Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Igår skrev du "5% utdelning (rätt högt räknat jag vet)", men idag är 10% avkastning "inte högt räknat" - skönt att börsen går uppåt
Med 10% ränta (eller avkastning) och ränta på ränta (avkastning på avkastning) tar det 38 år (inte 30) att spara ihop 4,8 miljoner. Men då krävs alltså en konstant avkastning på 10% vilket förstås är minst sagt osannolikt. Historiskt sett ligger väl avkastnings på börsen närmare 6-7%.? Då stiger tidsspannet snabbt till 47-52 år.
Var får du 2123 kronor ifrån förresten? - igår skrev du 18-19000 i disponibel månadsinkomst, det borde väl snarare ge 1900.
EDIT: Missförstå mig rätt, du får jättegärna spara ihop hur många miljoner du vill, och jag blir bara glad för din skull om du lyckas - jag tycker bara det osar glädjekalkyl över hela uträkningen...
Utdelning och avkastning är två olika saker, snittet ligger mellan 3-5% för dom större företagen i Sverige.
Vi kan ta Hennes & Mauritz B som exempel. Dom har i dagsläget en utdelning på 3%(9.50:- 1ggr om året) samtidigt som aktien dom senaste 3åren stigit med 48%, vilket ger en årlig ökning på 16%, betydligt bättre än mina 10% räknat på.
Vi säger vi har 100k som vi investerar, aktien kostar idag 312:- = 320aktier*9.50:- = 3044:-
Vi återinvesterar allt vilket nästa år ger oss 9.7aktier mer, vi avrundar till 10 så 330aktier*9,5=3220:-
och så rullar det på #gångpågång
Jag räknade lite högre än 1900 för jag själv investerar min årliga lönehöjning (2-3%) till min Utdelningsportfölj.
Glädjekalkyl? Javisst, vem vill inte kunna bestämma själv över sin tid och slippa springa i hamsterhjulet till 65års ålder. Det är så enkelt och kräver sån liten uppoffring för att uppnå detta.