2014-12-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror inte jag vill anförtro mitt pensionssparande till herr Travbana med tanke på de matematiska färdigheterna som verkar något bristande..
Om man är extremt optimistisk och räknar med 5% ränta på ränta så tar det 60 år att få ihop 4,8 miljoner utifrån 1.900 per månad.
Jag pratade inte om ränta, jag pratade om utdelning, två skilda saker.
2 123 (ungefär 10% av sin inkomst) investeras i aktier med bra stabil utdelning som genererar 10% avkastning per år ger 4.8miljoner efter 30år, och Nej 10% avkastning är inte högt räknat.
Citera
2014-12-17, 07:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Jag pratade inte om ränta, jag pratade om utdelning, två skilda saker.
2 123 (ungefär 10% av sin inkomst) investeras i aktier med bra stabil utdelning som genererar 10% avkastning per år ger 4.8miljoner efter 30år, och Nej 10% avkastning är inte högt räknat.

Igår skrev du "5% utdelning (rätt högt räknat jag vet)", men idag är 10% avkastning "inte högt räknat" - skönt att börsen går uppåt

Med 10% ränta (eller avkastning) och ränta på ränta (avkastning på avkastning) tar det 38 år (inte 30) att spara ihop 4,8 miljoner. Men då krävs alltså en konstant avkastning på 10% vilket förstås är minst sagt osannolikt. Historiskt sett ligger väl avkastnings på börsen närmare 6-7%.? Då stiger tidsspannet snabbt till 47-52 år.

Var får du 2123 kronor ifrån förresten? - igår skrev du 18-19000 i disponibel månadsinkomst, det borde väl snarare ge 1900.

EDIT: Missförstå mig rätt, du får jättegärna spara ihop hur många miljoner du vill, och jag blir bara glad för din skull om du lyckas - jag tycker bara det osar glädjekalkyl över hela uträkningen...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-12-17 kl. 07:54.
Citera
2014-12-17, 07:20
Medlem
Jobba och spara mer. Fonder borde ge dig 10% avkastning. Men läs på om investmentbolag och sätt pengarna där.
Bor du inte i en turiststad så klarar du dig på 10k i månaden.
Mat max 1500 kr i månaden beroende på hur du äter.
Hyra 2-3000kr i månaden. Vad ska du hitta på i Thailand?
Det låter inte så kul att bo i en lägenhet i många år och inte ha något att göra.
Citera
2014-12-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Igår skrev du "5% utdelning (rätt högt räknat jag vet)", men idag är 10% avkastning "inte högt räknat" - skönt att börsen går uppåt

Med 10% ränta (eller avkastning) och ränta på ränta (avkastning på avkastning) tar det 38 år (inte 30) att spara ihop 4,8 miljoner. Men då krävs alltså en konstant avkastning på 10% vilket förstås är minst sagt osannolikt. Historiskt sett ligger väl avkastnings på börsen närmare 6-7%.? Då stiger tidsspannet snabbt till 47-52 år.

Var får du 2123 kronor ifrån förresten? - igår skrev du 18-19000 i disponibel månadsinkomst, det borde väl snarare ge 1900.

EDIT: Missförstå mig rätt, du får jättegärna spara ihop hur många miljoner du vill, och jag blir bara glad för din skull om du lyckas - jag tycker bara det osar glädjekalkyl över hela uträkningen...

Utdelning och avkastning är två olika saker, snittet ligger mellan 3-5% för dom större företagen i Sverige.
Vi kan ta Hennes & Mauritz B som exempel. Dom har i dagsläget en utdelning på 3%(9.50:- 1ggr om året) samtidigt som aktien dom senaste 3åren stigit med 48%, vilket ger en årlig ökning på 16%, betydligt bättre än mina 10% räknat på.
Vi säger vi har 100k som vi investerar, aktien kostar idag 312:- = 320aktier*9.50:- = 3044:-
Vi återinvesterar allt vilket nästa år ger oss 9.7aktier mer, vi avrundar till 10 så 330aktier*9,5=3220:-
och så rullar det på #gångpågång
Jag räknade lite högre än 1900 för jag själv investerar min årliga lönehöjning (2-3%) till min Utdelningsportfölj.
Glädjekalkyl? Javisst, vem vill inte kunna bestämma själv över sin tid och slippa springa i hamsterhjulet till 65års ålder. Det är så enkelt och kräver sån liten uppoffring för att uppnå detta.
Citera
2014-12-17, 16:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Utdelning och avkastning är två olika saker, snittet ligger mellan 3-5% för dom större företagen i Sverige.
Vi kan ta Hennes & Mauritz B som exempel. Dom har i dagsläget en utdelning på 3%(9.50:- 1ggr om året) samtidigt som aktien dom senaste 3åren stigit med 48%, vilket ger en årlig ökning på 16%, betydligt bättre än mina 10% räknat på.
Vi säger vi har 100k som vi investerar, aktien kostar idag 312:- = 320aktier*9.50:- = 3044:-
Vi återinvesterar allt vilket nästa år ger oss 9.7aktier mer, vi avrundar till 10 så 330aktier*9,5=3220:-
Jag räknade lite högre än 1900 för jag själv investerar min årliga lönehöjning (2-3%) till min Utdelningsportfölj.
Glädjekalkyl? Javisst, vem vill inte kunna bestämma själv över sin tid och slippa springa i hamsterhjulet till 65års ålder. Det är så enkelt och kräver sån liten uppoffring för att uppnå detta.
"Glädjekalkyl" är en underdrift, du har tagit ETT bolag som exempel och samlat TRE ÅRS data i ett försök att bevisa ditt påstående.
Citera
2014-12-17, 19:42
Medlem
glöm ej att räkna med inflation i landet i fråga och pengars värdeminskning som följer med...
Citera
2014-12-18, 01:33
Medlem
soundsgoods avatar
Citat:

Du glömmer även bort den årliga courtageavgiften när du köper nya aktier samt eventuell schablonsbeskattning som medföljer ett ISK, eller vinstskatt om du inte använder dig av exempelvis ISK.
Citera
2014-12-18, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det är inte tusen kronor i månaden det handlade om, utan tiotusen.

Du har uppenbarligen ingen aning om prisnivån i thailand, 10tusen svenska kronor i månaden ger ett bekvämt, "västerländskt" liv i Bangkok.
Jag har spenderat en längre tid i Thailand så jo, jag vet, du kan leva på 10k SEK, men knappast bekvämt. Testa 20k. Minst.
Citera
2014-12-18, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nice88
Är det dyrare i Thailand än i Sverige? Är student just nu och klarar mig på ca 6k i månaden utan att snåla. Väljer man bort kapitalslukande vanor som bil, ny TV vartannat år, budget smartphone (MotoG tex), dricker måttligt etc så är det inga problem alls. I Thailand är allt billigare så då kan man nog ha två-tre kapitalslukande vanor och ändå klara sig bra på 10k i månaden.
Som sagt alla har vi olika livsstilar, din månadsbudget täcker ganska exakt halva min hyra...
Citera
2014-12-18, 02:14
Medlem
Det beror väl på hur många år till du räknar med att leva?
Citera
2014-12-18, 02:19
I Thailand behöver man alltså mer pengar än i Sverige för att leva bekvämt? Låter skumt.
Citera
2014-12-18, 02:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Jag har spenderat en längre tid i Thailand så jo, jag vet, du kan leva på 10k SEK, men knappast bekvämt. Testa 20k. Minst.

Fast om man nu ska bosätta sig där kanske man inte tar in på hilton utan hyr en lägenhet?

Minst 20k för att leva ett ok liv? Kom igen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in