2019-08-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har jag inte märkt i någon större omfattning! Var och vilka uttrycker sig på slikt sätt, TS?

Inte jag heller. Ett 08a-problem?
Ungefär som de stannar upp meningen för att säga eeeehhhh, sen fortsätta. Sjukt störande. Verkar vanligt i den sk "kultureliten", bland politiker och journalister.
Kanske betyder; "vänta, jag tänker"...
Citera
2019-08-24, 13:49
Medlem
Kan det vara ordet föreställer som många ersätter med tänker?

Jag föreställer mig att det kunde vara trevligt.
Jag tänker att det kunde vara trevligt.
Citera
2019-08-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Inte jag heller. Ett 08a-problem?
Ungefär som de stannar upp meningen för att säga eeeehhhh, sen fortsätta. Sjukt störande. Verkar vanligt i den sk "kultureliten", bland politiker och journalister.
Kanske betyder; "vänta, jag tänker"...

Kan vara 08-fenomen. Jag känner folk som använder ”jag tänker att” istället för ”jag tycker att” och många av dem är medelklasskvinnor från Stockholm.
Citera
2019-08-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Kan det vara ordet föreställer som många ersätter med tänker?

Jag föreställer mig att det kunde vara trevligt.
Jag tänker att det kunde vara trevligt.

Nej, det ersätter ”tycker”.
”Jag tänker att du borde fråga X också”
Citera
2019-08-24, 14:48
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"

För att svenskar inte tänker vanligtvis. När de väl gör det säger de "jag tänker", då tänker dom till en smula kan man anta.
Citera
2019-08-24, 14:59
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"

Gör man på både engelska och spanska.

Fjant.
Citera
2019-08-24, 15:09
Avslutad
Eftersom också jag själv startade en tråd i ämnet ifjol, så kopierar jag in mina inlägg här:

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Spaning:

För kanske 7-8 år sedan reagerade jag över att TV-programledaren Belinda Olsson hade för ovana att säga "jag tänker" och "tänker jag" stup i kvarten. Idag noterar jag att denna företeelse spridit sig som en löpeld, men främst bland kvinnor i media.

Alltså:

- De säger inte längre "det där tycker inte jag är bra", utan de säger "jag tänker, det där inte är bra".
- De säger inte längre "jag tror att det vore bättre om" utan "jag tänker, det vore bättre om"
- De säger inte längre "jag misstänker att det kan handla om", utan "jag tänker, att det kan handla om"

etc. etc.

Hela tiden detta "tänker" som jag ser som en vek uttrycksform där talaren reserverar sig mot sin egen utsagas giltighet och liksom vill ha bekräftelse från motparten.

Min fråga är förstås om jag är den ende som reagerat på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Här några exempel på när nämnda Belinda Olsson slänger in några "jag tänker", i mer eller mindre svald form:

https://www.youtube.com/watch?v=_k17YTSMSvY&t=207s

15:10
16:01
18:30

(finns säkert ytterligare ett stort antal i programmet)

Varianten 18:30 är extra intressant "Jag tänker att ni kan prata lite mer om det här".

Min tråd buntades sedan ihop med en annan i samma ämne:
(FB) "Jag tänker så här..."
Citera
2019-08-24, 15:23
Medlem
Creaturs avatar
Det är relativt nytt i svenskan (15 är typ) och beror på amerikanisering.
Citera
2019-08-24, 15:49
Medlem
jagerkristenlols avatar
Citat:

"jag avslutar"
Sorry men denna trådstart är gravt efterbliven. Vad menar du? När du jämför med att ingen säger "jag bajsar" eller "jag går" låter det som att du rör dig i miljöer där folk helt plötsligt utan sammanhang utropar "jag tänker!". Men jag antar att det du menar är vad de flesta i tråden svarar på dvs. att det används istället för "jag tror" eller "jag tycker"?

Menar du det sistnämnda är det väl lite av en anglicism som används av de som anser att "jag tror" låter för mycket som att tankarna skulle vara ogrundade medan "jag tycker" låter för bestämt.
Citera
2019-08-24, 16:33
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det förekommer i alla Germanska språk:

"Ich denke: bla bla bla"

"I think: bla bla bla"

"Jag tänker (mig) att: bla bla bla"
Eller kanske vanligare:
"Jag kan tänka mig att: bla bla bla"

Så varför är det så konstigt ? Är det SFI som spökar eller har du aldrig talat med en "pursvensk" eller läst en bok på Svenska?
Senast redigerad av Knivur-273 2019-08-24 kl. 16:42.
Citera
2019-08-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
”Tycker” vore då ett ypperligt alternativ, men folk som inte vågar tycka ”tänker”.

Litet OT, men varför skulle det vara "modigare" att basera sina beslut på en vag, intuitiv känsla än på en föregående tankeprocess? Jag vill i vart fall hävda att det senare är avgjort intelligentare!
Citera
2019-08-24, 19:32
Medlem
Jag tänker, alltså finns jag. Det kom Descartes och när var på besök i Sverige så blev han sjuk och dog.
I vardagliga konversationer är det en variant av jag tycker och dylikt. Det vill säga det visar på att det är en subjektiv åsikt man lägger fram och ingen universell och allmängiltig fakta.-
"Jag tänker mig att det vore trevligt att gå på bio och se den nya actionfilmen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in