Citat:
Ursprungligen postat av
CelenoII
Ser inte mönstret. Kan du ge exakt exempel med datum där man hade slagit index med Getinge eller Telia mha utdelning?
Vilka datum jag än kollar så finns ingen alpha, tvärtom sämre än index. Så det finns inga garanterade 5% vad jag kan se.
7-10 dagar runt utdelningen:
Getinge ligger 5-7 kr efter omxs30 med en utdelning på 1,50 och Telia ligger 2 kr efter med en utdelning på 90 öre.
Vilket är självklart för mig, och troligen även för _Baste_.
Tror fortfarande inte du riktigt förstår vad jag menar, jag säger inte att du ska slå något med hjälp av utdelningen i sig.
Jag menar följande :
Köp tex Tele2 idag (öppnade på ca 125 kr), och sälj innehavet på onsdag eftermiddag, dagen innan utdelningsdagen,
jag tar alltså inte del av utdelningen, men jag tar del av kursökningen som uppstod för att folk verkar jaga utdelningar. Jag ser det som ganska troligt att Tele2 ligger på 130+ kr på onsdag.
Gjorde man samma sak med Telia i våras hade man fått ta del av en kursökning på ca 2,5 kr (gick från 34,56 kr den 27/3 till 37,27 kr den 2/4) , när utdelningen i sig bara var på 0,90 kr. På utdelningsdagen tappade dock aktien 2,50 kr (men då har du redan sålt dagen innan så det kvittar). Att denna rörelse skulle ha göra med något annat än utdelningen finner jag som ett väldans sammanträffande, speciellt då 37 kr var de högsta telia stått i sedan dippen i mars tills nu...
Att den ska stiga en massa dagarna innan är inte logiskt, det förstår jag, men jag tycker mig se det hända regelbundet. Kanske sitter småsparare och kollar dagens nyheter och ser "Idag är sista handelsdag för att ta del av en utdelning på 6,25 kr från Tele2" och går bananas och köper för fullt, tusan vet jag, men varför inte dra nytta av det..