Citat:
Ursprungligen postat av
diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oddsaren
Är du 18-25 utan utbildning och utan kontakter är det tyvär omöjligt att få jobb.
Stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
trattfan
Aha, så bara för det var så för dig så är det så för alla? Du saknar väl helt enkelt social kompetens.
Jag har aldrig gått arbetslös, förutom när jag reste runt i världen obv.
Jag har och andra sidan visat framfötter de få tillfällen som erbjudits.
Majoriteten utav mina kompisar har jobb och har inte heller gått arbetslösa och även de fixat sina jobb själva.
Så sluta böla, ta ett skitjobb och jobba dig uppåt.
Är i åldern 18-25.
Om man redan har erfarenhet är det mycket enklare, och om man bor i en ort där man faktiskt kan få jobb utan utbildning. Detta skiljer sig väldigt mycket. Dessutom känner du antagligen "folk som känner folk", det hjälper.
Att vara 25, bor hos sina föräldrar, sakna utbildning, inte är bevisligt duktig på något (utom kanske WoW), och antagligen ha taskig självkänsla med kanske depressioner eller andra psykiska problem, gör en ganska oanställningsbar.
Sådana CV kommer inte långt i processen.
Tyvärr. Sådan är verkligheten.
Anledningen att dessa människor inte kommer in är pga att de har en tendens att:
* inte komma upp på morgonen
* inte kan tåla att bli tillsagda
* går hem om de mår dåligt
* osv.
Om man verkligen accepterar vilket skitjobb som helst så håller jag med. Det "finns" jobb för den som verkligen accepterar att bli behandlad som bajs.
Det lustiga är de välutbildade i medelklassen som själva ständigt gnäller över vikten av högre lön, mer semester och förmåner, tycker att resterande befolkning ska ta vad de kan få...
Tänk er själva att försöka motivera sig själv att söka ett jobb man i hela sin kropp och själ hatar redan man kommer innanför dörren, såsom telefonförsäljare.
Står man ut med att gå upp klockan 1 på natten och jobba till 7 helt ensam kan man kanske få jobb som tidningsutdelare annars.
Men ok, nog om klassklyftor...
Man kan för övrigt sällan jobba inom vården utan nån som helst utbildning eller erfarenhet. Den typen av jobb har man undersköterskor till.
TS: det finns ganska många olika utbildningar inom VÄLDIGT många olika områden som man ofta kan komma in på! T.ex. yrkeshögskolor och folkhögskolor. Där behöver man inte ha tidigare erfarenhet eller toppbetyg för att komma in heller. Leta efter sådana.
Vad kan man annars göra i svenska samhället i din sits?
Ni är föraktade av de driftiga resterande delen samhället, av politiker, av arbetsgivare, får konkurrera med nyinkomna flyktingar, och har ingen chans förbättra er situation heller.
Man får nog acceptera att man tillhör de som ratats. Man är som maten någon annan tuggat och spottat ut. Otur! Leva i misär tills man dör.
Skolan var skit och resten av livet blev skit också... Samhället och skolan ljuger... De säger man kan bli vad som helst men de säger inte hur och ger en inte verktygen.
Bli alkoholist eller heroinist, så får du något att leva för... Tills du dör...
Dör man av en överdos så är man åtminstone lycklig en stund.