2015-08-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Ah, men eftersom det är svårt att få 19.5p på 10 matcher avrundade jag nedåt. Vi kan vara överrens om att det är ganska nära säsongsnittet?

Oavsett tror jag inte något lag kommer kunna växla upp och ta över 23-24p och därmed öka sitt snitt drastiskt. Finns inget som talar för det öht.
Tar AIK mer än 24p ska jag sno Lauls basker av Bojan och sen ge den till NEJ.

nu tror jag inte ens att vi vinner, men vadå inget som talar för det? nuvarande snitt över 20 matcher innefattar 8 matcher emot topplagen, varav resterande två är hemmamatcher. nog finns det iaf en realistisk chans för AIK att öka snittet rejält (och säkerligen för något av de andra topplagen också, inte stenkoll på allas spelschema) ifall man lyckas slå hbk, falkenberg m.m. på bortaplan där man varit usla tidigare.
Citera
2015-08-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
nu tror jag inte ens att vi vinner, men vadå inget som talar för det? nuvarande snitt över 20 matcher innefattar 8 matcher emot topplagen, varav resterande två är hemmamatcher. nog finns det iaf en realistisk chans för AIK att öka snittet rejält (och säkerligen för något av de andra topplagen också, inte stenkoll på allas spelschema) ifall man lyckas slå hbk, falkenberg m.m. på bortaplan där man varit usla tidigare.

Kollar man statistik och snitt så kan man t.ex. visa att AIK har tagit 0.8p i snitt på sina bortamatcher, följer man det så tar man 5p på 6 matcher. Följer man hemmasnittet så tar man 12p på 4 matcher. Så, totalt 17p.

Jag behöver väl knappast förklara att det inte "bara" är att vinna mot alla andra än topp 6? Speciellt inte för AIK som verkar ha svårt att tända till på sådana matcher. Vi behöver inte diskutera detta mer, men tror man att AIK ska ta 28p av resterande 30 så bör man se över sin hybris-status.
Citera
2015-08-19, 09:26
Medlem
nej, vi behöver inte diskutera det mer. jag återkommer i november ifall något lag lyckas ta "23-24 poäng" vilken uppenbarligen är totalt omöjligt.
Citera
2015-08-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
nej, vi behöver inte diskutera det mer. jag återkommer i november ifall något lag lyckas ta "23-24 poäng" vilken uppenbarligen är totalt omöjligt.

Yes. Men totalt omöjligt har jag inte sagt va? Nu ska vi inte lägga ord i varandras munnar. Vi får se fram emot en rafflade höst, kommer bli spännande oavsett. Hörs i november
Citera
2015-08-19, 10:09
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Nåja. Jag tycker inte han har övertygat i speciellt många matcher, speciellt inte under våren.
Tittar man på den matchen jag har mest i minnet, IFK-AIK 3-0 så skulle en målvakt med flyt kunnat tagit alla 3 målen. Nu var det ju inte direkta tabbar, och inte hans fel att AIK blev överkörda, men ändå. Det är tveksamma ingripanden alla 3. T.ex.

Personligen håller jag Alvbåge, Hansson, Höie, Wiland och Cramer bättre. Men Carlgren har givetvis potential att bli riktigt bra.

Kanske inte speciellt representativt att ta bortamatchen mot IFK där hela laget stod för ett kollektivt haveri. Enda ljuspunkten från den bistra dagen var väl att Etuhu klippte grin-Eriksson.

Man kan väl säga att han generellt är lite väl ojämn. Sen har våra baklängesmål i mångt och mycket berott på försvarsmissar som lämnat Calrgren ganska hjälplös. Med det sagt så är det ett par långskott han ska kunna ta. Man kan anmärka på hans positionering och luftspel stundtals, medan hans reflexer och frilägesspel håller internationell klass.

När han är i sitt stim så är han utan tvekan en av seriens bästa målvakter tillsammans med ett par andra. När han visar upp sin ojämna nivå så är han inte mer än mellanmjölk.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är lätt att statistik blir missvisande faktiskt, många kollar ju även på avslutsstatistiken där t.ex. ett skott en dm utanför inte räknas som skott på mål men ju är en het målchans medan ett lös skott från 50 meter som sakta rullar i famnen på keepern räknas som skott på mål...

Man kan bevisa mycket med statistik, även det omöjliga sägs det ju och det bevisas ju av t.ex. målvaktsstatisk och nämnda avslutsdito.
En fantastiskt bra målis i ett sämre lag kan ju ha värdelös statistik medan en dålig i ett bra an ha tvärtom osv.

Nu skall man inte strunta i all statistik heller men min mening är att det är svårtolkat.

Ja, jag tycker faktiskt inte målvaktsstatistiken säger ett dyft. Exempelvis IFK, med ett mycket starkt kollektivt försvarsspel, tvingar motståndarlagen till avslut längre ifrån boxen, vilket blir enkel plockpotatis för Alvbåge. Falkenberg, som läcker som ett såll, har en mycket duktig målvakt i Matler, men han kan ju inte göra så mycket på de flesta baklängesmålen.

Nu generaliserar jag, men i stort är så fallet.
Citera
2015-08-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Ja, jag tycker faktiskt inte målvaktsstatistiken säger ett dyft. Exempelvis IFK, med ett mycket starkt kollektivt försvarsspel, tvingar motståndarlagen till avslut längre ifrån boxen, vilket blir enkel plockpotatis för Alvbåge. Falkenberg, som läcker som ett såll, har en mycket duktig målvakt i Matler, men han kan ju inte göra så mycket på de flesta baklängesmålen.

Nu generaliserar jag, men i stort är så fallet.

Samtidigt har ju målvakten en stor del i att försvaret är så organiserat att se får de enkla skotten på sig.
Citera
2015-08-19, 12:53
Medlem
Ajberts avatar
Hur som helst är det ju djupt fascinerande hur AIK år efter år följer samma mönster. Knackig start på säsongen. Folk räknar bort AIK från guldstriden, men efter en bra sommar står man alltid i slutet av augusti och har hämtat in poängen man låg efter och utifrån den formen man har ses man av många som starkast kandidat till guldet. Åtminstone sedan 2012 har det sett ut på det här viset varje säsong.

Sen brukar man ju som bekant tappa greppet om guldet i svåra matcher som mot Gefle, Halmstad och Mjällby under hösten, men förhoppningsvis blir det annorlunda i år.

Vad beror detta på, att det är ett såpass återkommande mönster? Idrottspsykologi? Helt klart ett av de mer intressanta fenomenen i Allsvenskan.
Citera
2015-08-19, 14:40
Medlem
bagarn29s avatar
http://www.skd.se/2015/08/19/rosenberg-anmald-till-disciplinnamnden/

Citat:
Rosenberg anmäld till disciplinnämnden!

Nu har en privatperson anmält MFF-anfallaren till förbundets disciplinnämnd.

– Men det ska mycket till för att vi ska ta upp ett sånt här ärende, Göran Nilsson, vice ordförande i disciplinnämnden till Gefle Dagblad.
Citera
2015-08-19, 16:27
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.skd.se/2015/08/19/rosenberg-anmald-till-disciplinnamnden/

En anmälan gör ingen sommar....

Typisk ickenyhet.
Citera
2015-08-19, 18:49
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajbert
Hur som helst är det ju djupt fascinerande hur AIK år efter år följer samma mönster. Knackig start på säsongen. Folk räknar bort AIK från guldstriden, men efter en bra sommar står man alltid i slutet av augusti och har hämtat in poängen man låg efter och utifrån den formen man har ses man av många som starkast kandidat till guldet. Åtminstone sedan 2012 har det sett ut på det här viset varje säsong.

Sen brukar man ju som bekant tappa greppet om guldet i svåra matcher som mot Gefle, Halmstad och Mjällby under hösten, men förhoppningsvis blir det annorlunda i år.

Vad beror detta på, att det är ett såpass återkommande mönster? Idrottspsykologi? Helt klart ett av de mer intressanta fenomenen i Allsvenskan.

Exakt det du nämner är anledningen till att jag inte tror att man grejar det i år heller. Vet inte om de matchas sönder under somrarna och tar ut sig, eller om det handlar om övertro på sig själva och att man inte tar "skitjobbet" mot de sämre lagen.

Får väl utveckla det jag sa om Carlgren också. Har sett honom i derbyna mot dif och där var han väldigt duktig. Tycker han har ett stort spel i sig. Sen att han mjölkar ur den där "lårskadan" han fick i EM varje match gör honom inte till en personlig favorit hos många, men att han är duktig går ju inte att snacka bort.
Citera
2015-08-20, 00:00
Medlem
Spinner vidare från CL-tråden där jag hävdade att Malmö FF aldrig sökte eller fick IFK Göteborgs populäritet. Under början av 1980-talet var de hela Sveriges lag.

Mitt inlägg

Men Lysy svarade

Vilket säkert stämmer. Jag har inte riktigt koll, om jag ska vara helt ärlig. Jag går på känsla och barndomsminnen...

Ôver min säng hänger en tavla på:
http://www.fotbollsweden.se/MFF%201974.jpg

Eftersom jag var på min första match med min far då jag var tre år... Glory days. Och vilka jävla spelaree och kämpar.
Citera
2015-08-20, 07:47
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Får väl utveckla det jag sa om Carlgren också. Har sett honom i derbyna mot dif och där var han väldigt duktig. Tycker han har ett stort spel i sig. Sen att han mjölkar ur den där "lårskadan" han fick i EM varje match gör honom inte till en personlig favorit hos många, men att han är duktig går ju inte att snacka bort.

Ja. Tyvärr får man inte betalt för målvakter i någon högre grad, men han kommer förstås gå utomlands och få en bra karriär om han håller sig kry. Jag har stött på honom privat och intrycket man får är att han är en otrolig vinnarskalle. Han ser till utseendet rätt valpig ut men har den pondus och utstrålning som krävs för att klara den press en målvakt har på sig.

Han har bara kontrakt över 2016, så en kontraktsförlängning under hösten är av vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in