Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Halloj finanshajar!
När jag tittar på Orderdjupen slår det mig att man, väll, kan fläska på ordentligt i ett papper, för att sen - i teorin - köpa en (1) aktie av orderdjupets dyraste säljare. Detta blir väll det senaste marknadspriset varvid mitt övriga 99,9999% innehav ökar?
Jag är inte naiv. Förstår att nått rimligtvis bör kicka in mot detta men vill veta vad och hur. Mäklaren? FI? Kanske rent av att marknaden har ett inneboende skydd mot detta utan att ens en reglerande tredje part behövs?
Finns flera problem med detta.
1. Det är olagligt att göra affärer i syfte att bara ändra marknadspriset.
2. Du får bästa pris när du köper, så du kan inte "peka ut" en enskild säljare i orderdjupet och sälja till honom om det finns andra säljare som är beredda att sälja till ett lägre pris.
3. Du kan köpa en enskild aktie för att höja priset som det står att dina aktier är värda, men det gör ju inte att du skulle få alla dina aktier sålda till det höga priset. Så värdet du ser blir helt teoretiskt, och det är inte den summan du skulle få ut i praktiken om du sålde hela ditt innehav. Att du har köpt 1 aktie på en hög kurs betyder inte att en massa andra köpare kommer vilja köpa på den höga kursen.