2015-05-24, 21:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
När vann DIF senast mot AIK? Själv hoppas jag på en fröjdefull fotbollsmatch med många skador, röda kort och delad poäng.
2011.
Citera
2015-05-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Lika mycket derbykaraktär som Blåvitt - HBK.
Men visst är det inte längre bara "en match i mängden" som vi ofta och gärna formulerar det, men det kommer aldrig att vara ett derby i våra ögon. Kallade ni ens matchen mot Gais för derby på den tiden när de fortfarande vandrade ibland oss? Häcken?

Det är inte bara Boråsare som ser Elfsborg - IFK Göteborg som ett derby/rivalmöte eller vad man nu vill kalla det. I takt med att Örgryte och GAIS försvunnit från Allsvenskan och att Häcken inte berör särskilt många så har mötet mellan Elfsborg och IFK Göteborg blivit allt större för gemene IFK:are även om ni på detta forum aldrig kommer erkänna det.

IFK snittade 10 739 i fjol men mot Elfsborg var det hela 14 833 personer. Den matchen höjer väl snittet något men drygt 4000 mer än snittet visar att det är en ganska het match hos er också. Det var knappast 4000 Boråsare där.

Sen är ju frågan varför MFF - HIF ses som ett äkta derby när avståndet är ungefär densamma.
Citera
2015-05-24, 21:05
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Fy fan vad gött med en andra raka seger. Idag gör vi äntligen en solid insats defensivt samt är någorlunda farliga framåt även om vi fortfarande skriker efter en naturlig anfallare där uppe.

Jag kände för övrigt precis som Axén att jag höll på att fullkomligt smälla av vid Lanttos "spökmål" i 94:e. Kolla in det här nedan vid 2.35 in i klippet om ni inte sett det.

http://www.fotbollskanalen.se/video/3182116/hojdpunkter-dg-fixade-segern-at-orebro/

Tänk er att det där händer i 94:e minuten av en match som man har till synes full kontroll på och leder med 1-0 under en säsong där det mesta redan hunnit gå emot en... Man kan få hjärtstillestånd av mindre!

Trodde också det blev mål, surfplattan flög in i väggen pga tillfällig sinnesförvridning. Men målet var inget mål och surfplattan klarade sig!

Defensiven börjar sitta, måste få till avsluten bättre.
Citera
2015-05-24, 21:07
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Det är inte bara Boråsare som ser Elfsborg - IFK Göteborg som ett derby/rivalmöte eller vad man nu vill kalla det. I takt med att Örgryte och GAIS försvunnit från Allsvenskan och att Häcken inte berör särskilt många så har mötet mellan Elfsborg och IFK Göteborg blivit allt större för gemene IFK:are även om ni på detta forum aldrig kommer erkänna det.

IFK snittade 10 739 i fjol men mot Elfsborg var det hela 14 833 personer. Den matchen höjer väl snittet något men drygt 4000 mer än snittet visar att det är en ganska het match hos er också. Det var knappast 4000 Boråsare där.

Sen är ju frågan varför MFF - HIF ses som ett äkta derby när avståndet är ungefär densamma.

Det är väl ingen som påstår att Elfsborg inte är en av de större hemmamatcherna nuförtiden? Men det kommer aldrig bli ett derby eller ha den stämning och inramning som det är mot Malmö eller AIK.

MFF–HIF, "Skånederbyt" är inte något derby i mina ögon.

/feldgrau
Citera
2015-05-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Åge verkar ha gjort en Stahre, glidit på Norlings lag en säsong och när det senare ska spelas ihop ett eget bygge så havererar det ordentligt trots större resurser.

Kanske inte helt rättvis jämförelse men ändock lite lustigt. Det blir spännande att se hur stämningen blir i malmö framöver; internbråk ang bengaler, irritation över kaptensfrågan, underprestationer, en märklig värvning av en dyr men som alltid usel Sana.
Är det samma som Lennartsson gör i år då? Tar ett bra lag (2-3:a senaste säsongerna) -> ny röst i omklädningsrummet -> får ut det lilla extra. Havererar 2017-2018.

Härligt att dra slutsatser efter knappt tio omgångar.

När Djurgården vinner derbyt, och "Avgå Alm"-pöbeln får sin vilja fram ser jag gärna Mjällby som tränare efter sommaruppehållet.
Citera
2015-05-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är väl ingen som påstår att Elfsborg inte är en av de större hemmamatcherna nuförtiden? Men det kommer aldrig bli ett derby eller ha den stämning och inramning som det är mot Malmö eller AIK.

MFF–HIF, "Skånederbyt" är inte något derby i mina ögon.

/feldgrau
Instämmer. "Derby" är inte detsamma som prestige/rivalmöte.
Då är det bättre att döpa dem, typ El Vestíco, Skånemötet....
Häcken - Göteborg är definitivt ett derby, om än inte så hett.
Citera
2015-05-24, 21:26
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Åge verkar ha gjort en Stahre, glidit på Norlings lag en säsong och när det senare ska spelas ihop ett eget bygge så havererar det ordentligt trots större resurser.

Kanske inte helt rättvis jämförelse men ändock lite lustigt. Det blir spännande att se hur stämningen blir i malmö framöver; internbråk ang bengaler, irritation över kaptensfrågan, underprestationer, en märklig värvning av en dyr men som alltid usel Sana.

Om det är något man saknar i Malmös trupp sedan den föregående är det vinnarskallarna Markus Halsti och Magnus Eriksson. Men det fixar snart Guillermo Mollins. Men att säga att Åge förra året gled på Norlings lagbygge är så fel det kan bli. Bara att kolla hur annorlunda de båda tacklade europaspelet. Norlings naiva taktik i kroatien kostade oss CL-spel 2011. Åges sluga taktik mot Prag och Salzburg vann oss en CL-plats 2014.
Senast redigerad av Balonzo 2015-05-24 kl. 21:28.
Citera
2015-05-24, 22:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
2011.
Då Igboananike sänkte oss, efteråt har han varit stjärna i Djurgården, utfryst en hel säsong, skrivit på för gnaget, gjort mål mot DIF och vunnit interna skytteligan, spelat dåligt och tacka nej till en flytt till Dubai för att hans präst tyckte det var en dålig idé (?) och sedan dragit till USA och MLS.

Nej Djurgårdens tur kommer, jag ber nästan till högre makter om att det inte är imorgon men de kan mycket väl ske och då har man förlorat mot Göteborg & Djurgården på mindre än en vecka
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
När Djurgården vinner derbyt, och "Avgå Alm"-pöbeln får sin vilja fram ser jag gärna Mjällby som tränare efter sommaruppehållet.
Vad hade Mjällby ens för roll i Celtic? Assisterande javisst men innebär det att han hade sin talan i omklädningsrummet och bidrog med sin blick för spelet eller la han mest ut koner på träningarna? Mjällby känns i alla fall oprövad och vore det inte för hans status skulle inte hans namn dyka upp som tänkbart alternativ. Samma sak med Norling och Baxter, man kan bli mörkrädd för mindre än att Norlings namn på riktigt skulle göra alla gnagare (utom jag och ett fåtal andra som snarare skulle va jävligt skeptiska) överlyckliga och att Rikards rätt svårslagna facit i Norge skulle tas som en bagatell säger sig självt..
Citera
2015-05-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Då Igboananike sänkte oss, efteråt har han varit stjärna i Djurgården, utfryst en hel säsong, skrivit på för gnaget, gjort mål mot DIF och vunnit interna skytteligan, spelat dåligt och tacka nej till en flytt till Dubai för att hans präst tyckte det var en dålig idé (?) och sedan dragit till USA och MLS.

Nej Djurgårdens tur kommer, jag ber nästan till högre makter om att det inte är imorgon men de kan mycket väl ske och då har man förlorat mot Göteborg & Djurgården på mindre än en vecka

Vad hade Mjällby ens för roll i Celtic? Assisterande javisst men innebär det att han hade sin talan i omklädningsrummet och bidrog med sin blick för spelet eller la han mest ut koner på träningarna? Mjällby känns i alla fall oprövad och vore det inte för hans status skulle inte hans namn dyka upp som tänkbart alternativ. Samma sak med Norling och Baxter, man kan bli mörkrädd för mindre än att Norlings namn på riktigt skulle göra alla gnagare (utom jag och ett fåtal andra som snarare skulle va jävligt skeptiska) överlyckliga och att Rikards rätt svårslagna facit i Norge skulle tas som en bagatell säger sig självt..
Nu är han väl i Bolton, förvisso assisterande även där? Något borde han väl snappat upp, det är väl fem säsonger som assisterande på öarna, som saknas i allsvenskan.

Som jag hoppas framgick av mitt tidigare inlägg behåller jag gärna Alm. Skulle han (få) gå, så ser jag helst ingen från den vanliga tränarkarusellen (kanske med Axén undantagen).
Citera
2015-05-24, 22:23
Medlem
Lite reflektioner:

*Sana är exakt lika usel som man befarade när han värvades. Tänk att vi hade Emil Forsberg där nyss. Och innan dess Hamad

*Vi byter ut seriens mest sympatiska spelare Ricardinho mot en tuggumituggande machoturk från Peru som fintar i det läget vid ledning med en kvart kvar.

*Lewickis passningsspel är BEDRÖVLIGT. Är han alltid så dålig eller är det bara en formsvacka?

*Är Rosenberg opetbar? Fittusel som vanligt numera.

*Mittlåset är ett skämt för tillfället.

*Åges jävla långbollar...Hatar det.

*Det är bara Eikrem och Adu man kan gilla i laget för tillfället. Berget är bra men inte särskilt sympatisk. Tinnerholm har inlätt säsongen helt värdelöst. Kan inte Vindheim eller vad han hette få chansen där igen snart nångång?

Deppig jävla främlingsregion.
Citera
2015-05-24, 22:37
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nu är han väl i Bolton, förvisso assisterande även där? Något borde han väl snappat upp, det är väl fem säsonger som assisterande på öarna, som saknas i allsvenskan.
Hur bra var Alex Miller som varit assisterande i Liverpool?

Som sagt är Mjällby ett oprövat kort. Ser bra mycket hellre en rutinerad tränare och varför blir så många bakåtsträvande i denna diskussion? Vid varenda potentiell värvning spekuleras det alltid om vem som ska komma tillbaka istället för att exempelvis ta upp nån utan i historia i klubben, känns mer som regel än undantag att folk hellre vill se typ Hooiveld än en yngre, billigare och kanske rentav bättre spelare.
Citat:
Som jag hoppas framgick av mitt tidigare inlägg behåller jag gärna Alm. Skulle han (få) gå, så ser jag helst ingen från den vanliga tränarkarusellen (kanske med Axén undantagen).
Jag har inga problem med Alm och du å jag verkar va i minoritet. Nu vid motgång ska han givetvis ha kritik men hur många berömmer honom vid medgång?

Matchen i morgon kanske rentav är en ödesmatch för hans del.. Och nu när vi ändå är inne på det: Fan vad derbyn är jobbiga!
Citera
2015-05-24, 22:39
Medlem
Cruachans avatar
Hybris har genomsyrat både ledning, spelare och supportrar inför och under säsongen. Dock är det väl numera rätt tveksamt om vi själva faktiskt är vår största motståndare. Just nu är det inte mycket som fungerar och en del värvningar känns allt mer tveksamma.

Att trycka dit 2-1 på övertid gör guldlag. Återigen plåster på såren att jag tippat IFK som seriesegrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in