2015-10-17, 23:07
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du kan inte tänka bort SD. V+MP+S har ingen majoritet, och alliansen har större förutsättningar att regera med hoppande majoriteter. Men obegripligt nog vägrar alliansen att ta politiskt ansvar genom tt söka regeringsansvar, och därför är min inställning, ehuru jag ideologiskt egentligen är "borglig" att man inte rimligen kan stödja ett alliansparti. Ebba Busch Thor är dessvärre värst i gängen av oansvariga allianspolitiker!
Om du ska få ihop din alliansregering kan du inte tänka bort SD eftersom man inte får igenom så mycket utan dom. Men du måste beakta det som gör alliansen jätteskraja o det är nyvalshotet som Löfvén kommer att köra direkt om han eller budgeten fälls. KD (o Fp) riskerar ju att åka ut som siffrorna sett ut tag. Plus att man målat in sig ytterligare gm att från början förkasta SD:s stöd - till skillnad från förra perioden! Så SD kanske inte kommer att stödja så mycket som skedde förra mandatperioden.
Så det är ju opinionssifran som tvingar EBT att föra väsen o kaxa sig för att norpa M väljare, för hon måsta ju ta nya sympatisörer någonstans ifrån. Men resultat av de försöken kommer inte över en dag, hon måste ju etablera sig på scenen först. Att agera så är en sak, att bryta allianssamarbetet är något annat, för de tre andra vill fortsätta följa DÖ till -18 o KD får aldrig med sig dom på att fälla regeringen.
Citera
2015-10-17, 23:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Om du ska få ihop din alliansregering kan du inte tänka bort SD eftersom man inte får igenom så mycket utan dom. Men du måste beakta det som gör alliansen jätteskraja o det är nyvalshotet som Löfvén kommer att köra direkt om han eller budgeten fälls. KD (o Fp) riskerar ju att åka ut som siffrorna sett ut tag. Plus att man målat in sig ytterligare gm att från början förkasta SD:s stöd - till skillnad från förra perioden! Så SD kanske inte kommer att stödja så mycket som skedde förra mandatperioden.
Så det är ju opinionssifran som tvingar EBT att föra väsen o kaxa sig för att norpa M väljare, för hon måsta ju ta nya sympatisörer någonstans ifrån. Men resultat av de försöken kommer inte över en dag, hon måste ju etablera sig på scenen först. Att agera så är en sak, att bryta allianssamarbetet är något annat, för de tre andra vill fortsätta följa DÖ till -18 o KD får aldrig med sig dom på att fälla regeringen.
En alliansregering hade klarat sig rätt bra genom att använda sig av hoppande majoriteter, oftast SD, ibland MP och enstaka gånger S. Visst hade man fått ha lite annan attityd mot oppositionen än vad den arrogante Reinfeldt hade, men det hed väl inte varit så svårt. Sedan finns alltid möjligheten att bilda en blocköverskridande regering med i första hand MP. Så möjligheterna finns, men Busch och de andra allianspolitikerna gitte inte ens försöka - för det är de värda vårt förakt!
Citera
2015-10-18, 01:52
Medlem
Grejen är den att KD kan inte ta ansvar själva. Busch försökte ju pusha övriga Allianspartier, men det enda besked Kinberg Batra vill ge är "senast 2018". Och FP och C ställer sig helt avvisande till att fälla regeringens budget eller diskutera när Alliansen kan gå ihop igen.

När det gäller att bryta avtal så måste jag poängtera att överenskommelsen inte var förankrad i partierna. Vare sig riksdagsgruppen eller gräsrötterna blev informerade på förhand. Partiledarna och en liten krets av deras närmaste gjorde ensamma upp om något som enligt mig var så stort att de inte hade mandat att fatta ett sånt beslut.

Alltså kunde KD:s riksting välja att bryta en överenskommelse de faktiskt aldrig ingått. Busch Thor själv förehöll sig ju åtminstone utåt sett lojal mot överenskommelsen och argumenterade för den, men ombuden ville annorlunda.
Citera
2015-10-18, 22:32
Medlem
I dagens Agenda sa hon att många som kommer inte har asylskäl och att det måste upphöra så att de som verkligen har asylskäl ska få komma hit. hmmm är hon ute på djupt vatten, Åkesson har ju sagt detta i flera år
Citera
2015-10-18, 22:35
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
I dagens Agenda sa hon att många som kommer inte har asylskäl och att det måste upphöra så att de som verkligen har asylskäl ska få komma hit. hmmm är hon ute på djupt vatten, Åkesson har ju sagt detta i flera år

Till och med Löfven säger ju detta, det är därför han börjat babbla om "säkra länder".
Citera
2015-10-18, 22:49
Medlem
Att det skall vara så svårt att säga klart och tydligt att man vill att det ska komma färre asylsökande till Sverige! Inte ens Ebba klarar av det, utan går som katten kring het gröt och försöker hitta politiskt korrekta formuleringar. Kom igen Ebba, det är inte farligt att säga vad man tycker! Strunta i om vänsterjournalisterna blir upprörda - du har ju folket bakom dig.
Citera
2015-10-18, 23:02
Medlem
mr.demons avatar
Är Ebba etnisk svensk? Tycker att hon ser lite öststatig ut.
Citera
2015-10-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Att det skall vara så svårt att säga klart och tydligt att man vill att det ska komma färre asylsökande till Sverige! Inte ens Ebba klarar av det, utan går som katten kring het gröt och försöker hitta politiskt korrekta formuleringar. Kom igen Ebba, det är inte farligt att säga vad man tycker! Strunta i om vänsterjournalisterna blir upprörda - du har ju folket bakom dig.

Men mycket av vad som faktiskt sagts hade inte kunnat sägas för inte särskilt länge sen. Bara en sån sak som att Busch Thor påpekar att många av dem som kommer hit saknar asylskäl och borde skickas tillbaka. Nåt har hänt.

Även jag som inte alls gillar SD uppskattar det mer konstruktiva debattklimatet.

Edit: länk här för dom som inte tagit del: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/eb...r-till-sverige
Senast redigerad av griffen 2015-10-18 kl. 23:26.
Citera
2015-10-18, 23:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Om du släpper SD-onanin ett tag så kan det faktiskt vara så att EBT inte egentligen tycker att det ska komma färre asylsökande till Sverige men hon och KD:s partiledning inser att vi står mitt i ett extraordinärt läge och måste anpassa politiken efter det. Eller är det att tänka alldeles för långt för dig?
Citera
2015-10-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om du släpper SD-onanin ett tag så kan det faktiskt vara så att EBT inte egentligen tycker att det ska komma färre asylsökande till Sverige men hon och KD:s partiledning inser att vi står mitt i ett extraordinärt läge och måste anpassa politiken efter det. Eller är det att tänka alldeles för långt för dig?
SD-onani?

Jag har uppenbarligen tänkt betydligt längre än dig, och jag är helt säker på att Ebba, liksom majoriteten av det svenska folket, tycker att det ska komma färre asylsökande till Sverige än det gör just nu.
Citera
2015-10-19, 20:29
Medlem
Hon vill ha mindre invandring till Sverige - något hon borde våga vara tydlig med - men inte för att hon har nåt emot invandrare i sig. Hon anser däremot helt korrekt att om Sverige tar emot fler än vi kan ge ett värdigt mottagande och framgångsrikt integrera i samhället, vem har vi hjälpt då? Med nuvarande nivåer så blir det en björntjänst.
Citera
2015-10-19, 22:25
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
SD-onani?

Jag har uppenbarligen tänkt betydligt längre än dig, och jag är helt säker på att Ebba, liksom majoriteten av det svenska folket, tycker att det ska komma färre asylsökande till Sverige än det gör just nu.

Som P71 ovan är inne på: Har man som politiker inom 7klövern den uppfattningen uppstår genast problemet hur man ska/om man kan uttrycka det, eftersom man tidigare o länge anklagat SD o deras anghängare för att vara rasister o främlingsfientliga om man förespråkar en mindre invandring.
Och tillerkänna SD att på någon endaste punkt rörande invandring ha haft rätt är en omöjlighet, en dödsynd.
Dom gör det inte lätt för sig 7klövarna...
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-19 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in