2021-03-16, 00:04
Medlem
Internetkrigares avatar
Jag undrar en grej.

Det här med att man kan lägga undan säg 1000 kr eller 2000 kr i månaden och komma upp till en miljon på 15 år eller vad det än är.

Betyder det att man helt blint kan sprida ut pengarna helt jämnt mellan så många företag man kan hitta och efter 20 år så gör man en nettovinst. Det betyder väl också att man aldrig ska sälja aktier, för att det går helt emot filosofin.

Hur fan vet någon om Alfa Laval är värt exakt 272,34 kr.

Jag försöker tänka långsiktigt men fattar inte. Känns som att köpa/sälj grejjen är ett tradeyrke där hälften förlorar. Lägger man till scam företag och hajjar som svänger marknaden till sin fördel så går väl de flesta minus.
Citera
2021-03-16, 00:39
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Jag undrar en grej.

Det här med att man kan lägga undan säg 1000 kr eller 2000 kr i månaden och komma upp till en miljon på 15 år eller vad det än är.

Betyder det att man helt blint kan sprida ut pengarna helt jämnt mellan så många företag man kan hitta och efter 20 år så gör man en nettovinst. Det betyder väl också att man aldrig ska sälja aktier, för att det går helt emot filosofin.

Jag försöker tänka långsiktigt men fattar inte. Känns som att köpa/sälj grejjen är ett tradeyrke där hälften förlorar. Lägger man till scam företag och hajjar som svänger marknaden till sin fördel så går väl de flesta minus.

Nej, det där är skitsnack och inflation har alltid en betydande roll därtill. Å andra sidan kan du avlägga 2000 kr per månad (till ett sparkonto) x 12 x 15 och komma upp till 360 000 kr. Utan ränta inräknat.

Sprider du ut pengarna i, låt säga, 20 stycken bolag, så finns det absolut inget som säger att inte alla dessa kommer att konka förr eller senare. Även om ett par enstaka kan dra utav bara fan så måste du ju yxa av huvudet om resten ligger och blöder massivt.

Även fonder är starkt påverkade av hype och inflation, det går inte att slänga in pengar och gilla läget. Man måste alltid diversifiera portföljen och gärna sälja på topp - återinvestera. Huruvida man är en "trader" eller inte låter jag vara osagt, men att stoppa in pengar i något och sedan sitta blint på arslet är dumt.

Man kan inte sitta och göra pengar, utan att ha tur, om man inte följer med sina innehav & marknadens utveckling. Skulle du o andra sidan använda dig av en förvaltare, visst...

"Hur fan vet någon om Alfa Laval är värt exakt 272,34 kr."

Bra fråga, du snackar om rådande aktiekurs (egentligen BV) eller share price. Det finns en sjuhelvetes massa faktorer som pressar upp kurser samt ned kurser. Det är upp till dig som investerare att fastställa om en över- eller undervärdering råder gällande aktuella kursen, eller snarare börsvärdet. Man måste alltid sätta i kontext kursvärde sett till hur många aktier som ligger ute till försäljning.

Titta också på en graf och se den som en historisk tidsberättelse. Ta reda på när och varför större ökningar eller dyk skett - har dessa varit legitima? Kurser är sällan legitima, mycket fulspel finns bakom, viktigt att leta efter stabilitet, alltså när en kurs konsoliderar under längre tid.
Senast redigerad av stockcock 2021-03-16 kl. 00:43.
Citera
2021-03-16, 00:52
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Även fonder är starkt påverkade av hype och inflation, det går inte att slänga in pengar och gilla läget. Man måste alltid diversifiera portföljen och gärna sälja på topp - återinvestera. Huruvida man är en "trader" eller inte låter jag vara osagt, men att stoppa in pengar i något och sedan sitta blint på arslet är dumt.

joo men fonder har väl historiskt bevisat att de är bra?
Citera
2021-03-16, 01:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
joo men fonder har väl historiskt bevisat att de är bra?

Det beror helt på. Att investera i fonder är aldrig synonymt med linjär och fortsatt positiv avkastning. Hade det varit så enkelt hade inte räntesparkonton funnits, man hade lagt in hela rasket i fonder.

Man ska aldrig avlägga investeringar i enbart fondsparande. Att kalla det "sparande" är dock löjligt.

Det varierar också kraftigt beroende på vilken typ av fond du investerar i. Många fonder nischar sig självklart inom sektor-bubblor, som spricker förr eller senare. IT-bubblan är bra exempel. Jag gick själv in i IT-fonder som ung grabb med noll hår på pitten på den tiden, blev inte mycket kvar sen.

Man måste ha klart för sig att en fond indirekt är en form av ägandedel utspritt i flera andra bolag. Huruvida placeringen ter sig är gambling, det är fondförvaltarens uppgift. Ser du problemet där? Du ansvarar inte på samma sätt över dina investeringar...

Det är som att köra automatväxlad bil. Riktigt bekvämt tills terrängen blir knepig.
Citera
2021-03-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det beror egentligen helt på investeringshorisont och vilken tidsgraf/interval du använder. Intradagshandlar du kan t.ex. en interval på 1 min vara nödvändigt, då får man gå efter hur moving average ser ut utifrån dessa parametrar.

Kikar man på golden och death cross (vilket jag gissar på att du menar när 50 möter 200 t.ex.) så kommer mycket riktigt att linjerna för moving average att se olika ut beroende på ditt inställda "interval". Detta beror på att beräkningen ofta sker för stängningskurser (som det ditt interval är inställt på, t.ex. 1 min, 1 h, 1 dag o.s.v.)
Har en långsiktig horisont, men är ju trevligt om man kommer in rätt i aktier även om det i slutändan inte spelar jättestor roll. Vad för intervall borde man använda då?

Varken Avanza eller Tradingview har intervall på 1 min eller 1h från vad jag sett, vart kan man hitta sådant?
Citera
2021-03-16, 20:18
Medlem
Klappasäftens avatar
Kan ni rekommendera bra traderprogram för nybörjare?
Citera
2021-03-16, 20:48
Medlem
Citat:
Jag undrar en grej.

Köp företag som har en verksamhet och tjänar pengar. Då går ju folk till jobbet varje dag för att bolaget ska öka i värde. Det är därför bolag ökar i värde.
Citera
2021-03-17, 04:57
Medlem
mUdajs avatar
Tjenare tjenare

Hade tänkt köpa lite aktier, vart ska man bege sig? Avanza? Savr, sett lite reklam för dom på Facebook?

Och om någon orkar förklara, vad har man för typ säkerhet i dom bolagen om dom skulle konka, nu kanske man skulle kunna påstå att de aldrig kommer göra det, men är nyfiken.

Kan fan ingenting så.
Citera
2021-03-17, 07:59
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Tjenare tjenare

Hade tänkt köpa lite aktier, vart ska man bege sig? Avanza? Savr, sett lite reklam för dom på Facebook?

Och om någon orkar förklara, vad har man för typ säkerhet i dom bolagen om dom skulle konka, nu kanske man skulle kunna påstå att de aldrig kommer göra det, men är nyfiken.

Kan fan ingenting så.

Savr är för fonder enbart (sist jag kollade i alla fall), vilket inte är fel i sig jag som varit med ett tag är ganska kär i fonder och ETFer och är man nybörjare så skulle jag definitivt rekommendera fonder.

Avanza, Nordnet är väl likvärdiga med lite olika layout, Avanza har anställt en massa PR personer med extremt vänsteragenda så flyttar personligen över allt till Nordnet as we speak men det är ju mitt ställningstagande möjligheten till handel är likvärdig.

Aktieägarna brukar inte få någonting vid konkurs, först ska staten in, sedan om de har pensionsåtaganden, sedan leverantörer, aktieägare är sist att få någonting.

Ganska logiskt då man är delägare i ett företag om det går omkull så brukar inte Nisse som äger "Nisses Tvätt och Skrap AB" få någonting heller.

Hittade en blogg eftersom jag är för lat för att göra tabell själv:

"Så förenklat. När ett bolag ska skiftas ut sina eventuella tillgångar blir det följande turordning:

Skatteverket

Borgenärer med 1:a prioritets pant i egendom.

Borgenärer med 2:a prioritets pant i egendom.

Borgenärer med aktiepant och företagshypotek.

Anställda.

Leverantörer.

Preferensaktieägare.

Stamaktieägare" <-- You are here

https://tradevenue.se/Spartacus/vem-f%C3%A5r-betalt-n%C3%A4r-konkursen-kommer
Senast redigerad av Finans.killen 2021-03-17 kl. 08:05.
Citera
2021-03-17, 09:49
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Savr är för fonder enbart (sist jag kollade i alla fall), vilket inte är fel i sig jag som varit med ett tag är ganska kär i fonder och ETFer och är man nybörjare så skulle jag definitivt rekommendera fonder.

Avanza, Nordnet är väl likvärdiga med lite olika layout, Avanza har anställt en massa PR personer med extremt vänsteragenda så flyttar personligen över allt till Nordnet as we speak men det är ju mitt ställningstagande möjligheten till handel är likvärdig.

Aktieägarna brukar inte få någonting vid konkurs, först ska staten in, sedan om de har pensionsåtaganden, sedan leverantörer, aktieägare är sist att få någonting.

Ganska logiskt då man är delägare i ett företag om det går omkull så brukar inte Nisse som äger "Nisses Tvätt och Skrap AB" få någonting heller.

Hittade en blogg eftersom jag är för lat för att göra tabell själv:

"Så förenklat. När ett bolag ska skiftas ut sina eventuella tillgångar blir det följande turordning:

Skatteverket

Borgenärer med 1:a prioritets pant i egendom.

Borgenärer med 2:a prioritets pant i egendom.

Borgenärer med aktiepant och företagshypotek.

Anställda.

Leverantörer.

Preferensaktieägare.

Stamaktieägare" <-- You are here

https://tradevenue.se/Spartacus/vem-f%C3%A5r-betalt-n%C3%A4r-konkursen-kommer

Tackar tackar, då har jag väl lite mer kött på benen känner jag
Citera
2021-03-18, 21:01
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Tjenare tjenare

Kan fan ingenting så.

Avanza är helt okej för nybörjare, med ett bra och lättillgängligt interface, särskilt deras mobila app är trevlig. Dock räcker den inte enbart om du t.ex. handlar på utländska aktier-marknader så som NASDAQ. Med fördel kan man kombinera appen Webull för att se mer information.

Det finns något som kallas för "statlig insättningsgaranti". Du har då rätt till upp emot 950 000 kr om banken i sig skulle gå i konkurs. Jag antar att det var detta du syftade på i din fråga, själv bankerna i sig som man handlar aktier via?

Lättast är nog att börja med Avanza, gärna ett ISK-konto eller Kapitalförsäkringskonto, då slipper du deklarera manuellt och har en fin liten schablonbeskattning.
Citera
2021-03-18, 21:04
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Har en långsiktig horisont, men är ju trevligt om man kommer in rätt i aktier även om det i slutändan inte spelar jättestor roll. Vad för intervall borde man använda då?

Varken Avanza eller Tradingview har intervall på 1 min eller 1h från vad jag sett, vart kan man hitta sådant?

Tradingview har realtidsuppdatering, men man behöver att betala en mindre summa för detta per månad. Alltså :realtid, 1 sek, 1 min o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in