Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Får känslan av att han står dåligt placerad vid många tillfällen och aldrig ger sig själv möjligheten att va så farlig som han vill vara och bara det är ett svaghetstecken. Om det kan bli sämre? Ja nu är jag negativ men det är långtifrån rock bottom.
Förmodligen därför att timing inte verkar va Brustads starka sida. Sen tycker jag Goitom har helt rätt roll i dagsläget så vill inte ändra på för mycket där.
Mjo att vi behövde göra något drastiskt idag var tydligt, sen var det heller ingen fördel att vi var sega i omställningarna. Mer kreativitet behövs vid lägena du beskrivet men de måste inte betyda att man formerar om anfallsparet.
Absolut, Goitom har rätt roll i dagsläget. Men Brustad har helt fel roll. Givet att vi spelar 4-4-2, varför är inte instruktionerna att yttrarna (då alla våra yttrar är offensivt lagda) ska ta kanterna, eventuellt med hjälp av en anfallare, Goitom i en friare roll där han likväl kan understödja mittfältet som hota backlinjen (han är smart nog själv), brustad ska hota backlinjen centralt för att antingen få en genomskärare eller luckra upp försvaret på kanterna.
Som det är nu verkar det som han fått instruktionen:
1. Möt boll på mitt
2. Tjurrusa så snabbt du kan mot hörnflaggan
Påminner mig extremt mycket om många matcher som Elmander gjort i landslaget där han varit fullständigt osynlig.
Brustad köptes med främsta egenskap att han var snabb på 20m eller vad det var. Han är inte messis teknik, gutis passningsfot eller pirlos spelsinne. Han kan springa snabbt och rakt fram utan boll. I mina ögon gör sig dessa spelare bäst som ett ständigt hot mot backlinjen, tar löpningar i alla möjliga riktningar. Detta gör att mittbackarna måste hålla uppsikt för att inte en genomskärare ska gå genom. Vilket i förlängningen lämnar luckor på kanterna där Goitom kan understödja en dribbler i Lundholm, nå inlägg/långskott med blomberg eller nåt allmänt bra med Bahoui. Alternativt kan Goitom stödja upp anfallet centralt och låta en ytterback understödja yttern, både nisse och hauksson är dugliga offensivt.
Brustad kan inte utmana på kanten, han har helt enkelt inte tekniken, bollkänslan eller passningsfoten för att lösa uppgiften. Det är som den här killen man mött i flertalet olika sporter som yngre som alltid ska lägga bollen förbi en och springa runt en. Det fungerade aldrig någonsin ens på den nivån.