2015-01-21, 12:49
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Ska vi starta ett parti? Lämpligt namn skulle vara Motsättningspartiet-vi som tycker olika.

Partimötena får hållas i en domkyrka eller katedral. Det får vara högt i tak. och bullerdämpat.....
Citera
2015-01-21, 12:53
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Partimötena får hållas i en domkyrka eller katedral. Det får vara högt i tak. och bullerdämpat.....
Hellre det än de närmast sektliknande partier som existerar idag. Vi gillar olika!
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-21 kl. 12:56.
Citera
2015-01-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Facken har inte hindrat någon att anställa, att folk har anställning är ju en förutsättning för fackets existens.

Fackens metoder ser till att det blir dyrare med arbetskraft för företag. Således kan de inte anställa lika många.

Citat:
Arbetsgivaravgiften är en hörnsten i socialförsäkringssystemet, den finansierar bl a sjukersättningar och pensioner. Ska vi inte ha några pensioner..?

Det går att ordna privata lösningar för det. Dessutom minskar trycket på skyddsnätet om både facket och arbetsgivaravgiften försvinner och fler kan arbeta.

Citat:
Har man inte råd att betala minimilön ska man nog ägna sig åt något annat än att driva företag.

Varför säger du det? Hur många uppstarter tror du har haft råd att ens betala ut något alls?

Naturligtvis är så låg lön som möjligt inte att föredra ur någon synvinkel. En nöjd anställd är säkerligen en mer produktiv anställd. Men det går inte att artificiellt pressa upp löner för evigt, den globala konkurrensen ser till det. Om ett företag kan betala 1/3 för en ingenjör i Kina eller Indien så kommer det till slut att bli omotiverat att ha någon verksamhet här. I nuläget existerar det fortfarande skillnader som har verkat för att det inte ska ske. Men de kommer ikapp.

Hur ska skyddsnätet finansieras när högteknologiska produktiva företag flyttar utomlands för att kostnadsläget är för högt i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är absolut rimligt att den som startar företag kan tjäna på det, annars kommer det inte startas många nya företag. Men även de anställda måste tjäna på att arbeta, annars för företagaren svårt att hitta personal.

Du menar att de som nu arbetar alltså inte tjänar på det? Dessutom gäller samma för företag, ingen anställning sker omotiverat.

Citat:
Man måste ha turen att ha rätt utbildning, rätt ålder, rätt personlighet, rätt kontakter och bo på rätt ort.

Du kan se till att du väljer en lukrativ utbildning. Det går även att flytta dit jobben finns.
Citera
2015-01-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Att lämna CV till butiker är förmodligen den största myten för arbetssökning som existerar idag. Butiker i VARENDA storstad är överflödade med ansökningar så de kan anställa folk fram tills 2025. Cafeer ägs nästan uteslutande av kedjor (förvisso skall dessa vara ganska enkla att få jobb på ryktas det om) och restauranger kräver någon med erfarenhet såvida du inte har en naturlig fallenhet för att servera.

Problemet för restaurang- och cafébranschen är att konkurrensen är såpass hård att de inte har råd att kosta på sig någon som ger dålig service, inte kan servera propert och dyl. Åtminstone när det kommer till egenföretagare och inte kedjor. Kedjor å andra sidan finns det ingen anledning till att lämna CVn hos då det ofta är väldigt svårt att träffa butikschefen.

Inte alls, jag fick 2-3 jobberbjudanden när jag besökte 10-15 butiker. I en storstad. Jag hade ingen erfarenhet inom butik, och väldigt lite erfarenhet allmänt.

Inte alls sant heller, vi har inget överflöde i butiken på ansökningar.

Caféer spelar väl ingen roll om dom ägs utav kedjor eller ej? Det är ju snarare bara en fördel?

Få "vanliga lunch och caféeliknande restauranger" kräver erfarenhet.

Jävla märklig inställning, det är när man har den här inställningen man inte får jobb. Sluta nedvärdera er själva or skaffa lite jävla tro på er. Skitsamma om ni inte har erfarenhet, skitsamma om det är enorm konkurrens, skitsamma om det är populära företag, skitsamma om det är svårt att få tag i ansvarig.

Man försöker och visar att man har viljan. Inställningar är 80-90 procent tror jag när det gäller dessa jobb. Samt social förmåga och seriositet.

Sök till alla butiker/restauranger/vårdjobb eller företag ni kommer på. Spontanansök, ring, maila, kontakta via nätet, besök etc.

Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Låt oss se samhället som en båt. På båten har alla sina uppdrag, en kapten, en styrman, en matros etc. Nu utökar vi besättningen med barn, när dessa barn växer upp kommer det fortfarande inte finnas arbete på båten för de är redan tagna. Barnen får sedan höra att det är deras fel och att de är lata; det är ju inte fel på samhället på båten.

Tror du det finns en perfekt balans för antalet födda och antalet jobb i samhället? nej. Idag är tyvärr alla "lågstatus" yrken fyllda. Det är inte som förr, då man bara kunde traska in på en bensinmack så hade man sommarjobbet säkrat, det är inte 60-talet längre. Arbetsgivare avskyr folk som traskar in och slänger CV:n runt sig och försöker presentera sig, vill arbetsgivaren ha arbetskraft kan denne annonsera om det på 20 min för att senare i lugn och ro bläddra igenom 100 ansökningar.

Ni måste inse att samhället inte är som det var på era föräldrars tid. Idag krävs utbildning, det går näst intill inte att arbeta upp sig i ett företag från grunden.

Gå i skolan. Om ni skiter i det får ni söka jobb riket runt.

Klart det inte finns jobb till alla, det fattar väl vilken person som helst. Konkurrens om jobb är nyttigt och det går inte att ha 100 procent anställda i samhället.

Visst idag är det tuffare konkurrens än tidigare, men återigen. Det är mycket man kan ha som ursäkter. Vi har ändå relativt låg arbetslöshet jämfört med länder som Spanien, Frankrike, England etc.

Dom gångerna jag har besökt företag/butiker, eller ringt/mailat har folk oftast TACKAT för att mitt besök. Dom avskyr det verkligen inte. Det kan ju ibland vara fördel dock att ringa innan man besöker.

Samhället kommer aldrig stå still, så självklart är det inte som förr. Men det går alldeles utmärkt att arbeta sig upp i företag. Nästan enklare ibland, har läst om väldigt många akademiker som inte kommit någonvart istället. Många företag har internrekrytering, dotterbolag, utbildningar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av stripessss
Man vet att arbetssituationen är åt helvete i landet när det ställs krav och att man behöver erfarenhet för att jobba som städare på AFs hemsida. Jag skulle gärna ta det men har ingen erfarenhet som städare så det är ingen idé att söka.

Det är sånt som dom skriver oftast, sök ändå. Vem vet dom kanske vill ha dig för din personlighet ändå? Det är många som skräms utav att det står "erfarenhet" hit och dit. Sök allt som är rimligt iallafall.

Sen menar jag inte att du ska söka typ chefsjobb, ansvarig etc.
Citera
2015-01-21, 14:33
Medlem
Det värsta är när folk ser ner på jobben dom själva söker/jobbar med. Ta det lika seriöst som ditt drömjobb, visa att du vill.

Det gäller även när du går på intervjun, när du fixar ditt personliga brev/CV. Även om det är ett lågkvalificerat jobb/yrke så ta det 100 procent seriöst och jobba stenhårt. Samt visa att du vill utvecklas etc.
Citera
2015-01-21, 15:13
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hellre det än de närmast sektliknande partier som existerar idag. Vi gillar olika!

Där är vi faktiskt överens....fantastiskt!
Citera
2015-01-21, 15:17
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:

Dra igång en tråd om detta. Jag lovar att elda massorna, även SD folket...
Citera
2015-01-21, 18:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Man är redan garanterad existensminimum, bara det att man tvingas transportera sig till en låtsasarbetsplats och måla om stolar i en ny färg varje dag för att få ut sina pengar. Dessutom möter man höga marginaleffekter när man går från bidrag till jobb.

Jag tror helt enkelt att det vore effektivare att bara dela ut pengarna. Då får personen ifråga dels kreativt utrymme att måla fina tavlor, med färgen som annars skulle använts på stolarna som målades om varje dag, medan marginaleffekterna försvinner och konstnären ifråga stimuleras att sälja tavlor.

Jaså du. Du ser hellre att fattiga och desperata människor börjar stjäla, våldta och mörda än att de får bidrag? Jag tror du får svårt att vinna bifall av det svenska folket.
Du struntar fortfarande att ge ett svar, varför slutsatsen blir att du inte kan svara. Jag försöker igen: är det fin konst kommer folk att köpa den, är det dålig konst kommer inte någon att köpa den, vilket innebär att konstnären ska lägga ned sin verksamhet. På vilket sätt skulle dina fula tavlor gynna samhället? Varför målar du inte fina tavlor som folk vill köpa istället för att snylta på den närande delen?
Citera
2015-01-21, 18:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
I dina kretsar tvivlar jag inte ett dugg på att det är så. Det finns dock, utanför din bubbla, människor utan liknande förutsättningar som inte skämts bort likt du.
Jag har ned mycket tid och möda för att få goda betyg, vilket inneburit att jag har blivit erbjuden bra jobb vid sidan av studierna samt under loven. På dessa arbeten har jag ansträngt mig och presterar bra, vilket har givit goda referenser. Detta har sedan gjort att jag har fått ett bra jobb som jag påbörjar efter examen. Så kom inte och säg att jag är bortskämd, eller att jag inte är villig att slita.

Ungdomen är de facto bortskämd som inte vill ta ett arbete som inte är ett välbetalt arbete på kontor. Folk söker inte till bärplockare m.m. trots att det är ett bra steg in i arbetslivet.
Citera
2015-01-21, 18:43
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Inte alls, jag fick 2-3 jobberbjudanden när jag besökte 10-15 butiker. I en storstad. Jag hade ingen erfarenhet inom butik, och väldigt lite erfarenhet allmänt.

Inte alls sant heller, vi har inget överflöde i butiken på ansökningar.

Caféer spelar väl ingen roll om dom ägs utav kedjor eller ej? Det är ju snarare bara en fördel?

Få "vanliga lunch och caféeliknande restauranger" kräver erfarenhet.

Testar en empirisk undersökning på fredag då baserat på ditt inlägg. 10 CVn till diverse butiker i centrala Stockholm. Får jag fråga om det var en storstad som ingår i treenigheten (Malmö, Göteborg, Stockholm) eller om det var en "storstad" typ Jönköping?

Jag tvivlar på att du är ansvarig över rekryteringen och får se både mail samt CVn som lämnas i butik och om du nu är det så lär det vara en ganska nischad affär. Daglivaruhandeln är en av de svåraste branscherna att få jobb i, oavsett vem du är.

Om cafeet ägs av en kedja (Espresso House, Waynes m.m) så har de med stor sannolikhet HR-utbildade som sköter rekryteringen och du får således gå igenom Internet för att få jobb.
Citera
2015-01-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
För några dagar sedan skrev du att du fick jobb på bara en vecka. Dessutom undra du vad alla arbetslösas problem är.

Jag fick iof arbete pga att jag är studerande just nu. Så lite fusk kanske det var.
Citera
2015-01-22, 00:05
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du struntar fortfarande att ge ett svar, varför slutsatsen blir att du inte kan svara. Jag försöker igen: är det fin konst kommer folk att köpa den, är det dålig konst kommer inte någon att köpa den, vilket innebär att konstnären ska lägga ned sin verksamhet. På vilket sätt skulle dina fula tavlor gynna samhället? Varför målar du inte fina tavlor som folk vill köpa istället för att snylta på den närande delen?
Antagligen försöker jag måla tavlor som jag själv tycker är fina. Om jag tycker om dem men de inte uppskattas av omvärlden kommer jag inte byta stil bara för att tillfredsställa andra. Vad är det för konstnärskap?

Meningen med (arbets-)livet kan inte bara vara att tillfredsställa andra. En medborgarlön kan däremot utgöra en universal ekonomisk grundplåt att söka sin egen lycka. Inte helt oväsentligt för någon i TS, och många andras, situation.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-22 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in