Citat:
Ursprungligen postat av
KalmarPoeten
Nåja. Jag tycker inte han har övertygat i speciellt många matcher, speciellt inte under våren.
Tittar man på den matchen jag har mest i minnet, IFK-AIK 3-0 så skulle en målvakt med flyt kunnat tagit alla 3 målen. Nu var det ju inte direkta tabbar, och inte hans fel att AIK blev överkörda, men ändå. Det är tveksamma ingripanden alla 3. T.ex.
Personligen håller jag Alvbåge, Hansson, Höie, Wiland och Cramer bättre. Men Carlgren har givetvis potential att bli riktigt bra.
Kanske inte speciellt representativt att ta bortamatchen mot IFK där hela laget stod för ett kollektivt haveri. Enda ljuspunkten från den bistra dagen var väl att Etuhu klippte grin-Eriksson.
Man kan väl säga att han generellt är lite väl ojämn. Sen har våra baklängesmål i mångt och mycket berott på försvarsmissar som lämnat Calrgren ganska hjälplös. Med det sagt så är det ett par långskott han ska kunna ta. Man kan anmärka på hans positionering och luftspel stundtals, medan hans reflexer och frilägesspel håller internationell klass.
När han är i sitt stim så är han utan tvekan en av seriens bästa målvakter tillsammans med ett par andra. När han visar upp sin ojämna nivå så är han inte mer än mellanmjölk.
Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Det är lätt att statistik blir missvisande faktiskt, många kollar ju även på avslutsstatistiken där t.ex. ett skott en dm utanför inte räknas som skott på mål men ju är en het målchans medan ett lös skott från 50 meter som sakta rullar i famnen på keepern räknas som skott på mål...
Man kan bevisa mycket med statistik, även det omöjliga sägs det ju och det bevisas ju av t.ex. målvaktsstatisk och nämnda avslutsdito.
En fantastiskt bra målis i ett sämre lag kan ju ha värdelös statistik medan en dålig i ett bra an ha tvärtom osv.
Nu skall man inte strunta i all statistik heller men min mening är att det är svårtolkat.
Ja, jag tycker faktiskt inte målvaktsstatistiken säger ett dyft. Exempelvis IFK, med ett mycket starkt kollektivt försvarsspel, tvingar motståndarlagen till avslut längre ifrån boxen, vilket blir enkel plockpotatis för Alvbåge. Falkenberg, som läcker som ett såll, har en mycket duktig målvakt i Matler, men han kan ju inte göra så mycket på de flesta baklängesmålen.
Nu generaliserar jag, men i stort är så fallet.