2020-05-21, 09:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Nyemmission på G som säkert inte blir fulltecknad och därmed tvingar bolaget i konkurs.
Tror det är gresakört för Eniro.

Det har inte tjänat något pengar på länge, och kommer fortsätta att inte tjäna några pengar.
De har inget nytt, de har inga idéer, de försöker bara hålla ett läckande skepp flytande just nu känns det som.

Klockren analys från 2015-01-23!
Citera
2020-05-28, 22:35
Marknadsfrågor?

Några frågor?

1. är det enbart STATEN och riksbanken som får handla och sälja i förstahandsmarknaden?
2. Säljs det enbart statsobligationer och aktier i förstahandsmarknaden?
3. hur vanligt är det att folk köper och säljer i förstahandsmarknaden?
4. detta förstahandsmarknaden är det enbart för västländer eller enbart för Sverige?
5. vilken är billigare att köpa och sälja i förstahandsmarknaden eller andrahandsmarknaden?
6. det var något i stilen att riksbanken FÅR ENBART KÖPA OCH SÄLJA I ANDRAHANDSMARKNADEN, NU UNDRAR JAG VARFÖR??? och gäller det bara i Sverige eller är det så hela världen?
7. finns det någon begränsningar av tid och pengar i förstahandsmarknaden och andrahandsmarknaden?

Källa:
https://www.aktiespararna.se/Artikel...-pa-frammarsch
Senast redigerad av svensson1970 2020-05-28 kl. 22:50.
Citera
2020-06-03, 13:41
Medlem
Vart ska man vända sig för att "utbilda" sig och lära sig mer om alla termer och former av investeringar?
https://www.aktiespararna.se/utbildningar
Youtube?
Bara att skita i ovan och fortsätta handla och lära sig av verkligheten?
Citera
2020-06-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
På avanza finns det ''intjänad ränta denna månad'' men hur gör man om man vill se hur mycket ränta man har fått av en fond över en längre period/hela perioden man ägd fonden?

Fonder betalar inte ränta, du får titta efter Avkastning % eller Avkastning hos Avanza.
Citera
2020-06-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubi
Vart ska man vända sig för att "utbilda" sig och lära sig mer om alla termer och former av investeringar?
https://www.aktiespararna.se/utbildningar
Youtube?
Bara att skita i ovan och fortsätta handla och lära sig av verkligheten?

Vad som passar dig bäst vet bara du men jag skulle rekommendera att man försöker läsa på när det kommer till grunderna iaf, kan vara en sparad läropeng.

Allt finns på nätet idag, Investopedia tex, man kan lära sig genom att läsa på forum och lyssna på poddar. Kvalitetsaktiepodden har ett par avsnitt om hur dom ser på olika nyckeltal tex.
Det finns mängder av böcker osv.

Väldigt många skippar kunskapsbiten och bara bettar som om det inte fanns någon morgondag, har sett en del som bränt sig riktigt illa på detta så om det är det du väljer, var försiktig med insatserna.
Citera
2020-06-08, 20:17
Medlem
Noobfråga här angående fonder eller investmentbolag som många kallar för bra nybörjaraktier/defensiva aktier. Har googlat och känslan är att dom flesta säger investmentbolag pga att det kostar att köpa fonder men då kollade jag upp avanza zero som nån föreslagit för mig tidigare och där är det ju dom mest omsatta aktierna som följs gratis.
Jämförde med några av dom stora investmentbolagen Investor, Lundberg och Industrivärlden. Känslan var att dom ägde ungefär samma bolag som avanza zero följer och för att krångla till det lite för mig så investerade Lundberg i Industrivärlden, börsinavel ? Finns det några tips, bloggar eller trådar som avhandlar skillnaderna eller är det större skillnad på deras aktieägande än vad jag beskriver ?
Citera
2020-06-08, 21:30
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeLish
Noobfråga här angående fonder eller investmentbolag som många kallar för bra nybörjaraktier/defensiva aktier. Har googlat och känslan är att dom flesta säger investmentbolag pga att det kostar att köpa fonder men då kollade jag upp avanza zero som nån föreslagit för mig tidigare och där är det ju dom mest omsatta aktierna som följs gratis.
Jämförde med några av dom stora investmentbolagen Investor, Lundberg och Industrivärlden. Känslan var att dom ägde ungefär samma bolag som avanza zero följer och för att krångla till det lite för mig så investerade Lundberg i Industrivärlden, börsinavel ? Finns det några tips, bloggar eller trådar som avhandlar skillnaderna eller är det större skillnad på deras aktieägande än vad jag beskriver ?

Det är nog ungefär samma sak, Investment bolagen äger ju även en del mindre bolag också och är inte riktigt lika breda så lite mer risk (och potentiell avkastning) där. Omx30 är ju så tråkig en fond kan bli, men om man prioriterar spänning så blir det oftast på bekostnad av sina pengar så det kanske bara är bra. Som flesta tycker nog att den är för smal för att ha allt för stora summor i, men då är den ändå bredare än investmentbolagen. Jag tycker att det är värt 0.11% för avanza global istället.

Sen är det värt att räkna med investmentbolagenskosgnader. Det är inte bara en brevlåda och en aktieportfölj utan dom har väl kontor och folk som får lön precis som alla andra företag? Hur förhåller sig den kostnaden jämfört med avgiften på en fond?
Citera
2020-06-08, 22:30
Medlem
Tack för bra svar
Avanza global eller usa var jag faktiskt lite inne på att också ha som komplement. Dom stora svenska investmentbolagen verkar ju väldigt hemmakära.

Lyssnade på https://soundcloud.com/avanzapodden/...nvestmentbolag och dom pratade också om det där med investmentbolagens kostnader så det ska jag absolut kolla på.
Citera
2020-06-12, 18:26
Jag vet verkligen inte hur jag ska lägga upp mitt månadssparande. Jag vill köpa typ allt. Jag vill köpa alla indexfonder, Avanzas nya tech fond, lite andra fonder jag hört om

Hur ska man tänka?? 1-5 år framöver tänker jag
Citera
2020-06-15, 10:51
Medlem
Dun fråga kanske men man lär sig med tiden.
Jag köpte BEAR OMX X18 von16 fredags. I början på dagen gick börsen uppåt och jag förstår att jag gick back eftersom det underliggande instrumentet är OMX Stockholm som för dagen gick uppåt.

Men i slutet av fredagen 12e juni 2020 så var OMX, Stockholm på -+0 %. Trots att det var så så backade mitt köp av bear OMX x18 med 7,78%.

Min fråga är då varför och hur det hänger ihop.
Citera
2020-06-15, 11:42
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
Dun fråga kanske men man lär sig med tiden.
Jag köpte BEAR OMX X18 von16 fredags. I början på dagen gick börsen uppåt och jag förstår att jag gick back eftersom det underliggande instrumentet är OMX Stockholm som för dagen gick uppåt.

Men i slutet av fredagen 12e juni 2020 så var OMX, Stockholm på -+0 %. Trots att det var så så backade mitt köp av bear OMX x18 med 7,78%.

Min fråga är då varför och hur det hänger ihop.
Spreaden på det du köpt är enorm, så du förlorade pengar direkt när du köpte det. Det är antagligen denna förlust du ser, spreaden är ca 8%.
Citera
2020-06-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Spreaden på det du köpt är enorm, så du förlorade pengar direkt när du köpte det. Det är antagligen denna förlust du ser, spreaden är ca 8%.
När jag tittar under avgifterna så står det att spreaden är på 0,82.. vad är det billigaste att köpa om man tror att OMX går upp eller ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in