Citat:
Ursprungligen postat av
Amor
Känner mig lite osäker på henne.
Hon framstod som en vettig konservativ frisk fläkt under sina tidigare år i KDU. I grund och botten är hon en Kristen Höger-människa av amerikansk modell. Skulle definitivt varit en värdekonservativ Republikan om hon bodde i USA.
På senare år har hon stigit i graderna, blivit oppositionsråd, fått allt mer uppmärksamhet i och utanför partiet. Hon har reagerat på det genom att ha en alltmer pragmatisk framtoning. Hon har fått smak på makten, därför vill hon inte stöta sig med någon. Jag är övertygad om att hon har haft siktet inställt på att någon gång i framtiden bli partiledare. Därför vill hon framstå mer som en person i partiets mittfåra. Ganska likt hur Annie Lööf har positionerat sig de senaste åren för att lugna gräsrötterna i sitt parti.
Ebba kommer nog behöva ge vänstern i partiet en hel del när hon kommer till makten, för att bevisa att hon också är deras partiledare. Jag tror att Skyttedal hade varit betydligt mer kompromisslös. Om Acko blir partiledare är det buisness as usual, det kommer inte bli någon märkbar förändring i huvudtaget jämfört med Hägglund.
Lustigt, jag tänkte också på Annie Lööf nyligen.
Som du säger så har hon ju nu i princip tagit avstånd från allt vad hon stod för under sin tid i CUF. Vilket är lite tråkigt. Man kunde ha tyckt att det faktum att partiet valde henne framför mer uttalat socialliberala Anna Karin Hatt borde ha gett Lööf lite större mod att sett det som ett mandat att driva partiet i en mer nyliberal riktning.
Det är möjligt att EBT skulle göra samma sak och tona ned sina tidigare åsikter, vilket vore trist. Dock så upplever inte jag att hon, de gånger jag sett henne i media, valt att väja för mer kontroversiella åsikter. Möjligtvis att hon blivit lite mer "PK" i invandringsfrågan, men när det gäller jämnställdhet och feminism exempelvis så fortsätter hon att svära i kyrkan (i en svensk kontext).
Men med Ebba skulle kanske KD åtminstone bli en gnutta kaxigare i vissa frågor. Det enda Hägglund har vågat säga är väl i princip "familjerna ska få välja själva". Väljer dom Ankarberg så blir det i alla fall tveklöst inte mer än så i framtiden heller.