2022-02-05, 10:52
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Tjena,

Har nu under närmare ett år betalat av diverse skulder till KF och olika inkassobolag. Ca 10.000kr /månad. Och är snart skuldfri.

Nu är tanken att fortsätta pytsa in dessa 10.000kr /månaden på börsen. Jag har absolut noll koll. Var ska jag börja? Var hittar jag bra information?
Citera
2022-02-06, 22:37
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tjena,

Har nu under närmare ett år betalat av diverse skulder till KF och olika inkassobolag. Ca 10.000kr /månad. Och är snart skuldfri.

Nu är tanken att fortsätta pytsa in dessa 10.000kr /månaden på börsen. Jag har absolut noll koll. Var ska jag börja? Var hittar jag bra information?

Finns massor av olika investeringsstrategier, vad hade du tänkt dig? Först och främst, lång/kortsiktiga investeringar?
Citera
2022-02-07, 17:07
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Finns massor av olika investeringsstrategier, vad hade du tänkt dig? Först och främst, lång/kortsiktiga investeringar?

Tänkte börja med att investera långsiktigt (fonder? indexfonder? räntefonder? obligationer?!), samtidigt som jag försöker lära mig mer om hur man handlar med aktier, och därefter börja investera i aktier jag tycker verkar intressanta.

Räcker det med att läsa avanzas introduktionskurs och sen 'go wild'? Har ju ingen aning om vad jag ska göra med alla mina pengar nu efter skulderna är betalda.
Citera
2022-02-07, 23:35
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tänkte börja med att investera långsiktigt (fonder? indexfonder? räntefonder? obligationer?!), samtidigt som jag försöker lära mig mer om hur man handlar med aktier, och därefter börja investera i aktier jag tycker verkar intressanta.

Räcker det med att läsa avanzas introduktionskurs och sen 'go wild'? Har ju ingen aning om vad jag ska göra med alla mina pengar nu efter skulderna är betalda.

I ditt läge hade jag valt indexfonder/fonder/investmentbolag. Eventuellt lagt ner ett par hundralappar på en grundläggande bok om investeringar om du vill lära dig grunderna. Tycker du sen det verkar intressant och vill fördjupa dig är det bara fantasin som sätter gränser.

Men som alltid. Ha omsorg om ditt kapital och undvik pumpar (se länken hur det funkar). Med dessa grundläggande regler lär du komma långt.

(FB) Ibra Kadabra och haussgrupperna
Citera
2022-02-09, 18:01
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Olika ETF:er ger olika innehav. Den ena har t.ex. SkyWest och den andra har Spirit Airlines. I övrigt är mycket samma.

Tack för svar!

En fråga till, så som jag förstår det så ligger avgiften på 0.6% per år, samt att Avanza tar 1% för att både köpa och sälja fonden oavsett hur länge jag väntar på att sälja den. Eftersom jag köpt den via Avanza och har mindre än 50 000kr på mitt ISK så betalar jag 0 % i avgift/år. Har jag förstått det hela rätt? Finns det andra gömda avgifter tro?
Citera
2022-02-09, 19:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Tack för svar!

En fråga till, så som jag förstår det så ligger avgiften på 0.6% per år, samt att Avanza tar 1% för att både köpa och sälja fonden oavsett hur länge jag väntar på att sälja den. Eftersom jag köpt den via Avanza och har mindre än 50 000kr på mitt ISK så betalar jag 0 % i avgift/år. Har jag förstått det hela rätt? Finns det andra gömda avgifter tro?

Nu kan jag ha fel men jag tror det där med rabatt gäller vanliga fonder. EFTer har nog bara avgiften som står på fonden + courtage + spread + valutaväxling.
Citera
2022-02-09, 20:18
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nu kan jag ha fel men jag tror det där med rabatt gäller vanliga fonder. EFTer har nog bara avgiften som står på fonden + courtage + spread + valutaväxling.

Så här ser räkneexempel på totala avgifter ut på 1 år.

Avgifter för köp och sälj:
Avanzas Avgifter: 1%

Produktens löpande avgifter:

Löpande avgifter : 0.65%
Transaktionsavgifter: - 0.66%

Total avgift : 0.99%

https://postimg.cc/WhBfcrxq

Räkneexempel på 10 år har faktiskt något lägre total avgift lustigt nog.

https://postimg.cc/QB8MSB8v

Jag tolkar det som att det enda jag betalar är för köp och sälj utav fonden, samt spread och att jag inte betalar något i avgift för fonden / år.
Citera
2022-02-09, 20:22
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Tack för svar!

Avgiften på en fond har en mindre påverkan jämfört med hur fonden gör internt när den säljer och köper olika aktier, när portföljen viktas om. Sist jag kollade på ETF:er (exchange traded fund) så gick det inte att köpa i Sverige annat än som separata aktier. Med den summan du har så behöver du inte oroa dig för att få otrevliga överraskningar i form av avgifter. Fritt courtage gäller bara svenska aktier av vad jag kommer ihåg så köper du från Norge, Danmark, Usa eller Canada så kan det kosta någon dollar här och där - värst är vissa länder inom EU såsom Frankrike där courtage kan kosta från 4 EUR per mindre transaktion, dvs 8 EUR för både köp och sälj. Annars får jag säga bra jobbat om du lyckats att spara ihop hela summan under ett år!
Citera
2022-02-09, 21:03
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Med den summan du har så behöver du inte oroa dig för att få otrevliga överraskningar i form av avgifter.

Hur påverkar summan chansen att jag stöter på otrevliga överraskningar i form utav avgifter? Samt jag tror du måste ha missuppfattat mig, jag har endast 560kr i denna ETF. (2.5% utav värdet på min portfölj med mycket lång sparhorisont)

Se gärna mitt förra inlägg där jag laddade upp räkneexempel från Avanza, misstänker att du missat det.
Senast redigerad av dreadpirate420 2022-02-09 kl. 21:33.
Citera
2022-02-09, 23:59
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Hur påverkar summan chansen att jag stöter på otrevliga överraskningar i form utav avgifter? Samt jag tror du måste ha missuppfattat mig, jag har endast 560kr i denna ETF. (2.5% utav värdet på min portfölj med mycket lång sparhorisont)

Se gärna mitt förra inlägg där jag laddade upp räkneexempel från Avanza, misstänker att du missat det.
De enda överraskningar du kan förvänta dig är att företag vill köpa tillbaka preferensaktier till inlösenkursen eller att företag erbjuder dig att köpa mer aktier till ett ibland fördelaktigt pris. Har aldrig fått någon överraskning annat än på kapitalförsäkringen där det kan bli en slant per kvartal.
Citera
2022-02-18, 19:20
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Bra sida för diagram och annan info? Gärna realtid...? Och gärna med svart/mörk bakgrund. Allt ser så mycket coolare ut då!
Citera
2022-02-23, 14:30
Medlem
Hur gör man en grov analys av detta? Många vill sälja aktien fortsätter ner?
Antal
Köp
Sälj
Antal
3
192,92
192,94
681
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto