Citat:
Ursprungligen postat av
Emanuel57
Antar att det är detsamma som förr?
Så skriver DN om henne...
------------
Hemma i Sverige har barnens mormor tagit emot beskedet med glädje.
– Det har varit full rulle i telefonen, massor av människor ringde mig i går och det var underbart att få se barnen på nyheterna, jag kände så väl igen dem och blev helt rörd. Nu vill jag bara att de ska få leva i lugn och ro, leka, springa omkring och busa på gatan som andra barn, säger hon.
När Michael Skråmo och Amanda Gonzales reste till Syrien 2014 med sina fyra barn, följde mormodern med. Några år tidigare hade hon konverterat till islam samtidigt som dottern. Hon återvände till Sverige 2016 och säger i dag att hon aldrig anslöt till IS och att hon tar avstånd från organisationen.
– Jag anslöt aldrig, jag reste bara dit. Jag vet inte ens vad det betyder att vara radikal.
-----------
Denna kvinna är en stor frågetecken...har läst nånstans att hon är akademiker. Konstigt.
DN gör sitt bästa för att söka rentvå Umm Hamza/Pape, som någon slags naiv nästan nykonverterad muslim som inte ens vet vad det är att vara radikal !
Verkar som hon bara slank ner en stund till IS-kalifatet närmast av misstag, om man läser DN. DN sväljer helt Umm Hamza/Papes version, inga kritiska frågor, ingen tanke på att Umm Hamza/Pape har otaliga skäl till att inte tala sanning.
Men, helt frivilligt tillbringar Umm Hamza/Pape ett par år i IS-kalifatet. Det finns inte en chans att hon inte visste vad som pågick där när hon åkte ned. Hon tycke vid hemkomsten att IS var fantastiskt.
Citat:
Men medan Michael och Amanda har blivit kvar i Syrien så bestämde sig svärmodern efter ett par år för att återvända till Göteborg. Där träffade Dokus Magnus Sandelin henne 2016, ett halvår efter hemkomsten. Hon sa då att hon mått dåligt psykiskt efter hemkomsten från Syrien. Men hon försvarade IS kalifat, och sa att det var ett fantastiskt bra ställe att leva på. Som kvinna kände hon sig mycket tryggare och friare hos IS än i Sverige. Där var det ingen som trakasserade henne, till skillnad från i Sverige, menade hon. Skälet till att hon lämnade Syrien var bomberna och hennes minsta barns säkerhet. Hon bekräftade också att Michael Skråmo deltagit i strid, men såg honom inte som en terrorist.
– Han bryr sig om muslimerna. Han är en bra man, han tar hand om allting. Om en muslim försvarar sig själv är han en terrorist, men vilka är det egentligen som attackerar de muslimska länderna? frågade hon retoriskt.
Hon hade konverterat långt innan avfärden till IS, inte bara ett par år innan:
Citat:
Svärmodern och hennes äldsta dotter Amanda konverterade till islam ungefär samtidigt, under 2007. De bodde grannar med en somalisk familj, en familj som de ska ha blivit mycket fästa vid. I en blogg beskrev Amanda för några år sedan hur hennes väg till islam såg ut:
”2007 i slutet av sommaren, lärde jag känna en muslim, vi diskuterade inte så mycket om Islam men jag började ändå som småningom ju mer jag lärde känna min nya vän att bli intresserad. Samtidigt hade min mamma mycket kontakt med våra muslimska grannar, kommer ihåg hur hon exalterat en gång berättat för mig om uttrycket ”MashaAllah”.”
Hösten 2018 hade hon ytterligare en chans att förklara sig, men avstod:
Citat:
Doku har nyligen varit i kontakt med svärmodern men hon vill inte ge några ytterligare kommentarer. I ett sms skriver hon: ”Jag orkar inte överhuvudtaget sådant här. Jag bryr mig enbart om min familj och drömmer om fred.”
https://doku.nu/2018/09/19/michael-s...an-be-for-mig/