deras graphs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in