2019-08-24, 10:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Fast då är det väl bättre att säga "jag tror"?

Jag tänker att du är mentalt efterbliven eller vad tror du problemet är?
Citera
2019-08-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"

Du menar alltså att du hör människor yttra den isolerade frasen "jag tänker" i tid och otid? Det är inget jag själv lagt märke till, men jag kan se två situationer:

1. (Yttrat med irriterad röst): "Jag tänker!" = "Stör mig inte!"

2. (Som svar på en fråga, exempelvis "skall inte du ta körkort"): "Jag tänker" (någon gång när jag får råd och planeterna står i rätt läge).
Citera
2019-08-24, 10:26
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"
Så om någon frågar "Varför är du så tyst?" Är det då konstigt att svara "Jag tänker"?
Vad ska man säga då? "Jag formulerar neurologiska förbindelser i min hjärna"?
Du kan inte bara säga att det är konstigt att säga "Jag tänker" utan att ge ett sammanhang
Senast redigerad av jultomtenbrannupp 2019-08-24 kl. 10:28.
Citera
2019-08-24, 10:40
Medlem
Citat:

"jag avslutar"

Det är en variant av "Det är min uppfattning" eller någons subjektiva åsikt.
Det som jag istället hört flera invandrare vara lite konfunderad över så är det vår förhållandevis flitiga användning av "skit" till det mest, skit kan ju t ex inte smaka gott?
Det är en typ av utfyllnadsord, men jag tror nog de flesta språk har denna typ av ord i någon form, tänker jag!
Om någon däremot bara yttrar "Jag tänker" rätt upp och nere, så brukar de bara sitta och slöa, men säger så för att visa på att det faktiskt händer en massa i deras hjärnkontor, fastän det inte syns.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-08-24 kl. 10:47.
Citera
2019-08-24, 11:13
Medlem
raviolos avatar
De gånger jag använder uttrycket ”Jag tänker!” för sig självt är om någon precis har ställt en fråga och jag behöver just tänka en stund. Orsaken är att signalera att svaret kommer att dröja lite så att frågeställaren vet varför jag är tyst.

Speciellt viktigt blir det i konferenssamtal/över telefonen för att förklara att det fortfarande finns någon i andra änden, den är bara tyst ett tag.

Tillägg: När jag använder uttrycket i en mening så är det för att öppna upp för dialog.
Exempel: ”Jag tänker att om vi framöver gör x så kommer y att bli mycket bättre...”
Meningen ovan tycker jag öppnar upp för att andra ska kunna ge sina åsikter i en beslutsprocess. Kanske visar det på den typ av ledarskap och koncensusbeslut som är vanligt i Sverige?
Senast redigerad av raviolo 2019-08-24 kl. 11:20.
Citera
2019-08-24, 11:26
Medlem
Betyder väl samma som . Jag funderar.
Eller försöker fatta något. Stör ej . Jag tänker
Aha
Jag tänker göra något bra.
Har ju inte så mycke med tänka att göra fast ändå tänker jag nu

Tänker = ska.

Ibland .

Tex
Ska tänka på saken.
Betyder
Lägga tanken på saken.

Tänkte på tanken den var tom
Senast redigerad av troligengud 2019-08-24 kl. 12:01.
Citera
2019-08-24, 11:36
Medlem
adolfitlers avatar
För att en svensk får endast tänka men inte tycka, anse eller ha en stark ståndpunkt.
Citera
2019-08-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag diskuterade det för ett par år sedan med en vän, och det vi kom fram till var väl för att många är noga med att påtala att "de tänker" istället för att "de vet". Alltså att man är noga med att påtala att det är vad man själv anser och tror, inte att det är någon slags sanning som gäller för alla eller är något alla tror likadant om. "Jag tänker" förtydligar att det är något man själv tänker och tror om situationen och inte är något som tvunget "är" på ett visst sätt.

Jag tar det ett steg till och menar att det är för att slippa stå upp för sina åsikter (typiskt svenskt).
”Jag tänker att det är...”
”Jag tycker att det är...”

Med “tänker” har du inte uttryckt en åsikt utan bara något som flög genom din hjärna. Du kan lättare vända kappan om någon säger att det du sa var ”märkligt” (favoritord hos många passiv-aggressiva människor) eller ”problematiskt”.
Citera
2019-08-24, 12:06
Medlem
Jag tänker att det betyder ungefär "såhär tänker jag om detta:"
Citera
2019-08-24, 12:25
Medlem
För att Svenskar är konflikträdda. Man kan lättare konfrontera någon som tycker något än någon som bara tänker det.
Senast redigerad av 1954 2019-08-24 kl. 12:33.
Citera
2019-08-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Det kan vara ett sätt att säga:

"Det är inte fakta huggen i sten, utan enbart min personliga åsikt, jag vill bara klargöra det innan jag påbörjar min mening"

”Tycker” vore då ett ypperligt alternativ, men folk som inte vågar tycka ”tänker”.
Citera
2019-08-24, 12:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Har jag inte märkt i någon större omfattning! Var och vilka uttrycker sig på slikt sätt, TS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in