2019-09-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ett mycket bra uttryck. Är evigt glad att människor förklarar hur de tänker. Alternativen är att förklara vad man känner (vilket ofta är irrelevant) eller att helt enkelt utgå från att vi tänker lika (vilket vi nästan aldrig gör).

Alternativet är att säga jag tycker/anser att vi gör så här, därför att... Och så brukar det framgå hur personen tänker.
Citera
2019-09-07, 22:20
Medlem
Brunbeverns avatar
Tänker inte gå in på hur pass frekvent detta förekommer, men jag tycker folk i tråden dissar uttrycket i onödan eftersom valet av uttryck ofta speglar självdistans och social kompetens. Hur irriterande är det inte med personer som säger "SÅHÄR ÄR DET", de är helt säker i sin åsikt och säger att det är så utan att de vet om det. Inte sällan har de fel också vilket spär på det störiga i det.

Säger man istället "Jag tänker att det är såhär" först, då garderar man sig för att man kan ha fel men man säger ändå sin kvalificerade åsikt underbyggd av sakliga argument. Då blir folk mer öppen att bemöta det man har att säga. Folk som använder uttrycket ska ha en eloge för det snarare än motsatsen, eftersom de håller sig öppen för att deras ståndpunkt kanske inte stämmer och de tvingar inte på den på folk heller.
Citera
2019-09-08, 10:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Alternativet är att säga jag tycker/anser att vi gör så här, därför att... Och så brukar det framgå hur personen tänker.

Nej, det brukar det oftast inte. Tycker oftast att människor framför sin åsikt utan att förklara hur de tänkt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in