Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
Jag tror att när man väl möter lag som inte drar upp tempot och möter lag som Åtvidaberg och Falkenberg kommer det se bättre ut och man gneta sig till poängen man behöver, det kommer inte vara speciellt målrikt men det kommer räcka.
Sen håller jag med vad staffanwestberg skriver om PO, var ett jävla otydligt smått svamligt mumlande från honom igår. Känner mig otroligt nöjd med Nanne som sedan dag ett haft en klar bild av vart klubben är på väg och alla steg som tagits har varit mot detta mål.
Fick ordentligt med skit från många i dif när jag ifrågasatte värvningen av PO när den skedde, ansåg då att den tydde på att man saknade ambition, det vidhåller jag.
Att DIF hade riktigt dålig ekonomi var ju något som många visste för 2-3 år sedan. Det var tydligt att vi inte skulle konkurrera och rusta för en topp 3-5 position.
Genom en spelare i laget förstod jag lite senare att det skulle rensas i truppen under förra året och att Pelle Olsson anställdes var bara en bekräftelse på det.
Jag har sedan den dagen haft inställningen att om DIF ska göra en nysatsning över 4-5 år så förstod jag varför PO anställdes och ansåg till och med det rimliga i det (rent av ganska bra).
Om klubben ska sälja av alla spelare som de kan få något värde från (några måste man ju ha kvar) för att senare försöka bygga upp klubben och laget från grunden så måste ju det ska utan att riskera att åka ut. PO har gedigen erfarenhet av att bygga habila lag med en grund som klarar av att hålla laget kvar i Allsvenskan. Han har också erfarenhet av att göra det med en begränsad budget.
Därav kände jag att PO var en helt acceptabel lösning. Ja, ambitionerna för att utmana och utvecklas fanns inte där som du säger men att hålla laget kvar under en utrensning och budgetsanering är ju en ambition i ambitionen att kunna utmana om 3-4 år.
Jag håller fast vid tron om att PO är här som en problem/trygghetslösning och tanken var aldrig att han skulle vara kvar efter att ekonomin och grunden är i balans.
Det var i alla fall min verklighet då jag blev införstådd med att alla toppspelare skulle säljas. Planen ser ju idag ut att ha varit precis så, klubben värvar defensiva spelare (Faltsetas, Stenman, Colley etc..plus Emil o Höije kvar) för att bygga grund och chansar lite på de offensiva spelarna.
Idag kan jag säga att tålamodet tryter lite, anser att värvningarna som görs saknar lite röd tråd avseende var man vill vara om 3 år. Spelmässigt blir vi bara stelare o stelare o mer fasta i positionerna för var match som går. Lagdelarna hänger inte ihop, hjälper o understödjer inte varandra o har för dålig matchplan för att skapa bollinnehav.
Men det är ju inte första året vi ser ut som skit första omgångarna så jag hoppas på att du har rätt i att det kommer kännas bättre när vi möter kölagen.
Annars så upprepar jag det jag sa då det begav sig, att Nanne är Bajens bästa värvning på länge. Fick fan i mig försvara den värvningen för mina Bajenpolare kan jag lova.