2015-05-22, 00:49
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Fast det betyder knappast att ni nödvändigtvis har de fyra bästa försvarsspelarna individuellt sett. Är Aleesami verkligen den bäste vänsterbacken i Allsvenskan? Att han fungerar otroligt väl i IFK Göteborgs försvarskollektiv betyder inte nödvändigtvis att han är den, på egen hand, bäste vänsterbacken.

Vi diskuterar ju vårens bästa - så ja.
Citera
2015-05-22, 00:51
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Yotún! Nej, han hör väl snarare hemma i den sämsta startelvan om ingen kan komma på ett bättre (sämre) förslag.

Det är mycket väl så att Aleesami kan komma att bli vänsterback i bästa XI men jag vill höra vad andra har att säga först. Övriga, redan mer eller mindre spikade, positioner finns det väl inte alltför mycket att orda om? Om Aleesami och Alvbåge går in i startelvan samtidigt som Helander petas till förmån för Bjärsmyr har IFK 7 av 11 spelare i bästa XI. Förra året var MFF bäst med 3 av 11.

Alltså, du är ju galet tidigt ute med det här. Vill du spika skiten innan tionde omgången eller?
Citera
2015-05-22, 00:51
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Yotún! Nej, han hör väl snarare hemma i den sämsta startelvan om ingen kan komma på ett bättre (sämre) förslag.

Det är mycket väl så att Aleesami kan komma att bli vänsterback i bästa XI men jag vill höra vad andra har att säga först. Övriga, redan mer eller mindre spikade, positioner finns det väl inte alltför mycket att orda om? Om Aleesami och Alvbåge går in i startelvan samtidigt som Helander petas till förmån för Bjärsmyr har IFK 7 av 11 spelare i bästa XI. Förra året var MFF bäst med 3 av 11.

Efter 9 omgångar ja. Gissar på att Blåvitt har kvar 2-3 när säsongen är slut. Gustav Svensson, Rogne och Salo.

Eller pratar du säsongens bästa elva nu? I nuläget anser jag att Blåvitts hela backlinje, målvakt + Gustav Svensson är vårens bästa defensiva del, spelare för spelare samt som lag. Möjligen en annan vänsterback samt målis.

Däremot tycker jag faktiskt inte Vibe ska vara med i bästa elvan, där tycker jag många andra anfallare varit betydligt bättre. Sen är väl Zeneli värt att nämna. Samt Joel Andersson, den där ytterbacken i Häcken, har jag tyckt sett fin ut.
Citera
2015-05-22, 00:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Nå, på tal om bästa spelare... ska vi dra igång en "Bästa startelva" (och sämsta) som jag initierade i fjol? Och om vi har tur kanske Fotbollskanalen plagierar oss igen.

Bästa XI:
?
?-Rogne-Helander-?
Lewicki-G. Svensson
?-?-Vibe
Mushekwi

Sämsta XI:
?
?-?-?-?
?-?
?-?-?
?

4-2-3-1 inte ett måste, 4-3-3 eller 4-4-2 går bra likaså.

Bästa domare: Mohammed Al-Hakim (?)
Sämsta domare: ?
Bästa tränare: ?
Sämsta tränare: ?
Egentligen är det väl vid uppehållen man har såna här listor? Skärp dig!

Sämsta domare är Michael Lerjeus. Att Gerhardsson skulle va allsvenskans bäste tränare är tveksamt, en 7:e plats trots befängda topplaceringar (enligt "experterna") säger sig självt. Med den vår Axén haft kan han mycket väl va den sämsta tränaren i AS just nu och kan segern mot Åtvid varit en engångsföreteelse?

Får återkomma med mer alternativ vid senare tillfälle.
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-05-22 kl. 00:54.
Citera
2015-05-22, 00:53
Medlem
Citat:
Fast det betyder knappast att ni nödvändigtvis har de fyra bästa försvarsspelarna individuellt sett. Är Aleesami verkligen den bäste vänsterbacken i Allsvenskan? Att han fungerar otroligt väl i IFK Göteborgs försvarskollektiv betyder inte nödvändigtvis att han är den, på egen hand, bäste vänsterbacken.

Visst, läser man Lauls betyg där Haitam får ett plus efter varje match kanske man kan argumentera för nån annan, men speciellt i de 4-5 första omgångarna var han i stort sett varje gång bland våra tre bästa spelare på plan. Rätt säker på att jag mentalt satt honom som allra bäst två gånger hittills.

Den jag skulle plocka är väl snarare Bjärs isåfall, om någon kommer på en mittback som varit bättre.
Citera
2015-05-22, 00:54
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Visst, läser man Lauls betyg där Haitam får ett plus efter varje match kanske man kan argumentera för nån annan, men speciellt i den 4-5 första omgångarna var han i stort sett bland våra tre bästa spelare på plan.

Rätt säker på att jag mentalt satt honom som allra bäst två gånger hittills. Den jag skulle plocka är väl snarare Bjärs isåfall, om någon kommer på en mittback som varit bättre.

Lugano?
Citera
2015-05-22, 00:56
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Håller helt med. Lika bra som innan han lämnade, om inte bättre. Jobbar otroligt hårt och skyddar backlinjen fint. Det jag gillar mest är att han inser sina begränsningar med bollen. Bästa defensiva mittfältaren i serien?

Det finns ju egentligen två typer av defensiva mittfältare, eller snarare, när man i svensk fotboll säger defensiv mittfältare så pratar man ju egentligen oftast om utgångsposition än om främsta syssla. Jakob Johansson beskrevs ju ofta som defensiv mittfältare t.ex., när han egentligen främst var en spelfördelare ("sittande" mittfältare) med löpstyrka som gjorde att han även jobbade mycket defensivt. Men i den rena defensiva rollen är Gurra helt klart bäst i serien. Överlägset bästa spelare i serien sett till jobbet utan boll.

Citat:
Är Alvbåge bäst? Han får inte särskilt mycket att jobba med just nu.

Nä, Alvbåge är definitivt inte bästa målvakt i serien. Olsen, Höie eller Stuhr Ellegaard går före i min bok.

Citat:
Jag tycker i och för sig Malmös försvar sett skakigt ut till och från, men inte på grund av Helander. I debaclet mot Falkenberg var han inte med heller. Men visst, kanske Bjärsmyr går före i nuläget. Eller någon annan?

Bjärsmyr har höjt sig många snäpp gentemot fjolåret, mycket tack vare en ny kollega i Rogne som gör att han har någon att dela på uppspelsbördan med. Inte säker på att han är topp två i Allsvenskan men definitivt en utmanare till positionen efter Rogne i alla fall.

Jävlar vilket monster Rogne är för övrigt. Har han förlorat en nickduell på hela våren? Troligen inte. Dessutom hur säker som helst med boll och en fin passningsfot både för korta passningar och crossbollar.

Citat:

Sett till de kanske fyra senaste matcherna har Aleesami varit hög allsvensk klass. Sett över alla nio så har han blandat och gett vilket gör att det borde finnas andra vänsterbackar som gjort det bättre.

/feldgrau
Citera
2015-05-22, 00:58
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jävlar vilket monster Rogne är för övrigt. Har han förlorat en nickduell på hela våren? Troligen inte. Dessutom hur säker som helst med boll och en fin passningsfot både för korta passningar och crossbollar.

/feldgrau

Var på väg att skriva samma sak.

Inte sett en så här dominant mittback på jag vet inte hur länge.
Herregud vad bra han är.
Citera
2015-05-22, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vi diskuterar ju vårens bästa - så ja.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Eller pratar du säsongens bästa elva nu? I nuläget anser jag att Blåvitts hela backlinje, målvakt + Gustav Svensson är vårens bästa defensiva del, spelare för spelare samt som lag. Möjligen en annan vänsterback samt målis.

Däremot tycker jag faktiskt inte Vibe ska vara med i bästa elvan, där tycker jag många andra anfallare varit betydligt bättre. Sen är väl Zeneli värt att nämna. Samt Joel Andersson, den där ytterbacken i Häcken, har jag tyckt sett fin ut.
Jo, Zeneli och J. Andersson (fast ytterback är han väl inte?) har också varit väldigt bra. Ingen Vibe? I så fall bör väl Zeneli gå in på den positionen.
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Alltså, du är ju galet tidigt ute med det här. Vill du spika skiten innan tionde omgången eller?
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Egentligen är det väl vid uppehållen man har såna här listor? Skärp dig!
Jag ville hinna före Fotbollskanalen i år igen, okej?
Och om guldet kan spikas så här tidigt så varför inte startelvorna... (och jag tvivlar på att det sker några större ändringar innan sommaruppehållet om drygt två veckor)

Själv tycker jag sämsta elvan är roligare, men det blir svårt för mig att bidra till den förutom Sana och möjligtvis Yotún då jag nästan bara ser matcher med MFF. Men vad säger du som borde ha koll, ZlatanMania?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
text
Stort tack för det svaret, feldgrau.
Senast redigerad av U-Fig 2015-05-22 kl. 01:01.
Citera
2015-05-22, 00:59
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Får känslan av att han står dåligt placerad vid många tillfällen och aldrig ger sig själv möjligheten att va så farlig som han vill vara och bara det är ett svaghetstecken. Om det kan bli sämre? Ja nu är jag negativ men det är långtifrån rock bottom.

Förmodligen därför att timing inte verkar va Brustads starka sida. Sen tycker jag Goitom har helt rätt roll i dagsläget så vill inte ändra på för mycket där.

Mjo att vi behövde göra något drastiskt idag var tydligt, sen var det heller ingen fördel att vi var sega i omställningarna. Mer kreativitet behövs vid lägena du beskrivet men de måste inte betyda att man formerar om anfallsparet.

Absolut, Goitom har rätt roll i dagsläget. Men Brustad har helt fel roll. Givet att vi spelar 4-4-2, varför är inte instruktionerna att yttrarna (då alla våra yttrar är offensivt lagda) ska ta kanterna, eventuellt med hjälp av en anfallare, Goitom i en friare roll där han likväl kan understödja mittfältet som hota backlinjen (han är smart nog själv), brustad ska hota backlinjen centralt för att antingen få en genomskärare eller luckra upp försvaret på kanterna.

Som det är nu verkar det som han fått instruktionen:

1. Möt boll på mitt
2. Tjurrusa så snabbt du kan mot hörnflaggan

Påminner mig extremt mycket om många matcher som Elmander gjort i landslaget där han varit fullständigt osynlig.

Brustad köptes med främsta egenskap att han var snabb på 20m eller vad det var. Han är inte messis teknik, gutis passningsfot eller pirlos spelsinne. Han kan springa snabbt och rakt fram utan boll. I mina ögon gör sig dessa spelare bäst som ett ständigt hot mot backlinjen, tar löpningar i alla möjliga riktningar. Detta gör att mittbackarna måste hålla uppsikt för att inte en genomskärare ska gå genom. Vilket i förlängningen lämnar luckor på kanterna där Goitom kan understödja en dribbler i Lundholm, nå inlägg/långskott med blomberg eller nåt allmänt bra med Bahoui. Alternativt kan Goitom stödja upp anfallet centralt och låta en ytterback understödja yttern, både nisse och hauksson är dugliga offensivt.

Brustad kan inte utmana på kanten, han har helt enkelt inte tekniken, bollkänslan eller passningsfoten för att lösa uppgiften. Det är som den här killen man mött i flertalet olika sporter som yngre som alltid ska lägga bollen förbi en och springa runt en. Det fungerade aldrig någonsin ens på den nivån.
Citera
2015-05-22, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Var på väg att skriva samma sak.

Inte sett en så här dominant mittback på jag vet inte hur länge.
Herregud vad bra han är.

Yes, Rogne är helt otrolig. Om han fortsätter på en lika dominant nivå ett par omgångar till så skulle jag vilja hävda att han är seriens bästa spelare.

Hoppas den där skadehistoriken som hämmade hans utveckling ligger bakom honom.
Citera
2015-05-22, 01:01
Medlem
feldgraus avatar
Håller förresten med om att Vibe möjligen inte platsar. Visst, han har gjort ett antal mål och jobbar på bra men han saknar det där flytet som han hade hela förra året. Han får inte med sig bollen, missar mottagningar, kommer inte förbi spelare så att han kan utnyttja sin snabbhet o.s.v.

Zeneli i Elfsborg vill jag lyfta. Om man under pistolhot skulle behöva likna någon i Allsvenskan med Messi så skulle det vara honom. Sjukt klipp i steget och den där nära bollkontrollen samt fin spelförståelse och gott målsinne.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in