2021-03-18, 21:05
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan ni rekommendera bra traderprogram för nybörjare?

Program som i att screena aktier? Tyvärr kan man inte koppla dessa till svenska banker/börsmäklare förutom t.ex. InFront.

Kika in Tradingview samt Webull, sistnämnda fungerar ypperligt för t.ex. screening på NASDAQ.
Citera
2021-03-20, 16:30
Medlem
Internetkrigares avatar
Jag började för en vecka sen och har en taktik på att lägga större delen på fonder. Jag valde nog aktier lite för snabbt och valde mest de jag kände igen och vissa som är i marknaden jag tror kommer gå bra i snar framtid. Min portfölj innehåller dessa, vad tycker ni?

Alfa Lava,
Hexpol B,
Investor B,
Kungsleden,
SCA B,
Skanska B,
SSAB A,
ÅF Pöyry B,
Citera
2021-03-20, 21:25
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Jag började för en vecka sen och har en taktik på att lägga större delen på fonder. Jag valde nog aktier lite för snabbt och valde mest de jag kände igen och vissa som är i marknaden jag tror kommer gå bra i snar framtid. Min portfölj innehåller dessa, vad tycker ni?

Alfa Lava,
Hexpol B,
Investor B,
Kungsleden,
SCA B,
Skanska B,
SSAB A,
ÅF Pöyry B,

Ganska stabil gubb-aktieportfölj. Kan vara vettig att slänga in Essity där också.

Tycker även du bör diversifiera och samtidigt investera i en mer "offensiv portfölj" där det är mer action. Titta efter lite mindre bolag inom heta sektorer, t.ex. GreenTech, och leta en bra entry där kurser dykt och ta då entry, köp aldrig på topp. Lås dig inte till investeringar enbart på svenska börsen utan kika samtidigt på NASDAQ. Eftersom att du är nybörjare så bör du inte gå in för saftigt här.

Lycka till!
Citera
2021-03-20, 21:33
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Ganska stabil gubb-aktieportfölj. Kan vara vettig att slänga in Essity där också.

Tycker även du bör diversifiera och samtidigt investera i en mer "offensiv portfölj" där det är mer action. Titta efter lite mindre bolag inom heta sektorer, t.ex. GreenTech, och leta en bra entry där kurser dykt och ta då entry, köp aldrig på topp. Lås dig inte till investeringar enbart på svenska börsen utan kika samtidigt på NASDAQ. Eftersom att du är nybörjare så bör du inte gå in för saftigt här.

Lycka till!

Finns det några tumregler när man jagar dippar? Tänkte satsa månadsvis. Har inga problem med att vänta in dippar med jämna mellanrum.
Citera
2021-03-20, 22:39
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Finns det några tumregler när man jagar dippar? Tänkte satsa månadsvis. Har inga problem med att vänta in dippar med jämna mellanrum.

Om du är mycket färsk och nybörjare så blir det svårt att ge en kort lektion i att försöka skola dig, men jag kan ju försöka med lite text, och sedan får du aktivt själv använda informationen och utveckla dig vidare.

Tumregeln är att köpa vid dyk, detta gäller egentligen för alla aktier. Men det är klart att man kan få FOMO och hoppa in i någon fet rusning.

Tålamodet är investerarens bästa vän. Däremot måste varje dyk analyseras, vad beror det på? Sker dyket enskilt i ett visst bolag och varför, eller är det generellt på sektorn, eller för större delen av marknaden i sig? Dyk presenteras ofta efter större kursrusningar, och då primärt dagen efter, man ser en "sättning", detta beror på vinsthemtagning och att många "blankar" aktier. Detta är mycket vanligt på t.ex. NASDAQ snarare än svenska börsen. Dyk presenteras också ofta efter delårsrapporter, det är vanligt hos mindre bolag (tänk förhoppningsbolag). Delårsrapporterna är sällan alltför bra, och ett dyk kan ses till följd. Delårsrapporten är inte super-relevant, man investerar alltid p.g.a. framtidspotential.

Dyket i sig ger en bra "entry", men man kan ju inte hoppa in i dyk där bolaget har usla framtidsutsikter och kursen fortsätter att blöda. Volatila rörelser i bolag är intressant att leta efter, dessa kan bero på att många trejdar aktien, och att även många blankar den. Det viktiga är att sätta sig in och analysera bolaget, känna till framtida "katalyser/triggers" som kommer att få kursen att sticka iväg. När kursen väl gör detta får man ta sig en funderare, vill man trejda och plocka vinst, eller ligga kvar lång - varför inte både och?

Den här typen av kursrörelser kommer du inte att se hos "gubbaktier", du har heller inte samma möjlighet till att bottendragga, köpa in dig, och invänta en signifikant kursrusning inom en het sektor. Det är inte ovanligt att en kurs rusar över 100 %.

Hoppa inte in i pump & dumps, lås dig inte enbart till svenska börsen och gubbaktier, och prova vattnet lite på NASDAQ och gärna intressanta förhoppningsbolag med intressant utvecklingspotential - huruvida dessa bolag har gått i konken om fem år är inte relevant. Du investerar i hype och potential.

Huruvida din investeringshoristont ser ut är alltid individuellt. Inget säger att man ska köpa in sig i ett bolag och ligga kvar i flera år. Ta en dagsgraf på Plug Inc (NASDAQ) som exempel. Kursen har dykt kraftigt p.g.a. diverse faktorer, men avyxningen skedde häromdagen när det visade sig att deras ekonomiska rapporter varit felaktiga de senaste åren, troligen p.g.a. mänskliga faktorn. Marknaden tappade förtroende helt och sålde ut sig, kursen dök. Är bolaget intressant fortfarande? Helt klart. Finns framtidspotential? Helt klart. Säger nu inte att du ska gå all in i Plug Inc, men menat som ett exempel när ett dyk kan ske och när det kan vara vettigt att kapitalisera på det.
Senast redigerad av stockcock 2021-03-20 kl. 22:46.
Citera
2021-03-20, 22:49
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Om du är mycket färsk och nybörjare så blir....

Tack som fan, intressanta punkter värt att fundera på. Man får väl lära sig den hårda vägen.
Citera
2021-03-20, 23:04
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Tack som fan, intressanta punkter värt att fundera på. Man får väl lära sig den hårda vägen.

En sak till som jag inte tog upp gällande dyk. Större investerare, typ institutionella "tutes" och hedgefonder, men även mindre aktörer, och grupper, kör ibland s.k. "stop-loss raids". Ofta har man köpt på sig större volymer initialt, som man sedan dumpar. Antingen direkt eller pö om pö. Men du kan nog ge dig fan på att man handlar av varandra strukturerat. Detta medför att kurspriset temporärt sänks och "stop loss-orders" frisätts. Många nybörjare har ofta en stop-loss inlagd, exempelvis: Du har köpt till ett kurspris av $10, kursen ökar till $15. Du har sedan en stop-loss inställd på kanske $12 där du per automatik kommer lägga ut ordern på marknaden och ditt innehav säljs. Vid en stop-loss raid är målet att slam-suga aktier till ett så lågt pris som möjligt. Många tänker även "vad i h-vete händer, kursen dyker"...säljer sedan sitt innehav i ren panik. Stora bollar är viktigt, sitt kvar i båten när det stormar, hoppa inte överbord.

När du är inne i volatila marknader, använd aldrig stop-loss. Sätt kurslarm och övervaka kursen så gott det går i realtid.

Fan alltså man borde skriva en stor krönika/guide om fulspelet på börsen egentligen, så slipper nybörjare att gå i fällor.

Undrar du något mer, eller inte förstår vissa begrepp jag använder, så är det bara att fråga. Svarar i mån av tid eller så svarar någon annan. Jag tycker det är riktigt kul med seriösa nybörjare som vill in på marknaden och investera, snarare än fanskapen som gjorde sina första affärer i WSB-pumparna och ska sprida sin dynga - kaxiga och oinsatta.
Senast redigerad av stockcock 2021-03-20 kl. 23:11.
Citera
2021-03-20, 23:24
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
En sak till som...

jäävlar, den taktiken har man inte hört haha, håller mig till farfar aktier till en början
Citera
2021-03-20, 23:43
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
jäävlar, den taktiken har man inte hört haha, håller mig till farfar aktier till en början

Haha! Nej, men det jag skriver ska absolut inte låta dig, eller andra, till att bli avskräckta. Men gällande investeringar på t.ex. NASDAQ så är det rejält med action, särskilt inom mindre "förhoppningsbolag". Man ska vara förberedd.

Släng in några tusenlappar, småsummor, framöver. Det är svårt att hålla sig aktiv annars och studera/analysera marknadens rörelser och bli mer och mer insatt i fulspelet. Man blir mer vaksam och insatt när man själv är investerad. Se det som "lärpengar".

Man kan göra snabba cash här, men även mycket bra långtidsinvesteringar. Så, när du känner dig redo, hoppa vidare. Lås dig för i h-vete inte till svenska börsen, särskilt inte småbolag på svenska börsen. Fulspelet här är bra utbrett i form av pump & dumps.
Citera
2021-03-23, 09:05
Medlem
Klappasäftens avatar
Vad är era strategier för att hitta bra bolag med bra fundamenta?
Citera
2021-03-23, 09:30
Medlem
Citat:

Steg ett börjar med någon sorts tankeverksamhet. Jag försöker identifiera ett problem eller ett behov i samhället. Ett infantilt exempel skulle kunna vara observationen av att "alla" äger en iPhone. Således får jag i det här exemplet upp ögonen för Apple.

Nästa steg är att läsa så in i helvete, och när du är klar med det läser du lite till. Du bör gå igenom redovisningen för att lära känna affären: vad säljer man, hur, var och för hur mycket. Se till att du förstår affären.

Vidare bör du analysera risker. Exempelvis kanske du identifierar ett beroende till en underleverantör och deras prissättning, eller beroende av en råvara. Det kan också vara politiska risker som att EU bestämmer sig för att bensinbilar helt plötsligt är förbjudna.

Det går inte att få ner hela processen på papper. Läs och förstå, fundera över om bolaget fortfarande dominerar om 10 år.
Citera
2021-03-23, 15:00
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Undvika allt på Aktieraketer och dylika sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in