Citat:
Ursprungligen postat av
Cpt.Obvious
Att lämna CV till butiker är förmodligen den största myten för arbetssökning som existerar idag. Butiker i VARENDA storstad är överflödade med ansökningar så de kan anställa folk fram tills 2025. Cafeer ägs nästan uteslutande av kedjor (förvisso skall dessa vara ganska enkla att få jobb på ryktas det om) och restauranger kräver någon med erfarenhet såvida du inte har en naturlig fallenhet för att servera.
Problemet för restaurang- och cafébranschen är att konkurrensen är såpass hård att de inte har råd att kosta på sig någon som ger dålig service, inte kan servera propert och dyl. Åtminstone när det kommer till egenföretagare och inte kedjor. Kedjor å andra sidan finns det ingen anledning till att lämna CVn hos då det ofta är väldigt svårt att träffa butikschefen.
Inte alls, jag fick 2-3 jobberbjudanden när jag besökte 10-15 butiker. I en storstad. Jag hade ingen erfarenhet inom butik, och väldigt lite erfarenhet allmänt.
Inte alls sant heller, vi har inget överflöde i butiken på ansökningar.
Caféer spelar väl ingen roll om dom ägs utav kedjor eller ej? Det är ju snarare bara en fördel?
Få "vanliga lunch och caféeliknande restauranger" kräver erfarenhet.
Jävla märklig inställning, det är när man har den här inställningen man inte får jobb. Sluta nedvärdera er själva or skaffa lite jävla tro på er. Skitsamma om ni inte har erfarenhet, skitsamma om det är enorm konkurrens, skitsamma om det är populära företag, skitsamma om det är svårt att få tag i ansvarig.
Man försöker och visar att man har viljan. Inställningar är 80-90 procent tror jag när det gäller dessa jobb. Samt social förmåga och seriositet.
Sök till alla butiker/restauranger/vårdjobb eller företag ni kommer på. Spontanansök, ring, maila, kontakta via nätet, besök etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
sampanl
Låt oss se samhället som en båt. På båten har alla sina uppdrag, en kapten, en styrman, en matros etc. Nu utökar vi besättningen med barn, när dessa barn växer upp kommer det fortfarande inte finnas arbete på båten för de är redan tagna. Barnen får sedan höra att det är deras fel och att de är lata; det är ju inte fel på samhället på båten.
Tror du det finns en perfekt balans för antalet födda och antalet jobb i samhället? nej. Idag är tyvärr alla "lågstatus" yrken fyllda. Det är inte som förr, då man bara kunde traska in på en bensinmack så hade man sommarjobbet säkrat, det är inte 60-talet längre. Arbetsgivare avskyr folk som traskar in och slänger CV:n runt sig och försöker presentera sig, vill arbetsgivaren ha arbetskraft kan denne annonsera om det på 20 min för att senare i lugn och ro bläddra igenom 100 ansökningar.
Ni måste inse att samhället inte är som det var på era föräldrars tid. Idag krävs utbildning, det går näst intill inte att arbeta upp sig i ett företag från grunden.
Gå i skolan. Om ni skiter i det får ni söka jobb riket runt.
Klart det inte finns jobb till alla, det fattar väl vilken person som helst. Konkurrens om jobb är nyttigt och det går inte att ha 100 procent anställda i samhället.
Visst idag är det tuffare konkurrens än tidigare, men återigen. Det är mycket man kan ha som ursäkter. Vi har ändå relativt låg arbetslöshet jämfört med länder som Spanien, Frankrike, England etc.
Dom gångerna jag har besökt företag/butiker, eller ringt/mailat har folk oftast TACKAT för att mitt besök. Dom avskyr det verkligen inte. Det kan ju ibland vara fördel dock att ringa innan man besöker.
Samhället kommer aldrig stå still, så självklart är det inte som förr. Men det går alldeles utmärkt att arbeta sig upp i företag. Nästan enklare ibland, har läst om väldigt många akademiker som inte kommit någonvart istället. Många företag har internrekrytering, dotterbolag, utbildningar etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
stripessss
Man vet att arbetssituationen är åt helvete i landet när det ställs krav och att man behöver erfarenhet för att jobba som städare på AFs hemsida. Jag skulle gärna ta det men har ingen erfarenhet som städare så det är ingen idé att söka.

Det är sånt som dom skriver oftast, sök ändå. Vem vet dom kanske vill ha dig för din personlighet ändå? Det är många som skräms utav att det står "erfarenhet" hit och dit. Sök allt som är rimligt iallafall.
Sen menar jag inte att du ska söka typ chefsjobb, ansvarig etc.