2015-01-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
rent spontant utan vidare kunskap i ämnet känns väl tiden ca 2 månader väldigt lång tid efter köpet om man kände det på sig direkt.
varor köpes väl i befintligt skick oxå?
samt priset, vad sålde du den för? nypris 9k du köpte för 4k vad såldes vara för? typ kan man verkligen räkna med att få en märkesvara för det priset, fast denna argumentation är dumt att börja med då man erkänner att man sålt den som äkta.

det känns som hon fått slut på pengar nu i januari och försöker får tillbaks det hon ev kan för att rädda månaden.

i värsta fall, vid uppvisande av kvittot kan du häva köpet om det går åt skogen :-)

Ja, rent spontant känns det inte som att nån kan komma efter 1 år och säga att varan är felaktig. Men vet faktiskt inte. Om nu varan kändes så fel borde hon kontaktat mig så kunde jag ta reda på mer och inte komma nu i efterhand och skälla ut mig och hota osv. Jag köpte den för 4000kr och sålde för 3500kr, eftersom jag trots allt använde den typ 5 gånger. Alla dessa väskor på blocket och 2hand sidor låg i den prisklassen, så absolut inget konstigt. Andrahandsvärdet är inte alltid så bra på alla märken, så detta pris är som sagt inget som väcker nån varningsklocka! Tack för din input ialf, hoppas allt löser sig!
Citera
2015-01-21, 14:50
Bannlyst
Omöjligt för mej att veta om det är du eller nån av dom andra två som är skyldig till att ha bytt ut väskan. Det är nått med din ton som inte verkar riktigt rätt. Personen du köpt väskan av har köpt den på NK säger du och personen du sålt till har efter ett tag fått veta att den är fake. Vad gör du? Startar en tråd på Flashback. En person som vet med sig att den inte gjort nått fel är nog cool och pratar lugnt med henne istället för att försöka blanda bort kortet på det här sättet. Min personliga åsikt är att det är TS själv som har bytt ut väskan och behållt originalet själv. Det perfekta brottet? Nej, jag tror TS kommer tvingas återta köpet
Citera
2015-01-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Rent juridiskt har du inte begått något brottsligt. Det finns inget oaktsamhetsrekvisit för bedrägeri. Så länge det inte finns bevis för bedrägeri (fabricerade eller riktiga) kommer du inte att åka dit för bedrägeri.

Däremot kan hon fortfarande ha rätt att häva köpet med hänvisning till köplagen.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
...
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

Vi kan utan problem fastställa att varan är felaktig.

21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.
Uppkommer en försämring av varan efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig, om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. Detsamma gäller om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och försämringen avser en egenskap som omfattas av utfästelsen.

Eftersom det är en förfalskning var varan felaktig innan överlämnandet.

23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.
Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Det är inte rimligt att du ska skaffa fram en ny vara. Därmed är det hävning som gäller, det vill säga du betalar tillbaka pengarna plus returfrakt och hon skickar tillbaka väskan.

Tack för ett bra svar!! Verkar som att jag inte har nått val enligt lag, förutom att ta tillbaka varan och betala tillbaka. Fan va surt när jag inte ens är säker på att den är oäkta. Men eftersom hon hotar mig med polis och utredning som tydligen redan startat, vågar jag ju inte göra nått annat heller.

Du verkar ju har riktigt bra koll, ska jag göra på samma sätt som hon som köpte varan av mig, fast till den Jag köpte varan av. Jag har ju bara namn och telefonnummer (samt adress via eniro), men vet ju inte det ens stämmer och har en ny telefon och alltså inte några sms sparade från när jag kontaktat henne på blocket om väskan. Har en swish-inbetalning på 4000kr till dennes telefon med namn. Vet inte hur mycket det hjälper mig iofs..
Citera
2015-01-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnsex
Omöjligt för mej att veta om det är du eller nån av dom andra två som är skyldig till att ha bytt ut väskan. Det är nått med din ton som inte verkar riktigt rätt. Personen du köpt väskan av har köpt den på NK säger du och personen du sålt till har efter ett tag fått veta att den är fake. Vad gör du? Startar en tråd på Flashback. En person som vet med sig att den inte gjort nått fel är nog cool och pratar lugnt med henne istället för att försöka blanda bort kortet på det här sättet. Min personliga åsikt är att det är TS själv som har bytt ut väskan och behållt originalet själv. Det perfekta brottet? Nej, jag tror TS kommer tvingas återta köpet

Med min ton? Jag försöker få tips och hjälp i detta bara eftersom jag känner mig väldigt osäker på vad jag ska göra när den som köpte väskan av mig hotar med hennes man som är polis osv. Jag är helt enkelt inte insatt i problem som dessa och vet därför inte vad för rätt jag har som säljare. Sen att du tror att JAG bytt ut väskan mot en fejk får väl stå för dig. Så är i alla fall inte fallet.

Jag köpte en väska som jag varit säker på var äkta. Jag säljer sen väskan och den jag sålde till säger att den är fejk. Vad jag gör? Ja jag startar en tråd här i hopp om att någon kan tala om för mig hur jag kan gå tillväga eftersom jag inte vet det själv. Det kan mycket väl vara så att jag enligt lag måste ta tillbaka väskan och betala tillbaka till den som köpt väskan av mig. Men då vill jag bara veta det. Svårare än så är det inte, synd att du misstror mig men jag kan inte bevisa nått mer än att berätta hur det faktiskt ligger till. Att jag inte vill svara på den som anklagat mig för att sälja en oäkta vara är för att jag inte vet mina rättigheter och att hon hotar med polis, utredning och att "det är bäst att jag gör det som är rätt....". Tycker väl inte att det är helt rätt och schysst att skriva så. Ville bara få mer kött på benen när jag svarar henne, därför jag skrev här
Citera
2015-01-21, 15:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikk1
Tack för ett bra svar!! Verkar som att jag inte har nått val enligt lag, förutom att ta tillbaka varan och betala tillbaka. Fan va surt när jag inte ens är säker på att den är oäkta. Men eftersom hon hotar mig med polis och utredning som tydligen redan startat, vågar jag ju inte göra nått annat heller.

Du verkar ju har riktigt bra koll, ska jag göra på samma sätt som hon som köpte varan av mig, fast till den Jag köpte varan av. Jag har ju bara namn och telefonnummer (samt adress via eniro), men vet ju inte det ens stämmer och har en ny telefon och alltså inte några sms sparade från när jag kontaktat henne på blocket om väskan. Har en swish-inbetalning på 4000kr till dennes telefon med namn. Vet inte hur mycket det hjälper mig iofs..

Det du citerar förutsätter dock att varan faktiskt är felaktig. Men det lättaste är väl antagligen att låta köparen häva köpet och sedan utvärdera om väskan faktiskt är en fejk. Är den inte det så kan du ju helt enkelt sälja den igen.

Att få tillbaka dina pengar från den du köpt väskan av kan du nog glömma tyvärr. Dels så har hon ju i så fall uppenbarligen blåst dig medvetet eftersom hon hävdar att hon själv köpt den ny och lär knappast vara särskilt medgörlig och dels så ska fel beträffande varans skick påtalas inom skälig tid (minns inte den exakta lydelsen i lagtexten, men kontentan är densamma hur som helst) och det får man nog säga att du överskridit med råge. Det kan finnas förmildrande omständigheter som gör att "skälig tid" anses vara ganska länge om det är orimligt att du skulle upptäckt felet tidigare. Så det är möjligt att det, trots att det tagit så lång tid, skulle anses vara inom skälig tid.

Även om ovanstående faktiskt skulle ge dig rätt att häva så kommer säljaren som sagt inte att gå med på det med största sannolikhet och att anmäla till polisen kommer inte leda någonvart överhuvudtaget. De tar din anmälan och slänger den i papperskorgen i princip. Dels p g a brottets omfattning och dels p g a bevisläget.
Citera
2015-01-21, 15:39
Medlem
det där att hennes man är polis och har förberett en polisanmälan är bara skitsnack för att du ska bli rädd och lämna tillbaka pengarna utan krångel. det är standard när det gäller sånt här, alla säger att dom har en bekant som är polis så folk ska bli rädd och göra som dom säger.

du kan säga att hon får polisanmäla om hon vill så får vi se om det ens händer nått. du kommer inte åka fast för nått, i värsta fall kan polisen säga att du får lämna tillbaka pengarna och få tillbaka väskan.
Citera
2015-01-21, 15:41
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Det kan vara så att köparen redan hade en likadan väska fast fake och din är äkta. Nu vill köparen häva köpet och lämna tillbak fake-väskan till dig medan denna behåller den äkta väskan. På detta sätt byter köparen ut sin fejk-väska mot en äkta väska utan kostnad.
En tanke som slog mig också.

Skulle iskallt svara att väskan är äkta och att de gärna får polisanmäla.

Vill TS jävlas med köparen är det bara att blåneka och hävda att väskan som köparen har inte alls är den väska som såldes. Ord kommer att stå mot ord.
Citera
2015-01-21, 15:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:

Polisanmälan behöver du inte oroa dig för. Om jag hade varit i din situation hade jag svarat något i stil med följande:

Citat:
Hej.

Du vet lika väl som jag att din polisanmälan enbart är tomma hot. Om du är missnöjd med köpet vill jag med glädje rätta till det, men jag tänker inte göra ett dyft om du inte kan skärpa till dig och kommunicera som en vuxen människa.

Beträffande den andre personen så tycker jag att du kan börja med att helt enkelt höra av dig och se vad hon säger. Om allt löser sig behövs inga juridiska råd.

ps.
Det stavas "nåt" eller "något". "Nått" är supinumformen av verbet nå.
Senast redigerad av kinesarsle 2015-01-21 kl. 15:48.
Citera
2015-01-21, 16:01
Medlem
G0G0s avatar
Väskan var inköpt på NK skriver du. Du borde ju ha fått originalkvittot när du köpte väskan eller åtminstone kopia på kvittot?
Ingen skulle köpa en sån väska utan kvitto för det priset och sen inte kollat upp noga om det var en kopia eller inte. Vi pratar en produkt där 95% är kopior.

Luktar skumt tycker jag...
Citera
2015-01-21, 16:01
Medlem
Citat:
Hej, Detta är väl kanske en klassiker men blir irriterad över att det måste hända just mig, jag som alltid är försiktig för att slippa skit som detta..

Köpte tidigt i höstas en märkesväska på blocket för 4000kr (nypris är väl runt 9000kr) av en "tjej i göteborg". Vid googling på "Namnet + blocket" ser jag att denna även säljer (bara från iår) Isabel Marant sneakers (nypris runt 4500kr) samt en annons uppe just nu med en Moncler jacka (nypris över 8000kr minst) som ska vara äkta. Den senare är inköpt på NK i Gbg som väskan också var ifrån.. Nu tycker jag det såklart luktar fejk om denna person, men när jag köpte den var det i mitt tycke mycket seriöst. Alltså mycket dyra produkter personen säljer och allt verkar vara "på riktigt" i annonserna och i kontakt med personen. Detta behöver ju inte betyda att sakerna är fejk, men lite misstänksamt är det allt.

Mitt case:
Jag sålde väskan jag köpte typ 2mån efter jag själv köpt den då den inte kom till användning, den passade inte riktigt mig. Jag slösar för mycket pengar på grejer som detta och är en riktig impulsköpare, men det får stå för mig. En kvinna köpte den och allt var frid och fröjd.

Idag fick jag ett mycket otrevligt mail från X där jag anklagades för det ena och det andra. X kände på sig att nått var fel DIREKT tydligen (vilket inte ens jag gjorde och jag äger några äkta märkesväskor som jag köpt i butik med cert osv. men varför hörde hon inte av sig direkt bara om det var några konstigheter?), väskan var till dottern i julklapp och hon spelar på att jag är en hemsk person som gjort såhär. Hon hade sökt upp en säljare som säljer detta märke och denna hade utan tvekan sagt att det var en kopia och X säger att "det inte finns några tvivel på att Jag sålt en oäkta vara när Jag garanterat motsatsen!!!". X vill nu upphäva köpet och "tänker inte godta något annat". Vill Jag inte gå med på det så "tänker X gå vidare på alla sätt X kan för att skapa rättvisa, och X har goda möjligheter". Hennes man arbetar som polis och har redan undersökt och Förberett en polisanmälan med bevis grundade på våran tidigare kontakt. (på mail där hon frågat om väskan finns kvar samt om den är äkta, vilket jag sa att den var -eftersom jag verkligen trodde det-). Samt "Även från Blocket får man hjälp i sådana här fall, läs om deras policy på sidan om kundsäkerhet." "Hoppas verkligen att du (jag alltså) är smart och löser detta på ett korrekt sätt så vi slipper fler tråkigheter…".

Hoppas nån hänger med, lite rörigt är det allt.

För det första tycker jag att hela mailet är fruktansvärt otrevligt och att X hotar mig med polis och att jag ska vara smart och lösa detta på ett korrekt sätt annars.....

Det jag tycker talar för mig är att jag köpt något i god tro att det var äkta samt sålt det i tron att det var äkta. Men vet inte mer än så och googlar man verkar det som att jag är the bad guy och ska straffas i stort sett, för att det är olagligt att sälja nått oäkta. MEN JAG HADE JU INGEN ANING. Samt att hur kan jag veta att X verkligen kollat upp äktheten och inte bara säger det för att dom inte var så nöjda med en begagnad väska som en ny eller nått? Jag borde få nått intyg på att väskan verkligen inte är äkta eller nått. Jag har ju tills idag trott att den var äkta.

Nåväl, vad tror ni? Vad ska jag göra? Att man måste maila Blocket vid problem/anmälan/allt är ju ett skämt, jag vill PRATA med någon. Få tag på denna "YY" genom blocket eller nått. Polisanmäla den jag köpt väskan av. Skälla ut X för att hon hotar mig och är fruktansvärt otrevlig. Har jag några som helst rättigheter i detta?

Men gör rätt för dig din lilla orm. Du har noll möjligheter varken juridiskt eller moraliskt. Du har avtalat att väskan är äkta men säljer piratkopierat skit.

Dessutom har du mage att dra igång en tråd här inne för att slinka undan ditt uppenbara ansvar.

Tjejer och blattar ska man inte göra affärer med förrens dom fyllt minst 30. Vilket den här tråden bevisar ytterligare en gång.
Citera
2015-01-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Väskan var inköpt på NK skriver du. Du borde ju ha fått originalkvittot när du köpte väskan eller åtminstone kopia på kvittot?
Ingen skulle köpa en sån väska utan kvitto för det priset och sen inte kollat upp noga om det var en kopia eller inte. Vi pratar en produkt där 95% är kopior.

Luktar skumt tycker jag...

Exakt det vet väl i princip alla flickor från sjuårsåldern. Men alla vill väl gulla lite med ts för att hon är tjej.

Finns inget att göra har man avtalat att väskan är orginal och sedan säljer kopierat skit har man inget att komma med.
Citera
2015-01-21, 16:14
Medlem
Eftersom det verkar vara ett jäkla snack om att Jag medvetet säljer fejkgrejer med min vetskap så tillägger jag det igen att jag inte vetat om detta. Jag köpte alltså inte väskan själv på NK utan jag köpte den av en tjej på blocket som garanterade dess äkthet och att hon köpt den på NK. Så NEJ jag har inte ett kvitto och försöker lura nån. Jag köpte den i god tro om att den var äkta för 4000kr.

Jag har nu kontaktat tjejen jag köpte väskan av för att få något kvitto/kontoutdrag på att hon verkligen köpt väskan på NK. Får jag inte detta så köper jag tillbaka väskan från tjejen som köpte den från mig och försöker lösa det med tjejen jag köpte väskan av. Det blir nog jag som får sona för att jag inte krävt kvitto från början, men då får det bli så.

Så nu kan alla anklagelser mot mig om att jag försöker smita undan och inte ta mitt ansvar sluta. Jag ville bara ha råd hur jag skulle gå tillväga, tyckte jag förtjänade att veta mina rättigheter när jag blev anklagad bara eftersom jag också köpt den i vetskap om att den var äkta. SÅ TACK O HEJ.

(har alltså kontaktat både den jag köpte väskan av och den som köpte av mig. så hoppas nu att allt bara löser sig och att väskan verkligen är äkta. tack till er som hänvisat till lagar och paragrafer, nu känns det bättre när jag vet vad jag måste göra enligt lag och inte bara pga hot! )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in