2020-02-06, 10:20
Medlem
Okej förstår! Tack!
Citera
2020-02-06, 16:34
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du får nog göra om ditt exempel. Säg att köpkursen är 2 kr, senast betalt 2,1 och lägsta säljkurs 2,70, då kan du med en enpetare köpa en aktie på 2,7 få aktiekursen att stiga med 60 öre, vilket är ganska mycket procentuellt. I ditt exempel blockerar ju säljordern på 1,5 möjligheten att få kursen att öka kraftigt med att köpa en aktie. Enpetare används när det genom ett köp finns möjlighet att få ett mycket högre senast betalt.
Aha, tack. Jag fick det tvärt om i mitt huvud tror jag. I ditt exempel är det tydligt hur det fungerar.
Citera
2020-02-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
OM det är nyemission så ska DU få ett JEFVLA bra tips av lilla mig..
Kolla upp om bolaget du tänker köpa har gjort flera emissioner.
Har dom det så ska DU nog dra öronen åt dig snarast..
Det innebär ju enbart att du GÖDER företagets styrelse med pengar..
Det finns flera aktörer bland diverse smålistor som kör med denna vals förjämt, och jag begriper mig inte på dessa tokar som går på detta varje gång..
Obs, jag är nog lite okunnig, men jag har faktiskt handlat med aktier sedan början -80talet..

Ska absolut tänka mig för, har sett nån skriva om detta om något företag för ett tag sen. Men ibland ser det ju rätt bra ut med en 10% rabatt på en aktie som ser stabil ut.

Skulle gärna höra hur många aktier du visat intresse för och hur många du blev tilldelad. Räkna gärna med om du köpt ny ööh, börsnoterade bolag? (i brist på kanske rätt ord), då det ser ut att vara likadan process.
Citera
2020-02-06, 18:10
Medlem
Busstations avatar
Jag har just nu fonder på både Swedbank och Avanza. På Swedbank ligger dom på ett Aktiefondkonto och på Avanza ett ISK. Jag har funderat på att samla alla mina värdepapper på ett ställe och då Avanza. Som jag förstått det kommer jag vara tvungen att skatta på mina fonder om jag flyttar dom från aktiefondkontot på swedbank till mitt ISK på avanza, men hur blir det om jag flyttar till ett aktiefondkonto på avanza? Måste jag skatta då med eller förs dom bara över rakt av så att säga utan beskattning?
Citera
2020-02-06, 18:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Jag har just nu fonder på både Swedbank och Avanza. På Swedbank ligger dom på ett Aktiefondkonto och på Avanza ett ISK. Jag har funderat på att samla alla mina värdepapper på ett ställe och då Avanza. Som jag förstått det kommer jag vara tvungen att skatta på mina fonder om jag flyttar dom från aktiefondkontot på swedbank till mitt ISK på avanza, men hur blir det om jag flyttar till ett aktiefondkonto på avanza? Måste jag skatta då med eller förs dom bara över rakt av så att säga utan beskattning?
Du kan flytta mellan isk utan skatteeffekter, men inte från en vanlig depå till en isk.
Citera
2020-02-06, 18:23
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du kan flytta mellan isk utan skatteeffekter, men inte från en vanlig depå till en isk.

Men om jag flyttar från en vanlig depå på en bank till en vanlig depå på en annan bank då? Aktiefondkonto till aktiefondkonto alltså.
Citera
2020-02-06, 18:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Men om jag flyttar från en vanlig depå på en bank till en vanlig depå på en annan bank då? Aktiefondkonto till aktiefondkonto alltså.
Ah, läste för snabbt. Det borde inte ge några skattekonsekvenser men jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte svara. Sorry.
Citera
2020-02-06, 21:35
Medlem
Farmstars avatar
Citat:

Nej,

https://www.avanza.se/flytta-vardepapper/flytta-vardepapper.html

Dock kan det ta tid och avlämnande institut kan ta ut avgifter.
Citera
2020-02-18, 15:17
Medlem
Kan reka den här kanalen. Den går igenom alla missförstånd inom trading och kastar ljus på trading och marknaden. Mycket tradingtekniker, men också marknadspsykologi och vilka misstag som är de dyraste och mest onödiga.

https://www.youtube.com/channel/UCba9ZzmzqDolNIYx2NmnEEw/videos
Citera
2020-02-18, 20:11
Medlem
danielbs avatar
Dumförklaringar undanbedes.

BALDB0B490 kostar 2,60kr. 260kr för möjligheten att köpa 100st aktier för 490kr styck fram till 21:a Februari. En aktie kostar just nu 515kr.
Vad är det jag missar?
Citera
2020-02-20, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielb
Dumförklaringar undanbedes.

BALDB0B490 kostar 2,60kr. 260kr för möjligheten att köpa 100st aktier för 490kr styck fram till 21:a Februari. En aktie kostar just nu 515kr.
Vad är det jag missar?

Du måste ha tittat på fel rad eller så är det säljoptionerna som du har sett. Alternativt så är det gamla kurser som du har sett.

https://www.avanza.se/optioner/om-optionen.html/1030735/baldb0b490

Aktiekursen är för övrigt 533 kr.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5459/fast--balder-b
Citera
2020-02-27, 22:18
Medlem
På morgonens ekonominyheterna brukar man kunna läsa: Ledande terminer indikerar öppning uppåt/nedåt/neutralt. Vilka är dessa terminer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in