Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Man beskyllde Håkan Juholts politik för att vara "en popcornmaskin" som sprutade åt alla håll samtidigt, det är en passande beskrivning av KD just nu. Taktiken och strategin tycks ändras på daglig basis, olika fraktioner i partiet drar åt olika håll och partiledaren byter fot hela tiden.

Den centrala frågan är trots allt; "Varför ska man rösta på KD?". Jag kan faktiskt inte komma på ett enda skäl (och det beror inte på att jag är motståndare, jag kan tex se många anledningar till att folk ska rösta på V, och MP innan de kom med i regeringen och sålde partiprogrammet).

Jag skulle säga att handlar om personer med en kombination av värderingar. Om man värnar den svenska kulturen och vill ha hårda tag mot brottsligheten, men samtidigt är individualist och för en tydligt högerorienterad ekonomisk politik, då tycker jag KD är det bästa valet.
Citera
2016-07-07, 22:48
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
Jag skulle säga att handlar om personer med en kombination av värderingar. Om man värnar den svenska kulturen och vill ha hårda tag mot brottsligheten, men samtidigt är individualist och för en tydligt högerorienterad ekonomisk politik, då tycker jag KD är det bästa valet.

Jasså, ja det beror väl på vem i KD man lyssnar på och vilken dag. Så sent som idag kallade Ebba "oseriösa populister" - tycker du att det är förtroendeingivande?
Citera
2016-07-08, 13:07
Medlem
RangRovers avatar
Citat:
Jasså, ja det beror väl på vem i KD man lyssnar på och vilken dag. Så sent som idag kallade Ebba "oseriösa populister" - tycker du att det är förtroendeingivande?

Jag gillar henne. Hon sänker så effektivt det egna partiet. Tyvärr tror jag att själva partiet inte gillar det utan snart byter ut henne, men låt oss hoppas att så icke sker.
Citera
2016-07-08, 14:04
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Jag gillar henne. Hon sänker så effektivt det egna partiet. Tyvärr tror jag att själva partiet inte gillar det utan snart byter ut henne, men låt oss hoppas att så icke sker.

Jo, hon är ju lysande på att sänka sitt parti, det får man ge henne.
Citera
2016-07-15, 23:23
Medlem
RangRovers avatar
Citat:
Jo, hon är ju lysande på att sänka sitt parti, det får man ge henne.

Ibland får man tacka gud för det lilla.
Citera
2016-07-26, 20:59
Medlem
varmluftsballongs avatar
Tror att Ebba kommer att överraska inför valet 2018 och växa som politiker och person. Detta tror jag kommer tilltala tillräckligt många för att hänga sig kvar i riksdagen. Men det är bara spekulationer från min sida. Hon har i alla fall en tydligare röst än både Hägglund och Svensson.
Citera
2016-07-27, 20:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Tror att Ebba kommer att överraska inför valet 2018 och växa som politiker och person. Detta tror jag kommer tilltala tillräckligt många för att hänga sig kvar i riksdagen. Men det är bara spekulationer från min sida. Hon har i alla fall en tydligare röst än både Hägglund och Svensson.
Hennes enda chans är kamrat 4 %.
Citera
2016-07-30, 02:03
Medlem
Apologists avatar
Citat:

Visst ser hon ut som en topp politiker på ytan. Men KD idag står inte för något. Vet en del kristna (även jag själv) som blev överlyckliga när hon valdes men efter det har hon tagit konstiga positioner o beslut vilket svikit dessa väljare som nu helt lämnat KD.
Att KD inte är ett kristet parti vet vi ju sedan länge men de står ju inte för någonting alls, de har helt tappat sin identitet.
Citera
2016-07-30, 02:31
Medlem
Ebba har väl varit mammaledig och då är det ju självklart att hon inte varit synlig. Lägg därtill att alla etablerade medier är vänsterliberala eller rent marxistiska, så är det naturligt att det är svårt att föra fram budskap.

Ebba är tydlig när hon pratar. För mig är det extremt viktigt. Det är bara att jämföra med t.ex. Löfvén som bara svamlar och verkar ibland närmast ha afasi. Eller Kindberg Batra för den delen, som bara producerar floskler utan innehåll.

Världen lider av en extrem vänsterepidemi och marxism-pkism. Där könstillhörigher är fel och transvestiter och extrem-feminism lyfts fram. Media är helt vinklat och förvridet. Sund värderingsnationalism stämplas som rasism. Detta borde KD lätt kunna kapitalisera på, det är här potentialen finns. Ett parti som intelligenta och ansvarstagande människor kan välja. Som försvarar de värderingar som vår civilisation bygger på och som tjänat oss väl under så lång tid. Ett parti som som lyfter fram individuell frihet och ansvar, och tar avstånd från grupptänk och identitetspolitik.

Jag tror att potentialen är enorm för KD och Ebba, men att svårigheter med synlighet i media är det största hotet. Här borde Ebba utnyttja sociala medier till max, bara att titta på Hanif Bali t.ex. och hur stort genomslag han lyckades få.
Citera
2016-07-30, 22:42
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Visst ser hon ut som en topp politiker på ytan. Men KD idag står inte för något. Vet en del kristna (även jag själv) som blev överlyckliga när hon valdes men efter det har hon tagit konstiga positioner o beslut vilket svikit dessa väljare som nu helt lämnat KD.
Att KD inte är ett kristet parti vet vi ju sedan länge men de står ju inte för någonting alls, de har helt tappat sin identitet.

Nja... att de inte står för någonting är kanske orättvist?

Men ja, Ebba sticker ut nu. Tänkte att hon mycket väl kan blomma ut inför valåret 2018. Tror faktiskt hon kommer ge vind i segeln till slut. Tror hon blir hörd av fler än 4 %.

Men visst, ren spekulation från min sida.
Citera
2016-07-31, 03:16
Medlem
Citat:
Nja... att de inte står för någonting är kanske orättvist?

Men ja, Ebba sticker ut nu. Tänkte att hon mycket väl kan blomma ut inför valåret 2018. Tror faktiskt hon kommer ge vind i segeln till slut. Tror hon blir hörd av fler än 4 %.

Men visst, ren spekulation från min sida.

Jag tror dessvärre att hon redan har blommat ut (enligt den ursprungliga betydelsen av uttrycket). Jag hade vissa små förhoppningar på henne när hon tillträdde men det hoppet var inte långlivat. Vilket är synd, för någonstans i all modernistisk dynga finns det ändå vaga spår av en underliggande vettighet, som kommer upp till ytan i vissa av hennes tal.

Men KD måste ju ändå ha världens sämsta partistrateger. Hur tänker man när man går med i pride? Det finns ju inte på kartan att deltagandet i detta degenererade och genompolitiserade tramsspektakel kommer ha ett positivt väljarflöde. Deras verklighetsfrånvända beteende får självaste Don Quijote att framstå som en riktigt jordnära typ. Hade jag fått styra deras bana istället så hade de minst haft 20 % i nästa val
Citera
2016-08-01, 07:47
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Duderino
Jag tror dessvärre att hon redan har blommat ut (enligt den ursprungliga betydelsen av uttrycket). Jag hade vissa små förhoppningar på henne när hon tillträdde men det hoppet var inte långlivat. Vilket är synd, för någonstans i all modernistisk dynga finns det ändå vaga spår av en underliggande vettighet, som kommer upp till ytan i vissa av hennes tal.

Kanske... men å andra sidan tar det lång tid innan man blir "varm i kläderna". Vettigheten som du antyder tror jag är det som kommer vara Busch starkaste "kort". Förnuftets röst som talar om familj och värderingar.

Citat:
Men KD måste ju ändå ha världens sämsta partistrateger. Hur tänker man när man går med i pride?

Alla kristdemokrater hoppar ju inte av glädje för att Busch valde att deltaga i Pride. Men det är ändå ett sätt för Ebba att kanske bryta gamla invanda mönster? Alf Svenssonism och Hägglundister ger jag inte mycket för. Kanske vill ruska om partiet lite och föreställnigen om KD?

Citat:
Det finns ju inte på kartan att deltagandet i detta degenererade och genompolitiserade tramsspektakel kommer ha ett positivt väljarflöde. Deras verklighetsfrånvända beteende får självaste Don Quijote att framstå som en riktigt jordnära typ. Hade jag fått styra deras bana istället så hade de minst haft 20 % i nästa val

Tja om Busch ser väderkvarnar eller inte spelar inte så mycket roll. Pride är en del av verkligheten, precis som allt annat man inte tycker om. Pride är inte allt- sker en dag/år... inte jättefarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in