2020-05-07, 02:58
Medlem
Hej, jag undrar vilken som är den bästa sidan/exchangen att trada på. Behöver en sida där jag kan gå lång/kort, sätta limit orders flera % under/över priset. Samt ha möjligheten att sätta "marketstop losses"/profit targets innan mina orders har blivit filled. Vore oerhört tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med att välja rätt.
Citera
2020-05-07, 09:17
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Kan jag köpa aktier direkt även om jag det jag säljer är "vanliga" aktier där man ska skatta 30% och de aktierna jag kommer att köpa kommer ju vara från mitt ISK? Räkas inte det som ett uttag ifall jag för över dom till mitt ISK?
Jaha, det kan jag inte svara på.

Men om du bara vill ha in befintligt innehav till en ISK så kan banken hjälpa dig med det.
Citera
2020-05-07, 13:16
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Kan jag köpa aktier direkt även om jag det jag säljer är "vanliga" aktier där man ska skatta 30% och de aktierna jag kommer att köpa kommer ju vara från mitt ISK? Räkas inte det som ett uttag ifall jag för över dom till mitt ISK?

Du kan antingen sälja ditt innehav och flytta likviden till ett isk eller flytta över innehavet till ett isk. I det senare fallet beskattas innehavet som om du sålde det, jag antar att det är det du menar med uttag. Det finns ingen beskattningsmässig skillnad.
Citera
2020-05-07, 14:44
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Du kan antingen sälja ditt innehav och flytta likviden till ett isk eller flytta över innehavet till ett isk. I det senare fallet beskattas innehavet som om du sålde det, jag antar att det är det du menar med uttag. Det finns ingen beskattningsmässig skillnad.
Frågan är som jag fattar det om skuldränta uppstår innan likviddagen om man flyttar likvider internt hos Swedbank.

Hos Avanza står det Om du sålt en aktie och för över pengar från ditt konto innan likviddagarna passerat.

Så hos dem är det klart och tydligt. Men hos Swedbank står det inte lika tydligt.

Jag skulle gissa med hög sannolikhet att de också tar ut ränta men kan inte svära på det.
Citera
2020-05-07, 15:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Frågan är som jag fattar det om skuldränta uppstår innan likviddagen om man flyttar likvider internt hos Swedbank.

Hos Avanza står det Om du sålt en aktie och för över pengar från ditt konto innan likviddagarna passerat.

Så hos dem är det klart och tydligt. Men hos Swedbank står det inte lika tydligt.

Jag skulle gissa med hög sannolikhet att de också tar ut ränta men kan inte svära på det.

Aha, ok. Jag visste inte att sådana räntor fanns ens. Tack.
Citera
2020-05-07, 15:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Aha, ok. Jag visste inte att sådana räntor fanns ens. Tack.
Jag lärde mig det inte förrän jag fick en faktura
Citera
2020-05-14, 18:18
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
På avanza finns det ''intjänad ränta denna månad'' men hur gör man om man vill se hur mycket ränta man har fått av en fond över en längre period/hela perioden man ägd fonden?
Citera
2020-05-15, 02:20
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrantz71
Är det någon som daytradear valuta, olja eller andra råvaror?

Skulle vilja lära mig mera om detta område.

Några frågor:
1. Vilka produkter köper du om du vill köpa valuta med hävstång?
2. Om jag tror Oljan kommer gå upp närmaste 3 dagarna, vad bör jag köpa för produkt?
Avanza mini Future olja? med hävstång?
Hur funkar det att hålla över natten?
3. Några andra tips på ämnet?
Daytradear inte, men handlar en del med råvaror.
2. Absolut inte certifikat iaf om du ska ha dom mer än över dagen. Mini future är väl hyfsade. Tyvärr gör dock market maker lite som dom vill med dessa. Får dom för sig att inte ställa priser vid stora rörelser kan du vara helt körd, beroende på stoppar och din hävstång. Handlar själv inte med hävstång så har dålig koll på alternativ. CFD-kontrakt borde väl vara ett alternativ, eller optioner?
3. Läs på så att du kan det mesta som är värt att kunna om råvaran. Vilka priser tillverkas den för? Vad behöver man sälja den för för att gå med vinst? Vad påverkar priserna? Osv.
Ska du daytradea är väl det viktigaste att hålla koll på aktuella händelser som kan påverka priset.
Många råvaror, inte bara olja som de flesta verkar köpa nu, har påverkats kraftigt av Corona, så finns många bra lägen i andra råvaror också, även om oljan kanske är den mest uppenbara.
Citera
2020-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
På avanza finns det ''intjänad ränta denna månad'' men hur gör man om man vill se hur mycket ränta man har fått av en fond över en längre period/hela perioden man ägd fonden?

Den informationen har du i innehavet: https://www.avanza.se/min-ekonomi/nya-innehav.html

"Sedan köp" och "Sedan köp %" är intressant i ditt fall. Notera att dessa baseras på ett genomsnittligt anskaffningsvärde om du har köpt fonden flera gånger, och inte din utveckling sedan första gången du köpte fonden.
Citera
2020-05-19, 11:28
Medlem
Tjenare boys!

Tänkte kolla med er lite hur allt fungerar.

Jag har cirka 500 000 på ett konto idag och sedan har jag 6 stycken olika fonder, dels på avanza men också på SAVR. Min fråga är vad bör jag göra med 500 000, känns dumt att bara ha det på ett nollräntekonto?

3 fonder har jag på avanza - 15 000 kr på varje (de ligger minus just nu)
3 stycken månadsspar på SAVR - två stycken månadsspar menar jag och en fond på 15000 kr. Men på SAVR har jag jag dessa 3 olika på 3 olika ISK konto, är det fel? Kan man köra allt på ett ISK Konto i SAVR?

MVH,
Thade
Citera
2020-05-19, 20:42
Medlem
Hur räknar man värdet på aktien?

7 kr per aktie i aktieutdelning. 51,44 i vinst Holmens styrelse räknar med en tillväxt på 5% och en kalkylränta på 7,5%. Vilket värde har aktien givet förutsättningarna
Citera
2020-05-19, 20:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmskylar98
7 kr per aktie i aktieutdelning. 51,44 i vinst Holmens styrelse räknar med en tillväxt på 5% och en kalkylränta på 7,5%. Vilket värde har aktien givet förutsättningarna

Duger detta som svar?

Edit: Utdelningen är tydligen noll kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in