Citat:
Ursprungligen postat av
svaveldioxid92
Hejsan!
Jag är ny kring det här med aktier, fonder har jag förstått mig på och ge mig nog info om att veta att jag vill testa aktier istället.
Pengar har jag inte mycket av än men det ökar stadigt för varje månad. Dock vill jag nu testa att bygga en portfölj (eller ja, om max 6 månader då jag bör ha en stor slant nog för att det ska vara värt att handla).
Min fråga är lite hur man ska tänka när man värderar bolag. För man gör ju inte vinsten när man köper för dyra bolag.
Vad ska man kolla på? Vad ska man tänka på? Hur vet man när något är billigt eller dyrt? Hör ofta på b.la börspodden att "man bör inte köpa x för mer än xkr/aktie" osv. Well, hur vet de det?
Och som avslutning, något tips på en snygg sida där jag kan leka med låtsas pengar och låtsas aktier.
Tackar så mycket!
Det som du frågar är vad alla analytiker som sysslar med buffet/graham-metoden försöker ta reda på dag ut och dag in. Det är verkligen, och jag överdriver inte, skitsvårt att säga i förväg om ett företag är över eller undervärderat och har potential att växa. Man tittar på företaget historia genom att läsa årsrapporter vilket alla företag varje år (och kvartal) måste redovisa. Dessa berättar hur företaget presterar.
I grunden baseras denna typ av analys på att man beräknar ett företags tillgångar och tar detta minus kostnader och därmed får du ett resultat, en resultaträkning. Sen har vi även balansräkning och kassaflödesanalys.
I Balansräkningen ställer man tillgångar på ena sidan, och Eget kapital och Skulder på andra. Här kan du se om tillgångarna finansierats med egna pengar eller lånade pengar. Varför är detta intressant? Jo för du vill ju veta om företaget växer med lånade pengar som måste betalas tillbaka eller om tillgångarna finansierats med egna medel (det sistnämna är såklart positivt, företaget slipper pröjsa ränta på sin investering)
Andra tycker ovanstående är fullkomligt ointressant och tittar istället på kassaflödet. Dvs hur mycket pengar som kommer in i företaget och hur mycket som kommer ut. Samt hur tillgången på likvida medel (pengar) förändrats. Man vill gärna ha ett ökande kassaflöde hela tiden. Detta eftersom man vill att företaget ska tjäna pengar, inte förlora pengar.
I Kassaflödet får man dock vara försiktig. Kolla vart pengarna tar vägen. Har företaget ökat kassaflödet? Ja då kanske man tagit ett lån som gjort att flödet ökat. Har flödet minskat? Ja då kanske man investerat i ett nytt varulager eller så har man helt enkelt inte sålt lika mycket som man gjorde förra året?
Själv sysslar jag mer med teknisk analys. Dvs jag läser grafer med hjälp av en metod som kallas för Elliott Wave Theory. Denna ihop med andra olika tekniska instrument visar när det kan vara läge att köpa en aktie och när det är läge att sälja..
Vad som passar dig får du pröva dig fram till. Hitta din egen väg!
Lycka till!