2015-04-14, 12:39
Medlem
intensifieras avatar
Emil Bergström:

http://www.svt.se/sport/fotboll/kanslosam-bergstrom-helt-at-helvete-vi-har-allting-emot-oss-hela-tiden
Citera
2015-04-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollgradig
Bra genomförd match från Elfsborgs sida idag. Sjukt effektivt och 4 riktigt, riktigt snygga mål. 3 lagmål och en fin soloprestation av Zeneli vid sista målet. Lite trist att man inte kan ha inne Zeneli, Hedlund och Lundevall samtidigt. Synd, men ändå förståeligt, att det alltid blir Zeneli som får lida för det.

Noterbart, på tal om vår supertalang(urvattnat och överanvänt ord, men nu tycker jag det är befogat) på vänsterkanten: 3 mål på de senaste 4 allsvenska matcherna av Zeneli, om man räknar in förra säsongens sista omgång alltså. I minst tre av dessa matcher har han dessutom agerat inhoppare!

Det är roligt att vara gul-svart supporter nu.

Fy fan vad härligt med seger! Skönt att samtliga mål kommer på omställningar då det är något vi behövde förbättra inför säsongen och det är bra att det ger utdelning så här tidigt på säsongen.

Simon Hedlund känns som en helt annan spelare i år. Förra året kändes han inte speciellt farlig trots sin snabbhet men nu känns han livsfarlig. Utmanar på ett helt annat sätt än förra året då han känns mycket tryggare med bollen. Fortsätter han så här så blir jag inte förvånad om han gör mellan 10-15 mål denna säsongen.

Arber Zeneli visade hela Sverige vilken teknik och snabbhet med bollen han har. Vilket jäkla mål! Fotbollskväll jämförde hans steg med Messi…

Victor Claesson gjorde även han en oerhört bra match och Per Frick var bra som bollmottagare och hittade en del fina kombinationer. Vi behöver ingen anfallare som gör 15 mål när vi har sådana offensiva mittfältare. Detta kan sluta med guld.
Citera
2015-04-14, 13:39
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intensifiera
Emil Bergström:

http://www.svt.se/sport/fotboll/kanslosam-bergstrom-helt-at-helvete-vi-har-allting-emot-oss-hela-tiden
Den där intervjun önskar nog Bergstöm att han inte gjort ett par timmar senare. En framtida hånklassiker.
Senast redigerad av ArneIII 2015-04-14 kl. 13:54.
Citera
2015-04-14, 13:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jag tror att när man väl möter lag som inte drar upp tempot och möter lag som Åtvidaberg och Falkenberg kommer det se bättre ut och man gneta sig till poängen man behöver, det kommer inte vara speciellt målrikt men det kommer räcka.

Sen håller jag med vad staffanwestberg skriver om PO, var ett jävla otydligt smått svamligt mumlande från honom igår. Känner mig otroligt nöjd med Nanne som sedan dag ett haft en klar bild av vart klubben är på väg och alla steg som tagits har varit mot detta mål.

Fick ordentligt med skit från många i dif när jag ifrågasatte värvningen av PO när den skedde, ansåg då att den tydde på att man saknade ambition, det vidhåller jag.
Att DIF hade riktigt dålig ekonomi var ju något som många visste för 2-3 år sedan. Det var tydligt att vi inte skulle konkurrera och rusta för en topp 3-5 position.

Genom en spelare i laget förstod jag lite senare att det skulle rensas i truppen under förra året och att Pelle Olsson anställdes var bara en bekräftelse på det.

Jag har sedan den dagen haft inställningen att om DIF ska göra en nysatsning över 4-5 år så förstod jag varför PO anställdes och ansåg till och med det rimliga i det (rent av ganska bra).

Om klubben ska sälja av alla spelare som de kan få något värde från (några måste man ju ha kvar) för att senare försöka bygga upp klubben och laget från grunden så måste ju det ska utan att riskera att åka ut. PO har gedigen erfarenhet av att bygga habila lag med en grund som klarar av att hålla laget kvar i Allsvenskan. Han har också erfarenhet av att göra det med en begränsad budget.

Därav kände jag att PO var en helt acceptabel lösning. Ja, ambitionerna för att utmana och utvecklas fanns inte där som du säger men att hålla laget kvar under en utrensning och budgetsanering är ju en ambition i ambitionen att kunna utmana om 3-4 år.

Jag håller fast vid tron om att PO är här som en problem/trygghetslösning och tanken var aldrig att han skulle vara kvar efter att ekonomin och grunden är i balans.

Det var i alla fall min verklighet då jag blev införstådd med att alla toppspelare skulle säljas. Planen ser ju idag ut att ha varit precis så, klubben värvar defensiva spelare (Faltsetas, Stenman, Colley etc..plus Emil o Höije kvar) för att bygga grund och chansar lite på de offensiva spelarna.

Idag kan jag säga att tålamodet tryter lite, anser att värvningarna som görs saknar lite röd tråd avseende var man vill vara om 3 år. Spelmässigt blir vi bara stelare o stelare o mer fasta i positionerna för var match som går. Lagdelarna hänger inte ihop, hjälper o understödjer inte varandra o har för dålig matchplan för att skapa bollinnehav.

Men det är ju inte första året vi ser ut som skit första omgångarna så jag hoppas på att du har rätt i att det kommer kännas bättre när vi möter kölagen.

Annars så upprepar jag det jag sa då det begav sig, att Nanne är Bajens bästa värvning på länge. Fick fan i mig försvara den värvningen för mina Bajenpolare kan jag lova.
Citera
2015-04-14, 13:46
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Problemet är, som du säkert sett, att Djurgården inte kan föra matcher och därför är det inte alls lätt att slå bottenlag. Ofta ser det bättre ut mot bättre lag som rullar mycket boll, eftersom laget p g a PO spelar ett väldigt avvaktande, defensivt och kontringsinriktat spel. Att ställa upp passivt mot Falkenberg blir inte särskilt spännande..

Sen säger jag inte att spelarna är några stjärnor heller; det finns ett par ljusglimtar men de flesta är medelmåttor. Dock är det inte katastrofdåligt på nån position även om jag gärna hade sett en bättre spelfördelare än Walker på mittfältet och en riktigt målfarlig anfallare. Grabbarna på topp är generellt rätt ofarliga, men jag har inte sett tillräckligt av Mushekwi för att döma ut honom.

Jag tycker inte att många av Hammarbys lirare är några storspelare men man har onekligen fått ihop ett bättre lagbygge. PO står för ett spel som mentalt sätter spelarna i en ständig underdog-situation. Nåja, det lär inte bli akut nedflyttningsstrid men inte heller någon trygg plats på mitten.
Tycker det är tevksamt..DIF har mest problem med lag som är bra på att skapa bollinnehav, få upp laget o kanterna/ybackarna i banan..på så vis får de även tidig press när de tappar boll.

De sämre lagen klarar inte att etablera ihållande spel på DIFs planhalva..matchbilden kommer se annorlunda ut och DIF kommer äga mycket mer boll. Som det ser ut på höstmatcherna delvis, o då är vi ett mkt tryggare o mer fungerande lag.
Citera
2015-04-14, 14:52
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Den där intervjun önskar nog Bergstöm att han inte gjort ett par timmar senare. En framtida hånklassiker.
Så farligt var det väl inte. Trevligare att se när spelarna talar från hjärtat istället för att leverera standardsvaren.
Citera
2015-04-14, 14:55
Medlem
Wads avatar
Citat:
Emil Bergström:

Vilken pajas. Vilka situationer syftar han på? Att domaren sabbade för Djurgården stämmer ju verkligen inte någonstans.
Citera
2015-04-14, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Om klubben ska sälja av alla spelare som de kan få något värde från (några måste man ju ha kvar) för att senare försöka bygga upp klubben och laget från grunden så måste ju det ska utan att riskera att åka ut.
PO har gedigen erfarenhet av att bygga habila lag med en grund som klarar av att hålla laget kvar i Allsvenskan. Han har också erfarenhet av att göra det med en begränsad budget.

När Dif säljer ut sportslig kompetens så blir frågan är två delad:

* Klarar man av att hitta billiga oslipade diamanter?
* Klarar man av att slipa dessa oslipade diamanter?

Lyckas man på båda fronterna så har man gjort rätt val från början. Men misslyckas man på en av dem så är det utförsbacke tills dess att man lyckas.

Dif bör kunna rädda kontraktet oavsett. Men om Dif står där i höst med ett räddat kontrakt men utan spelare som betingar något värde pga så är året bortkastat. Man får börja om från början till nästa år, och inget garanterar bättre framgång då, iaf så länge inte externt kapital skjuts till för att höja det sportsliga.

Med det sagt så tycker jag det ser ut som Dif hittat något i Sam Johnsson. Finns mycket kvar att bevisa för honom men så här långt ser det bra ut (om man vore gårdare).
Senast redigerad av se_där... 2015-04-14 kl. 15:22.
Citera
2015-04-14, 15:36
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
När Dif säljer ut sportslig kompetens så blir frågan är två delad:

* Klarar man av att hitta billiga oslipade diamanter?
* Klarar man av att slipa dessa oslipade diamanter?

Lyckas man på båda fronterna så har man gjort rätt val från början. Men misslyckas man på en av dem så är det utförsbacke tills dess att man lyckas.

Dif bör kunna rädda kontraktet oavsett. Men om Dif står där i höst med ett räddat kontrakt men utan spelare som betingar något värde pga så är året bortkastat. Man får börja om från början till nästa år, och inget garanterar bättre framgång då, iaf så länge inte externt kapital skjuts till för att höja det sportsliga.

Med det sagt så tycker jag det ser ut som Dif hittat något i Sam Johnsson. Finns mycket kvar att bevisa för honom men så här långt ser det bra ut (om man vore gårdare).

Jag håller med. Dock tror jag att hans omgivning är ett problem. Han har värvats från division 1 och behöver komma in i Allsvenskan med hjälp av bra spelare omkring sig. Nu känns det mest som att han behöver skapa sina chanser själv och har fått lite för mycket ansvar så här tidigt i och med att övriga anfallare inte håller speciellt hög klass..
Citera
2015-04-14, 15:42
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Emil Bergström:

Lerjeus är ju knappast populär, men gjorde han någon dundertabbe i gårdagens match? Han tillät till och med rätt tufft spel, vilket svenska domare i allmänhet är för fega för och i synnerhet på debyn.
Citera
2015-04-14, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Jag håller med. Dock tror jag att hans omgivning är ett problem. Han har värvats från division 1 och behöver komma in i Allsvenskan med hjälp av bra spelare omkring sig. Nu känns det mest som att han behöver skapa sina chanser själv och har fått lite för mycket ansvar så här tidigt i och med att övriga anfallare inte håller speciellt hög klass..

Ja, men samtidigt levererade Linus ordentligt utan att ha en bra omgivning kring sig innan vi sålde honom för 20 mille. Det skall mycket till om Sam spelar upp sitt värde upp mot 20 miljoner, men ett par mål till i kommande matcher så är han på god väg iaf.
Citera
2015-04-14, 15:57
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Lerjeus är ju knappast populär, men gjorde han någon dundertabbe i gårdagens match? Han tillät till och med rätt tufft spel, vilket svenska domare i allmänhet är för fega för och i synnerhet på debyn.

Han borde gett Kennedy en varning för en armbåge i ansiktet men framför allt borde domarteamet blåst av när en hammarbykille gick i backen med blödande mun.

I övrigt var han förvånansvärt hyfsad.
Senast redigerad av bagarn29 2015-04-14 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in