Citat:
Har haft några olika fonder i olika banker som tex farmor började spara åt mig när jag var liten.
Dessa fonder har jag nu samlat till min vanliga bank som jag använder.
Bör jag sälja av dessa och lägga in dom på tex mitt opti-konto? För jag antar att jag får betala typ 30% skatt på dessa fonder?
Sedan har jag två konto på avanza. Ett isk och ett AF. Går det att flytta över allt till ISK kontot? Eller måste sälja av allt och köpa aktier på nytt?
Dessa fonder har jag nu samlat till min vanliga bank som jag använder.
Bör jag sälja av dessa och lägga in dom på tex mitt opti-konto? För jag antar att jag får betala typ 30% skatt på dessa fonder?
Sedan har jag två konto på avanza. Ett isk och ett AF. Går det att flytta över allt till ISK kontot? Eller måste sälja av allt och köpa aktier på nytt?
Det beror helt på hur vinsten/avkastningen ser ut. Flyttar du det till ett ISK-konto kommer du att få betala reavinst om du plussat. Huruvida du bör sälja fonderna och plocka vinst är svårt att svara på. Visar fonderna på en stabil avkastning och ökar kontinuerligt? Vill du ta hem vinst och investera i annat?
Det går. Det spelar dock ingen roll om du säljer allt från ett AF och sedan flyttar över till ett ISK, du kommer fortfarande att få skatta reavinst. Detta då flytt mellan dessa kontotyper från AF till ISK ses som en "försäljning".
Har du ett AF-konto hos annan bank och vill flytta över värdepapper därifrån till Avanza så måste du först flytta dem till ett AF-konto hos Avanza, sedan kan du flytta dem vidare till ditt ISK på Avanza.
Vill du INTE fortsätta investera i de aktier/fonder du investerat i tidigare hos andra banker är det lättast att bara sälja, sedan överföra likvida medel direkt till ditt ISK i Avanza. Sedan därifrån investera på nytt i intressanta bolag/fonder o.s.v. som du är sugen på.