Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-02-10, 11:03
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Iofs så lever jag inte utmärkt på 10 000:- i Sverige heller, men nu vill jag ha bra boende, bra bil, sommarstuga och äta gott och slippa vända och vrida på korvören så vi har nog olika krav helt enkelt.

Vi har olika krav. Jag flyger alltid förstaklass tex, så jag behöver ca 189000 i månaden för att gå runt. Men tror du vanligt folk kan spara ihop tiotals miljoner? Knappast va. Så vi utgår från lägstanivå, sen kan den som vill sikta högre.
Citera
2018-02-10, 11:10
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vi har olika krav. Jag flyger alltid förstaklass tex, så jag behöver ca 189000 i månaden för att gå runt. Men tror du vanligt folk kan spara ihop tiotals miljoner? Knappast va. Så vi utgår från lägstanivå, sen kan den som vill sikta högre.
Vad har ”spara ihop tiotals miljoner” med detta att göra?

Jag flyger bara förstaklass de gånger de uppgraderar mig gratis.

Har man inte 25k i månaden så skall man göra sig själv en tjänst och INTE flytta till Thailand.
Citera
2018-02-11, 13:26
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man klarar sig helt klart på 10 000 kr i månaden i Thailand eftersom man lever utmärkt på den summan i Sverige (till och med som ensamstående men jag antar att alla siffror som nämns gäller per person i parrelation?).
Ja man tycker ju det. Enligt Big Mac index* över global köpkraft så är Thailand 2.5x mot Sverige.
Så 10.000 SEK motsvarar 25.000 SEK i lokal köpkraft i Thailand.

Bör gå att få en schysst hyreslägenhet för 3000 kr i Thailand, då en 2 rums hyresrätt i Sverige kostar 5-6000 kr utanför storstäderna.

Bil behöver man inte ha, en scooter/moppe räcker ju. Sen onödigt med ett stort hus om man är singel. En condominium studio eller tvårummare räcker fint.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Ma...D_2columns.png
Citera
2018-02-15, 00:44
  #112
Medlem
"Spar man 10% av sin inkomst tar det 30år innan man har 4.8miljoner"

Totalt glömt en liten sak som heter INFLATION,ca 2 procent per år..

Många drömmare i denna tråd som tror 5 mille är mycket pengar..
Citera
2018-02-20, 02:29
  #113
Medlem
Jag bor sedan några år i Thailand, jag bor förvisso på en turist ö så saker är lite dyrare här.
Men tänk er att köpkraften är den samma ungefär 100baht är samma som 100kr i Sverige.
Sjukförsäkring kostar runt 5000kr per år men täcker det mesta. det blir runt 416kr i månaden eller 2000thb. Sen tar vi med bil eftersom det är skönt att kunna transportera sig vi kan ta min bil som exempel.
2250kr per månad ( det är med avbetalning och försäkring och skatt inräknat)
Sen kan vi ta min elräkning i mitt hus på 70kvadrat med 1 AC och kyl fläkt m,m det är 250kr i månaden i snitt.
Hyra har jag inte då jag byggde ett hus istället, men säg att du får ge 2500kr i månaden för ett skyst ställe.

Mat? Ja det är en stor skillnad, här kan du äta för 10-15kronor en dag och den andra 500kronor.
men vi kan göra det lätt och räkna ett snitt på 100kr per dag

Försäkring 416kr
Bil 2250kr
el 250kr
hyra 2500kr
mat 3000kr
fiber internet 80kr
totalt 8496kr för att vara levande i Thailand.

Nöjeskassa/fickpengar, 10000kr du skulle behöva he fickpengar varje månad på mellan 5000-10000kr
Lever du billigt på vardagar, och gör av med 500-700baht så har du mer att göra av med sen på helgerna.
Det är ganska smart att leva som man gör i Sverige dvs bara gå ut och dricka 2 gånger i veckan annars kommer man ganska lätt gå ner sig på ett eller annat sätt.

Så svaret är att du behöver mellan 10000kr-19000kr för att leva ett fullt värdigt övre medelklass liv här.
Citera
2018-02-20, 05:19
  #114
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-Lag
"Spar man 10% av sin inkomst tar det 30år innan man har 4.8miljoner"

Totalt glömt en liten sak som heter INFLATION,ca 2 procent per år..

Många drömmare i denna tråd som tror 5 mille är mycket pengar..

Eehh man sparar väl inte i sparkonto isf utan i indexaktier tex som täcker säkerligen gott o väl inflationen😂
Citera
2018-02-20, 09:40
  #115
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Förstår inte hur folk kan bränna 20k/månad i Thailand, eller ens i Sverige.

När jag bodde i Sverige så var mina utgifter mindre än 9k/månaden för lägenhet/bil/mat och rubbet (vilket kanske är billigt).

Genuint nyfiken, vad är det folk lägger så mycket pengar på? Antar att det är dyra hus/lägenheter?

Vårt hus kostar ca 16k i månaden (inkl amortering) så det är inte speciellt svårt. Vi lägger 10k-12k på mat i månaden (familj), den kostar bil några tusen.

Det behövs inget lyxliv, ett vanligt Svensson familjeliv i Stockholm räcker gott och väl.
__________________
Senast redigerad av Pershagen76 2018-02-20 kl. 10:01.
Citera
2018-02-20, 18:43
  #116
Medlem
10k baht/mån det är vad thailändare tjänar (utanför bkk) + ev. Kostnader för visum och försäkring för farang.
Citera
2018-07-26, 12:07
  #117
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ja man tycker ju det. Enligt Big Mac index* över global köpkraft så är Thailand 2.5x mot Sverige.
Så 10.000 SEK motsvarar 25.000 SEK i lokal köpkraft i Thailand.

Bör gå att få en schysst hyreslägenhet för 3000 kr i Thailand, då en 2 rums hyresrätt i Sverige kostar 5-6000 kr utanför storstäderna.

Bil behöver man inte ha, en scooter/moppe räcker ju. Sen onödigt med ett stort hus om man är singel. En condominium studio eller tvårummare räcker fint.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Ma...D_2columns.png

Jag träffade en farbror på Koh Samet för något år sedan. Han bodde 8-9 mån om året i Thailand.
Hyrd lägenhet på 30 m2 på fastlandet nära båten till Samet ( Rayong kusten någonstans) för 2.000 kr med hyra, el, vatten och bredband. Den låg direkt på stranden med balkong ut över havet.
Vespa hyrd 125 cc för 500 kr per månad.
Då har du boende och transport i närområdet fixat.
Minibuss till Bangkok eller Pattaya för en hundring om han fick "lappsjuka"

Hans lägenhet i Stockholm hyrde han ut i andra hand och på den gick han plus lika mycket som
hans kostnad var i Thailand inkl flygbiljetten tor.
Citera
2018-07-26, 12:16
  #118
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Hur många utflykter kan man göra i thailand? Efter ett tag blir thailand vardag också

Om man har Thailand som bas ( inom bekvämt avstånd till Bankok, säg 2-3 timmar )
så har du ett riktigt bra utbud med lågprisflyg typ Airasia innom regionen för under
tusenlappen tor.

Tex Burma, Laos, Cambodia, Vietnam mm för 1000 kr
Längre flyg som Malaysia, Singapore, HongKong för 1500 kr
Japan, Korea för 2-2500 kr

Man kan hålla sig sysselsatt rätt länge på detta viset.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback