2015-01-17, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du säger ju själv att du studerar, vilket innebär att man kan räkna och skriva. Annars är frågan vad du egentligen gör på högskolan.

Har ingen aning om i vilken verklighet du lever, men av din signatur att döma så är du en sådan där flane som tar allt på för stort allvar och tror att du är förmer. Här har du en (objektiv) sanning: nästan alla utbildningar på svenska högskolor och universitet är trams - ett fåtal naturvetenskapliga får ses som undantag, eftersom de har internationell bäring. Du som pluggar juridik kommer tvingas svälja den största kuken när Sverige väl dukar under och dina många och långa år med svenska lagboken och andra luntor renderas meningslösa.

Grattis, men kom gärna med ett inlägg i vilket du försvarar dig själv, för något annat räknar väl ingen med. Ni högskolefanatiker tycker ju gärna och ofta att meningen med livet är utbildning, även om det ofta rör sig om inbillning. Ironi på hög nivå, om jag får säga det själv.
Citera
2015-01-17, 09:51
Medlem
trollgubbens avatar
Mycket bitterhet och skyllande på samhället för kriminella handlingar. Ni kan aldrig skylla på något eller någon när ni begår en dålig handling, det är ERT ansvar! Som sagt ni gör något fel på arbetsmarknaden, acceptera hur samhället ser ut istället för att förstöra det. Jag själv varit i er sits med bitterhet inför samhället, droger och ångest. Tyvärr finns det inget annat att göra än att ta tag i sitt liv och verkligen försöka få ett jobb. Leta upp var du enklast kan få ett jobb och sök tjänsten oavsett om den inte känns okej och jobba dig uppåt. Om så krävs, flytta eller gå en utbildning.
Citera
2015-01-17, 10:26
Medlem
negerbarns avatar
Jag är 25 år idag, och har haft 6 olika jobb sen studenten. Enbart 6 månader av dessa var en tillsvidareanställning (som jag tyvärr skrotade för att börja studera på en linje jag inte gillade efteråt), resten har varit vikariat , timanställningar inom bemanningspool osv. Men total arbetslöshet under perioden? 3-4 månader, tops. På 6 och ett halvt år.

Som ungdom utan högre utbildning är det väldigt viktigt att inte vara kräsen. Ta allt du kan, oavsett om du gillar det eller inte, deltid eller inte. Det ser mycket bättre ut på CV:t att du har i alla fall försökt att hanka dig fram på arbetsmarknaden, än att du har varit konstant arbetslös i 3 år och aldrig haft ett jobb.

Och kanske viktigast av allt att nämna: Enbart ett av dessa jobb har jag fått via arbetsförmedlingen, och det var ett telemarketingföretag, som jag slutade efter att första lönen kom, och anmälde bolagsfan.

Men, poängen jag försöker göra är att jag inte var arbetslös mer än väldigt kort. Det är viktigt som ungdom. Ta varenda deltidsjobb att torka röv du kan, varenda chans du har att dra in stålar, även om jobbet är tråkigt.

Varför, kanske du undrar? Du visar att du är ambitiös och försöker, och det är en viktig kvalitet när arbetsgivaren kollar igenom ditt CV.

Det är inte, som många går omkring och tror, svårt att få ett jobb som outbildad ungdom idag. Det som är svårt är att via enbart genom att förlita sig på arbetsförmedlingen få en tillsvidareanställning på heltid på ett jobb man tycker är kul och som ger bra betalt. Men så ser situationen ut som det är nu.

Kontakter skaffar man, och man kan söka jobb/praktik osv på företag som inte annonserar ut det heller. Gör 5 såna ambitiösa försök om dagen så ska du få se att det går inom nån månad att få nåt uppehälle. Sopgubbr, städerska eller annat. M
Citera
2015-01-17, 10:27
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Har ingen aning om i vilken verklighet du lever, men av din signatur att döma så är du en sådan där flane som tar allt på för stort allvar och tror att du är förmer. Här har du en (objektiv) sanning: nästan alla utbildningar på svenska högskolor och universitet är trams - ett fåtal naturvetenskapliga får ses som undantag, eftersom de har internationell bäring. Du som pluggar juridik kommer tvingas svälja den största kuken när Sverige väl dukar under och dina många och långa år med svenska lagboken och andra luntor renderas meningslösa.

Grattis, men kom gärna med ett inlägg i vilket du försvarar dig själv, för något annat räknar väl ingen med. Ni högskolefanatiker tycker ju gärna och ofta att meningen med livet är utbildning, även om det ofta rör sig om inbillning. Ironi på hög nivå, om jag får säga det själv.
Det är en sak att tycka synd om sig själv och skylla på andra, men du fattar väl själv att du har jävligt lite trovärdighet när du som uppenbart arbetslös berättar för oss som kan ordna vår egen tillvaro vad som är bra eller dåliga framtidsplaner...?
Citera
2015-01-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Det verkliga svaret tycks vara 91,9% som har jobb, så det är ju inte särskilt långt bort från verkligheten i alla fall.

77,1% av befolkningen i åldersgruppen 20-64 år förvärvsarbetar.

Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/Registerbaserad-arbetsmarknadsstatistik-RAMS/7895/7902/124856/
Citera
2015-01-17, 10:50
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beforemath
77,1% av befolkningen i åldersgruppen 20-64 år förvärvsarbetar.

Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/Registerbaserad-arbetsmarknadsstatistik-RAMS/7895/7902/124856/
Ja, och en ansenlig mängd av resterande studerar. Det räknade jag till att ha ett jobb, men givetvis borde jag ha kallat det för sysselsättning istället eller något annat.
Citera
2015-01-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Samhället är skyldigt mig en medborgarlön i storleksordningen 10-15k/mån, så att jag kan överleva värdigt utan att mot min vilja tvingas förnedras av en arbetsförmedlare eller ett telemarketingföretag.

Vill jag tjäna mer än så är det upp till mig själv att utbilda mig, söka jobb, köpa aktier eller starta företag.

Jag har sett dig tala dig varm för medborgarlön i andra trådar utan att få så mycket positiv respons.

Ekonomi, lär man sig i en baskurs i makroekonomi, är hushållning med knappa resurser. Knappa på så sätt att man inte kan ge allt åt alla utan man måste prioritera. Genom att välja att satsa på något väljer man också att inte lägga resurserna på något annat. Och då är frågan, i en tid då järnvägen faller sönder, folk inte får cancervård i tid, gamlingar dör av vanvård på ålderdomshemmen och försvaret behöver miljardbelopp etcetera etcetera varför skulle vi lägga ner mångmiljardbelopp på att ge folk som dig som tydligen anser sig för fin för att jobba med telemarketing en inkomst? Vilken annan investering ska stryka på foten för att du ska kunna sitta hemma och slappa med en garanterad inkomst från staten? Folk ska självklart få hjälp och ekonomiskt stöd samtidigt som de utbildar sig/söker jobb, men det här är något helt annat. Fan vad jag är less på folk som tror att pengar tydligen växer på träd och att de har rätt till att få gå runt och slappa hela livet och leva på andras pengar om de inte känner för att jobba.
Citera
2015-01-17, 11:13
Medlem
Nej.

Min polare som flyttade med mig till Stockholm gick in i tre klädesbutiker, efter första mötet INNAN de ens kollat på CV:t var han mer eller mindre anställd.

Gå in i lite butiker visa pondus, visa att du vill jobba och lämna in ditt CV face-to-face, det UPPSKATTAS.
Citera
2015-01-17, 11:26
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Så med datorn kan han inte utveckla färdigheter som efterfrågas på arbetsmarknaden?
Fan jag visste att jag skulle fortsatt satsa på att bli den som får i mig en flak bira på kortast tid, vi hade djävla kul iaf, men jag satsade inte tillräckligt hårt för att få vara med i A-laget.

Han kan mycket väl satsa på datorer om han vill, men den marknaden är redan mättad och du kommer ingen vart med den. Det är ett fåtal IT nissar som får jobb nu eftersom företag söker folk med erfarenhet eller med en jävla lysande begåvning. Sen vad det gäller hans datorvanor är jag säker på att de ligger utöver det som är bra för ungdomar, liksom dem flestas.

Det jag säger är att han istället borde lära sig något annat, något som han kan ha nytta av. Läsa böcker, snickra, vad fan vet jag. Något där det inte krävs att han är IT geni, för hade han varit ett IT geni skulle han redan ha fått jobb. Så nu handlar det bara om att prioritera rätt, vad tycker han är kul förutom, pang pang dataspel, och sedan gå all in för det istället.

Folk blir efterblivna av all denna jävla teknologi, sinnesslöa zombier som inte vet ett skit om någonting. Jag har stött på ungdomar som jag till och med har betvivlat att de ens kunnat torka sig på toaletten utan att ladda ner en app som visar hur detta ska gå till.

Alltså kort sagt, min egen generation är så jävla efterbliven... Det finns dock en del ljusglimtar bland oss som har förvaltat tiden väl och dessa individer är alltid lika intressanta att se.
Senast redigerad av Svenskare 2015-01-17 kl. 11:51.
Citera
2015-01-17, 11:47
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE

Högskoleutbildning är bra, den ger dig ett tillfälle att utvecklas som person och samtidigt slipa dina kunskaper, därtill borde också tilläggas att det är en merit, en sån som du kan visa upp för dina eventuella arbetsgivare och som kan ta dig cirka 5000 kronor högre upp i din första löneförhandling. Sen, visst är inte högskolan det primära utan det viktigaste är vad du som person själv gör med all den kunskapen som du har inhöstat under åren där. En del nötter går ut högskolan utan att ha lärt sig ett skit, vilket bara är beklagligt, men men så ser världen ut.

Jag vill bara avsluta med att säga trots allt detta mörker som fördunklar vår framtid, så finns det ändå ljuspunkter för folk som har sabbat hela sina liv p.g.a. bristande omdöme som unga. NI BOR I SVERIGE! DET FINNS ALLTID EN CHANS TILL FÖRBÄTTRING OM NI BARA LÄGGER MANKEN TILL! Statliga bidrag överallt för att bekosta omskolning, komvuxverksamheter, praktiska utbildningar, etc... Som sagt märker ni att ni inte är bra på det ni har utbildat er till, så ta för bövelen nya tag och satsa på någonting annat! SITT FÖR FAN INTE BARA DÄR OCH KLAGA!
Citera
2015-01-17, 11:55
Medlem
Waspirs avatar
Har inte läst igenom hela tråden men jag tycker alla borde bli aktivister. Kräv 6 timmars arbetsdag högst så kan vi dela på jobben. Vägra utföra arbetsuppgifter som inte gagnar någon mer än företagsägarna, sluta med illdåd som marknadsföring, pr och försäljning av skit. Köp inte nya saker. Punktera systemet- och bygg ett nytt! Sluta rösta, det kommer aldrig att förändra något. Låt dig inte distraheras av teatern regeringen, tv-serier, politik, nonsens! Lär dig saker. Läs inte löpsedlar. Tänk stora tankar.
Citera
2015-01-17, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag är 25 år idag, och har haft 6 olika jobb sen studenten. Enbart 6 månader av dessa var en tillsvidareanställning (som jag tyvärr skrotade för att börja studera på en linje jag inte gillade efteråt), resten har varit vikariat , timanställningar inom bemanningspool osv. Men total arbetslöshet under perioden? 3-4 månader, tops. På 6 och ett halvt år.

Som ungdom utan högre utbildning är det väldigt viktigt att inte vara kräsen. Ta allt du kan, oavsett om du gillar det eller inte, deltid eller inte. Det ser mycket bättre ut på CV:t att du har i alla fall försökt att hanka dig fram på arbetsmarknaden, än att du har varit konstant arbetslös i 3 år och aldrig haft ett jobb.

Och kanske viktigast av allt att nämna: Enbart ett av dessa jobb har jag fått via arbetsförmedlingen, och det var ett telemarketingföretag, som jag slutade efter att första lönen kom, och anmälde bolagsfan.

Men, poängen jag försöker göra är att jag inte var arbetslös mer än väldigt kort. Det är viktigt som ungdom. Ta varenda deltidsjobb att torka röv du kan, varenda chans du har att dra in stålar, även om jobbet är tråkigt.

Varför, kanske du undrar? Du visar att du är ambitiös och försöker, och det är en viktig kvalitet när arbetsgivaren kollar igenom ditt CV.

Det är inte, som många går omkring och tror, svårt att få ett jobb som outbildad ungdom idag. Det som är svårt är att via enbart genom att förlita sig på arbetsförmedlingen få en tillsvidareanställning på heltid på ett jobb man tycker är kul och som ger bra betalt. Men så ser situationen ut som det är nu.

Kontakter skaffar man, och man kan söka jobb/praktik osv på företag som inte annonserar ut det heller. Gör 5 såna ambitiösa försök om dagen så ska du få se att det går inom nån månad att få nåt uppehälle. Sopgubbr, städerska eller annat. M

Fler borde göra detta. Ta jobben innan arbetsförmedlingen och bemanningsföretagen tar dom. Tar arbetsförmedlingen dom minskar chansen att du får jobb per se (ökad konkurrens). Tar bemmaningsföretagen dom minskar även där chansen + dåliga villkor och lön + osäkerhet när du får jobba. Så ut och jaga jobben istället för att dessa nämnda svin tar dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in