2025-01-03, 13:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitewin
Vill hoppa in i aktievärlden efter årskiftet, hade tänkt spara 2000 per månad i ett ISK och 3000 på bankkonto
Borde jag lägga in det varje kvartal istället?
Olika ISK räknas mot samma skattefria gräns eller hur? Hade tänkt köra ett på Avanza och ett på Nordnet
Hur länge håller erbjudandet för courtagefria köp på Nordnet? Jag såg öresfonden-tråden och det verkar kul

Månadssparande är enkelt och bra, och du får större riskspridning än om du sparar kvartalsvis. Om det är ett automatiskt sparande du tänker på så brukar man kunna ställa in ännu tätare intervall, själv hade jag ett tag två insättningar per månad i mina fonder.

Gränsen på 150 000 kr skattefritt gäller totalsumman för alla dina ISK, även om du har dem i olika banker.

Både Nordnet och Avanza erbjuder courtage- och fondavgiftsfrihet upp till 50 000 kr, och jag tippar att de kommer att behålla det ett bra tag. Det är ett sätt för dem att locka in nya kunder som de hoppas ska bli sugna på att investera mer. Till skillnad mot ISK-skatten kan du ha 50 000 hos Avanza och 50 000 hos Nordnet utan att betala courtage och fondavgifter.
Citera
2025-01-12, 19:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Hej, en fråga till er investerare.

Jag har innehav i runt 10 aktier, 2 indexfonder och en ETF.
Jag har tänkt att spara och investera runt 6000:-/månaden.

Hur ska jag fördela pengarna på de innehav jag har?
Jag vill ju så klart att öka mina innehav i alla bolag, men vissa aktier kostar ju runt 450 USD, medan andra är mycket billigare.
Vad ska man ha för strategi? Enbart köpa de aktier som har gått ner? Ta och köpa i var och en av bolagen (blir ju att man kanske bara köper en aktie i månaden i ett bolag) eller hur fan ska man göra?

Alla tips uppskattas.
Med bara tio aktier så skulle jag välja det starkaste och marknadsledande företaget i respektive bransch. Inte nödvändigtvis det mest snabbväxande utan ett starkt och pålitligt varumärke. Jag skulle dessutom varmt rekommendera att man har högre diversifiering än bara 10 aktier om man är hyfsat ny investerare, det är ju mer regel än undantag att en aktie snabbt kan rasa 50% eller mer och vad gör man då? Det är lättare att vara cool och köpa dippen om man har hög diversifiering. Gör research på historisk prestanda, är företaget cykliskt, späder de ut aktien eller köper de tillbaka, ökar utdelningen år för år, växer företaget, har aktien ett historiskt lågt pris och värdering, är företagets skuldsättning hållbar, köper eller säljer insiders - dessa är frågor som hjälper dig att avgöra om det är värt att köpa dippen eller avvakta. Sen har du naturlig koncentration när dina bästa företag går som bäst så sälj inte av för tidigt om du ens ska sälja av något.
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Tack för input. Nu tycker jag det är kul med aktier och fonder, så jag har inga problem att göra allt manuellt, annars hade jag nog använt LYSA eller OPTI. Fonderna är en USA fond och en globalfond.
Om vi ska försöka inkludera aktier i sparandet varje månad också , hur hade du gjort då?
Manuellt är bäst! Krydda med "magnificent 7"

Det kanske ser ut som att man måste göra väldigt mycket research. Många gör ingen research alls och presterar ändå ganska bra, om du gör lite research så blir du mer självsäker och det kommer att ge resultat senare. Tålamod är viktigt, man kan få vänta upp till flera år innan ett företag återhämtar sig och väldigt många är så otåliga att de blir frustrerade efter ett par månader och säljer ut ur riktigt fina företag bara för att de vill att något händer direkt.
Citera
2025-01-27, 10:07
Medlem
Tankar kring att placera en större mängd pengar

Hej, om man ska på ett långsiktigt och säkert sätt ska placera en större summa pengar, vad bör man då ha för strategi?

Pengarna kan placeras med flera års bindningstid. Bra avkasning med låg risk. Dvs inga "snabba klipp". Kanske att en mindre del kan ha en högre risk med chans på högre avkastning, men absolut inte allt.

Är det Nordnet eller Avanza som gäller? Ska man köra ISK, aktie/fondkonto eller kapitalförsäkring, eller ha flera?

Jag är ingen insatt eller aktiv värdepappershandlare så jag antar att någon typ av fonder är att föredra?

LIte tips mottages tacksamt

mvh
Citera
2025-01-27, 12:00
Medlem
RostigHinks avatar
Inlägg infogat ovan.

/Moderator
Citera
2025-01-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Hej, om man ska på ett långsiktigt och säkert sätt ska placera en större summa pengar, vad bör man då ha för strategi?

Pengarna kan placeras med flera års bindningstid. Bra avkasning med låg risk. Dvs inga "snabba klipp". Kanske att en mindre del kan ha en högre risk med chans på högre avkastning, men absolut inte allt.

Är det Nordnet eller Avanza som gäller? Ska man köra ISK, aktie/fondkonto eller kapitalförsäkring, eller ha flera?

Jag är ingen insatt eller aktiv värdepappershandlare så jag antar att någon typ av fonder är att föredra?

mvh
Ju säkrare sparande desto sämre avkastning, Säkraste sparandet täcker ju knappt upp inflationen.

Däremot om du har ett långsiktigt sparande så är aktiemarknaden bäst och i ditt fall förmodligen fonder. Annars lär man sig själv om man börjar på med att handla aktier och det är betydligt roligare. Man kan ju alltid börja på med att handla aktier själv i en mindre skala och ha merparten i fonder.

Ingen skillnad mellan Nordnet och Avanza. ISK om man är i aktiemarknaden och aktie/fondkonto om man är i räntemarknaden. (Tänk på att ISK kontot är skattefritt i år upptill 150 000 Sek.)
Citera
2025-01-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Ju säkrare sparande desto sämre avkastning, Säkraste sparandet täcker ju knappt upp inflationen.

Däremot om du har ett långsiktigt sparande så är aktiemarknaden bäst och i ditt fall förmodligen fonder. Annars lär man sig själv om man börjar på med att handla aktier och det är betydligt roligare. Man kan ju alltid börja på med att handla aktier själv i en mindre skala och ha merparten i fonder.

Ingen skillnad mellan Nordnet och Avanza. ISK om man är i aktiemarknaden och aktie/fondkonto om man är i räntemarknaden. (Tänk på att ISK kontot är skattefritt i år upptill 150 000 Sek.)

tack
Citera
2025-01-28, 17:39
Medlem
Ja, om man vill GE bort 1% av sitt fondinnehav så kan man fundera på vad det blir med 1 mille sparade..
Just därför har lilla jag inget fondsparande,för jag är inte så tokig att jag GER bort mina surt förvärvade stålar till en fondkommissionär..
Senast redigerad av makumba 2025-01-28 kl. 17:41.
Citera
2025-01-28, 18:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ja, om man vill GE bort 1% av sitt fondinnehav så kan man fundera på vad det blir med 1 mille sparade..
Just därför har lilla jag inget fondsparande,för jag är inte så tokig att jag GER bort mina surt förvärvade stålar till en fondkommissionär..

Betalar du inte courtage och växlingsavgift heller när du handlar med aktier?
Citera
2025-01-28, 18:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen

mvh

Om du vill ha ett enkelt sparande i fonder och kanske några enstaka aktier som du köper och behåller och inte har behov av en massa extratjänster så ska du INTE välja Nordnet och Avanza, eftersom den årliga fondavgiften är klart högre hos dessa än hos uppstickarna SAVR och Montrose (liksom courtage + eventuell växlingsavgift när du handlar aktier).

Båda erbjuder ISK, men inte kapitalförsäkring i nuläget (sägs vara på gång). Kapitalförsäkring underlättar återbetalningen av utländsk källskatt om man äger utländska aktier, annars ser jag ingen vits med det.

Eftersom SAVR och Montrose är nya i gamet har de inte samma fondutbud som jättarna än, men jag kan nästan garantera att du hittar det du vill ha ändå. Montrose finns i nuläget endast som mobilapp, men en desktopversion kommer under första kvartalet, är det sagt.

https://savr.com/sv/fondutbud
https://www.montrose.io/
Citera
2025-01-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om du vill ha ett enkelt sparande i fonder och kanske några enstaka aktier som du köper och behåller och inte har behov av en massa extratjänster så ska du INTE välja Nordnet och Avanza, eftersom den årliga fondavgiften är klart högre hos dessa än hos uppstickarna SAVR och Montrose (liksom courtage + eventuell växlingsavgift när du handlar aktier).

Båda erbjuder ISK, men inte kapitalförsäkring i nuläget (sägs vara på gång). Kapitalförsäkring underlättar återbetalningen av utländsk källskatt om man äger utländska aktier, annars ser jag ingen vits med det.

Eftersom SAVR och Montrose är nya i gamet har de inte samma fondutbud som jättarna än, men jag kan nästan garantera att du hittar det du vill ha ändå. Montrose finns i nuläget endast som mobilapp, men en desktopversion kommer under första kvartalet, är det sagt.

https://savr.com/sv/fondutbud
https://www.montrose.io/

intressant, tack för tipset
Citera
2025-03-06, 20:24
Medlem
svampdamps avatar
Jag har ca 7-800 000 på ett sparkonto. Har tidigare haft dem på ett fasträntekonto 6mån som avkastat ca 12,000. Kan jag göra något annat? Sparhorisont är kort kanske 8-12 månader. Jag förstår det är kort för medel till hög risk men jag vill inte heller att de äts upp av inflation.
Citera
2025-03-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har ca 7-800 000 på ett sparkonto. Har tidigare haft dem på ett fasträntekonto 6mån som avkastat ca 12,000. Kan jag göra något annat? Sparhorisont är kort kanske 8-12 månader. Jag förstår det är kort för medel till hög risk men jag vill inte heller att de äts upp av inflation.
Håll dem på konto med insättningsgaranti och så bra ränta så möjligt när du har så kort horisont. Det är osäkra tider i ekomin just nu. Inflationen kan vara det minsta bekymret, trygghet är viktigare anser jag. Under pandemin var det ex omöjligt att under ett antal veckor (?) sälja innehav i vissa obligationsfonder. Börsen är ännu mer otrygg på kort sikt just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in