2020-10-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan
Kan man se EPS (Earnings per share) på börsdata? osäker vilket nyckeltal det är..
tack!

På översikten finns Vinst/Aktie i andra rutan på andra raden.
Citera
2020-10-11, 10:40
Medlem
Om man gör månatliga insättningar - kan det vara en fördel att göra dessa den 20:e istället för när lönen trillar in? Jag tänker mig att somliga tvingas sälja en liten post för att klara hushållskassan sista veckan innan lön, och sedan fylls Avanza-kontot igen den 25:e.
Citera
2020-10-11, 11:44
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.Kane.
Om man gör månatliga insättningar - kan det vara en fördel att göra dessa den 20:e istället för när lönen trillar in? Jag tänker mig att somliga tvingas sälja en liten post för att klara hushållskassan sista veckan innan lön, och sedan fylls Avanza-kontot igen den 25:e.

Vad jag minns finns det ingen löningseffekt.
Citera
2020-10-11, 12:33
Medlem
Tänkte pynta in 50k för långsiktigt sparande, minst 7 år.

Nån som har tips på bolag att köpa nu idag?
Tänkte sprida riskerna, kanske 5 bolag eller 10 bolag? Förslag på upplägg mottages tacksamt.
Citera
2020-10-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01

Tänkte sprida riskerna, kanske 5 bolag eller 10 bolag? Förslag på upplägg mottages tacksamt.

(FB) Veckans Aktietips!
Citera
2020-10-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Vad jag minns finns det ingen löningseffekt.

Nä, det stämmer nog som du skriver. Tackar för svar.
Citera
2020-10-11, 20:23
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
(FB) Veckans Aktietips!

Gå absolut inte in där och läs, 100% förhoppningsbolag.
Citera
2020-10-11, 20:47
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:

En strategi kan vara att du kollar på framgångsrika ETF's och framgångsrika fonder. Där ser du de vanligen de 10 största innehaven och kan på så vis plocka russinen ur kakan när du bygger din egen portfölj. Dock är tidigare framgångar ingen garanti för fortsatt framgång. Jag skulle främst köpa aktier på Nasdaq och Dow Jones (amerikanska aktier) just för att det är där tillväxten finns.

Dataspel har haft en rätt okej tillväxt med företag såsom Take-Two Interactive, EA, Remedy, Embracer B, Activision och Ubisoft.

Framtidsmarknader är 5G, spel, mjukvaror, chiptillverkare, robotik, elektroniska lösningar för ett kontantlöst samhälle (Visa, Mastercard t.ex.).

Så länge transaktionsavgiften är lägre än 1% av köpbeloppet så är det bara att shoppa loss. Det är mycket lättare att vara modig med mindre belopp så jag är en stark förespråkare av diversifiering.
Citera
2020-10-12, 08:15
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Vackert eller hemskt väder, någon presidents spontana twittrande, bolagsrapporter, konflikter som ser ut att vara förstadier till krig, datum för utdelning påverkar - sen finns det småsparares allmänna oro och en bra dos med vidskepelser och magiskt tänkande.

Perfekt beskrivning av börsen.
Citera
2020-10-12, 12:20
Kan någon dumförklara för mig hur Bear o Bull funkar? Jag har förstått att man satsar på om en aktie/marknaden går upp eller ner, men huuuuur gör man?

Om jag söker ''Bull OMX'' på Avanza får jag upp följande;
- Bull OMX X15 SG3
- Bull OMX X15 VON12
- Bull X8 VON8

Om jag söker på ''Bull Tesla'' får jag upp;
- Bull Tesla X3 Ava 1
- Bull Tesla X6 Von 4

Som exemplen .. Vaaaaaad betyder allt ens? Vad är X15? Vad är Sg3? Von12?
Citera
2020-10-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Kan någon dumförklara för mig hur Bear o Bull funkar? Jag har förstått att man satsar på om en aktie/marknaden går upp eller ner, men huuuuur gör man?

Om jag söker ''Bull OMX'' på Avanza får jag upp följande;
- Bull OMX X15 SG3
- Bull OMX X15 VON12
- Bull X8 VON8

Om jag söker på ''Bull Tesla'' får jag upp;
- Bull Tesla X3 Ava 1
- Bull Tesla X6 Von 4

Som exemplen .. Vaaaaaad betyder allt ens? Vad är X15? Vad är Sg3? Von12?

Vi tittar på Bull OMX X15 SG3. Normalt är rådet för dessa instrument att ha en MYCKET GOD förståelse för instrumentets egenskaper, innan du handlar.

BULL
Marknadstro. BULL för uppåt, BEAR för nedåt.

OMX
Underliggande tillgången som du tror ska gå upp/ned. I detta fall indexet OMXS30. Detta kan givetvis vara någonting annat, exempelvis Tesla. Då står det istället Tesla här, som i dina exempel ovan.

X15
Den finansiella hävstången. Enkel förklaring: Om OMXS30 går upp 1% går detta instrument upp 15%. Detsamma gäller för 1% nedgång, då tappar du 15%.

SG3
Emittenten. I detta fall Societe Generale. 3:an är en simpel numrering. De har, eller har haft både en 1:a och en 2:a nyligen, kanske fler.

Sammanfattningsvis:
Detta instrument passar bra om du har en stark tro på att OMXS30 kommer att stiga. Instrumentet är lämpligt att äga under kort tidsperiod. Ofta köps det och säljs under samma handelsdag.
Senast redigerad av Backtrader 2020-10-12 kl. 13:32.
Citera
2020-10-15, 20:27
Medlem
Finns det något certifikat för europeiska termins index på Nordnet som inte stänger 17.25?

Dom certifikat jag handlar med stänger handeln 17.25 förutom när jag handlar med nasdaq cert som öppnar 08.00 och stänger 20.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in