2018-05-22, 09:04
Avslutad
Ah, intressant att detta redan hade diskuterats i en tråd för några år sedan.
Citera
2019-08-24, 09:03
Medlem
Pope666s avatar
Varför säger svenskar "jag tänker"

Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"
Citera
2019-08-24, 09:07
Medlem
ps870s avatar
Jag tänker att det kommer från engelskans I think.
Låter löjligt på svenska tycker jag.
Citera
2019-08-24, 09:38
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag diskuterade det för ett par år sedan med en vän, och det vi kom fram till var väl för att många är noga med att påtala att "de tänker" istället för att "de vet". Alltså att man är noga med att påtala att det är vad man själv anser och tror, inte att det är någon slags sanning som gäller för alla eller är något alla tror likadant om. "Jag tänker" förtydligar att det är något man själv tänker och tror om situationen och inte är något som tvunget "är" på ett visst sätt.
Citera
2019-08-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag diskuterade det för ett par år sedan med en vän, och det vi kom fram till var väl för att många är noga med att påtala att "de tänker" istället för att "de vet". Alltså att man är noga med att påtala att det är vad man själv anser och tror, inte att det är någon slags sanning som gäller för alla eller är något alla tror likadant om. "Jag tänker" förtydligar att det är något man själv tänker och tror om situationen och inte är något som tvunget "är" på ett visst sätt.
Fast då är det väl bättre att säga "jag tror"?
Citera
2019-08-24, 09:48
Medlem
Jag har också uppmärksammat detta fenomen. Känns som ”vänsterkvinnor” använder det för att de vill vara lite ödmjuka. De vill få dig att tro att det dom säger inte är en sanning, utan går att diskutera.
Citera
2019-08-24, 09:51
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta

Det beror kanske på sammanhanget, tänker jag
Citera
2019-08-24, 09:53
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:

Det är ju dessutom så att det är skillnad på vad man tror och vad man tänker. Ex, "jag tänker att du är trevlig" är inte detsamma som "jag tror att du är trevlig". Men där kan man kanske säga att "jag tycker att du är trevlig" också..
Citera
2019-08-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det är ju dessutom så att det är skillnad på vad man tror och vad man tänker. Ex, "jag tänker att du är trevlig" är inte detsamma som "jag tror att du är trevlig". Men där kan man kanske säga att "jag tycker att du är trevlig" också..
Jepp, "jag tycker" är en bättre översättning i de fallen.
Citera
2019-08-24, 10:03
Medlem
Beethovanias avatar
I vilket sammanhang? Menar du när folk säger saker som "Jo jag tänker att du borde prova göra såhär istället..."

Det finns ju många som säger "Jag känner" istället. Vet inte om det är bättre eller sämre. Har för mig att det är vanligast hos kvinnor dock.
Citera
2019-08-24, 10:06
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Det kan vara ett sätt att säga:

"Det är inte fakta huggen i sten, utan enbart min personliga åsikt, jag vill bara klargöra det innan jag påbörjar min mening"
Citera
2019-08-24, 10:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
”Tror” kan ge en onödig positiv konnotation (i.e. ”Jag tror på dig.) som man kanske inte vill ge sken och intryck av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in