2015-02-11, 21:40
Medlem
FFVs avatar
Får hoppas att hon vinner posten så att folk slutar rösta på KD, då kan denna fossil äntligen sluta dödsrycka.

Men jo hon ser bra ut, Tjejen såg just en bild på henne på afonhoran och utbrister "Hon är ju jätte söt *ser att det gäller KD*... Men hon behöver nog en rejäl påsättning i rumpan".
Citera
2015-02-11, 21:49
Medlem
Amors avatar
Känner mig lite osäker på henne.

Hon framstod som en vettig konservativ frisk fläkt under sina tidigare år i KDU. I grund och botten är hon en Kristen Höger-människa av amerikansk modell. Skulle definitivt varit en värdekonservativ Republikan om hon bodde i USA.

På senare år har hon stigit i graderna, blivit oppositionsråd, fått allt mer uppmärksamhet i och utanför partiet. Hon har reagerat på det genom att ha en alltmer pragmatisk framtoning. Hon har fått smak på makten, därför vill hon inte stöta sig med någon. Jag är övertygad om att hon har haft siktet inställt på att någon gång i framtiden bli partiledare. Därför vill hon framstå mer som en person i partiets mittfåra. Ganska likt hur Annie Lööf har positionerat sig de senaste åren för att lugna gräsrötterna i sitt parti.

Ebba kommer nog behöva ge vänstern i partiet en hel del när hon kommer till makten, för att bevisa att hon också är deras partiledare. Jag tror att Skyttedal hade varit betydligt mer kompromisslös. Om Acko blir partiledare är det buisness as usual, det kommer inte bli någon märkbar förändring i huvudtaget jämfört med Hägglund.
Citera
2015-02-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Känner mig lite osäker på henne.

Hon framstod som en vettig konservativ frisk fläkt under sina tidigare år i KDU. I grund och botten är hon en Kristen Höger-människa av amerikansk modell. Skulle definitivt varit en värdekonservativ Republikan om hon bodde i USA.

På senare år har hon stigit i graderna, blivit oppositionsråd, fått allt mer uppmärksamhet i och utanför partiet. Hon har reagerat på det genom att ha en alltmer pragmatisk framtoning. Hon har fått smak på makten, därför vill hon inte stöta sig med någon. Jag är övertygad om att hon har haft siktet inställt på att någon gång i framtiden bli partiledare. Därför vill hon framstå mer som en person i partiets mittfåra. Ganska likt hur Annie Lööf har positionerat sig de senaste åren för att lugna gräsrötterna i sitt parti.

Ebba kommer nog behöva ge vänstern i partiet en hel del när hon kommer till makten, för att bevisa att hon också är deras partiledare. Jag tror att Skyttedal hade varit betydligt mer kompromisslös. Om Acko blir partiledare är det buisness as usual, det kommer inte bli någon märkbar förändring i huvudtaget jämfört med Hägglund.

Lustigt, jag tänkte också på Annie Lööf nyligen.

Som du säger så har hon ju nu i princip tagit avstånd från allt vad hon stod för under sin tid i CUF. Vilket är lite tråkigt. Man kunde ha tyckt att det faktum att partiet valde henne framför mer uttalat socialliberala Anna Karin Hatt borde ha gett Lööf lite större mod att sett det som ett mandat att driva partiet i en mer nyliberal riktning.

Det är möjligt att EBT skulle göra samma sak och tona ned sina tidigare åsikter, vilket vore trist. Dock så upplever inte jag att hon, de gånger jag sett henne i media, valt att väja för mer kontroversiella åsikter. Möjligtvis att hon blivit lite mer "PK" i invandringsfrågan, men när det gäller jämnställdhet och feminism exempelvis så fortsätter hon att svära i kyrkan (i en svensk kontext).

Men med Ebba skulle kanske KD åtminstone bli en gnutta kaxigare i vissa frågor. Det enda Hägglund har vågat säga är väl i princip "familjerna ska få välja själva". Väljer dom Ankarberg så blir det i alla fall tveklöst inte mer än så i framtiden heller.
Citera
2015-02-13, 16:07
Medlem
Fris avatar
Vad har hennes pappa för politisk makt? Hon har ju inte gjort karriär på egen kraft så snabbt i ett parti som är så solitt internt med en massa inbitet frikyrkofolk.
Citera
2015-02-13, 16:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad har hennes pappa för politisk makt? Hon har ju inte gjort karriär på egen kraft så snabbt i ett parti som är så solitt internt med en massa inbitet frikyrkofolk.

Detta är en helt grundlös spekulation från min sida så ta det för vad det är.
Men kan ju vara så att hon är livets ords kandidat. I Uppsala är ju livets ord en rätt stor församling (om man ser till frikyrkor) och har följakteligen en hel del att säga till om i sådana kretsar.
Däremot är livets ord inte helt populära varken utanför frikyrkovärlden eller inom KD i övriga landet så vissa låter bli att vara medlemmar i livets ord för att lättare kunna göra karriär inom kristdemokraterna.
Citera
2015-02-13, 16:27
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Tror att hon har norska föräldrar som kom till Uppsala för att gå på Livets Ords bibelskola. Livets Ord har absolut makt inom KD i Uppsala. Riksdagsmannen Mikael Oscarsson är tillexempel medlem i den församlingen. Även Ulf Ekmans son Jonatan Ekman har varit aktiv i KD i Uppsala, likaså statsvetaren Torbjörn Aronsson( som förövrigt skrivit mycket intressant om konservatism) Livets Ord har över 3000 medlemmar.

Jag tror dock inte Ebba har varit särskilt aktiv i Livets Ord. Hon vet väl att det är allt för politiskt inkorrekt i Sverige. Tror dock hon har gått i deras skola.
Citera
2015-02-13, 17:51
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Detta är en helt grundlös spekulation från min sida så ta det för vad det är.
Det är vanligt att svenska partiledare och ministrar har ärvt sin politiska makt av sin pappa. Det är inte alls grundlöst att ha det som utgångspunkt tills motsatsen bevisats för någon 28:åring som ska inta en liknande makthavarpost. Det är svårt att göra snabb toppkarriär i ett svenskt politiskt parti utan att ha en pappa som redan är maktpamp och har ett inflytelserikt nätverk i partiets organisation där han kan smussla fram sin dotter.
Citera
2015-02-14, 00:47
Moderator
-Info-s avatar
Eva Franchell på Aftonbladet jämför Ebba Busch med Sarah Palin i USA:

Citat:
Hon är mer höger än kristen. Ebba Busch Thor är snarare Sveriges svar på Sarah Palin. I Kristdemokraternas kommande partiledarstrid kommer hon inte att spara på krutet.

Hon tycker att Kristdemokraterna är för mesiga, hon efterlyser mer jävlar anamma och nog kommer det att bli bråk alltid. Angreppen kommer att bli konservativa för hon tillhör Kristdemokraternas unga hard core-höger.

Med Ebba Busch Thor i ledningen skulle Kristdemokraterna satsa mer på frågor som restriktiv flyktingpolitik, hårdare straff och mer pengar till försvaret, säger statsvetaren Magnus Hagevi till Svenska Dagbladet.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle20315364.ab

Kanske är Ebba Busch Thor vad KD behöver för att inte ätas upp helt av SD?
Citera
2015-02-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eva Franchell på Aftonbladet jämför Ebba Busch med Sarah Palin i USA:

Kanske är Ebba Busch Thor vad KD behöver för att inte ätas upp helt av SD?

Hoppas hon är lite kvickare än Palin och att hon inte är så kaozliberal när det gäller ekonomiska frågor som Palin är. Annars låter hon som något som skulle få mig att rycka på ögonbrynet åt KDS-håll. Är hon singel, är den största frågan för jag tror jag har hittat mig en politikerfru.
Citera
2015-02-14, 02:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Hoppas hon är lite kvickare än Palin och att hon inte är så kaozliberal när det gäller ekonomiska frågor som Palin är. Annars låter hon som något som skulle få mig att rycka på ögonbrynet åt KDS-håll. Är hon singel, är den största frågan för jag tror jag har hittat mig en politikerfru.

Gissa varför hon har dubbelnamn...och är gravid.
Citera
2015-02-14, 08:07
Medlem
Pukeeyes avatar
Hoppas hon blir vald. Vi behöver något att skratta åt i dessa tider. Enligt Aftonbladet är hon "Sveriges svar på Sarah Palin".
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle20315364.ab

Ingen annan politiker har gett underlag till så många sköna ironiska och sarkastiska skrattsalvor som Tea Party Sarah.

Vill gärna ha mer sån humor på Youtube och gärna från den svenska debatten
Citera
2015-02-14, 09:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Om Ebba blir vald så kan jag nästan tänka mig att rösta på KD. Hon har extremt vettiga åsikter, dvs konservativ på riktigt. Vi har inte haft en partiledare (förutom SD) med de åsikterna sedan Ulf Adelsohn. Mycket bra grundåsikter.

Sen att hon skulle bli Sveriges snyggaste partiledare genom tiderna gör ju liksom inget alls...

Skulle Ebba bli partiledare för KD så skulle de segla upp till 10-15% ganska direkt!
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2015-02-14 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in