2023-11-28, 15:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Helt »korrekt« enligt vilken måttstock och hur idiomatiskt anser du att »fått ätit« är? Det går inte ens att förstå vad det betyder.

Man brukar tala om att få något gjort, där göra är ett ospecificerat verb. Det går ju att från detta tänka sig konstruktionen få något rättat, men få något ätit låter däremot bara som rotvälska eller barnspråk.

Vänd på ordföljden: ”... om man skulle få ätit något, sa han och tittade upp.” Helt normalt, varken barnspråk eller rotvälska.
Citera
2023-11-28, 15:44
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Varför ska det trängas in ett »fått« i så fall? Det logiska är ju:
Bengt hade ännu inte rättat några av talen han fått bakläxa på.

Därför att »fått« tillför en dimension, inte helt glasklart vilken, men den öppnar för exempelvis yttre krav eller att personen verkligen har ansträngt sig.

– Börje hade inte sålt några kokosbollar till skolresan.
– Jaså, vi så?
– Han satt och tjurade på kammaren hela dagen.

Här låter det som att Börje var trotsig och verkligen inte ville hjälpa till med att dra in pengar till klassen. Han sket med berått mod i uppdraget.

Jämför detta med fått-exemplet:
– Börje hade inte fått sålt några kokosbollar till skolresan.
– Så tråkigt!
– Han gjorde verkligen allt han kunde, men folk har inga pengar. Snart har vi fått fyllt gäldstugorna igen!

Man kan säga att fått-komponenten öppnar för påverkan från krafter, krav och förväntningar utanför den egna personen.
Citera
2023-11-28, 15:51
Medlem
Citat:
Helt »korrekt« enligt vilken måttstock och hur idiomatiskt anser du att »fått ätit« är? Det går inte ens att förstå vad det betyder.

Man brukar tala om att få något gjort, där göra är ett ospecificerat verb. Det går ju att från detta tänka sig konstruktionen få något rättat, men få något ätit låter däremot bara som rotvälska eller barnspråk.

"Du har alltså inte fått ätit något av det jag la upp för dig". Låter det verkligen helt galet? I bemärkelsen att du inte lyckats/förmått äta.

Däremot låter det helt no-go om man t ex säger, som det stod i en nyhet på SR, att "Jag har fått ätit middag med kungen". Där ska det såklart vara "fått äta". Detta är typiskt exempel på dubbelsupinum. Eller kanske det går om man i stället menade att hen till slut lyckades truga i sig middagen med kungen.
Citera
2023-11-28, 16:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Därför att »fått« tillför en dimension, inte helt glasklart vilken, men den öppnar för exempelvis yttre krav eller att personen verkligen har ansträngt sig.

– Börje hade inte sålt några kokosbollar till skolresan.
– Jaså, vi så?
– Han satt och tjurade på kammaren hela dagen.

Här låter det som att Börje var trotsig och verkligen inte ville hjälpa till med att dra in pengar till klassen. Han sket med berått mod i uppdraget.

Jämför detta med fått-exemplet:
– Börje hade inte fått sålt några kokosbollar till skolresan.
– Så tråkigt!
– Han gjorde verkligen allt han kunde, men folk har inga pengar. Snart har vi fått fyllt gäldstugorna igen!

Man kan säga att fått-komponenten öppnar för påverkan från krafter, krav och förväntningar utanför den egna personen.

Det är bara din egen tolkning och jag håller inte med om att den distinktionen på något sätt skulle vara varken idiomatisk eller logisk.
Citera
2023-11-28, 16:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vänd på ordföljden: ”... om man skulle få ätit något, sa han och tittade upp.” Helt normalt, varken barnspråk eller rotvälska.

Inte idiomatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Du har alltså inte fått ätit något av det jag la upp för dig". Låter det verkligen helt galet? I bemärkelsen att du inte lyckats/förmått äta.

Det låter som det jag skrev ovan och är nog en kontamination ungefär som »tagit självmord« (tagit livet av sig). Det naturliga är: Du har alltså inte fått i dig något av det jag la upp för dig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-11-28 kl. 16:51.
Citera
2023-11-28, 17:17
Medlem
Citat:
Inte idiomatiskt.

Det låter som det jag skrev ovan och är nog en kontamination ungefär som »tagit självmord« (tagit livet av sig). Det naturliga är: Du har alltså inte fått i dig något av det jag la upp för dig.

Så här skriver SAG om fått+supinum (t ex fått ätit).

"Supinumfras förekommer också som objekt till hjälpverbet få. Supinumfrasen anger då något som subjektsreferenten lyckas uppnå, antingen genom att göra det själv eller med hjälp av någon annan. Konstruktionen har syd- och västsvenskt regional prägel.

De fick målat om bilen innan polisen kom.
Vi fick gett henne presenterna.
Hör av dig när du fått packat upp flyttkartongerna.
"
Citera
2023-11-28, 18:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det är bara din egen tolkning och jag håller inte med om att den distinktionen på något sätt skulle vara varken idiomatisk eller logisk.

Men du kanske inte är sydsvensk och tränad i den distinktionen?
Citera
2023-11-28, 18:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

"Supinumfras förekommer också som objekt till hjälpverbet få. Supinumfrasen anger då något som subjektsreferenten lyckas uppnå, antingen genom att göra det själv eller med hjälp av någon annan. Konstruktionen har syd- och västsvenskt regional prägel.

"

Här framstår ju företeelsen i all sin glans. Tack, Akademien.
Citera
2023-11-28, 19:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

"

Citat:
Men du kanske inte är sydsvensk och tränad i den distinktionen?

Så nu ska det enligt er vara regionalspråket som styr riksspråket?

Citat:
Här framstår ju företeelsen i all sin glans. Tack, Akademien.

Ja den understryker att du försöker göra dialekt till regeln för riksspråket.
Citera
2023-11-28, 20:23
Medlem
Citat:
Så nu ska det enligt er vara regionalspråket som styr riksspråket?

Ja den understryker att du försöker göra dialekt till regeln för riksspråket.

Ingen som försökte göra det till någon regel utan bara säga att inte alls lät konstigt och fel i deras öron. Det var du som kallade det för rotvälska och barnspråk.

Jag kunde lägga till östsvenska som förekomstområde.
Citera
2023-11-28, 20:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ingen som försökte göra det till någon regel utan bara säga att inte alls lät konstigt och fel i deras öron. Det var du som kallade det för rotvälska och barnspråk.

Jag kunde lägga till östsvenska som förekomstområde.

Det är barnspråk och det finns en del sådana inslag (förenklingar) i många dialekter, men då är det alltså frågan om talspråk. En dialekt kan aldrig vara fel, men den ska hålla sig till den talade formen och inte ge sig in i skriftspråket.
Citera
2023-12-01, 22:44
Medlem
AldenGs avatar
Och så har jag äntligen kollat idag vad kratta är för någonting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in