Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-11, 16:48
  #1
Medlem
Låt oss säga att jag startar ett företag så som btcx.se. Jag säljer och köper bitcoins och annan cryptovaluta så som t.ex litecoins.
Jag tjänar pengar dels på den % jag tar ut, men jag kan också tjäna (eller förlora) pengar på att kursen går upp/ner.

Finns det någon här som kan detta och vet vilken/vilka vinster jag måste betala skatt på så jag inte åker dit på skattebrott?

Stort tack på förhand.
Citera
2015-01-11, 19:20
  #2
Medlem
Standard vinstskatt inom bolag är kring 30% och sedan tillkommer arbetsgivaravgifter om du ska ta ut lön. Vill du ha mer detaljer är det bäst att ringa Skatteverket.
Det är helt klart bättre att spekulera privat i hemlighet.
Citera
2015-01-11, 19:25
  #3
Medlem
Om man skulle hålla på med valutaväxling på diverse sidor utan att starta ett företag hur blir beskattningen då? Tänkte t.ex. på Localbitcoins där man skickar fram och tillbaka mellan sina bankkonton, kommer inte banken och/eller skatteverket kolla upp en när de ser typ 10st överföringar på några tusen kronor varje dag?
Citera
2015-01-11, 19:52
  #4
Medlem
Jo, då lär de höra av sig efter ett tag.
Men varför ta ut massa till bank?
Kör in 100 000:- i Bitcoin på en gång och börja spekulera på tex BTC-e eller annan börs. Behåll din ökning inom Bitcoin och handla på tex. webhallen.
Citera
2015-01-11, 20:09
  #5
Medlem
Funderade mest på hur de som köper och säljer på Localbitcoins hanterar skatt osv. Det verkar ju väldigt lätt att köpa för marknadspriset sen sälja för 200kr mer/btc där. Måste vara något konstigt annars skulle väl alla göra det.
Citera
2015-01-11, 21:33
  #6
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Behåll din ökning inom Bitcoin och handla på tex. webhallen.



jippi va jul att ta ut sin vinst i ren skit.......

cash is king och det är cash man vill ha, inte massa prylar
Citera
2015-01-11, 21:34
  #7
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPlaya
Funderade mest på hur de som köper och säljer på Localbitcoins hanterar skatt osv. Det verkar ju väldigt lätt att köpa för marknadspriset sen sälja för 200kr mer/btc där. Måste vara något konstigt annars skulle väl alla göra det.


Jag har också tänkt som du hur länge som helst, letat överallt. Och finner faktiskt inget svar på HUR dem lyckas överleva på detta utan att få problem med sverige, skatt osv..
Citera
2015-01-11, 21:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
Jag har också tänkt som du hur länge som helst, letat överallt. Och finner faktiskt inget svar på HUR dem lyckas överleva på detta utan att få problem med sverige, skatt osv..

Haha om man bara lyckades lista ut det. Hade varit rätt chill att ta emot lite swish betalningar och gjort några banköverförningar per dag som jobb istället för de man gör nu..
Citera
2015-01-11, 22:01
  #9
Medlem
lemonzhellos avatar
Bitcoin räknas enligt Skatteverket inte som utländsk valuta, utan kapitalvinstbeskattas. Det är alltså inte konstigare att man kan leva på att köpa bitcoin billigt och sälja dyrare än vad det ör att folk lever på att daytrada med aktier. Trettio procent går i skatt på den eventuella vinst man gör.

Edit: förluster får naturligtvis dras av, liksom förluster på till exempel aktier.
__________________
Senast redigerad av lemonzhello 2015-01-11 kl. 22:10.
Citera
2015-01-11, 22:24
  #10
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Bitcoin räknas enligt Skatteverket inte som utländsk valuta, utan kapitalvinstbeskattas. Det är alltså inte konstigare att man kan leva på att köpa bitcoin billigt och sälja dyrare än vad det ör att folk lever på att daytrada med aktier. Trettio procent går i skatt på den eventuella vinst man gör.

Edit: förluster får naturligtvis dras av, liksom förluster på till exempel aktier.


Förstår vad du menar, NÄSTAN.

Finns en del ord som blir frågetecken för mig.. ex: kapitalvinstbeskattas.

Sen.

hur ska man gå tillväga.

Skriver in sig på ex localbitcoins.com
Startar ett BTC säljkonto.
Börjar sälja btc till personer.
Personen för över pengarna till mitt bankkonto. (?)
Och Nu, vad sker nu?

Pengarna som kommer in på kontot är mina, men jag måste skatta på dem. Var, när hur?

Och kommer inte sverige reagera på detta? Eller allt är lugnt så länge man skattar.. (?)

Varför skulle inte polisen tro att jag är en a dem på darkwebs som säljer mina BTC?
Man vill ju inte få besök i onödan och speciellt inte bli anklagad för skit man inte gjort.

Vill du inte ta det här, får du mer än gärna kontakta mig via PM.
Citera
2015-01-11, 22:41
  #11
Medlem
lemonzhellos avatar
Du håller helt enkelt koll på transaktionerna under året, och när det är dags att deklarera året därpå så gör du en sammanställning av vad du har tjänat på ditt bitcoinhandlande. På vinsten betalar du 30 procent skatt, eller rättare sagt du får det som en kvarskatt som du ska betala. Inte så krångligt alls. Löpande under året behöver du inte göra så mycket annat än att köpa och sälja och hålla reda på grejorna. Moms behöver man inte bry sig om, handel med bitcoin är momsfri.

Varje bitcoin som köps eller säljs vid ett tillfälle anses ha samma värde, så om flera bitcoin har anskaffats vid flera olika tillfällen ska man beräkna ett genomsnittligt belopp som de anses köpta för, se exemplet nedan.

Det spelar ingen roll om dina bitcoin förvaras i en virtuell plånbok utanför Sverige eller om de säljs på en handelsplats som är etablerad utanför Sverige. Den som är bosatt i Sverige eller stadigvarande vistas i Sverige (obegränsat skattskyldig person) är skattskyldig här för alla sina inkomster oavsett var i världen de har uppkommit eller intjänats.

På skatteverkets hemsida finns följande exempel:

Eva genomför ett antal olika köp och försäljningar av bitcoin enligt följande

Eva köper 10 bitcoin för 10 000 kr och köper sedan ytterligare 10 bitcoin för 50 000 kr. Sammanlagt har hon köpt 20 bitcoin för 60 000 kr och varje bitcoin har därmed ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med 3 000 kr (60 000 kr/20).

Eva säljer 15 bitcoin för 60 000 kr och omkostnadsbeloppet är 45 000 (15 x 3 000 kr). Vinsten blir därmed 15 000 kr (60 000 – 45 000). Kvarvarande omkostnadsbelopp för 5 bitcoin är 15 000 kr.

Eva köper ytterligare 5 bitcoin för 25 000 kr. Summa omkostnadsbelopp är nu 40 000 kr för 10 bitcoin, vilket medför ett nytt genomsnittligt omkostnadsbelopp med 4 000 kr för varje bitcoin.

And so it goes. Som att hålla på med aktier, alltså.
Citera
2015-01-11, 22:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Bitcoin räknas enligt Skatteverket inte som utländsk valuta, utan kapitalvinstbeskattas. Det är alltså inte konstigare att man kan leva på att köpa bitcoin billigt och sälja dyrare än vad det ör att folk lever på att daytrada med aktier. Trettio procent går i skatt på den eventuella vinst man gör.

Edit: förluster får naturligtvis dras av, liksom förluster på till exempel aktier.

Låt oss då säga att jag tar ut 10% för att växla SEK till BTC, då förstår jag att jag behöver skatta på denna vinst.
Men jag kan ju även gå i vinst på att jag köpte 1 BTC för säg 2000kr men sedan dagen efter är den värd 2100kr. Kommer jag då att behöva skriva ned och skatta på denna vinst också?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback