2016-11-04, 21:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Du kan ju hoppas på det om du vill, men det skedde i USA så sent som i kandidatvalet (och sker i varje val i västvärlden), så fortsätt hoppas du.
Nej det gjorde den väl inte i någon vidare utsträckning? Pollsen förutsådde utfallet rätt bra. En som däremot gjorde bort sig var Nate Silver som i sin modell ändrade sitt estimerade utfall bort från Trump. Hans modell var också sämre än om man bara gjort en rak medelvärdesberäkning av pollsen på RCP rätt upp och ner. Trots detta fortsätter folk att referera till honom och 538 som om de skulle vara något slags orakel.
Citera
2016-11-04, 21:21
Medlem
Hogdals avatar
Jag misstänker mer och mer att Trump kommer att kunna mobilisera sina väljare rätt bra. Detta är ju den stora nöten som politiska pundits försöker knäcka: "Är det troligt att fd soffliggare kommer att ta sig till vallokalerna?". Jag tror att den folkrörelse han startat kommer att förränta sig. Det kommer att bli lite av feststämning och happening över valdagen på samma sätt som det blev kring Obama de två senaste valen. Entusiasmen bland Trumps supportrar är så mycket större än bland Hillarys. Det kan fälla avgörandet i de jämna staterna som Florida, NC, Nevada osv.
Citera
2016-11-04, 21:31
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Jo, men varför skulle svarta rösta på Clinton? Obama var ju av raslojalitet, men vad erbjuder Clinton?

Jag är för dålig på svartas historia, Lincoln var ju Republikan men sedan dess har väl mest Demokrater slagits för svartas rätt?
Truman, JFK och Lyndon Johnsson avslutade väl segregationen, tror jag.

Jag vet inte varför alla röstar demokratiskt, kyrkan spelar in också kanske.
Citera
2016-11-04, 21:31
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
"avskrivas för gott", den bevisas ju i nästan varje val i hela västvärlden.

Nej, den s.k Bradleyeffekten är inte ett teorem utan en teori (om ens det beroende på vem du frågar) som används selektivt i politiskt syfte och då som stöd för din och andras syn på ett önskvärt utfall av en politisk process. I stort ägnar du dig åt anekdotisk bevisföring.
Citera
2016-11-04, 21:34
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag är för dålig på svartas historia, Lincoln var ju Republikan men sedan dess har väl mest Demokrater slagits för svartas rätt?
Truman, JFK och Lyndon Johnsson avslutade väl segregationen, tror jag.

Demokrater har fan inte kämpat för svarta ett dugg. Jag trodde Obama skulle förändra något men det vara samma gamla sak. Lura med sig naiva afroamerikaner och dra raskortet här och där men sedan inte göra något överhuvudtaget åt dem.

Under Obamas administration har det bara blivit sämre i förorterna.

Dessutom, under Bill Clintons tid så gjorde han väldigt många afroamerikanska barn faderslösa då de gjorde straff för förortsbrott mycket strängare och försökte ersätta dessa pappor med staten. Det gick ju sådär.

Alla skjutningar och gängkriminalitet i områden som Chicago och Detroit är ett resultat av Demokraternas vårdslösa politik!
Citera
2016-11-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag misstänker mer och mer att Trump kommer att kunna mobilisera sina väljare rätt bra. Detta är ju den stora nöten som politiska pundits försöker knäcka: "Är det troligt att fd soffliggare kommer att ta sig till vallokalerna?". Jag tror att den folkrörelse han startat kommer att förränta sig. Det kommer att bli lite av feststämning och happening över valdagen på samma sätt som det blev kring Obama de två senaste valen. Entusiasmen bland Trumps supportrar är så mycket större än bland Hillarys. Det kan fälla avgörandet i de jämna staterna som Florida, NC, Nevada osv.

Vad går folkrörelsen som du skrev om ut på? Vilka innefattar detta?
Citera
2016-11-04, 21:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Och han förlorade.
Vi diskuterade inte om han vann eller inte, utan om varför svarta skulle rösta på en demokratisk kandidat som inte har så mycket att erbjuda den svarta befolkningen. De gjorde det som sagt till 90% till en kandidat som Gore, och kommer förmodligen att göra det för Hillary också.
Citera
2016-11-04, 21:36
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Vad går folkrörelsen som du skrev om ut på? Vilka innefattar detta?
Den buzz han skapat kring sin kampanj, vilket kan åses i och kring hans rallies. Den innefattar främst vit arbetarklass som inte brytt sig om att rösta i tidigare val.
Citera
2016-11-04, 21:38
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Vi diskuterade inte om han vann eller inte, utan om varför svarta skulle rösta på en demokratisk kandidat som inte har så mycket att erbjuda den svarta befolkningen. De gjorde det som sagt till 90% till en kandidat som Gore, och kommer förmodligen att göra det för Hillary också.

I undersökningar så förväntas Hillary få runt 70% av de afroamerikanska rösterna.

Men värt att veta är att undersökningarna har troligtvis ett alldeles för högt urval av afroamerikaner då dem baserar det på förra valets urval. Att Hillary får lika många svarta att gå till vallokalerna som Obama fick är trams. Mycket pekar på att det är runt 25% dipp i t.ex. NC och då har Hillary ett stort problem. Framförallt eftersom republikanerna visar på rekordsiffror.

Så ja, jag tror att man får räkna på minst 2% på Trumps siffror i alla mätningar enbart för att kompensera för bortfall av afroamerikanska röster.
Citera
2016-11-04, 21:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
I undersökningar så förväntas Hillary få runt 70% av de afroamerikanska rösterna.

Men värt att veta är att undersökningarna har troligtvis ett alldeles för högt urval av afroamerikaner då dem baserar det på förra valets urval. Att Hillary får lika många svarta att gå till vallokalerna som Obama fick är trams. Mycket pekar på att det är runt 25% dipp i t.ex. NC och då har Hillary ett stort problem. Framförallt eftersom republikanerna visar på rekordsiffror.

Så ja, jag tror att man får räkna på minst 2% på Trumps siffror i alla mätningar enbart för att kompensera för bortfall av afroamerikanska röster.
Har du länk till dessa undersökningar? Jag har bara sett en med de siffrorna, och det är LA Times som ju är lite av en outlier. Det kan förvisso visa sig att de är en outlier åt rätt håll, men det skulle vara intressant att se vad de andra instituten har för siffror.
Citera
2016-11-04, 21:45
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Den buzz han skapat kring sin kampanj, vilket kan åses i och kring hans rallies. Den innefattar främst vit arbetarklass som inte brytt sig om att rösta i tidigare val.

Fast är det verkligen sant? Det tycks som att de nya väljare som registrerat sig i högre grad är färgade och kvinnor än valmanskåren i stort?
Citera
2016-11-04, 21:46
Medlem
Citat:

Va huh? Vad går denna folkrörelse ut på? Har de åsikter och så...eller är de bara fans som gillar honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in