Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Vad gjorde Anders Frisk mot gnaget? Alltså har du någon konkret match att peka på?
Jag minns främst ofriske Frisk i samband med en match (mot Öster?) då Djurgården kämpade för överlevnad och Anders gjorde precis allt för att döma till motståndarnas fördel. Inte konstigt att folk blev oxtokiga på karljäveln.
Generellt var Frisk ett svin mot samtliga klubbar i Stockholm. Han hade bland annat en vana att ta idiotiska beslut i slutet av matcher. Sen var han ju en riktig dramaqueen och satte alltid sig själv i centrum och grät ut i media över "hoten".
Jag minns speciellt hemmaderbyt mot Dif 91, eller om det var 92. Sedan var det väl typ 2003 som han under en kort period (någon månad) dömde AIK ett par gånger och delade ut inte mindre än 3-4 röda kort åt AIK. Och förstås det fasansfulla derbyt mot Bajen 2004. Det var väl därefter han basunerade ut att han hade blivit hotad till livet av bokstavligen samtliga med AIK-sympatier på plats.
Jag har svårt att minnas specifika situationer då det som du ser många år sedan, men jag minns så väl känslan att han var ett riktigt ärkesvin som alltid ville sätta käppar i hjulet för lag från Stockholm i allmänhet, och AIK i synnerhet.
Edit: Han gav väl dessutom en fullständigt ofattbar straff till Peking i en hemmamatch i slutet av 80-talet/början av 90-talet som fick oss få till antalet på plats på Råsunda att tappa fattningen.