2015-01-26, 22:07
Medlem
dovAkins avatar
Halloj gjorde ett konto på Avanza idag. Har ni några tips om typ vilka företag man ska börja köpa i? Jag är ganska insatt i Teknik världen och kan dem företagen ganska bra så funderar på köpa lite där.
Citera
2015-01-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Halloj gjorde ett konto på Avanza idag. Har ni några tips om typ vilka företag man ska börja köpa i? Jag är ganska insatt i Teknik världen och kan dem företagen ganska bra så funderar på köpa lite där.
Om du är insatt så köp de som är på uppåtgående. Beror lite på vad du är ute efter och ekonomi.
Citera
2015-01-27, 02:48
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Du har ingen edge och kommer därför inte kunna slå index över en längre tidsperiod. Köp några breda och billiga aktieindexfonder istället och håll (förutsatt att du har en sparhorisont på åtminstone 10 år).
Citera
2015-01-27, 11:53
Medlem
dovAkins avatar
Ja jag tänker ha dem långsiktigt
Citera
2015-01-27, 19:55
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha
Du har ingen edge och kommer därför inte kunna slå index över en längre tidsperiod. Köp några breda och billiga aktieindexfonder istället och håll (förutsatt att du har en sparhorisont på åtminstone 10 år).

Jag har några frågor angående aktier.
Det jag lärt mig är att handla när börsen är nära botten och sälja på topp.
Nu ligger börsen på nytt topprekord, men jag sällar mig med dom som tror att börsen kommer att rasa och det rejält.
Därför förbereder jag en portfölj med flera Investmentbolag Investor B, Lundberg B, Industrivärden C och Kinnevik B som jag köper när jag anser att priset är det rätta. Jag tänker öppna en ISK depå, är det bättre än en vanlig eftersom jag inte kan kvitta förlust mot vinst med ISK.
1.
Med din erfarenhet vilket skulle du välja. ISK eller vanlig depå.
2.
Hur mycket måste investmentbolagen i din portfölj sjunka innan du skulle köpa.
3.
Sitter du still i båten och låter tiden öka värdet på portföljen eller säljer du och vad är det som får dig att sälja. En viss procent ner eller vad.

Tack.
Citera
2015-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det var inte min mening att vara otrevlig, men när du refererar till dina framgångsrika polare så verkar den närmsta lösningen faktiskt att fråga dom.
Insiderinfo säger du.
Många polare som handlar framgångsrikt på insiderinfo, som de sådär bara får tag på. Jaha.
Ja, alla har vi väl vårt sätt att handla.

Handlar man på annat sätt än ren nyhetshandel så kan man gott och väl läsa nyheter om bolag, däremot ska man aldrig handla enbart på någon köp- eller säljrekommendation i nån tidning eller liknande. Man ska fatta sina beslut själv utifrån den info man har oavsett varifrån den kommer.
Jaha okej,
Jag är som sagt en nybörjare inom aktiehandeln. Rekommenderar du då mig att läsa tidningar/ artiklar för att få info och sedan handla utifrån detta? dvs. nyheter
Det svåra för mig är alltid att hitta info. Då jag känner att jag vill vara "först" känns det segt att handla på nyheter och artiklar. Men jag förstår vad du menar och som sagt har jag ingen kontakt eller liknande för att få just förstahandsinformation utan det får snarare bli andra-tredjehandsinformation i form av just tidningar/artiklar/inlägg. Finns det någon särskild site, tidning at prenumerera på eller liknande som du kan rekommendera?
Tack för hjälpen!
Citera
2015-01-27, 20:06
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugugrubah
Jaha okej,
Jag är som sagt en nybörjare inom aktiehandeln. Rekommenderar du då mig att läsa tidningar/ artiklar för att få info och sedan handla utifrån detta? dvs. nyheter
Det svåra för mig är alltid att hitta info. Då jag känner att jag vill vara "först" känns det segt att handla på nyheter och artiklar. Men jag förstår vad du menar och som sagt har jag ingen kontakt eller liknande för att få just förstahandsinformation utan det får snarare bli andra-tredjehandsinformation i form av just tidningar/artiklar/inlägg. Finns det någon särskild site, tidning at prenumerera på eller liknande som du kan rekommendera?
Tack för hjälpen!
Jag rekommenderar dig att läsa framför allt bolagens rapporter och deras siffror. De såger en hel del om hur bolagen ser ut att utvecklas på sikt. Däremot säger de ingenting om hur aktiekursen rör sig, framförallt inte på kortare sikt. Men är man nybörjare så är det ändå där man ska börja för att få en bra bas. Just nu är en bra period för det då många tunga bolag kommer med sina årsrapporter.
Citera
2015-01-27, 20:39
Medlem
consultezs avatar
Hej! Nybörjare här med förhoppningen att få lite tips, råd och svar på några frågor.

Jag kommer till sommaren att ha ett kapital på ca 130'000 NOK, men är sugen på att börja handla lite redan nu med nuvarande 20-30'000.

1. Finns det någon bra norsk motsvarighet till Avanza jag bör använda istället för att överföra mina tillgångar till Sverige? Har idag DnB i Norge. Kursen har ju vart riktigt dålig för min del den senaste tiden även om den nu återhämtat sig något. Jag antar att det är dumt att månadsvis föra över pengar till Sverige utan att ta hänsyn till kursen, men jag vill heller inte låta den komma i vägen för mitt kommande sparande. Vad bör jag göra?

2. Jag är intresserad av att blanda globalt spridda fonder med några aktier både för att få bredare kunskap och kombinera olika risknivåer. Låter det som ett vettigt resonemang, hehe? Jag undrar då om en ISK lämpar sig för mig och mitt kapital. Det verkar efter vad jag har kunnat läsa mig till som det bästa alternativet.

3. Slutligen vill jag alltså investera i både fonder och aktier med en del att "gambla" lite med medan det mesta ligger något säkrare. Jag tar gärna emot tips om hur min portfölj i grova drag skulle kunna se ut.
Citera
2015-01-27, 21:42
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consultez
Hej! Nybörjare här med förhoppningen att få lite tips, råd och svar på några frågor.

Jag kommer till sommaren att ha ett kapital på ca 130'000 NOK, men är sugen på att börja handla lite redan nu med nuvarande 20-30'000.

1. Finns det någon bra norsk motsvarighet till Avanza jag bör använda istället för att överföra mina tillgångar till Sverige? Har idag DnB i Norge. Kursen har ju vart riktigt dålig för min del den senaste tiden även om den nu återhämtat sig något. Jag antar att det är dumt att månadsvis föra över pengar till Sverige utan att ta hänsyn till kursen, men jag vill heller inte låta den komma i vägen för mitt kommande sparande. Vad bör jag göra?

2. Jag är intresserad av att blanda globalt spridda fonder med några aktier både för att få bredare kunskap och kombinera olika risknivåer. Låter det som ett vettigt resonemang, hehe? Jag undrar då om en ISK lämpar sig för mig och mitt kapital. Det verkar efter vad jag har kunnat läsa mig till som det bästa alternativet.

3. Slutligen vill jag alltså investera i både fonder och aktier med en del att "gambla" lite med medan det mesta ligger något säkrare. Jag tar gärna emot tips om hur min portfölj i grova drag skulle kunna se ut.

1. Nordnet finns i Norge. Vill du hellre ha Avanza kan du fortfarande bli kund hos Avanza. Är du folkbokförd i Norge? Som utvandrad kan du inte ha en ISK men det går bra med en KF (kapitalförsäkring, skillnaderna är minimala). Ska du bli kund hos Avanza eller svenska Nordnet (och du är utvandrad) måste du skicka in en kopia på ditt pass, samt underskrifter från två oberoende vänner/personer som intyg, lite mer pappersarbete men det är enkelt, har själv gjort det och allt står på Avanzas sida. Skit i kursen, börja månadsspara direkt. Eller vänta, upp till dig.

2. Låter vettigt. ISK/KF lämpar sig ja.

3. Om du inte har någon erfarenhet av aktiehandel lägg 90% i ett par billiga indexfonder tex. Avanza Zero, Danske Invest Global Index, SPP Aktiefond USA, Spiltan Investmentbolag och liknande. Resterande 10% gamblar du med. Köp inte förhoppningsbolag på smålistor som Aktietorget eller First North (om du gör det ändå, håll dom inte länge för du kommer fastna). Köp på dippar i större bolag på large och midcap som har en långtgående fint stigande trend.
Citera
2015-01-27, 21:50
Medlem
autobotens avatar
Detta kanske är en dum fråga, men ni får acceptera att jag är ganska grön vad gäller värdepapper osv. Jag undrar hur det funkar om jag köper ett gäng aktier under en dipp, och sedan säljer de på en topp med en vinst på exempelvis 10 000 kronor. Betyder det att någon/några förlorat 10 000 kronor till mig?

Är aktiemarknaden enbart ett utbyte av vinster och förluster eller tillförs det värde så att vinsterna hos aktieägarna kan överstiga förlusterna?
Citera
2015-01-27, 22:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Detta kanske är en dum fråga, men ni får acceptera att jag är ganska grön vad gäller värdepapper osv. Jag undrar hur det funkar om jag köper ett gäng aktier under en dipp, och sedan säljer de på en topp med en vinst på exempelvis 10 000 kronor. Betyder det att någon/några förlorat 10 000 kronor till mig?
Nja.

Han du köpte av kanske köpte för 10 år sedan och gör vinst, och han du säljer till kommer att hålla dem i 10 år, och också gör vinst.

Men visst, trading är ett nollsummespel.
Citat:
Är aktiemarknaden enbart ett utbyte av vinster och förluster eller tillförs det värde så att vinsterna hos aktieägarna kan överstiga förlusterna?
Det tillförs värde i form av vinstutdelning från företagen till aktieägare, samt tillväxt. Dvs pengar flödar från konsumenter till ägarna. Till det tillkommer en nominell prisökning på marknaden på grund av inflation som förvisso inte tillför något värde, men ändå något som du inte hade fått om du inte hade ägt några reella värden (dvs haft pengarna på sparkonto eller madrassen).
Citera
2015-01-27, 22:16
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten

Aktiemarknaden är inte ett nollsummespel. Bolagen tillförs ju ett värde i takt med att de utvecklas, förhoppningsvis till det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in