2015-01-20, 01:16
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Absolut, jag har aldrig påstått att du som har en plan med din arbetslöshet ska känna dig värdelös,
Nu var jag iofs inte arbetslös.

Citat:
Nu ska jag ju i ditt fall inte hugga något i sten då jag inte riktigt vet hur illa din mormor har det, men jag kan tänka mig att det finns professionellare handledare än du som kan ta hand om henne.
Nu tar jag inte hand om min mormor, det var ett exempel.

Citat:
Sen ja, vårat samhälle ser ut som det gör tack vare och på grund av kapitalism och då får man förhålla sig till det. Är du kommunist så får du också förhålla dig till detta tills dess du kan få med dig tillräckligt med folk för att ändra lagen.
På vilket sätt är en medborgarlön kommunistisk, och varför var Milton Friedman & Thomas Paine isåfall för den? Hade den däremot varit förbunden med arbetsplikt hade den varit kommunistisk.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-20 kl. 01:19.
Citera
2015-01-20, 01:44
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Nu var jag iofs inte arbetslös.

Nu tar jag inte hand om min mormor, det var ett exempel.

På vilket sätt är en medborgarlön kommunistisk, och varför var Milton Friedman & Thomas Paine isåfall för den? Hade den däremot varit förbunden med arbetsplikt hade den varit kommunistisk.

Det här är inte bra, inte nog med att du tar delar ur sitt sammanhang, du svarar på saker som inte ens finns med i stycket? Eller ens texten, jag har inte pratat något om medborgarlön i inlägget? Att jag förutsätter att du är kommunist är väl inte så svårt att begripa med tanke på tidigare inlägg. Men jag har gärna fel på den punkten om det nu visar sig vara så.
Citera
2015-01-20, 03:21
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Det här är inte bra, inte nog med att du tar delar ur sitt sammanhang, du svarar på saker som inte ens finns med i stycket? Eller ens texten, jag har inte pratat något om medborgarlön i inlägget? Att jag förutsätter att du är kommunist är väl inte så svårt att begripa med tanke på tidigare inlägg. Men jag har gärna fel på den punkten om det nu visar sig vara så.
Jag förlåter dig för din okunnighet den här gången, men måste med vänlig bestämdhet ombe dig att bättra på din kunskap om politiska ideologier och studera mina inlägg noggrannare nästa gång vi möts i debatt, annars blir det hela lätt slöseri med tid. Svammel och käbbel undanbedes också med vänlig men ytterst bestämd ton. Tack, och godnatt.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-20 kl. 03:26.
Citera
2015-01-20, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Är du 18-25 utan utbildning och utan kontakter är det tyvär omöjligt att få jobb.

Stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Aha, så bara för det var så för dig så är det så för alla? Du saknar väl helt enkelt social kompetens.
Jag har aldrig gått arbetslös, förutom när jag reste runt i världen obv.

Jag har och andra sidan visat framfötter de få tillfällen som erbjudits.
Majoriteten utav mina kompisar har jobb och har inte heller gått arbetslösa och även de fixat sina jobb själva.

Så sluta böla, ta ett skitjobb och jobba dig uppåt.

Är i åldern 18-25.

Om man redan har erfarenhet är det mycket enklare, och om man bor i en ort där man faktiskt kan få jobb utan utbildning. Detta skiljer sig väldigt mycket. Dessutom känner du antagligen "folk som känner folk", det hjälper.

Att vara 25, bor hos sina föräldrar, sakna utbildning, inte är bevisligt duktig på något (utom kanske WoW), och antagligen ha taskig självkänsla med kanske depressioner eller andra psykiska problem, gör en ganska oanställningsbar.
Sådana CV kommer inte långt i processen.
Tyvärr. Sådan är verkligheten.
Anledningen att dessa människor inte kommer in är pga att de har en tendens att:
* inte komma upp på morgonen
* inte kan tåla att bli tillsagda
* går hem om de mår dåligt
* osv.

Om man verkligen accepterar vilket skitjobb som helst så håller jag med. Det "finns" jobb för den som verkligen accepterar att bli behandlad som bajs.

Det lustiga är de välutbildade i medelklassen som själva ständigt gnäller över vikten av högre lön, mer semester och förmåner, tycker att resterande befolkning ska ta vad de kan få...
Tänk er själva att försöka motivera sig själv att söka ett jobb man i hela sin kropp och själ hatar redan man kommer innanför dörren, såsom telefonförsäljare.

Står man ut med att gå upp klockan 1 på natten och jobba till 7 helt ensam kan man kanske få jobb som tidningsutdelare annars.

Men ok, nog om klassklyftor...

Man kan för övrigt sällan jobba inom vården utan nån som helst utbildning eller erfarenhet. Den typen av jobb har man undersköterskor till.

TS: det finns ganska många olika utbildningar inom VÄLDIGT många olika områden som man ofta kan komma in på! T.ex. yrkeshögskolor och folkhögskolor. Där behöver man inte ha tidigare erfarenhet eller toppbetyg för att komma in heller. Leta efter sådana.

Vad kan man annars göra i svenska samhället i din sits?
Ni är föraktade av de driftiga resterande delen samhället, av politiker, av arbetsgivare, får konkurrera med nyinkomna flyktingar, och har ingen chans förbättra er situation heller.
Man får nog acceptera att man tillhör de som ratats. Man är som maten någon annan tuggat och spottat ut. Otur! Leva i misär tills man dör.
Skolan var skit och resten av livet blev skit också... Samhället och skolan ljuger... De säger man kan bli vad som helst men de säger inte hur och ger en inte verktygen.
Bli alkoholist eller heroinist, så får du något att leva för... Tills du dör...
Dör man av en överdos så är man åtminstone lycklig en stund.
Citera
2015-01-20, 08:30
Medlem
Citat:
Du behöver inte ångra någonting av detta, du är 22 år och har hela livet framför dig. Ta körkort, låna från päronen eller en annan släkting, det är det första jag kan rekommendera dig till. Du har ambitioner inom spelutveckling, se inte det som något negativt, där har du mycket drivkraft att hämta om det är något du verkligen vill. Det där med spelandet, skit i det och börja söka jobb, du klarar det om du verkligen vill ge dig fan på förändring. Lägg upp det hela som en tävling, är du en person som håller dina löften, så lova då dig själv att om du inte håller detta löfte att sluta spela och börja räta ut livet så ska du göra något så jobbigt och förnedrande mot dig själv att du aldrig ens skulle komma på tanken att inte hålla ditt löfte. Det blir en morot att mata dig med varje gång du sneglar mot datorn och dotaboxen. Plåga dig själv i några år nu och var lycklig ett helt liv.

Tack för ditt svar.

Problemet är att jag finner det svårt att fortsätta med studierna efter fiaskot, jag vill inte behöva förklara mig för studiekamrater, då det inte finns en giltig förklaring. Så istället för att konfrontera det så sitter jag här och funderar på att hoppa av trots att jag gillar utbildningen.

Angående körkortet – ska försöka ta det så snabbt som möjligt, har lite pengar undansparat för det.
Jag har slutat spela förut, i 8 månader var rekordet men även utan spel som distraherar mig är jag ganska oproduktiv. Avinstallerade igår.

Jag är 22 och har ett helt liv framför mig, men även om jag tar mig igenom dessa personliga svårigheter så väntar inte nödvändigtvis ett lyckligt liv, det beror på andra faktorer och problem jag inte ens grubblat över ännu, relationer, familj o.s.v.

Det är också svårt att inte jämföra med vänner, släktingar, föräldrar o.s.v. vars liv jag inte ens kommer i närheten av, de har levt rika liv, medan jag endast har levt.
Citera
2015-01-20, 08:47
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Jag är väl medveten om att nuvarande regim vill tuta i mig att jag inte har rätt till något utan att lida för det. Den inställningen är dock irrationell och kontraproduktiv, varför jag valt att förkasta den. Man borde ha rätt till ett schysst existensminimum på, säg, 10-15k utan att lyfta ett finger.

Dessa pengar som du gör anspråk på, varifrån kommer dom? Hur uppkommer moraliskt Din rätt till dessa pengar?
Citera
2015-01-20, 08:48
Medlem
Flytta utomlands, finns massor av jobb i världen.
Citera
2015-01-20, 09:00
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Absolut, ser ingen motsättning i det du skriver, utom att du tycker slashasar är värre. Och givetvis är det du som företagare som bestämmer vilka du vill arbeta med, puh vad annars? Och sen, att ägna sig åt hasardspel är nog ingen lyckad strategi för en varaktig verksamhet. Visst i vissa expansiva skeden måste man nog våga kasta tärningarna för att få det att orka rulla uppför, men i det långa loppet bör man förhålla sig till de säkrare korten.

Självförtroende!? Dagens ungdomar har det daltats med för mycket! De är så jävla bortskämda nästan allihop, inklusive jag själv.

Det finns en annan vinkling. Få personer ser helheten i dagens pengaflöden. Politikerna har heller inget intresse att förklara var pengarna kommer ifrån. Det skapar problem. Många förefaller tro att det är staten som skapar pengarna. Så är det givetvis inte. Inte heller sjuksköterskan, domaren, polismannen eller kommunalarbetaren genererar pengar till staten. Det är folk som satsat sina egna pengar och en djävla massa tid som skapar nya pengar. Kanske skulle dessa människor röna lite mer uppskattning? Man kan heller inte beskatta den här gruppen, som dessutom lever utan stora delar av det skydd den andra delen av befolkningen har, hur hårt som helst. Konung Honung tror att dessa personer, just av anledningen att de äger ett företag, vältrar sig i pengar. Av den anledningen anser han sig ha rätt att leva på bidrag trots han han är fullt arbetsför. Han kan inte föreställa sig att företagaren kanske levt på under existensminimum i många år för att kunna förverkliga sin dröm om företaget. Konung Honung i sin förvirrade "ska ha värld" fattar inte hur riktiga pengar skapas. Därmed kan han, p.g.a. dumhet kläcka ur sig fantasin om medborgarelön.
Citera
2015-01-20, 09:11
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Jag förlåter dig för din okunnighet den här gången, men måste med vänlig bestämdhet ombe dig att bättra på din kunskap om politiska ideologier och studera mina inlägg noggrannare nästa gång vi möts i debatt, annars blir det hela lätt slöseri med tid. Svammel och käbbel undanbedes också med vänlig men ytterst bestämd ton. Tack, och godnatt.

Han menar att medborgarelön är en liberal tankemiss. Att det är länder som Spanien och Grekland som mest ivrar för tankegångarna talar snarare för att du har rätt. Dessa länder har ju som bekant också gott om pengar att genomföra frikostiga reformer
Citera
2015-01-20, 10:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Det finns en annan vinkling. Få personer ser helheten i dagens pengaflöden. Politikerna har heller inget intresse att förklara var pengarna kommer ifrån. Det skapar problem. Många förefaller tro att det är staten som skapar pengarna. Så är det givetvis inte. Inte heller sjuksköterskan, domaren, polismannen eller kommunalarbetaren genererar pengar till staten. Det är folk som satsat sina egna pengar och en djävla massa tid som skapar nya pengar. Kanske skulle dessa människor röna lite mer uppskattning? Man kan heller inte beskatta den här gruppen, som dessutom lever utan stora delar av det skydd den andra delen av befolkningen har, hur hårt som helst. Konung Honung tror att dessa personer, just av anledningen att de äger ett företag, vältrar sig i pengar. Av den anledningen anser han sig ha rätt att leva på bidrag trots han han är fullt arbetsför. Han kan inte föreställa sig att företagaren kanske levt på under existensminimum i många år för att kunna förverkliga sin dröm om företaget. Konung Honung i sin förvirrade "ska ha värld" fattar inte hur riktiga pengar skapas. Därmed kan han, p.g.a. dumhet kläcka ur sig fantasin om medborgarelön.
Myten om den strävsamma, hårt arbetande företagaren lever tydligen vidare...
Det är förstås en förutsättning att alla lågavlönade stackare tror på detta, så att de accepterar att slita för en struntsumma så att de stackars företagaren kan få bli ännu rikare. Istället för att de anställda kräver sin rättmätiga del av företagets vinst, som de arbetar ihop åt företagaren.

"Sjuksköterskan, domaren, polismannen och kommunalarbetaren" är också skattebetalare och bidrar till statskassan som alla andra.

De som inte har turen att få ett jobb ska naturligtvis också ha rätt till en god levnadsstandard i ett modernt, humant samhälle. Tanken om medborgarlön eller en "ekonomisk grundtrygghet" kan ju vara ett alternativ till socialbidrag eller a-kassa.
Citera
2015-01-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Har levt på existensminimum i över 5 år sedan studenten, nått kort vik där och nån timanställning där.
Har dragit på mig dokumenterade depressioner sen jag kom in i vuxenlivet, missbruk etc.
Det spelar ju för fan ingen roll vad man gör. Samhällssituationen gör en totalt likgiltig.
Att bara gå in på arbetsförmedlingen där det redan sitter 50 ihopsjunkna själar med varsinn kölapp, och man vet att förmodligen alla här inne har mer erfarenhet och ser ändå ut att ha gett upp.

Vad fan ska man göra? Jag har börjat få en sådan frustration att jag skiter i precis allting, stjäler på köpcentrum, i affärer, begår bidragsbrott, lever jävel, än så länge går det iallafall bra. Samhället har gjort mig kriminell.

Vill politikerna att vi ska själv dö, eller ska vi bajsa fram arbetsplatser? Bill Gates kunde ju, då kan ju alla vi andra, eller hur va de nu.

På fullaste allvar, varför händer ingenting? Varför agerar ingen? Eldar upp hela jävla samhället känns de som att man vill göra när man grips av känslan, samtidig inser man att det inte kommer nått logiskt ur det.
Vad kan privatpersonen egentligen göra? Och vad kan vi göra tillsammans för att förändra skiten?
Det borde ju vara olagligt att skaffa barn i ett sådant här samhälle, om man inte är förberedd på att ungarna kommer få luffa på pojkrummen upp i 30 års åldern haha

Är du helt jävla dum i huvudet? Samhället bryr sig inte ett piss om varken dig eller någon annan. Du har blivit hjärntvättat om du tror något annat och varför skulle samhället ordna jobb åt dig? Är det något företag eller någon firma som behöver din arbetskraft och kunnande så hör de av sig men det hela måste vara lönsamt för dem annars the dont give a fuck.

Sluta klaga på andra och försök själv.
Citera
2015-01-20, 11:10
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Är du helt jävla dum i huvudet? Samhället bryr sig inte ett piss om varken dig eller någon annan. Du har blivit hjärntvättat om du tror något annat och varför skulle samhället ordna jobb åt dig? Är det något företag eller någon firma som behöver din arbetskraft och kunnande så hör de av sig men det hela måste vara lönsamt för dem annars the dont give a fuck.

Sluta klaga på andra och försök själv.
Jag tror att samhället måste ta över ansvaret för jobbskapandet. Marknaden/Näringslivet klarar inte längre av att ge medborgarna en möjlighet att försörja sig. Det blir snart bara en liten högproducerande elit som hittar jobb, alla vi vanliga ratas av en alltmer krävande marknadsekonomi.
Det är helt enkelt en politisk fråga, där socialdemokraternas tankar om kommunala beredskapsjobb ställs mot Alliansens sköt-dig-själv-politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in