2020-04-21, 19:40
Medlem
När uppdateras fonderna på Nordnet?
Citera
2020-04-22, 10:33
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, den ligger och väntar, men om någon vill köpa för 110 så kommer den först och främst att få köpa från någon som vill sälja billigare än dig.

Googla orderdjup så får du reda på allt du behöver.

Tackar för svar, jag testade mig fram lite igår och verkar ha fått någorlunda koll på det i alla fall
Citera
2020-04-22, 11:44
Medlem
Jag tänkte i min enfald att det borde finnas en korrelation mellan för handeln på terminer och hur börskursen kommer att gå åtminstone inledningsvis den dagen. Varför är så inte fallet och på vilket sätt hänger det inte ihop. En annan fråga, varför stiger börsen trots att Vix stiger, dvs Vix kopplat till optioner på S&P 500?
Citera
2020-04-22, 16:06
Medlem
Varför är norska börsen så många minuter efter på att visa aktuell kurs? Den visade kursen är inaktuell till och med på deras börshemsida. Hur ska man kunna göra bra köp och försäljningar när man inte kan få en ordentlig överblick? Det har inte med att vara inloggad på Avanza/Nordnet att göra - den är inaktuell vare sig man är det eller inte.
Citera
2020-04-24, 10:31
Medlem
elopis avatar
Avanza säger att X-dagen för Fortum Oyj är idag 24 april (så ner -8%) men när jag läser Fortums pressmeddelande under nyheter står det 27 April, dvs måndag. Har jag misst nått? Vad stämmer? Obs noob.
Citera
2020-04-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Avanza säger att X-dagen för Fortum Oyj är idag 24 april (så ner -8%) men när jag läser Fortums pressmeddelande under nyheter står det 27 April, dvs måndag. Har jag misst nått? Vad stämmer? Obs noob.

För att erhålla utdelning ska man äga aktien 23 april. Den handlas utan rätt till utdelning idag.
De som köpte aktien igår syns först i aktieboken på måndag.
Det är lätt att göra bort sig med alla datum. Det enklaste är att hålla reda på X-dagen.
Utdelningsdatum är dagen då pengarna kommer in i depån. I det här fallet är det 5 maj.
Citera
2020-04-26, 22:04
Medlem
skrantz71s avatar
Är det någon som daytradear valuta, olja eller andra råvaror?

Skulle vilja lära mig mera om detta område.

Några frågor:
1. Vilka produkter köper du om du vill köpa valuta med hävstång?
2. Om jag tror Oljan kommer gå upp närmaste 3 dagarna, vad bör jag köpa för produkt?
Avanza mini Future olja? med hävstång?
Hur funkar det att hålla över natten?
3. Några andra tips på ämnet?
Citera
2020-04-26, 22:13
Medlem
skrantz71s avatar
Finns det några bra Tradare som Livetradear (live live alltså )

Någon som kört med att ta rygg på andra traders?
Citera
2020-05-02, 21:56
Medlem
Sven2s avatar
MINI L OLJA AVA 344

Är den baserad på BRENT June 2020 futures? Det kan gå till 0 som WTI i April eller inte?
Citera
2020-05-06, 20:29
Medlem
Ganska ny på detta med aktier men tänkte sälja några aktier och lägga in dom i ISK så undrade bara hur snabbt man får pengarna efter man sålt aktierna? Kna man sen använda pengarna direkt eller måste man låta dom ligga kvar på kontot ett par dagar? Läste något om skuldränta, "Vid uttag externt innan likviddagarna passerat vid försäljning av aktie", gäller detta bara dom som har belånat? Kan jag annars använda pengarna direkt utan att låta dom ligga kvar ett par dagar på kontot?

Har Swedbank förövrigt, tacksam för hjälp!
Citera
2020-05-06, 20:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Ganska ny på detta med aktier men tänkte sälja några aktier och lägga in dom i ISK så undrade bara hur snabbt man får pengarna efter man sålt aktierna? Kna man sen använda pengarna direkt eller måste man låta dom ligga kvar på kontot ett par dagar? Läste något om skuldränta, "Vid uttag externt innan likviddagarna passerat vid försäljning av aktie", gäller detta bara dom som har belånat? Kan jag annars använda pengarna direkt utan att låta dom ligga kvar ett par dagar på kontot?

Har Swedbank förövrigt, tacksam för hjälp!
Du kan köpa nya aktier direkt men måste vänta om du ska plocka ut pengarna.

När du handlar med nordiska aktier bokförs din likvid två bankdagar efter att du genomfört en affär på börsen. Detta sker i normala fall mellan klockan 10:30 och 11:00 på likviddagen. Likviddagen framgår på din avräkningsnota.
Citera
2020-05-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du kan köpa nya aktier direkt men måste vänta om du ska plocka ut pengarna.

När du handlar med nordiska aktier bokförs din likvid två bankdagar efter att du genomfört en affär på börsen. Detta sker i normala fall mellan klockan 10:30 och 11:00 på likviddagen. Likviddagen framgår på din avräkningsnota.

Kan jag köpa aktier direkt även om jag det jag säljer är "vanliga" aktier där man ska skatta 30% och de aktierna jag kommer att köpa kommer ju vara från mitt ISK? Räkas inte det som ett uttag ifall jag för över dom till mitt ISK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in