2021-06-16, 21:10
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToutLeMond
Har haft några olika fonder i olika banker som tex farmor började spara åt mig när jag var liten.

Dessa fonder har jag nu samlat till min vanliga bank som jag använder.

Bör jag sälja av dessa och lägga in dom på tex mitt opti-konto? För jag antar att jag får betala typ 30% skatt på dessa fonder?

Sedan har jag två konto på avanza. Ett isk och ett AF. Går det att flytta över allt till ISK kontot? Eller måste sälja av allt och köpa aktier på nytt?

Det beror helt på hur vinsten/avkastningen ser ut. Flyttar du det till ett ISK-konto kommer du att få betala reavinst om du plussat. Huruvida du bör sälja fonderna och plocka vinst är svårt att svara på. Visar fonderna på en stabil avkastning och ökar kontinuerligt? Vill du ta hem vinst och investera i annat?

Det går. Det spelar dock ingen roll om du säljer allt från ett AF och sedan flyttar över till ett ISK, du kommer fortfarande att få skatta reavinst. Detta då flytt mellan dessa kontotyper från AF till ISK ses som en "försäljning".

Har du ett AF-konto hos annan bank och vill flytta över värdepapper därifrån till Avanza så måste du först flytta dem till ett AF-konto hos Avanza, sedan kan du flytta dem vidare till ditt ISK på Avanza.

Vill du INTE fortsätta investera i de aktier/fonder du investerat i tidigare hos andra banker är det lättast att bara sälja, sedan överföra likvida medel direkt till ditt ISK i Avanza. Sedan därifrån investera på nytt i intressanta bolag/fonder o.s.v. som du är sugen på.
Citera
2021-06-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Mest korrekt blir om du snokar upp ungefär vad dollarkursen stod i när du köpte aktien. På isk spelar det ingen roll skattemässigt, men med af-konto kan det vara bra att hålla reda på inköpskurs för att få rätt anskaffningsvärde.
Tack för svar. Ja, jag får lov att försöka hitta kursen vid köptillfället. Tänker nämligen så att det blir rätt vid deklaration.
Citera
2021-06-18, 09:22
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Ett tips är att hålla igång och dagligen kika på börsmarknaden, lära sig hur och varför kurser ökar eller sjunker - särskilt generellt kring sektorer. Vare sig du vill "trejda" eller ligga lång är det viktigt att sätta sig in i hur börsen och marknaden rör sig. Om ett av dina innehav, eller ett annat bolag du håller koll på, ökar kraftigt eller dyker kraftigt - ta reda på varför.

Det kan också vara vettigt att hoppa in i några mindre bolag med hög volatilitet. Detta utvecklar ens börspsykologi och lär sig att hantera olika känslor av ångest och stress. Förluster gör man när man är en liten sissy-boy och säljer i panik när större nedgångar ses. Har du gjort din DD bra och blivit härdad så kapitaliserar man på större nedgångar.

Även viktigt att lära sig en egen strategi (som passar just en själv) om när man ska handla, när man ska sälja. Vissa har gränser på sälj på t.ex. +10 % eller +20 %. Är du inne i högaktuella bolag med stor volatilitet är det inte ovanligt med ökningar på upp emot 100 % på en dag.

Det är extremt viktig att veta NÄR man ska sälja, när ska man plocka vinst. Eller sälja för att undvika fortsatta ras! Samma lika gäller för NÄR man ska köpa. Köp inte på topp, när kurserna mega-sprutar efter bra nyheter, vänta in vinsthemtagningsdyk. Handlar du på börsmarknader som det blankas på, räkna med nedgång dagen efter exempelvis (när fina nyheter framkommit som drivit upp kurser).

Även viktigt att ha likvida medel över som du kan nyttja när tillfälle ges. På NASADAQ är det t.ex. vanligt med shady analysbolag som kör "hit pieces" mot företag som man räknar med ska köra en sunkig delårsrapport. Ofta samkör man det med hård blankning. Låt stollarna göra sitt, bottendragga sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Skynda långsamt. Undvik meme stocks. När någon rekommenderar ett företag så kommer rekommendationen så sent att det blir onödigt dyrt och det är sällan det är ett bra råd. Ta alla råd med en grov nypa salt. Om du har ett specialintresse så är dina kunskaper där större än marknaden och du kan då välja din egen väg och ibland vara långt före hela marknaden. Det kan tyckas tråkigt men läs kvartalsrapporter. Ökar antalet kunder? Ökar antalet anställda? Säljer eller köper nyckelpersoner i företaget aktier i det egna bolaget? Säljer företaget något man bara måste ha oavsett pris? Har företaget en monopolställning? Är aktien just nu ovanligt dyr eller ovanligt billig?

Starka tips man bockar och tackar

Händer intressanta saker idag med Karolinska Dev. Köpte tidigare när den gick nedåt efter en stark uppgång. Nu verkar det löna sig.
Citera
2021-06-19, 22:41
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Jag månadssparar i aktier och har tänkt att spara väldigt långsiktigt. Det är en blandning av olika aktier i olika brancher. Tanken är att det ska vara passiva aktier. Dvs jag ska sälja ytterst sällan och hänga med på upp&ned gångar. Eftersom jag vill spara i 20 år typ, så vill jag gärna ha olika investmentbolag, utdelningsaktier m.m. Diversifieringen är väl att jag köper och behåller det jag finner intressant med mycket tanke bakom såklart.

De flesta säger att 10-15 bolag är ungefär lagom, men jag kommer antagligen skaffa många fler. Är det några mer här som tänker ungefär lika? Blandar svenska och utländska aktier 😊

Har 15 olika just nu, svenska, norska&amerikanska. Större delen är stora stabila bolag som tex berkshire hathaway, investor, volvo, microsoft, Bakkafrost m.m
Med så lång sparhorisont är det bättre att spara i billiga fonder. Fördelen med det är att man slipper blanda in känslor, som man alltid gör i aktieaffärer. Man känner på sig och man tror, man påverkas av vad andra känner på sig och tror. Man läser tips från andra och från sk experter. Man tror sig om att logiskt kunna resonera sig fram till vad man ska köpa, när man ska köpa eller sälja. Den bistra sanningen är att det kan varken du eller de sk experterna. Att köpa enstaka aktier är detsamma som att tro sig bli rik på att spela på hästar. Köpa enstaka aktier kan man göra för spänningen skull, och med pengar man har råd att förlora. Den absolut säkraste vinsten kammar man hem i långsiktigt månatligt köp av billiga indexfonder typ avanza Zero eller en robotfond. Enstaka aktier som man väljer själv är inget annat än roulette.
(Men som det ser ut just nu med en löjligt överhettad marknad, är det kanske bättre att spara på ett bankkonto med en ränta som täcker upp inflationen.)
Glöm heller inte bort att tips man läser eller får, är oftast bara manipulation från människor som har eget intresse i att en aktie ska gå upp eller ner.
Du skriver också att du tänker hänga med på uppgångar och nedgångar, men det klarar varken du eller någon annan. Resultatet blir tyvärr oftast att det istället blir tvärtom. Men har du lekpengar som du har råd att förlora, så gör så för spänningen skull om lotto eller keno inte känns lika spännande.
Senast redigerad av Trollet3 2021-06-19 kl. 22:45.
Citera
2021-07-15, 21:46
Medlem
Smutzs avatar
Tjena alla monsterdiggare.
I andra aktieforum har jag hört det talas varmt om Cibus för att de har månadsutdelning och när det nyligen framkom att SBB undersökte möjligheten att införa det mottogs det positivt av flera aktieägare. Det roliga med månadsutdelning kontra halvårs-, kvartals- eller helårsutdelning tycks vara att man återinvesterar lite men ofta istället för mycket men sällan.

Gör det verkligen någon skillnad i slutändan eller känns det bara bättre?

Om det ger aktieägarna en bättre utdelning över tid, givet att de återinvesteras, varför gör inte alla traditionella utdelningsbolag så?
Citera
2021-07-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tjena alla monsterdiggare.
I andra aktieforum har jag hört det talas varmt om Cibus för att de har månadsutdelning och när det nyligen framkom att SBB undersökte möjligheten att införa det mottogs det positivt av flera aktieägare. Det roliga med månadsutdelning kontra halvårs-, kvartals- eller helårsutdelning tycks vara att man återinvesterar lite men ofta istället för mycket men sällan.

Gör det verkligen någon skillnad i slutändan eller känns det bara bättre?

Om det ger aktieägarna en bättre utdelning över tid, givet att de återinvesteras, varför gör inte alla traditionella utdelningsbolag så?

Huruvida det är bättre eller sämre har enbart med bolagets kassaflöde att göra. Om bolagets verksamhet innebär att flödet av pengar in i bolaget är jämnt fördelat över årets alla månader, då är det rimligt att också dela ut pengar månadsvis. Och motsvarande för alternativa scenarion. Att dela ut månadsvis bara för att är rent trams.

I fallet Cibus är det fullt rimligt med de kontrakt de sitter på. I fallet SBB är det solklart att Batljan försöker göra den till en folkaktie, vilket givetvis kommer förenkla framtida kapitalanskaffning. I båda fallen tror jag att man lyckas bra. Men det unika med att dela ut månadsvis vattnas ur om/när alla gör det.
Citera
2021-07-18, 19:48
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Huruvida det är bättre eller sämre har enbart med bolagets kassaflöde att göra. Om bolagets verksamhet innebär att flödet av pengar in i bolaget är jämnt fördelat över årets alla månader, då är det rimligt att också dela ut pengar månadsvis. Och motsvarande för alternativa scenarion. Att dela ut månadsvis bara för att är rent trams.

I fallet Cibus är det fullt rimligt med de kontrakt de sitter på. I fallet SBB är det solklart att Batljan försöker göra den till en folkaktie, vilket givetvis kommer förenkla framtida kapitalanskaffning. I båda fallen tror jag att man lyckas bra. Men det unika med att dela ut månadsvis vattnas ur om/när alla gör det.

Tack för svaret, då förstår jag bättre 🙂.
Jag tänker dock att det kanske också kan få en viss effekt på ett långsiktigt sparande.

Vi låtsas att ett bolag har aktiekursen 120 kr och 5% i direktavkastning, jag äger 240 aktier där.

Delar de ut 6 kr per aktie en gång om året får jag 1440 kr och kan köpa 12 nya aktier.

Delar de istället ut 50 öre per aktie i månaden får jag 120 kronor första månaden och kan köpa en ny aktie, nästa månad får jag 121 kr, osv. Så då har jag efter ett år 12 nya aktier aktier + 78 kr.

Det som ställer till det blir ju dippen som sker i samband med x-dagen. Vid årsutdelning blir det ett större fall och därmed bättre köpläge för hela klumpsumman.

Finns det någon i tråden som är bättre än mig på matte och kan bedöma om det ena teoretiskt sätt är bättre än det andra om man ständigt återinvesterar?
Citera
2021-07-19, 19:06
Medlem
Internetkrigares avatar
När man köper eller säljer en fond, gäller priset som står när man trycker på sälj/köp knappen eller när köpet går igenom? Det brukar ta någon dag.
Citera
2021-07-19, 20:13
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
När man köper eller säljer en fond, gäller priset som står när man trycker på sälj/köp knappen eller när köpet går igenom? Det brukar ta någon dag.
Handlar du innan stopptiden får du stängningskursen för affärsdagen.

Det står på varje fond. Exempel:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/181108/lansforsakringar-usa-indexnara

Länsförsäkringar USA Indexnära

Stopptid 13:00
Affärsdag köp Samma dag
Affärsdag sälj Samma dag
Syns på kontot köp Nästa dag
Syns på kontot sälj Nästa dag
Citera
2021-07-19, 20:18
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Handlar du innan stopptiden får du stängningskursen för affärsdagen.

Det står på varje fond. Exempel:

Vilken scam, sålde Avanza Zero i morse, den står på -1.37% kl 13. Får -2.2% tillbaka.
Senast redigerad av Internetkrigare 2021-07-19 kl. 20:34.
Citera
2021-07-19, 21:10
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tack för svaret, då förstår jag bättre 🙂.
Jag tänker dock att det kanske också kan få en viss effekt på ett långsiktigt sparande.

Vi låtsas att ett bolag har aktiekursen 120 kr och 5% i direktavkastning, jag äger 240 aktier där.

Delar de ut 6 kr per aktie en gång om året får jag 1440 kr och kan köpa 12 nya aktier.

Delar de istället ut 50 öre per aktie i månaden får jag 120 kronor första månaden och kan köpa en ny aktie, nästa månad får jag 121 kr, osv. Så då har jag efter ett år 12 nya aktier aktier + 78 kr.

Det som ställer till det blir ju dippen som sker i samband med x-dagen. Vid årsutdelning blir det ett större fall och därmed bättre köpläge för hela klumpsumman.

Finns det någon i tråden som är bättre än mig på matte och kan bedöma om det ena teoretiskt sätt är bättre än det andra om man ständigt återinvesterar?
Fördelen med månatlig utdelning är att dina nya aktier delar ut direkt istället för att du behöver vänta ett par månader.

När det gäller återinvestering så kan man också tänka på riskminimering genom att inte lägga alla ägg i samma korg. Min strategi är att tillskapa så många "gratisaktier" som möjligt där det inte spelar så stor roll om företaget går dåligt. Det vill säga man köper aktie A för en viss summa och låter den ligga, man köper aktie B och låter den ligga, samma sak för aktie C... och aktie D köps för utdelningen från aktie A, B och C. När aktie A har legat 10-15 år så har den delat ut lika mycket pengar som du köpte den för och är alltså en riskfri och gratis aktie - går företaget i konkurs eller stoppar utdelningen är det ju tråkigt men det spelar då inte så stor roll på grund av diversifieringen.
Citera
2021-07-19, 21:57
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Vilken scam, sålde Avanza Zero i morse, den står på -1.37% kl 13. Får -2.2% tillbaka.
Så funkar fonder, ja. Så har fonder alltid funkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in