2016-11-04, 21:53
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Va huh? Vad går denna folkrörelse ut på? Har de åsikter och så...eller är de bara fans som gillar honom?

Röra om i grytan.
Citera
2016-11-04, 21:55
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nej det gjorde den väl inte i någon vidare utsträckning? Pollsen förutsådde utfallet rätt bra. En som däremot gjorde bort sig var Nate Silver som i sin modell ändrade sitt estimerade utfall bort från Trump. Hans modell var också sämre än om man bara gjort en rak medelvärdesberäkning av pollsen på RCP rätt upp och ner. Trots detta fortsätter folk att referera till honom och 538 som om de skulle vara något slags orakel.

Det är inte sant, i början dömdes Trump ut i de flesta stater.
Citera
2016-11-04, 21:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast är det verkligen sant? Det tycks som att de nya väljare som registrerat sig i högre grad är färgade och kvinnor än valmanskåren i stort?
Är det så? Jag har faktiskt inte sett någon bra statistik på det, har du det får du väldigt gärna länka.
Citera
2016-11-04, 21:57
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Jag misstänker mer och mer att Trump kommer att kunna mobilisera sina väljare rätt bra. Detta är ju den stora nöten som politiska pundits försöker knäcka: "Är det troligt att fd soffliggare kommer att ta sig till vallokalerna?". Jag tror att den folkrörelse han startat kommer att förränta sig. Det kommer att bli lite av feststämning och happening över valdagen på samma sätt som det blev kring Obama de två senaste valen. Entusiasmen bland Trumps supportrar är så mycket större än bland Hillarys. Det kan fälla avgörandet i de jämna staterna som Florida, NC, Nevada osv.

Iom att Trump utmanar etablissemanget så är det han som komer att dra tidigare icke-väljare, lite som Obama men på ett annat sätt. De som trdationellt inte röstade men gjorde det på Obama pga av ras kommer kanpast göra samma sak för Clinton i år.
Citera
2016-11-04, 21:58
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W

Men upp med siffrorna då din skojare, hur svårt kan det vara när du nu vet hur det förhöll sig?
Citera
2016-11-04, 21:59
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Jag gick igenom samtliga polls fram till valdagarna i primärvalen och kom till en annan slutsats än du. Att han dömdes ut i början har ju ingen bäring, det är möjligt att det berodde på att han faktiskt låg lägre i opinionen då. För de polls som gjordes dagarna innan stämde resultatet relativt bra och jag hittade ingen systematisk undervärdering.
Citera
2016-11-04, 22:05
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Jo, men varför skulle svarta rösta på Clinton? Obama var ju av raslojalitet, men vad erbjuder Clinton?

Svarta i USA tenderar väl att rörsta på demokraterna större utsträckning än på republikanerna.
Citera
2016-11-04, 22:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Jag gick igenom samtliga polls fram till valdagarna i primärvalen och kom till en annan slutsats än du. Att han dömdes ut i början har ju ingen bäring, det är möjligt att det berodde på att han faktiskt låg lägre i opinionen då. För de polls som gjordes dagarna innan stämde resultatet relativt bra och jag hittade ingen systematisk undervärdering.
Kom ihåg dock, Hogdal, att de kontrollerade opinionsinstituten fungerar som du. Under primärvalen hade de inte så mycket emot Trump, eftersom de såg det som en intern republikansk angelägenhet, plus att många faktiskt trodde att Trump skulle vara dålig för GOP:s chanser i presidentvalet. När han blev kandidat satte paniken in, och det är framförallt sedan dess vi sett systematiskt pollfusk. Inte ens du kan förklara hur ABC helt plötsligt lanserar en ny tracking poll med Hillary +12 samtidigt som många andra institut visade att Trump åt ikapp. Det finns seriösa institut som försöker, sen finns det shillinstitut som arbetar för Hillary. Du kan inte ens lita på de seriösa eftersom viktningarna så ofta utgår från att det här är ett vanligt val. Det är inget vanligt val.

North Carolina är en säker Trumpstat. Slutar förmodligen +9 för honom.
Citera
2016-11-04, 22:09
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Svarta i USA tenderar väl att rörsta på demokraterna större utsträckning än på republikanerna.
Märkligt det där... Om det ändå fanns någon förklaring?

https://psmag.com/the-problem-with-poll-watchers-334834266c5d#.rmcgg0u7u
Citat:
Consider the experience of Leah Wright Rigueur, a professor and historian based in Cambridge, Massachusetts. One of the first times she voted was in Hanover, New Hampshire, when she was a senior in college, majoring in history and keen to perform her civic duty in the 2002 mid-term elections. Under New Hampshire’s rules, voters can register at the polls on Election Day. When Rigueur, who is black, walked into the polling place to register and vote, she was singled out and challenged by an older white man, who didn’t have to provide any backing for his accusation, she says. Several of her black classmates got similar treatment, she learned later that day.

“If only students and only students of color are being singled out, what are you going to think about this? You’re going to think that people are targeting me because I look a certain way, for whatever reason,” she said in an interview. “It was absolutely mortifying.”
Citera
2016-11-04, 22:15
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Kom ihåg dock, Hogdal, att de kontrollerade opinionsinstituten fungerar som du. Under primärvalen hade de inte så mycket emot Trump, eftersom de såg det som en intern republikansk angelägenhet, plus att många faktiskt trodde att Trump skulle vara dålig för GOP:s chanser i presidentvalet. När han blev kandidat satte paniken in, och det är framförallt sedan dess vi sett systematiskt pollfusk. Inte ens du kan förklara hur ABC helt plötsligt lanserar en ny tracking poll med Hillary +12 samtidigt som många andra institut visade att Trump åt ikapp. Det finns seriösa institut som försöker, sen finns det shillinstitut som arbetar för Hillary. Du kan inte ens lita på de seriösa eftersom viktningarna så ofta utgår från att det här är ett vanligt val. Det är inget vanligt val.

North Carolina är en säker Trumpstat. Slutar förmodligen +9 för honom.
Som jag skrev var instituten relativt bra på att förutspå resultaten i primärvalen, och utan tydlig bias åt något håll. Vilket systematiskt pollfusk är det du avser där?

ABC:s 12 procent såg kraftigt ut ja, men den allmäna opinionen var väldigt anti-trump för bara ett par veckor sedan när grab them by the pussy rullade på nyheterna. Deras senaste poll visar ett tapp för Clinton på nio procentenheter sedan dess vilket är rätt svårförklarligt om deras agenda är att blåsa upp Hillary.

Trump vinner NC tror jag också, men inte med 9 procent. Skulle tippa på 2 procentenheter.
Citera
2016-11-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Märkligt det där... Om det ändå fanns någon förklaring?

https://psmag.com/the-problem-with-poll-watchers-334834266c5d#.rmcgg0u7u

Det hade inte varit något problem ifall USA bara haft krav att visa upp riktig identifikation på. Men vi vet ju alla vilka som motsätter sig detta, nämligen demokraterna.
Citera
2016-11-04, 22:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ja så är det, och som jag skrev röstade 90 av den svarta befolkningen som röstade på en rätt stereotyp "vit" kandidat som Al Gore som inte borde ha så mycket appeal till den svarta befolkningen. De är väldigt trogna demokraterna helt enkelt. Dock kommer deras röstandel att sjunka en del, vilket man redan sett i förtidsröstande i NC och GA. De som väl röstar tror jag dock till åtminstone 80/20 kommer stödja Clinton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in