2015-01-28, 18:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Du tycker alltså att fackföreningarna ska sätta löner och bestämma vad som är en rimlig vinst för ett företag? Som om inte det vore nog så ska de även ta över ekonomistyrningen och sätta en finansieringsbudget.
Lönerna är redan nu en förhandlingsfråga mellan fack och arbetsgivare. Men facket är inte intresserat av att försöka ta ut högre löner än företaget klarar av, det gynnar ingen.
Citat:
Den här typen av idéer har redan prövats och det gick inte så bra. Men om du känner för att förflytta dig bakåt i tiden så för all del sök jobb på Kuba eller något.
När och var har det prövats? Om du tänker på löntagarfonderna som facken ville genomföra på 70-talet, så kom de aldrig att förverkligas. Starka högerkrafter satte stopp för detta trots att både fackföreningar och den socialdemokratiska regeringen var överens.
Citat:
Jaha, och hur hade du tänkt åstadkomma det?
Vilket förslag du än nu tänker ut så hade nog varken EU eller något halvambitiöst svenskt politiskt parti gått med på det.
Med skyddstullar. Men det är sant att med dagens globaliseringsiver på alla kanter är det ingen som vågar ens tänka tanken på handelshinder.
Citat:
Ja och var kommer den från? Hur ökar produktiviteten?
Genom den tekniska utvecklingen. Vi har haft en konstant produktivitetsökning under hela industrialismen.
Citat:
Det är ingen som vill förlora jobbet eller behöva pendla. Men man gör det man måste. Det verkar inte riktigt ha gått in hos dig. Vill man sedan förbättra sin situation så finns det goda möjligheter till det. Faktum är att Sverige nog är en av de länderna i världen som erbjuder de bästa möjligheterna för just det.
Folk ska inte behöva flytta till jobben. Om inte marknaden kan ordna jobb där folk bor för staten göra det.
Citat:
Vad händer om vinsterna går till arbetslösa? Varför ska då någon ta risken att starta eller investera i ett företag om det inte finns något egenvärde i att göra det?
Överskottet fördelas redan genom höga skatter. Varför vill du ha ett ännu värre företagsklimat i Sverige?
Sverige har ett utmärkt företagsklimat. Vi har välutbildade människor, bra infrastruktur, företagsvänliga fackföreningar och politiker och regeringar som är väl medvetna om företagandets betydelse för välfärden.
Citera
2015-02-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
Ekonomi, lär man sig i en baskurs i makroekonomi, är hushållning med knappa resurser. Knappa på så sätt att man inte kan ge allt åt alla utan man måste prioritera.

Vad händer ifall det inte finns ett brist på resurser? Då behövs alltså ingen ekonomi alls!

Citera
2015-02-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Det finns en annan vinkling. Få personer ser helheten i dagens pengaflöden. Politikerna har heller inget intresse att förklara var pengarna kommer ifrån. Det skapar problem. Många förefaller tro att det är staten som skapar pengarna. Så är det givetvis inte. Inte heller sjuksköterskan, domaren, polismannen eller kommunalarbetaren genererar pengar till staten. Det är folk som satsat sina egna pengar och en djävla massa tid som skapar nya pengar. Kanske skulle dessa människor röna lite mer uppskattning? Man kan heller inte beskatta den här gruppen, som dessutom lever utan stora delar av det skydd den andra delen av befolkningen har, hur hårt som helst. Konung Honung tror att dessa personer, just av anledningen att de äger ett företag, vältrar sig i pengar. Av den anledningen anser han sig ha rätt att leva på bidrag trots han han är fullt arbetsför. Han kan inte föreställa sig att företagaren kanske levt på under existensminimum i många år för att kunna förverkliga sin dröm om företaget. Konung Honung i sin förvirrade "ska ha värld" fattar inte hur riktiga pengar skapas. Därmed kan han, p.g.a. dumhet kläcka ur sig fantasin om medborgarelön.

Pengar skapas av banken, genom att trycka på en knapp.

Citera
2015-02-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Skitsnack, finns inga jobb i vården om man inte har erfarenhet.
Inte sant .De finns men vill du inte flytta? ja då har du kanske problem
Citera
2015-02-02, 11:27
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrunt-a2
Pengar skapas av banken, genom att trycka på en knapp.

Förvisso sant. Men det är inga riktiga pengar som skapar välfärd.
Citera
2015-02-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Vilket jävla arbete har goda framtidsutsikter då? ingenjörshaxkirurg^2, får gärna vara lite jävla realistiskt med. Lastbil hör man ofta. En enkel googling visade att bulgarer, rumäner och polacker, dvs blattar - tog dom jobben också.

Företagen och den offentliga sektorn skriker efter programmerare, sjuksköterskor, läkare osv....
Citera
2016-05-26, 19:46
Medlem
saturs avatar
Intressant trådstart, streckläst tråden pga TS syn på saken, en mental inställning att något är fel. (har själv levt på "existensminimum" hela min uppväxt+några år in i mitt vuxna liv utan att syna ett systemfel, jobb får du inte, du tar det igenom kommunikation)
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du struntar fortfarande att ge ett svar, varför slutsatsen blir att du inte kan svara. Jag försöker igen: är det fin konst kommer folk att köpa den, är det dålig konst kommer inte någon att köpa den, vilket innebär att konstnären ska lägga ned sin verksamhet. På vilket sätt skulle dina fula tavlor gynna samhället? Varför målar du inte fina tavlor som folk vill köpa istället för att snylta på den närande delen?
Du skriver fin & dålig som motsarswr, vilket är en anledning att inte svara. Men varför ser du inte bidragstagaren som "konstnär i progression" ist. för att mana denne att lägga sin färg på pinnstolar, undrar jag?
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Det stora problemet här är att det sitter en massa människor och försöker att tänka sig in i hur TS känner sig utan att lyckas. De tänker: "Hmm... Om jag skulle bli av med mitt jobb så skulle jag göra x och y och z för att få ett nytt." Det handlar dock om en oförmåga att verkligen förstå en annan människas situation, någonting som i deras försvar är väldigt svårt att göra.

Det är lite som en attraktiv person som tänker "Vad skulle jag göra om jag blev dumpad av min partner? Då skulle jag ta tag i mig själv och gå ut och hitta en ny." Men för en person som av andra har setts som attraktiv hela sitt liv så är det omöjligt att verkligen förstå känslan av att vara en oattraktiv person. Den kan uppleva isolerade små delar av den andra personens känslor men kan aldrig komma i närheten av något slags helhetsperspektiv.
Nja, jag som attraktiv finner ingen anledning av att jaga eller ha, men inser samtidigt att din text var generaliserande. Det du talar om täcks av "empati", något som psykopater saknar.
Psykopati borde bli sedd som en folksjukdom, fast psykopaterna blundar för det faktum.
Senast redigerad av satur 2016-05-26 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in