2020-05-22, 20:18
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/gt/anne-67-lag-nedsovd-kunde-inte-svenska-nar-hon-vaknade/

I efterhand hyser hon stor tacksamhet gentemot sjukhuspersonalen för sitt hårda arbete.

– Personalen har varit fantastisk. Jag är ett bevis för det fantastiska arbetet de har gjort. De har verkligen kämpat för att hålla mig vid liv på IVA-avdelningen.

Fattar inte dagens journalister (som inte ens förtjänar den titeln) att hela betydelsen ändras, när de rör ihop "sitt"/"sin" och "deras"?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där med böjningar är rätt intressant. Här en artikel om verbet hushålla.

https://www.gd.se/artikel/hushaller-sprakforandringen-som-smog-sig-pa

Pluralböjning för armborst är just armborst [flera armbost] och i bestämd form armborsten.

Ja? Det var ju just det JAG påpekade!
Citera
2020-05-22, 22:08
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/gt/anne-67-lag-nedsovd-kunde-inte-svenska-nar-hon-vaknade/

I efterhand hyser hon stor tacksamhet gentemot sjukhuspersonalen för sitt hårda arbete.

– Personalen har varit fantastisk. Jag är ett bevis för det fantastiska arbetet de har gjort. De har verkligen kämpat för att hålla mig vid liv på IVA-avdelningen.

Fattar inte dagens journalister (som inte ens förtjänar den titeln) att hela betydelsen ändras, när de rör ihop "sitt"/"sin" och "deras"?

Men man fattar ju vad som menas, det är ju det viktiga. Ungefär som att varken eller och vare sig kan användas hur som helst, man förstår ändå!
Citera
2020-05-22, 22:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Men man fattar ju vad som menas, det är ju det viktiga. Ungefär som att varken eller och vare sig kan användas hur som helst, man förstår ändå!

Det är ju det man inte gör. Det som står, är ju att patienten hyser stor tacksamhet mot personalen, för att de gav henne möjligheter att själv arbeta emot coronainfektionen. Vilket på vissa sätt säkert är sant - men det är inte så hon menar!
Citera
2020-05-22, 22:32
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det är ju det man inte gör. Det som står, är ju att patienten hyser stor tacksamhet mot personalen, för att de gav henne möjligheter att själv arbeta emot coronainfektionen. Vilket på vissa sätt säkert är sant - men det är inte så hon menar!

De flesta torde begripa vad som menas, även om det är grammatiskt fel; det borde förstås ha stått ”dess”.
Citera
2020-05-22, 22:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
De flesta torde begripa vad som menas, även om det är grammatiskt fel; det borde förstås ha stått ”dess”.

Inte nödvändigtvis. Man kan tala om "personalens", "polisens", "regeringens" o.s.v. som "deras". "dess" låter mera konstigt i mina öron.
Citera
2020-05-22, 23:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. Man kan tala om "personalens", "polisens", "regeringens" o.s.v. som "deras". "dess" låter mera konstigt i mina öron.
Nja, personal är singular, om än tantum.
När det gäller regeringen och dess politik ...
Jag gick i skogen för att insupa dess klara luft ...
Facket stred för personalen och dess intressen ...
Citera
2020-05-22, 23:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nja, personal är singular, om än tantum.
När det gäller regeringen och dess politik ...
Jag gick i skogen för att insupa dess klara luft ...
Facket stred för personalen och dess intressen ...

Nja, jag håller nog med Merwinna här. Deras låter bättre än dess för personalen, till skilnad från regeringen. Skogen är inte ett jämförbart exempel.
Citera
2020-05-23, 10:33
Medlem
MaxWalters avatar
Har läst följande meningar i några tidningar. Jag tror inte att många missuppfattar vad som menas,även om den ena anses mer grammatiskt korrekt.

På grund av ”sin”sjukdom får han mediciner.

På grund av ”hans” sjukdom får han mediciner.
Citera
2020-05-23, 11:40
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Har läst följande meningar i några tidningar. Jag tror inte att många missuppfattar vad som menas,även om den ena anses mer grammatiskt korrekt.

Det finns en anledning till att både sin och hans existerar, och principen för vad som är rätt och fel gäller naturligtvis även i de fall där det går att förstå också om talaren använder fel pronomen.

Man kan tänka sig fall där innebörden blir helt olika:

På grund av sin tondövhet kunde Göran inte spela duett med honom. (Göran är tondöv)

På grund av hans tondövhet kunde Göran inte spela duett med honom. (Den andre, ej namngivne, är tondöv)

Så det finns all anledning att upprätthålla denna distinktion; det duger inte att hävda att det ena ”anses” mer rätt, ej heller att hänvisa till att distinktionen saknas i andra, mindre raffinerade språk.
Citera
2020-05-23, 20:31
Medlem
Dranghoffs avatar
”Vill man få en titt på bussen i sin glans dagar finns kortfilmen ’Över ån efter badvatten’ på SVT:s Öppet arkiv.”

Så skriver en journalist på TT i dag!

Ack, vem vill inte betrakta världen som den tedde sig när man var i sin glans dagar?
Citera
2020-05-23, 21:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Just i det exemplet förstår man vad som menas. Men lägg till en person till, så är det inte alls självklart längre:

Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla sin sjukdom hemma.

Kents bror köpte mediciner på internet för att behandla hans sjukdom hemma. (Vem är det som ska äta medicinerna här?)
Citera
2020-05-23, 23:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
”Vill man få en titt på bussen i sin glans dagar finns kortfilmen ’Över ån efter badvatten’ på SVT:s Öppet arkiv.”

Så skriver en journalist på TT i dag!

Ack, vem vill inte betrakta världen som den tedde sig när man var i sin glans dagar?

TT var en gång i tiden en kvalitetsstämpel. Det kan med fog påstås att TT idag är lika usel som den en gång var bra. Det är mycket maskinöversättningar och mindre begåvade journalister som utgör TT numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in