Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Spaning:
För kanske 7-8 år sedan reagerade jag över att TV-programledaren Belinda Olsson hade för ovana att säga "jag tänker" och "tänker jag" stup i kvarten. Idag noterar jag att denna företeelse spridit sig som en löpeld, men främst bland kvinnor i media.
Alltså:
- De säger inte längre "det där tycker inte jag är bra", utan de säger "jag tänker, det där inte är bra".
- De säger inte längre "jag tror att det vore bättre om" utan "jag tänker, det vore bättre om"
- De säger inte längre "jag misstänker att det kan handla om", utan "jag tänker, att det kan handla om"
etc. etc.
Hela tiden detta "tänker" som jag ser som en vek uttrycksform där talaren reserverar sig mot sin egen utsagas giltighet och liksom vill ha bekräftelse från motparten.
Min fråga är förstås om jag är den enda som reagerat på detta?
Har reagerat både på det och de som säger jag känner, jag känner så här, då känner jag så här. Samt att de på tv sedan några år säger "det var allt för nu". Det sa man aldrig förr.
Åtminstone detta är taget från engelskan där man säger That was all for now.
Jag tror att jag tänker och jag känner också kommer från engelskan, att där tänker och tycker är samma sak. Think.
Men ska vi jämföra Tycker, känner och tänker, som du nästan alltid kan byta ut med varann;
-tycker, då har du en stark åsikt, då kan de tycka illa om dig.
-känner, då tar du av någon anledning på dig en liten offerroll, där du är känslig och uttrycker vad du känner.
-Tänker, då visar du på öppenhet. Det verkar som att du säger att det här är dina tankar och du är öppen för andras ideer, men med 1/1000 dels vridet tonfall kan du säga att jag tänker så här, och det är det som är rätt. Du visar på öppenhet men bestämmer..... "och då tänker jag så här".
Otäckt folk som använder tänker och känner. Samma typ av folk som kramas på jobb och släktträffar.