• 1
  • 2
2015-01-21, 13:54
Medlem
Hej, Detta är väl kanske en klassiker men blir irriterad över att det måste hända just mig, jag som alltid är försiktig för att slippa skit som detta..

Köpte tidigt i höstas en märkesväska på blocket för 4000kr (nypris är väl runt 9000kr) av en "tjej i göteborg". Vid googling på "Namnet + blocket" ser jag att denna även säljer (bara från iår) Isabel Marant sneakers (nypris runt 4500kr) samt en annons uppe just nu med en Moncler jacka (nypris över 8000kr minst) som ska vara äkta. Den senare är inköpt på NK i Gbg som väskan också var ifrån.. Nu tycker jag det såklart luktar fejk om denna person, men när jag köpte den var det i mitt tycke mycket seriöst. Alltså mycket dyra produkter personen säljer och allt verkar vara "på riktigt" i annonserna och i kontakt med personen. Detta behöver ju inte betyda att sakerna är fejk, men lite misstänksamt är det allt.

Mitt case:
Jag sålde väskan jag köpte typ 2mån efter jag själv köpt den då den inte kom till användning, den passade inte riktigt mig. Jag slösar för mycket pengar på grejer som detta och är en riktig impulsköpare, men det får stå för mig. En kvinna köpte den och allt var frid och fröjd.

Idag fick jag ett mycket otrevligt mail från X där jag anklagades för det ena och det andra. X kände på sig att nått var fel DIREKT tydligen (vilket inte ens jag gjorde och jag äger några äkta märkesväskor som jag köpt i butik med cert osv. men varför hörde hon inte av sig direkt bara om det var några konstigheter?), väskan var till dottern i julklapp och hon spelar på att jag är en hemsk person som gjort såhär. Hon hade sökt upp en säljare som säljer detta märke och denna hade utan tvekan sagt att det var en kopia och X säger att "det inte finns några tvivel på att Jag sålt en oäkta vara när Jag garanterat motsatsen!!!". X vill nu upphäva köpet och "tänker inte godta något annat". Vill Jag inte gå med på det så "tänker X gå vidare på alla sätt X kan för att skapa rättvisa, och X har goda möjligheter". Hennes man arbetar som polis och har redan undersökt och Förberett en polisanmälan med bevis grundade på våran tidigare kontakt. (på mail där hon frågat om väskan finns kvar samt om den är äkta, vilket jag sa att den var -eftersom jag verkligen trodde det-). Samt "Även från Blocket får man hjälp i sådana här fall, läs om deras policy på sidan om kundsäkerhet." "Hoppas verkligen att du (jag alltså) är smart och löser detta på ett korrekt sätt så vi slipper fler tråkigheter…".

Hoppas nån hänger med, lite rörigt är det allt.

För det första tycker jag att hela mailet är fruktansvärt otrevligt och att X hotar mig med polis och att jag ska vara smart och lösa detta på ett korrekt sätt annars.....

Det jag tycker talar för mig är att jag köpt något i god tro att det var äkta samt sålt det i tron att det var äkta. Men vet inte mer än så och googlar man verkar det som att jag är the bad guy och ska straffas i stort sett, för att det är olagligt att sälja nått oäkta. MEN JAG HADE JU INGEN ANING. Samt att hur kan jag veta att X verkligen kollat upp äktheten och inte bara säger det för att dom inte var så nöjda med en begagnad väska som en ny eller nått? Jag borde få nått intyg på att väskan verkligen inte är äkta eller nått. Jag har ju tills idag trott att den var äkta.

Nåväl, vad tror ni? Vad ska jag göra? Att man måste maila Blocket vid problem/anmälan/allt är ju ett skämt, jag vill PRATA med någon. Få tag på denna "YY" genom blocket eller nått. Polisanmäla den jag köpt väskan av. Skälla ut X för att hon hotar mig och är fruktansvärt otrevlig. Har jag några som helst rättigheter i detta?
Senast redigerad av nikk1 2015-01-21 kl. 14:39.
Citera
2015-01-21, 14:01
Bannlyst
Jag tror att så länge du inte satt nått liknande i system så kommer du aldrig åka fast även om du medvetet har sålt väskan till henne trots att du vet att den är fake. Om du inte rakt ut erkänner förstås. Det är bara tomma hot hon kommer med om det rör sig om en vara i den prisklassen kommer det aldrig hända nått finns ju bedragare som håller på i månader utan att polisen gör ett skit tror det här kommer åka rakt ner i papperskorgen.

Jag själv skulle lösa det genom att skriva ett kort och otrevligt brev tillbaka och sen försöka blockera alla kontaktkanaler med människan och glömma bort hela skiten

Sen kan jag ifrågasätta det rimliga i att du hänger ut Karin Öb*rg här utan att veta om det är nått fel på väskan eller inte
Senast redigerad av neonazi 2015-01-21 kl. 14:06.
Citera
2015-01-21, 14:13
Medlem
Du är ANSVARIG för DIN försäljning. Saker som inte spelar någon roll (eller iaf väldigt lite roll) civilrättsligt är:
* Om din köpare är trevlig eller inte.
* Hur du införskaffat varan och vad de har lovat.
* Vad du "har en aning om" gällande varan. Det är du som är ansvarig för att varan är det du utger den för att vara.

Sedan kan det säkert vara så att du handlat i god tro (och därmed inte gjort dig skyldig till bedrägeri), men det innebär ju inte att du inte behöver återställa varan/transaktionen om det nu visar sig att varan inte håller vad du lovat.
Citera
2015-01-21, 14:17
Medlem
kinesarsles avatar
Rent juridiskt har du inte begått något brottsligt. Det finns inget oaktsamhetsrekvisit för bedrägeri. Så länge det inte finns bevis för bedrägeri (fabricerade eller riktiga) kommer du inte att åka dit för bedrägeri.

Däremot kan hon fortfarande ha rätt att häva köpet med hänvisning till köplagen.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
...
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

Vi kan utan problem fastställa att varan är felaktig.

21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.
Uppkommer en försämring av varan efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig, om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. Detsamma gäller om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och försämringen avser en egenskap som omfattas av utfästelsen.

Eftersom det är en förfalskning var varan felaktig innan överlämnandet.

23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.
Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Det är inte rimligt att du ska skaffa fram en ny vara. Därmed är det hävning som gäller, det vill säga du betalar tillbaka pengarna plus returfrakt och hon skickar tillbaka väskan.
Citera
2015-01-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikk1
Nåväl, vad tror ni? Vad ska jag göra? Att man måste maila Blocket vid problem/anmälan/allt är ju ett skämt, jag vill PRATA med någon. Få tag på denna "karin öberg" genom blocket eller nått. Polisanmäla den jag köpt väskan av. Skälla ut X för att hon hotar mig och är fruktansvärt otrevlig. Har jag några som helst rättigheter i detta?

Läste nedan igen och kände mig bara tvungen att kommentera igen...

HJÄLP! Du är alltså upprörd för att den tjänst du KÖPT (sälja via blocket) inte erbjuder telefonkontakt?
...och så vill du polisanmäla någon baserat på att någon annan hävdar att de fått upplysning av ytterligare någon tredje person gällande varans äkthet?
...eller slutligen skälla ut någon, istället för att lösa en konflikt?

Citat:
Ursprungligen postat av nikk1
"Har jag några som helst rättigheter i detta?"

Herregud! Väx upp!

Glöm mina tidigare råd, sök till psyket!
Citera
2015-01-21, 14:22
Medlem
SYSTEMexes avatar
Säg "det där inte är väskan som du köpte av mig" Gjorde ni något kvitto?
Citera
2015-01-21, 14:22
Bannlyst
Hur ska du veta om det är hon du köpte av eller hon du sålde till som har gjort nått fel? Kan ju vara hon du sålt till som bytt ut väskan också? Om det gått lång tid finns det ingen anledning för dig att tro på hennes historia tycker jag. Måste finnas en gräns för hur länge man reklamera saker som är i stil med den för köp i affär och den är ju inte så lång tid
Citera
2015-01-21, 14:34
Medlem
rent spontant utan vidare kunskap i ämnet känns väl tiden ca 2 månader väldigt lång tid efter köpet om man kände det på sig direkt.
varor köpes väl i befintligt skick oxå?
samt priset, vad sålde du den för? nypris 9k du köpte för 4k vad såldes vara för? typ kan man verkligen räkna med att få en märkesvara för det priset, fast denna argumentation är dumt att börja med då man erkänner att man sålt den som äkta.

det känns som hon fått slut på pengar nu i januari och försöker får tillbaks det hon ev kan för att rädda månaden.

i värsta fall, vid uppvisande av kvittot kan du häva köpet om det går åt skogen :-)
Citera
2015-01-21, 14:34
Medlem
kinesarsle gav ett mycket bra och utförligt svar med hänvisningar till relevant lagtext! Bra jobbat! Mitt första svar var ett försök att säga något liknande.
Citera
2015-01-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Läste nedan igen och kände mig bara tvungen att kommentera igen...

HJÄLP! Du är alltså upprörd för att den tjänst du KÖPT (sälja via blocket) inte erbjuder telefonkontakt?
...och så vill du polisanmäla någon baserat på att någon annan hävdar att de fått upplysning av ytterligare någon tredje person gällande varans äkthet?
...eller slutligen skälla ut någon, istället för att lösa en konflikt?

Herregud! Väx upp!

Glöm mina tidigare råd, sök till psyket!

Vad är det för fel på dig? Jag kan garantera att du hade varit lika upprörd och uppgiven som mig om detta hade hänt dig. Du kan väl ändå försöka förstå situationen innan du kastar ut dig att jag ska in på psyket.

1. Jag tycker att det är dåligt att blocket inte har kontakt via telefon JA? Det är mer vanligt än ovanligt att man kan ringa till företaget för hjälp med saker och ting. Det är mycket smidigare att ringa än att maila och det går fort att få svar.
2. Att jag vill anmäla personen Jag köpte varan av om den är oäkta (vilket verkar vara troligt), tycker du är konstigt? Det tycker inte jag.
3. Du kunde tagit det sista jag skrev med en nypa salt, i ett desperat försök till att hitta någon liten rättvisa för min del skrev jag lite vad jag kanske kunde få göra. Svara lika otrevligt tillbaka till X som hotat mig osv på mail, det tyckte jag absolut att jag kan få göra eftersom det är sjukt onödigt att vara otrevlig och hota mig, när jag inte ens vet om varan är oäkta.

Blir så less på människor som dig, om du inte kan tillföra något för att hjälpa mig med problemet så kan du väl strunta i att kommentera. Ha en fin dag och hoppas du tillför något vettig för någon annan, hejdå.
Citera
2015-01-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonazi
Jag tror att så länge du inte satt nått liknande i system så kommer du aldrig åka fast även om du medvetet har sålt väskan till henne trots att du vet att den är fake. Om du inte rakt ut erkänner förstås. Det är bara tomma hot hon kommer med om det rör sig om en vara i den prisklassen kommer det aldrig hända nått finns ju bedragare som håller på i månader utan att polisen gör ett skit tror det här kommer åka rakt ner i papperskorgen.

Jag själv skulle lösa det genom att skriva ett kort och otrevligt brev tillbaka och sen försöka blockera alla kontaktkanaler med människan och glömma bort hela skiten

Sen kan jag ifrågasätta det rimliga i att du hänger ut YY här utan att veta om det är nått fel på väskan eller inte

Men hon har ju rätt att upphäva köpet enligt konsumentköpslagen vilket gör mig skyldig att ta tillbaka varan och betala tillbaka. Tog bort namnet på personen nu, men har meddelat blocket min misstro kring personen då annonserna verkar orimliga med att allt är oanvänt och allt är inköpt på NK. tycker det väcker stora misstankar då hon som kontaktat mig nu är så bergsäker på att varan är fejk. Men vi får se vad blocket svarar!

Håller tummarna för att allt löser sig på ett bra sätt och att jag isåfall får tag på den jag köpte väskan av!
Citera
2015-01-21, 14:43
Medlem
Timmervargens avatar
Det kan vara så att köparen redan hade en likadan väska fast fake och din är äkta. Nu vill köparen häva köpet och lämna tillbak fake-väskan till dig medan denna behåller den äkta väskan.

På detta sätt byter köparen ut sin fejk-väska mot en äkta väska utan kostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in