2018-04-27, 17:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Hur mycket kapital behöver man för att kunna leva på utdelningar? Säg att man behöver ca 20 tkr netto per månad. Alla skatter på isk och annat måste vara medräknat också.
En rimlig direktavkastning är 4%. Det skulle kräva inköp av utdelande aktier för ett värde på c:a 6 miljoner för att få ut 20 000 per månad enbart på direktavkastningen.

Leta upp bolag som höjt sin utdelning årligen i första hand och de som inte sänkt i andra hand. Man hittar de flesta av dem på large och midcap. Bäst är att avvakta nästa lågkonjuktur så man kan köpa in dem billigare och på så sätt få en högre direktavkastning på lång sikt.
Citera
2018-04-28, 12:40
Medlem
SoulAmazins avatar
Det kan vara en svår fråga att svara på, men hur pass "skyddad" är man mot stora fluktuationer ifall man investerar i indexfonder? Jag hade initialt tänkt att utgå utifrån rikatillsammans nybörjarportfölj.

Säg att jag investerar ca 100k på indexfonder (100k + 50k över tid i varierande klumpsummor + regelbundet månadssparande) - hur pass "vanligt" är det för indexfonder att dippa eller stiga säg 10+% inom en relativt kort tid (säg 2-4 veckor?).

Jag misstänker att jag som person kan vara relativt svag mot negativa förändringar i börsen (har ingen tidigare erfarenhet av börsen) så jag försöker inställa mig på att vara redo för värsta möjliga utgång.
Citera
2018-04-29, 02:01
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Det kan vara en svår fråga att svara på, men hur pass "skyddad" är man mot stora fluktuationer ifall man investerar i indexfonder? Jag hade initialt tänkt att utgå utifrån rikatillsammans nybörjarportfölj.

Säg att jag investerar ca 100k på indexfonder (100k + 50k över tid i varierande klumpsummor + regelbundet månadssparande) - hur pass "vanligt" är det för indexfonder att dippa eller stiga säg 10+% inom en relativt kort tid (säg 2-4 veckor?).

Jag misstänker att jag som person kan vara relativt svag mot negativa förändringar i börsen (har ingen tidigare erfarenhet av börsen) så jag försöker inställa mig på att vara redo för värsta möjliga utgång.

Du är inte speciellt skyddad. Du är dock mer skyddad än om du bara investerar i enstaka aktier, generellt sätt, eftersom det finns större risk att en enskild aktie är mer volatil. Jag har inget svar på hur vanligt det är. Men att börsen (då också din indexfond) går ner med säg 30 % ett enstaka år är inte alls orimligt.

Följer du hans portfölj spelar det ju ingen roll, hela tankegången är väl att sparet är långsiktigt. Säljer du inte till förlust spelar det ju ingen roll.
Men om du tror att du inte har förmågan att sitta kvar i en stor dipp, skulle jag avråda dig från att investera i börsen.
Citera
2018-04-29, 23:27
Medlem
Håller på och läser Mattias Erikssons bok "Köp billigt sälj dyrt". I boken beskriver han hur man ska ta fram diskonteringsräntan för att få fram nuvärdet av en eventuell aktieinvestering. En del av den så kallade diskonteringsräntan är "betavärdet" som man ska räkna ut.

Han skriver följande: "I regel ligger betavärdet på 0,8-1,2. En viktig beräkningsdetalj är att använda månadsdata över fem år, alltså 60 datapunkter".

Det jag inte riktigt kan greppa är att man alltså ska ta fram avkastningen månadsvis för ett bolag i ett tidsintervall på 5 års tid. Men hur är detta möjligt?? Jag menar: Bolagen rapporterar var tredje månad, där vi får ta del av hur avkastningen har varit under kvartalet. Hur kan man då lyckas få fram månatlig (i vissa fall även daglig och veckovis) avkastning? Är det så enkelt att han vill att man delar på tre för att få fram datan månadsvis? Eller hur kan man hitta denna information?
Citera
2018-04-30, 06:58
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pariba
Håller på och läser Mattias Erikssons bok "Köp billigt sälj dyrt". I boken beskriver han hur man ska ta fram diskonteringsräntan för att få fram nuvärdet av en eventuell aktieinvestering. En del av den så kallade diskonteringsräntan är "betavärdet" som man ska räkna ut.

Han skriver följande: "I regel ligger betavärdet på 0,8-1,2. En viktig beräkningsdetalj är att använda månadsdata över fem år, alltså 60 datapunkter".

Det jag inte riktigt kan greppa är att man alltså ska ta fram avkastningen månadsvis för ett bolag i ett tidsintervall på 5 års tid. Men hur är detta möjligt?? Jag menar: Bolagen rapporterar var tredje månad, där vi får ta del av hur avkastningen har varit under kvartalet. Hur kan man då lyckas få fram månatlig (i vissa fall även daglig och veckovis) avkastning? Är det så enkelt att han vill att man delar på tre för att få fram datan månadsvis? Eller hur kan man hitta denna information?

Du ska använda avkastningen för aktien
Citera
2018-04-30, 18:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Du ska kolla på prisutvecklingen av aktien, inte vinsten i bolaget.
Citera
2018-05-01, 21:02
Medlem
Citat:

Förutom de svar du redan fått så vill jag lägga till att för svenska aktier så finns deras Beta på Avanza. Du sparar en hel del tid på att ta det därifrån och minskar även risken för att göra fel någonstans i uträkningen.
Citera
2018-05-03, 12:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Halloj finanshajar!

När jag tittar på Orderdjupen slår det mig att man, väll, kan fläska på ordentligt i ett papper, för att sen - i teorin - köpa en (1) aktie av orderdjupets dyraste säljare. Detta blir väll det senaste marknadspriset varvid mitt övriga 99,9999% innehav ökar?

Jag är inte naiv. Förstår att nått rimligtvis bör kicka in mot detta men vill veta vad och hur. Mäklaren? FI? Kanske rent av att marknaden har ett inneboende skydd mot detta utan att ens en reglerande tredje part behövs?
Citera
2018-05-03, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Halloj finanshajar!

När jag tittar på Orderdjupen slår det mig att man, väll, kan fläska på ordentligt i ett papper, för att sen - i teorin - köpa en (1) aktie av orderdjupets dyraste säljare. Detta blir väll det senaste marknadspriset varvid mitt övriga 99,9999% innehav ökar?

Jag är inte naiv. Förstår att nått rimligtvis bör kicka in mot detta men vill veta vad och hur. Mäklaren? FI? Kanske rent av att marknaden har ett inneboende skydd mot detta utan att ens en reglerande tredje part behövs?

Finns flera problem med detta.

1. Det är olagligt att göra affärer i syfte att bara ändra marknadspriset.
2. Du får bästa pris när du köper, så du kan inte "peka ut" en enskild säljare i orderdjupet och sälja till honom om det finns andra säljare som är beredda att sälja till ett lägre pris.
3. Du kan köpa en enskild aktie för att höja priset som det står att dina aktier är värda, men det gör ju inte att du skulle få alla dina aktier sålda till det höga priset. Så värdet du ser blir helt teoretiskt, och det är inte den summan du skulle få ut i praktiken om du sålde hela ditt innehav. Att du har köpt 1 aktie på en hög kurs betyder inte att en massa andra köpare kommer vilja köpa på den höga kursen.
Citera
2018-05-13, 23:02
Medlem
Kan någon förklara för mig hur man räknar ut vilken hävstång man har när man ska köpa CFD på IG Markets?
Citera
2018-05-14, 14:05
Avslutad
Sitter på en del USD och EURO på Paypal, men såg att båda valutorna dykt på senaste dagarna. Har ingen koll alls på vad som sker.

Finns det indikationer på att den kommer gå ner ännu mer och bör vara läge och ta ut pengarna nu, eller ska man vänta tills den går upp igen?

Tack.
Citera
2018-05-16, 15:10
Medlem
Är ute efter långsiktiga aktier,
Tittar på de med högst börsvärde och finns flera namn man inte hör så ofta blandat med google, apple osv som alltid rekommenderas här

Vad sägs om t.ex. cisco, home depot, intel, procter and gamble, abbvie, merck
De borde vara ganska säkra kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in