2015-02-12, 23:35
Avslutad
Just det, Milosevic gick ju nyss, så strunta i honom på den listan. Jag kan hålla med om att Anders Svensson är en tveksam femma nu för tiden, därav frågetecknet.

Är Goitom verkligen en femma? Jag skulle inte säga det, men å andra sidan har jag inte bäst koll på AIK. Att sätta en femma på Etuhu redan nu vet jag inte riktigt om man kan göra.

Alltså: Rosenberg, Helander, Adu, Vibe, Bahoui & Gustafson. Även (Molins), (Elm), (Eriksson), (Svensson), (Kamara) & (Johansson).

Bajen-folk, femma eller ej på Kennedy?

Otrolig, du har ju bra koll på Peking så litar på ditt ord.
Citera
2015-02-12, 23:38
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Crespos höst var givetvis en femma, nästan en sexa! Han har ju dock fortfarande endast presterat en halv allsvensk säsong av toppklass så för mig är han än så länge alltjämt en fyra.

Funderade lite kring Björnqvist också. Tycker han var vår svagaste länk förra året, eftersom han endast levde på sin snabbhet och spelade på felkant. Nu på försäsongen har han dock gjort sina bästa matcher någonsin i ÖSKtröjan, så vi får hoppas på att han har utvecklat sin teknik och spelförståelse.
Citera
2015-02-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Just det, Milosevic gick ju nyss, så strunta i honom på den listan. Jag kan hålla med om att Anders Svensson är en tveksam femma nu för tiden, därav frågetecknet.

Är Goitom verkligen en femma? Jag skulle inte säga det, men å andra sidan har jag inte bäst koll på AIK. Att sätta en femma på Etuhu redan nu vet jag inte riktigt om man kan göra.

Alltså: Rosenberg, Helander, Adu, Vibe, Bahoui & Gustafson. Även (Molins), (Elm), (Eriksson), (Svensson), (Kamara) & (Johansson).

Bajen-folk, femma eller ej på Kennedy?

Otrolig, du har ju bra koll på Peking så litar på ditt ord.

Jag skulle inte ha med Goitom men jag skulle inte bli förvånad om han spelar som en 5a nästa säsong. Om 5a betyder landslagsklass så skulle jag sätta en 5a på Karlsson för vi har inga bra mittbackar i Sverige just nu.

Edit: Etuhu förtjänar inte en 5a det är alldeles för tidigt.
Citera
2015-02-12, 23:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Såg du den blinkande smileyn? Det går ju nämligen inte att vara en sexa på en femgradig skala.
Fråga Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Henok Goitom i sina bästa stunder måste väl vara en femma? Vilket även Etuhu säkert kan vara om han är skadefri.

Skulle även slå ett slag för Kennedy, när han är i sitt esse är han fullständigt briljant.
Beror helt på, som targetplayer/spelfördelare på en bra dag så absolut. Dock var han mestadels helt under isen nu i våras men efter VM steppa han verkligen upp.

En som heller inte ska glömmas är Bangura, skulle ranka honom som den bästa i serien om han kom upp till den nivån han haft i AIK förut.
Citera
2015-02-12, 23:41
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Även om Rinne var stabil tycker jag inte att han förtjänar samma betyg som Oscar. Annars ser det bra ut.
Citera
2015-02-12, 23:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Jag skulle inte ha med Goitom men jag skulle inte bli förvånad om han spelar som en 5a nästa säsong. Om 5a betyder landslagsklass så skulle jag sätta en 5a på Karlsson för vi har inga bra mittbackar i Sverige just nu.

Edit: Etuhu förtjänar inte en 5a det är alldeles för tidigt.
Så t.e.x Helander och E.Johansson är inte bra mittbackar?
Citera
2015-02-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Så t.e.x Helander och E.Johansson är inte bra mittbackar?

De är bra mittbackar men de håller inte den klassen som det brukades krävas för att spela i landslaget.

Så när jag skrev bra tidigare så menade jag bra jämfört med vad vi brukade ha. Tror ingen skulle en tänka tanken att sätta 5a på någon av de två spelarna när vi hade det som bäst på den positionen
Senast redigerad av The_dude2 2015-02-12 kl. 23:48.
Citera
2015-02-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå betygsättningarna som pågår - vilka är femmor i Allsvenskan?

Malmö FF: Markus Rosenberg, Enoch Kofi Adu (?), Filip Helander (och Guillermo Molins om han är som förr när han väl är klar för spel igen)
IFK Göteborg: Lasse Vibe (och eventuellt Sebastian Eriksson?)
AIK: Nabil Bahoui och Alex Milosevic (?)
IF Elfsborg: Anders Svensson?
BK Häcken: Simon Gustafson
Örebro SK: Alhassan Kamara (?)
Kalmar FF: Rasmus Elm (om han blir frisk)

Har jag glömt någon?
I min bok är en en 5a en absolut dominant spelare i Allsvenskan och dit räknar jag Rosenberg, Adu, Vibe och Bahoui. Därefter har vi ett gäng som ligger snäppet bakom men som säkerligen kommer dit om utvecklingen fortsätter typ Helander och Gustafsson. Molins, Eriksson och Elm var där innan sina skador och sjukdomar, Anders Svensson var länge där men har tappat lite. Ett par nyförvärv som är nya i serien kan också hamna där men som jag ser det har vi fyra spelare som är 5or idag och ett knippe aspiranter strax under.
Citera
2015-02-13, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Henok Goitom i sina bästa stunder måste väl vara en femma?
I sina bästa stunder har alla lag ett antal femmor i sin trupp. Men man kan ju inte räkna på det sättet.
Citera
2015-02-13, 14:33
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
I min bok är en en 5a en absolut dominant spelare i Allsvenskan och dit räknar jag Rosenberg, Adu, Vibe och Bahoui. Därefter har vi ett gäng som ligger snäppet bakom men som säkerligen kommer dit om utvecklingen fortsätter typ Helander och Gustafsson. Molins, Eriksson och Elm var där innan sina skador och sjukdomar, Anders Svensson var länge där men har tappat lite. Ett par nyförvärv som är nya i serien kan också hamna där men som jag ser det har vi fyra spelare som är 5or idag och ett knippe aspiranter strax under.

Låter rimligt.

Hade nog sagt att Salomonsson kan snudda på en 5:a om han fortsätter som han gjorde under hösten. Om 5:a är landslagsklass dvs. För han borde ju snart vara med i snacket då landslaget inte kryllar av fantastiska högerbackar.

Må vara partisk som blåvit så ni får hemskt gärna argumentera emot. (elelr hemskt gärna, helst inte. Men...)
Citera
2015-02-13, 15:14
Medlem
svulles avatar
Får Henok Goitom en slipad anfallskollega, i exempelvis en Bangura som kommer upp i någorlunda nivå, så är han definitivt en femma i Allsvenskan. Ytterst få spelare i serien som besitter samma bollkänsla och spelsinne. Det har legat honom i fatet att ha spelare som KKK och Kennedy som parhäst. Inte de två skarpaste hjärnorna direkt. Då rinner hans briljans ofta ut i sanden.

Sen har han ju haft löpande skadeproblem med i synnerhet ryggen där han uppenbarligen har kommit tillbaka för tidigt och spelat halvskadad/slagit upp skadan. Nu verkar han dock vara helt skadefri, vilket förstås är skönt. Jag ser fram emot en säsong där han levererar hög nivå över 30 matcher.
Citera
2015-02-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Som Bajare är det svårt att inte hålla med. Men tittar man objektivt på betygsättningen så ser det ut som man har att göra med ett lag för topp 5 vilket inte är fallet.

Supporterhybrisen tenderar till att överskatta spelare i ens egna lag. Objektivt så får du nog plocka bort åtminståne 3-4 pinnar för att det skall spegla verkligheten bättre, för argumenten är ganska tunna i ögonen hos en utomstående (som ifs ofta underskattar andra lags spelare).

* Hallenius har alla möjligheter att bli en 4:a eller tom en 5:a, men i dagsläget är det svårt att argumentera för något bättre än en 3:a.
* Söderkvist känns ju som kvalitetsspelare, men det krävs mer än total dominans mot Assyriska innan han skall ha något bättre än en 3:a
* Torsteinbö har redan visat potential att mycket väl kommer att spela i de största ligorna inom några år. Men samma här, han måste leverera över en längre period och sluta vara så jävla skadedrabbad.
* Person, Besara och Israelsson kan få 3r av mig efter att dom levererat mot Galaxy och i cupmatcherna...
Kennedy är väl om inte en femma, så snudd på. För övrigt håller jag med, Viktor Nordin kan inte få mer än en tvåa. Hopf kanske till och med en etta? Fuhre max en tvåa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in