2015-02-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Njaa Putin menar att de Ukrainska styrkorna i Debaltseve är omringade som han sa igår medan poroshenko och hans folk menar att de inte är det. Se det som ett försök av Putin att slå ett sista slag mot poroshenko för att skämma ut han en sista gång. För om de nu är omringade så måste de gå igenom separatisterna för att komma ut när vapenvilan träder i kraft på söndag men poroshenko vill att de ska kriga sig ut för att visa att de inte är omringade.

Varför skall Ukraina ge upp Debaltseve?

När vapenvilan träder i kraft på söndag så får inte terroristerna attackera dem längre.

Nu kommer terroristerna givetvis inte att följa vapenvilan och attackera dem ändå. Vapenvilan är och förblir ett skämt som vi sett tidigare.

Vapenleveranser är snart en realitet.
2015-02-13, 13:08
Medlem
Radian gav just folk som deltagit i separatismen straffrihet och amnesti. Men inte ledarna? Känns som bäddad för nya konflikter...

Oklart vad som gäller terrorbrott. Holland ska tydligen vara vansinnigt arga om skyldiga till nedskjutningen av MH17 skulle benådas...
2015-02-13, 13:21
Medlem
baggebo1s avatar
En intressant artikel om Poroshenkos fanatiska försök att bryta inringningen i Debaltsevo:
Citat:
Ukry threw all of their reserves for a breakthrough - no less than three battalion tactical groups numbering up to eight hundred people, with the support of not less than forty tanks. According to the militia, fresh, well-armed and well-trained battalions went in the battle.
Citat:
But despite the surprise attack, and its strength, the Ukrainian storm-troopers failed to break through the defense of the militia. Having suffered huge losses at the stage of advance and deployment, the attackers failed to break into Logvinovo and the attack chocked on the approaches to the village. The last two tanks were burned just a few hundred meters from the positions of the militia.
http://fortruss.blogspot.se/2015/02/poroshenko-throws-800-people-and-thee.html

Idag är Logvinovo fortfarande under NAF:s kontroll och folkmilisen rapporteras nu anfalla ukrainska positioner i Luhanske och Myronivskyi! Bilderna visar hur den ukrainska armén samlar in den allt större mängden döda ukrainska soldater:
Citat:
13.02.15. 14: 51.Soobschenie from Avenging Seeds Semenchenko (given unchanged).

"Unpleasant but true. Logvinova again in the hands of Russian troops. Yesterday after the terrorists pulled smoothly and caused considerable forces counterattack, part of the APU and left without cover bronethniki, the National Guard had to leave the village. Now the fighting is between Logvinova, Mironovskoe and Lugansk with increasing ferocity. The enemy tries to attack."
http://vk.com/wall-57424472_46398

Samtidigt lyckas milisen träffa en ammunitionsdepå inne i Debaltsevo så krisen för de instängda ukrainarna blir bara värre och värre:
Citat:
Militia headquarters received intelligence about the location of a large ammunition depot APU debaltsevskom garrison. After that, the warehouse was dealt spot artillery strike. Warehouse destroyed over Debaltseve several hours standing column of black smoke.
https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Flifenews.ru%2Fnews%2F149830&edi t-text=

Den psyksjuke Conflict Reporter (som även febrilt stödjer de islamistiska terroristerna i Syrien) allt närmare kollaps:

This is the end for 1500-5000 Ukrainian troops in and around #Debaltseve.

https://twitter.com/Conflict_Report/status/566191262769111041
2015-02-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning vid Centrum för Rysslandsstudier vid Uppsala universitet, säger i en intervju från i höstas:

Den ryska krigsmakten är fullständigt urusel. Jag är helt övertygad om att de inte skulle klara av att ockupera och hålla Ukraina som man hotat. Visst skulle man kunna rulla fram stridsvagnar till Kiev. Men vad gör man nästa vecka och nästa.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/ryssland-ar-i-kris-och-vill-visa-musklerna-3423213.aspx

I senaste sändningen av Studio Ett (P1) debatterar han med Carl Bildt och gör klart att det nya "fredsavtalet" inte är mycket att ha, och att det inte finns något sätt att hantera problemet än ett av följande:
- att böja sig för Putins önskemål
- att stödja Ukraina militärt

Väldigt intressanta påpekanden där från en man som vet vad han talar om.

Senare i sändningen togs passande nog också upp att EU är duktiga på att skjuta fram problem. Det föredras ännu ett "fredsavtal" som inte håller än att ta tjuren vid hornen.

Är Hedlunds analys verkligen riktig? Att Ryssland inte skulle kunna ta Ukraina och hålla det tror jag inte på. Det känns mer som att intervjun gjorts som en kompensation för det avvecklade svenska militära psykförsvaret....

Tvärtom är det ukrainska försvaret i uruselt skick. Att Ryssland hade problem i Georgien 2008, som någon här påpekar, känns inte heller relevant.

Dessvärre tror jag att en konfrontation mellan Ryssland och ett blivande USA-understött Ukraina blir oundviklig. Jag ser det som ett misstag av USA, att hota med att backa upp Ukraina militärt.
2015-02-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Istället för att strö ut rök och speglar omkring dig så kan du väl faktiskt plocka ut lite mer summerande inlägg och inte körsbärsplocka ut de som passar din världsbild? Jag citerar också lite inlägg därifrån för att ge en mer nyanserad bild av artikeln.

Man avslutar med följande summering, hela händelseförloppet är alltså inte klart som korvspad som du försöker få det till.

Rekommenderar annars alla att läsa artikeln.
Jag citerar inte styckena för att inlägget handlar om beväpnade element på Majdan -- inte vem som bär skulden eller började skjuta.
2015-02-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Enligt Ukrainas konstitution hade Krim ingen rätt att varken besluta eller utlysa "folkomröstning" om att lämna Ukraina.
Det visste Ryssland men ändå annekterade de Krim från en suverän stat med militära medel.

Att det hade pågått ett inbördeskrig på Krim är bara gissningar och spekulationer från din sida.

EDIT:

Återigen spekulationer från din sida.
Jag håller med att konstitutionen förbjuder Krim att lämna Ukraina. Det finns en paradox. Rätten till självbestämmande (Kosovo, Sydossetien, Abchazien) och territoriell integritet är ömsesidigt uteslutande. Vilket som gäller bestäms i slutändan av realpolitik.

Det finns indikationer som demografiska förändringar, ökat våld mot poliser, våldsamma sammandrabbningar, paramilitära förband o.s.v.
2015-02-13, 14:54
Medlem
Det är nog inte så lätt att hålla ett land med 46 miljoner. Inte när stor del av landet består av större städer (med svenska mått mätt). Knappast när, lågt räknat, i alla fall 30 % av landet består att patrioter utan någonting att förlora som lär slåss till sista blodsdroppen. Osannolikt när i princip varje betydande ukrainsk stad har stora vapenlager med automatvapen, handgranater och annat utrustning för att beväpna befolkningen vid potentiell invasion (gammal sovjetisk kvarleva).

I odessa och Kharkiv kanske Ryssland kan samverka med femtekolonnare. Men från och med Dnipropetrovsk och hela centrala Ukraina skulle varje stad bli ett rejält blodbad. Kiev skulle till aldrig någonsin kuvas. Lviv är inte ens att tänka på.

Sen inbillar jag mig att man knappast bör analysera en invasion i ett vakuum med bara Ryssland och Ukraina. Väst skulle på olika sätt tvingas reagera mer eller mindre omedelbart (på olika sätt).
2015-02-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Så du tycker det är OK att Ryssland invaderar ett land, och så delar man det och allt blir bra?

Vad tror du händer sedan? Kan du tänka så långt?

Vad tycker du själv att man ska göra? Rebellerna vägrar flytta på sig och Ukraina står fast. Det jag menade med mitt inlägg var att antingen så delade man upp landet eller så sätter man på https://www.youtube.com/watch?v=ZqxruHTP3jI och krigar på.
2015-02-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det är nog inte så lätt att hålla ett land med 46 miljoner. Inte när stor del av landet består av större städer (med svenska mått mätt). Knappast när, lågt räknat, i alla fall 30 % av landet består att patrioter utan någonting att förlora som lär slåss till sista blodsdroppen. Osannolikt när i princip varje betydande ukrainsk stad har stora vapenlager med automatvapen, handgranater och annat utrustning för att beväpna befolkningen vid potentiell invasion (gammal sovjetisk kvarleva).

I odessa och Kharkiv kanske Ryssland kan samverka med femtekolonnare. Men från och med Dnipropetrovsk och hela centrala Ukraina skulle varje stad bli ett rejält blodbad. Kiev skulle till aldrig någonsin kuvas. Lviv är inte ens att tänka på.

Sen inbillar jag mig att man knappast bör analysera en invasion i ett vakuum med bara Ryssland och Ukraina. Väst skulle på olika sätt tvingas reagera mer eller mindre omedelbart (på olika sätt).

Väst kan inte riskera ett tredje världskrig för Ukrainas skull.
2015-02-13, 15:03
Medlem
Citat:

Varifrån har du dina uppgifter om "30% patrioter i Ukraina, stora vapenlager..."?? Källa på det, tack!
2015-02-13, 15:07
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:

Fast det börjar bli otäckt nu. Ännu mer ryska trupper ska ha gått över gränsen idag. Runt Debaltseve krigar UA mot en allt mer övermäktig armé bestående av massvis med moderna stridsvagnar och tungt artilleri. Stora förluster från båda sidor. UA har svårt att evakuera skadade då även ambulanser sprängs av terroristerna.
Azov verkar även dom plötsligt möta en väldig armé av alla inlägg på twitter och Facebook att bedöma. Detta fredsavtal har enbart skapat värre krig och omvärlden verkar handlingsförlamade. Litauens president är den enda med pungkulor. Hoppas hon kan skicka ner hjälp snabbt.

Kan vara nyttigt å lyfta fram att när Azov lyckats befria en by blir befolkningen överlycklig. Vissa rysstroll här inne vill ju få folk att tro att terroristerna är välkomna på något sätt!?

Allt fler ryssar blir nu tillfångatagna av UA. De säger själva öppet att de är ditskickade av Ryska armén, de berättar vad de får i lön och säger även vilka förluster de har, vilken utrustning osv. De verkar helt enkelt inte sympatisera med Putin så mycket.

Jäkligt dystert just nu. Tänk om våra politiker kunde vakna upp!?
2015-02-13, 15:09
Medlem
naturtvåls avatar
Senator Jim Inhofe beskyller den ukrainska delegationen för dom förfalskade bilderna på den 'Rysk invasionerna'

Sanningen kommer alltid fram till sist och nu öppnar sig locket på Pandoras ask, med de hårresande unkrainska lögnerna!

Länk: http://www.liveleak.com/view?i=02a_1423834210

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in