2020-09-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Varför skulle Tele2 öka 5-6% "ganska riskfritt" fram tills onsdag eftermiddag?
Den 1/10 handlas Tele2 utan rätt till utdelning, en ganska stor utdelning på 6,25 kr per aktie (extrautdelning) eller 5% avkastning. Just nu ligger Tele2 relativt lågt i kurs, 125 kr, det känns ganska sannolikt att kursen är på 130+ på onsdag eftermiddag då folk kommer köpa på sig Tele2 för att få ta del av utdelningen.

Tycker mig sett detta mönstret i flera aktier med utdelningar på sistone, egentligen väldigt ologiskt att man trycker upp kursen ordentligt för att ta del av en utdelning som i många fall är mindre än vad kursen ökat på senare dagar. Castellum ökade med 10 kr/aktie dagarna innan en utdelning på 3,25 kr nyligen, trots att den redan ökat med 20 kr per aktie två veckor innan det.

I värsta fall sitter man på en aktie med 5% utdelning om den nu inte rör sig något nämnvärt dagarna innan...
Citera
2020-09-28, 12:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Den 1/10 handlas Tele2 utan rätt till utdelning, en ganska stor utdelning på 6,25 kr per aktie (extrautdelning) eller 5% avkastning. Just nu ligger Tele2 relativt lågt i kurs, 125 kr, det känns ganska sannolikt att kursen är på 130+ på onsdag eftermiddag då folk kommer köpa på sig Tele2 för att få ta del av utdelningen.

Tycker mig sett detta mönstret i flera aktier med utdelningar på sistone, egentligen väldigt ologiskt att man trycker upp kursen ordentligt för att ta del av en utdelning som i många fall är mindre än vad kursen ökat på senare dagar. Castellum ökade med 10 kr/aktie dagarna innan en utdelning på 3,25 kr nyligen, trots att den redan ökat med 20 kr per aktie två veckor innan det.

I värsta fall sitter man på en aktie med 5% utdelning om den nu inte rör sig något nämnvärt dagarna innan...
Ja du. Castellum kanske har ökat i värde av helt andra anledningar?
Citera
2020-09-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja du. Castellum kanske har ökat i värde av helt andra anledningar?
Det fanns säkert andra bidragande anledningar, men utdelningen var säkert en bidragande orsak, den tappade ju sen efter utdelningen också...

Såklart är inget idiotsäkert, men nu var bara Castellum ett exempel, detta har jag sett på alla andra aktier med utdelningar jag haft koll på senaste halvåret, Getinge och Telia också som exempel.

Känns ju inte vidare troligt att Tele2 ska ligga lägre på onsdag eftermiddag än dom gör idag iaf.
Citera
2020-09-28, 12:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det fanns säkert andra bidragande anledningar, men utdelningen var säkert en bidragande orsak, den tappade ju sen efter utdelningen också...

Såklart är inget idiotsäkert, men nu var bara Castellum ett exempel, detta har jag sett på alla andra aktier med utdelningar jag haft koll på senaste halvåret, Getinge och Telia också som exempel.

Känns ju inte vidare troligt att Tele2 ska ligga lägre på onsdag eftermiddag än dom gör idag iaf.
Både Getinge och Telia har rejält underpresterat jämfört med OMXS30 senaste halvåret så jag ser inte den alpha som du ser.
Citera
2020-09-28, 12:53
Medlem
Citat:
Både Getinge och Telia har rejält underpresterat jämfört med OMXS30 senaste halvåret så jag ser inte den alpha som du ser.
Nu pratar jag om kursökning som sker tiden innan utdelningen. Säger inte att du ska köpa tele2 och hänga hårt vid den resten av året, men 3 dagars ägande med 5% avkastning är inte dåligt...
Citera
2020-09-28, 16:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nu pratar jag om kursökning som sker tiden innan utdelningen. Säger inte att du ska köpa tele2 och hänga hårt vid den resten av året, men 3 dagars ägande med 5% avkastning är inte dåligt...
Ser inte mönstret. Kan du ge exakt exempel med datum där man hade slagit index med Getinge eller Telia mha utdelning?

Vilka datum jag än kollar så finns ingen alpha, tvärtom sämre än index. Så det finns inga garanterade 5% vad jag kan se.

7-10 dagar runt utdelningen:

Getinge ligger 5-7 kr efter omxs30 med en utdelning på 1,50 och Telia ligger 2 kr efter med en utdelning på 90 öre.

Vilket är självklart för mig, och troligen även för _Baste_.
Citera
2020-09-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ser inte mönstret. Kan du ge exakt exempel med datum där man hade slagit index med Getinge eller Telia mha utdelning?

Vilka datum jag än kollar så finns ingen alpha, tvärtom sämre än index. Så det finns inga garanterade 5% vad jag kan se.

7-10 dagar runt utdelningen:

Getinge ligger 5-7 kr efter omxs30 med en utdelning på 1,50 och Telia ligger 2 kr efter med en utdelning på 90 öre.

Vilket är självklart för mig, och troligen även för _Baste_.
Tror fortfarande inte du riktigt förstår vad jag menar, jag säger inte att du ska slå något med hjälp av utdelningen i sig.

Jag menar följande :
Köp tex Tele2 idag (öppnade på ca 125 kr), och sälj innehavet på onsdag eftermiddag, dagen innan utdelningsdagen, jag tar alltså inte del av utdelningen, men jag tar del av kursökningen som uppstod för att folk verkar jaga utdelningar. Jag ser det som ganska troligt att Tele2 ligger på 130+ kr på onsdag.

Gjorde man samma sak med Telia i våras hade man fått ta del av en kursökning på ca 2,5 kr (gick från 34,56 kr den 27/3 till 37,27 kr den 2/4) , när utdelningen i sig bara var på 0,90 kr. På utdelningsdagen tappade dock aktien 2,50 kr (men då har du redan sålt dagen innan så det kvittar). Att denna rörelse skulle ha göra med något annat än utdelningen finner jag som ett väldans sammanträffande, speciellt då 37 kr var de högsta telia stått i sedan dippen i mars tills nu...

Att den ska stiga en massa dagarna innan är inte logiskt, det förstår jag, men jag tycker mig se det hända regelbundet. Kanske sitter småsparare och kollar dagens nyheter och ser "Idag är sista handelsdag för att ta del av en utdelning på 6,25 kr från Tele2" och går bananas och köper för fullt, tusan vet jag, men varför inte dra nytta av det..
Citera
2020-09-28, 19:49
Medlem
mrrandom14s avatar
Citat:
Är väl befintliga ägare som får nya aktier.

Siemens shareholders are to automatically receive one share of Siemens Energy AG for every two shares of Siemens AG

Fixade några Siemens-aktier. Men har inte fått några Energy-aktier ännu. Kanske det var ngt X-datum? Dom noterades på Frankfurt-börsen idag. Hittar inte heller de på Avanza..
Citera
2020-09-28, 21:06
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:

Vilket innebär? Prestation sämre än medelvärdet av alla börsnoterade bolag?
Citera
2020-09-29, 00:07
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Finns det någon app där man kan öva och lära sig trading samt utveckla en egen strategi?

Och - finns det någon video som förklarar alla funktioner som finns i en " terminal"?
Citera
2020-09-29, 08:09
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Vilket innebär? Prestation sämre än medelvärdet av alla börsnoterade bolag?

Omxs30 är genomsnitt på de 30 största bolagen som handlas på Stockholmsbörsen.
Citera
2020-10-01, 16:56
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag ser det som ganska troligt att Tele2 ligger på 130+ kr på onsdag.
Det blev en lustig uppgång på slutet, det håller jag med om.

Hade du is i magen och sålde för ca 127 eller gick du back?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in