Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-22, 21:27
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Verkar som att TwitterAudit har någon sorts funktion där man kan rensa ut falska följare, om jag förstått saken rätt. Är väl den han använt isåfall?

Hursomhelst är jag osäker på om han någonsin skulle haft "köpta" följare, kollar man runt på andra twittrare, typ CarlBildt så har även de en hög (Inte lika.) andel falska följare. Kan det vara så att Kianzad helt enkelt samlat på sig en hel drös falska följare genom att vara såpass aktiv?

Min teori är att twitterkonton ser attraktivare ut för nya följare ifall de redan har många följare sedan tidigare, därför väljer några, mestadels osjälvsäkra att falsifiera sina följarantal.

Samtidigt fungerar antalet twitterföljare som ett certifikat på hur många personen kan nå ut till, vilket är det viktigaste med dagens clickbait-journalistik.
Citera
2015-01-22, 21:37
Medlem
Kadeks avatar
Älskar när folk får psykbryt och visar sin desperata sida. Det är en form av grandios självbild och avsaknad av självkontroll som ligger bakom Kianzad.

Ingen som kollat upp studieresultat? Det vore fantastiskt om juristubildningen var i klass med Arnstads studier
Citera
2015-01-22, 21:38
Jag tror inte att det är en slump att Behrang har så många fake-följare, pewdiepie har miljontals följare på twitter och enligt twitter audit är 73% äkta. Isabella "Blondinbella" Löwengtip har 62% äkta följare, lite tveksamt men inte i närheten av samma fake-nivåer som Behrang.
Citera
2015-01-22, 22:18
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten.Mohammed
Det är bara förtal om man framställer en annan person som brottslig eller klandervärd på ett sätt så att det kan ge upphov till missaktning.

Därför är det rent juridiskt lagligt för en tidning att skriva "Behrang Kianzad har HIV", utan att det stämmer, eftersom det varken är brottsligt, klandervärt eller i juridisk mening bör ge upphov till missaktning.

Jag vet inte hur det är med mytomani, men det borde inte vara olagligt att skriva att någon är diagnosticerad med en psykisk sjukdom.

Det kan ju knappast vara förtal om man påtalar en uppenbar sanning?

Oavsett - jag föreslår att du tweetar 'Twitterturk #2' och frågar - i egenskap 'jurist' borde ju han vara kunnig inom området...
Citera
2015-01-22, 22:20
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det kan ju knappast vara förtal om man påtalar en uppenbar sanning?

Oavsett - jag föreslår att du tweetar 'Twitterturk #2' och frågar - i egenskap 'jurist' borde ju han vara kunnig inom området...
Skulle det vara förtal att starta ett parodikonto som heter Juristturken_Behrang?
Citera
2015-01-22, 22:39
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Skulle det vara förtal att starta ett parodikonto som heter Juristturken_Behrang?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Missbruk_av_urkund

Skriver man dock på språkligt korrekt svenska torde rubriceringen inte applicerbar...
Citera
2015-01-22, 22:58
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Älskar när folk får psykbryt och visar sin desperata sida. Det är en form av grandios självbild och avsaknad av självkontroll som ligger bakom Kianzad.

Ingen som kollat upp studieresultat? Det vore fantastiskt om juristubildningen var i klass med Arnstads studier

Jag tycker däremot att det är tragiskt. Det är som om han tillhör en svunnen tid, då de som skulle ta del av hans uttalanden inte hade tillgång till google och fick enbart förlita sig på att de med mest tituleringar torde tala sanning.

Därför tror Behrang att han genom att ropa högt "jag är journalist", "jag är jurist" (fast utan examen), "jag har läst 3500 sidor text", "du är inte docent!" (vilket han inte heller är), "jag tar 2000 kronor i timmen" ger honom mer kredibilitet än faktisk data, faktiska regler och lagar och faktiska experter inom sitt område, likt Sanandaji.

Istället så framstår Behrang som om att relativt lättförtjänta titlar och meningslösa bedrifter är det enda han kan komma med. Det är som om någon skulle försöka vinna en diskussion genom att enbart säga, "jag har högt IQ", vilket snarare pekar på att man redan förlorat och samtidigt inte förstår hur dum man ser ut framför sin audiens.

Behrang verkar också oberäknelig då hans är snabb till att bli ilsken och hatfull, jag hade varit någorlunda rädd att betygsätta hans bedrifter på juristutbildningen ifall jag tagit del av hans twitterflöde de sista veckorna.
Senast redigerad av vesc 2015-01-22 kl. 23:03.
Citera
2015-01-22, 23:58
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
Jag tycker däremot att det är tragiskt. Det är som om han tillhör en svunnen tid, då de som skulle ta del av hans uttalanden inte hade tillgång till google och fick enbart förlita sig på att de med mest tituleringar torde tala sanning.

Därför tror Behrang att han genom att ropa högt "jag är journalist", "jag är jurist" (fast utan examen), "jag har läst 3500 sidor text", "du är inte docent!" (vilket han inte heller är), "jag tar 2000 kronor i timmen" ger honom mer kredibilitet än faktisk data, faktiska regler och lagar och faktiska experter inom sitt område, likt Sanandaji.

Istället så framstår Behrang som om att relativt lättförtjänta titlar och meningslösa bedrifter är det enda han kan komma med. Det är som om någon skulle försöka vinna en diskussion genom att enbart säga, "jag har högt IQ", vilket snarare pekar på att man redan förlorat och samtidigt inte förstår hur dum man ser ut framför sin audiens.

Behrang verkar också oberäknelig då hans är snabb till att bli ilsken och hatfull, jag hade varit någorlunda rädd att betygsätta hans bedrifter på juristutbildningen ifall jag tagit del av hans twitterflöde de sista veckorna.

Fast förstår inte alls hans resonemang...

Tydligen ska Sanandajis åsikt vara värdelös eftersom han inte forskar om migration, men i Kianzads fall går det utmärkt att med några hemmasnickrade uppskattningar (som är uppenbart felaktigt) en gång för alla "bevisa" något som ingen nationalekonom kunnat?
Senast redigerad av Oformad 2015-01-23 kl. 00:24.
Citera
2015-01-23, 00:41
Medlem
Profeten.Mohammeds avatar
Citat:

Skriver man dock på språkligt korrekt svenska torde rubriceringen inte applicerbar...

Vadå, så om jag startar ett Twitter-konto där jag kallar mig "Stadsministern" med en bild på Löfven och parafraser som "Vi har vårt ingångsvärde. De måste ta ansvar. Det är dags för det nu." så skulle det kunna vara missbruk av urkund?

Märkligt om det inte går att göra satir av offentliga personer såsom Ph.D. Kianzad.

För övrigt var den röda pilen med texten "-2,707 followers" det roligaste jag har sett på hela dagen.
Senast redigerad av Profeten.Mohammed 2015-01-23 kl. 00:50.
Citera
2015-01-23, 00:46
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp

Citat:

Skriver man dock på språkligt korrekt svenska torde rubriceringen inte vara applicerbar...
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten.Mohammed
Vadå, så om jag startar ett Twitter-konto där jag kallar mig "Stadsministern" med en bild på Löfven och parafraser som "Vi har vårt ingångsvärde. De måste ta ansvar. Det är dags för det nu." så skulle det kunna vara missbruk av urkund?

Märkligt om det inte går att göra satir av offentliga personer såsom Ph.D. Kianzad.

En av följande två saker har inträffat:

-vi dubbelironiserar (isf har du för lite smileys i det ovan citerade inlägget).
eller
-jag hade för lite smileys i mitt förra inlägg (men det var åtminstone 1...).

Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-23 kl. 00:50.
Citera
2015-01-23, 00:52
Medlem
Profeten.Mohammeds avatar
Citat:
En av två saker har inträffat:

Vi dubbelironiserar (isf har du för lite smileys i det ovan citerade inlägget).
eller
Jag hade för lite smileys i mitt förra inlägg (men det var åtminstone 1...).

Haha okej, förlåt, nu fattar jag.
Det skulle alltså bli ytterligare möjlighet för juristen Kianzad att väcka åtal och vinna i rättssalen, något han tydligen har gjort flera gånger(??)

Att påpeka att hans Twitter-konto minskat med 2700 personer skulle då vara obehörig befattning med hemlig uppgift. Detta var något som absolut inte fick komma ut!
Citera
2015-01-23, 01:18
Medlem
StarSuckers avatar
Soklart fall av Dunning-Kruger-effekten.
Citat:
"The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias wherein unskilled individuals suffer from illusory superiority, mistakenly rating their ability much higher than is accurate. This bias is attributed to a metacognitive inability of the unskilled to recognize their ineptitude."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning...3Kruger_effect

Blir frustrerad när jag läser hans uttalanden. Exempelvis tweeten där han talar om för Tino vad "riktiga forskare" anser om ekonomer. (Finns att läsa på Tino's blogg)

Har han själv lagt märke till att det inte existerar något juridiskt eller journalistiskt Nobelpris exempelvis? Nog för att ekonomi inte är en precis vetenskap, men inget vad Behrang sysslar med är ens närheten av vetenskap.
Senast redigerad av StarSucker 2015-01-23 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in