2020-05-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Just i det exemplet förstår man vad som menas. Men lägg till en person till, så är det inte alls självklart längre:

Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla sin sjukdom hemma.

Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla hans sjukdom hemma. (Vem är det som ska äta medicinerna här?)

Det hade varit ännu bättre att endast skriva: Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla sjukdomen hemma. Det är alldeles för många meningar som innehåller onödiga possessiva pronomen.
Citera
2020-05-24, 00:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeli-Aikio
Det hade varit ännu bättre att endast skriva: Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla sjukdomen hemma. Det är alldeles för många meningar som innehåller onödiga possessiva pronomen.

VEMS sjukdom skulle behandlas - Kents sjukdom eller Kents brors sjukdom?

Språket ska vara betydelsebärande, uteslutande, specifikt och exakt. Därför måste alla människor i ett språkområde behärska sådana här skillnader.
Citera
2020-05-24, 00:56
Medlem
Citat:
VEMS sjukdom skulle behandlas - Kents sjukdom eller Kents brors sjukdom?

Språket ska vara betydelsebärande, uteslutande, specifikt och exakt. Därför måste alla människor i ett språkområde behärska sådana här skillnader.

Exemplet om Kents bror hade gått mig förbi då jag skrev det förra inlägget. Gällande det hade jag föredragit: Kent köpte medicin på internet för att behandla broderns sjukdom.
Citera
2020-05-24, 01:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Exemplet om Kents bror hade gått mig förbi då jag skrev det förra inlägget. Gällande det hade jag föredragit: Kent köpte medicin på internet för att behandla broderns sjukdom.

Nu har du ju missuppfattat meningen jag skrev helt och hållet! Pröva att läsa den igen. Vem köpte medicinen, och till vem?
Citera
2020-05-24, 01:06
Medlem
Just så, det blev fel, men mitt första exempel gällande detta är nog bra. Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla sjukdomen hemma. Oftast så sätts saker i sitt samband och blir begripliga.
Citera
2020-05-24, 09:24
Medlem
ekerilars avatar
Nu har jag inte läst igenom hela tråden.

Min bestämda uppfattning är att problemet beror på att vi numera har så fruktansvärt bråttom hella tiden.
En Journalist skriver en artikel, ett sportreferat eller något annat. Sedan förväntas detta läggas ut på tidningens nätupplaga inom några minuter. Det finns ingen som helst tid till reflektion och genomläsning.

Hade man skrivit artikeln och låtit den vila tills nästa dag hade man sannolikt vid en genomläsning hittat de språkliga grodorna innan det var dags för publicering.
Citera
2020-05-24, 09:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Just så, det blev fel, men mitt första exempel gällande detta är nog bra. Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla sjukdomen hemma. Oftast så sätts saker i sitt samband och blir begripliga.

Fortfarande är det oklart vem som är sjuk: Kent eller Kents bror! Grammatiska distinktioner behövs av en anledning. Vi kan inte sluta använda pronomina bara för att vi har börjat röra ihop dem.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Min bestämda uppfattning är att problemet beror på att vi numera har så fruktansvärt bråttom hella tiden.
En Journalist skriver en artikel, ett sportreferat eller något annat. Sedan förväntas detta läggas ut på tidningens nätupplaga inom några minuter. Det finns ingen som helst tid till reflektion och genomläsning.

Hade man skrivit artikeln och låtit den vila tills nästa dag hade man sannolikt vid en genomläsning hittat de språkliga grodorna innan det var dags för publicering.

Fast det är ju samma skribenter som gör samma fel dag efter dag. Så det tror jag inte. Däremot kan det ju vara så med skrivfel, felsyftningar och utelämnade eller dubblerade ord. Alltså rena slarvfel.
Citera
2020-05-24, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
"som" och "vilken/vilket" är det också många som blandar ihop, även proffsskribenter - vilket inte är OK alls:

https://www.expressen.se/nyheter/kungligt/experten-meghan-var-inte-redo-att-bli-kunglig/

– Hon blev en världskändis som är ojämförbart med allt som Hollywood kan erbjuda eller på den Hollywood-scen hon befann sig på tidigare, säger kungahusexperten till Express.

Ska förstås vara "...vilket är ojämförbart...", och helst med ett komma före "vilket" också.
Citera
2020-05-24, 10:13
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Jag tror också att stress och tidsbrist är bidragande orsaker till att det ofta förekommer språkliga fel i tidningar. T.ex. kan syftningsfel innebära att en mening kan uppfattas på flera sätt,och lätt kan misstolkas.

Med tanke på den tidspress som många journalister arbetar under är det en smula orättvist att raljera över deras språkliga misstag.
Citera
2020-05-24, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag tror också att stress och tidsbrist är bidragande orsaker till att det ofta förekommer språkliga fel i tidningar. T.ex. kan syftningsfel innebära att en mening kan uppfattas på flera sätt,och lätt kan misstolkas.

Med tanke på den tidspress som många journalister arbetar under är det en smula orättvist att raljera över deras språkliga misstag.

Fast om språket sitter i ryggmärgen - vilket det ska göra hos en proffsskribent - så gör man inte sådana misstag som vi diskuterar här i tråden, hur stressad man än är. Slarvfel och skrivfel är något helt annat.

Sedan anser jag även, att det var en stor miss att ta bort korrekturläsarna på de stora dags- och kvällstidningarna. För tidningarna har ett ansvar att hålla uppe det svenska språket - inte bara att förmedla nyheter. Man får komma ihåg, att många människor aldrig läser några andra texter skrivna av proffsskribenter, än just tidningsartiklar. Romanen är i utdöende. Vi har dessutom många människor med annat modersmål i Sverige nu. Var ska de i så fall lära sig svenska, om inte ens journalister behärskar svenska längre?
Citera
2020-05-24, 11:20
Medlem
Dranghoffs avatar
Man ska inte dra all press över en kam. SR och SVT, liksom SvD har överlag mycket gott språkbruk, och förstås kulturtidskrifter. På många andra håll är dock försämringen tydlig. Korrekturläsarnas avskaffande har förmodligen stor skuld till nedgången. Men avnämarna verkar inte bry sig, bortsett från några språknördar. Svensken är ganska vårdslös mot sitt eget språk och därmed mot sig själv och sin identitet. (Jämför med finlandssvenskarna!) Individens värld är trots allt definierad av hens modersmål. Ju slappare språk, desto mer famlar man i verkligheten.
Citera
2020-05-24, 20:07
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Fast det är ju samma skribenter som gör samma fel dag efter dag. Så det tror jag inte. Däremot kan det ju vara så med skrivfel, felsyftningar och utelämnade eller dubblerade ord. Alltså rena slarvfel.

För första gången på evigheter köpte jag Expressen i pappersform idag. Jag såg att de på sidan 3 hade en hel liten avdelning med språkliga rättelser från gårdagen. Rättelserna handlade just om sådana skrivfel du nämnde.

Vet du om det är något de brukar ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in