• 1
  • 2
2014-12-16, 04:30
Medlem
Har hört att det ska vara billig att bo där. Min fråga är hur mycket förmögenhet krävs för att kunna flytta dit och bara leva på avkastningen? Räcker t.e.x 1 miljon kr och avkastning på säg 5% årigen?
Citera
2014-12-16, 04:40
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har hört att det ska vara billig att bo där. Min fråga är hur mycket förmögenhet krävs för att kunna flytta dit och bara leva på avkastningen? Räcker t.e.x 1 miljon kr och avkastning på säg 5% årigen?
Klarar mig på 5-6 tusen i månaden men har ingen boendekostnad. Vill dock ha en månadskassa
på runt 15000kr så man kan göra nått kul emellanåt. När jag kommer upp i 5-6 mille så drar jag dit helt för att leva på avkastningen.
Citera
2014-12-16, 04:50
Medlem
Vafan sen när är 1 mille = ekonomiskt oberoende... jösses människa vakna upp...

Givetvis beror "ekonomiskt oberoende" helt o hållet på vilken livsstil man väljer och vart i världen man tänker leva... men om du måste hålla en budget varje månad och oroa dig över vart du reser, vilka restauranger du går på, vilka prylar/kläder/whatever du köper så är du per definition ej ekonomiskt oberoende.
Citera
2014-12-16, 05:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
men om du måste hålla en budget varje månad och oroa dig över vart du reser, vilka restauranger du går på, vilka prylar/kläder/whatever du köper så är du per definition ej ekonomiskt oberoende.
Eh, jo. Man är ekonomiskt oberoende om kapitalinkomsterna överstiger utgifterna.
Citera
2014-12-16, 06:59
Medlem
Citat:
Givetvis beror "ekonomiskt oberoende" helt o hållet på vilken livsstil man väljer och vart i världen man tänker leva... men om du måste hålla en budget varje månad och oroa dig över vart du reser, vilka restauranger du går på, vilka prylar/kläder/whatever du köper så är du per definition ej ekonomiskt oberoende.

Hur kan man skriva två meningar på rad, där den första är helt rätt och nästa är man helt ute och cyklar

Ja, ekonomiskt oberoende beror helt och hållet på vilken livsstil man väljer. Nej, du har inte uppfattat definitionen av ekonomiskt oberoende korrekt.

Har inte så stor erfarenhet av att leva i Thailand, även om en av mina vänner bott där ett par år. Skulle säga att om du är singel och lever ett väldigt normalt liv, så klarar du dig lätt på 10 000kr i månaden i t.ex. Bangkok. Det är alltså 120 000kr i ränta per år efter skatt. I dagsläget är ju räntorna extremt låga (realräntorna alltså). Det gäller hålla tungan rätt i mun, om du får 2% ränta ett år, men inflationen är 3% kommer din kalkyl efter 20 år se extremt dålig ut. Alltså ger detta om du inte vill nalla av kapitalet alls, så måste du upp mot 10 msek, för att bevara värdet av pengarna och leva på räntan.
Senast redigerad av whey 2014-12-16 kl. 07:02.
Citera
2014-12-16, 06:59
Medlem
Räkna ut dina utgifter per månad, spar ihop till det beloppet och lev som en kung i Thailand.
Tex : 20.000 i månadskostnad*12= 240.000:-/året
5% utdelning (rätt högt räknat jag vet) * 4.8mille = 240.000:-/året i Utdelningar.
Medelinkosten för Svenskar ligger runt 26k om jag minns rätt, vilket ger 18-19k efter skatt.
Spar man 10% av sin inkomst tar det 30år innan man har 4.8miljoner, tänk om alla 18åringar började spara i tid, gå i pension vid 50år dvs 17år tidigare är inte helt fel om ni frågar mig.
Senast redigerad av Travbana 2014-12-16 kl. 07:08.
Citera
2014-12-16, 07:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Räkna ut dina utgifter per månad, spar ihop till det beloppet och lev som en kung i Thailand.
Tex : 20.000 i månadskostnad*12= 240.000:-/året
5% utdelning (rätt högt räknat jag vet) * 4.8mille = 240.000:-/året i Utdelningar.
Medelinkosten för Svenskar ligger runt 26k om jag minns rätt, vilket ger 18-19k efter skatt.
Spar man 10% av sin inkomst tar det 30år innan man har 4.8miljoner, tänk om alla 18åringar började spara i tid, gå i pension vid 50år dvs 17år tidigare är inte helt fel om ni frågar mig.

Tror inte jag vill anförtro mitt pensionssparande till herr Travbana med tanke på de matematiska färdigheterna som verkar något bristande..
Om man är extremt optimistisk och räknar med 5% ränta på ränta så tar det 60 år att få ihop 4,8 miljoner utifrån 1.900 per månad.
Citera
2014-12-16, 08:39
Medlem
Ska tillägga att 5% avkastning inte nödvändigvis vara ränta på sparkonto. Ränta på thai bank kanske inte är så mycket? Däremot finns en mängd preferensaktier som ger mer än 5% och är hyffsat säkra. Ratos preferensaktier t.e.x borde vara nästan lika säkert som sparbank?
Citera
2014-12-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Hur kan man skriva två meningar på rad, där den första är helt rätt och nästa är man helt ute och cyklar

Ja, ekonomiskt oberoende beror helt och hållet på vilken livsstil man väljer. Nej, du har inte uppfattat definitionen av ekonomiskt oberoende korrekt.

Har inte så stor erfarenhet av att leva i Thailand, även om en av mina vänner bott där ett par år. Skulle säga att om du är singel och lever ett väldigt normalt liv, så klarar du dig lätt på 10 000kr i månaden i t.ex. Bangkok. Det är alltså 120 000kr i ränta per år efter skatt. I dagsläget är ju räntorna extremt låga (realräntorna alltså). Det gäller hålla tungan rätt i mun, om du får 2% ränta ett år, men inflationen är 3% kommer din kalkyl efter 20 år se extremt dålig ut. Alltså ger detta om du inte vill nalla av kapitalet alls, så måste du upp mot 10 msek, för att bevara värdet av pengarna och leva på räntan.
Nej du klarar dig inte lätt på 10k i månaden i Bangkok, du är absolut inte ekonomiskt oberoende, jo jag vet vad ekonomiskt oberoende betyder men du får lära dig att läsa mellan raderna, måste jag stava ut allting för att du ska förstå?

En västerlänning i thailand klarar inte av att leva som en average fattig thaibonde eftersom denna västerlänning är uppväxt med helt annan standard, visst klarar du av att leva på 1000 kronor i månaden och sova på en madras som ligger på ett betonggolv och käka ris och nudlar varenda dag så... jo jag tror säkert att någon kan klara det i 2-3 månader, ett halvår, kanske till o med ett helt år, men det håller inte i längden och då är man inte ekonomiskt oberoende längre. För att du ska vara ekonomiskt oberoende i Thailand livet ut ska du räkna med att kunna leva som en västerlänning, för förr eller senare så kommer du vilja unna dig saker som du är van att göra i väst.
Citera
2014-12-16, 15:57
Medlem
Citat:
Nej du klarar dig inte lätt på 10k i månaden i Bangkok, du är absolut inte ekonomiskt oberoende, jo jag vet vad ekonomiskt oberoende betyder men du får lära dig att läsa mellan raderna, måste jag stava ut allting för att du ska förstå?

En västerlänning i thailand klarar inte av att leva som en average fattig thaibonde eftersom denna västerlänning är uppväxt med helt annan standard, visst klarar du av att leva på 1000 kronor i månaden och sova på en madras som ligger på ett betonggolv och käka ris och nudlar varenda dag så... jo jag tror säkert att någon kan klara det i 2-3 månader, ett halvår, kanske till o med ett helt år, men det håller inte i längden och då är man inte ekonomiskt oberoende längre. För att du ska vara ekonomiskt oberoende i Thailand livet ut ska du räkna med att kunna leva som en västerlänning, för förr eller senare så kommer du vilja unna dig saker som du är van att göra i väst.

Är det dyrare i Thailand än i Sverige? Är student just nu och klarar mig på ca 6k i månaden utan att snåla. Väljer man bort kapitalslukande vanor som bil, ny TV vartannat år, budget smartphone (MotoG tex), dricker måttligt etc så är det inga problem alls. I Thailand är allt billigare så då kan man nog ha två-tre kapitalslukande vanor och ändå klara sig bra på 10k i månaden.
Citera
2014-12-16, 16:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Det är inte tusen kronor i månaden det handlade om, utan tiotusen.

Du har uppenbarligen ingen aning om prisnivån i thailand, 10tusen svenska kronor i månaden ger ett bekvämt, "västerländskt" liv i Bangkok.
Citera
2014-12-16, 18:40
Medlem
alienfins avatar
700-1000 baht om dan brukar det gå om dan i risbyn. Mat kanske 3-400 baht o
nån bira ibland. Lite mer vid utflykter. En tur till pattis o havet med familjen bränner vi lätt
4-5000 baht om dan i en vecka..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in