Citat:
Ursprungligen postat av
postkran
Det talas nu om att lånet från IMF faktiskt aldrig beviljades, och att det måste ske vissa åtgärder innan det blir möjligt.
Jag kan inte hitta mycket information om det hela, The Economist har en artikel om det hela men krävs betalning för att läsa hela..
Putlerthesmall, med tanke på att du ger sken av att jobba inom något som skulle finna sådant här väldigt intressant. Må du inneha ett konto där och kan dela med dig av innehållet till oss andra?
Annars är det väll bara att vänta och se vad det handlar om...
Jag kan ge ganska exakt info direkt. Både stödpaketet och de bilaterala näringslivssamarbeten var klara för ett tag sedan. Ukraina har det beviljat.
MEN Ukraina måste också konstant, under fyraårsperioden, uppfylla krav och villkor. De har ingen jättebetalning att använda fritt, utan allt betalas i etapper, ofta öronmärkt och ofta med västliga controllers. Men om inte det totala stödet annonseras så kommer marknaden aldrig att tro på Ukraina.marknaden måste veta hur stort stöd Ukraina får för att kunna känna trygghet i sin bedömning. Sen är det Ukraina som måste leverera de nödvändiga stegen för att få utbetalt.
Initialt måste Ukraina stabilisera statsfinanser och finanssektor. Förmodligen omförhandla en del utlandsskulder också. Därefter kommer energisektorn (där jag är en liten del och genom vilken jag ibland har tillgång till förhandsinfo) och reformer av statsapparaten och statliga företag.
Inom energisektorn, där mycket av moderniseringen finansieras genom EBRD och liknande, används nästan alltid ett västerländskt företag som "grant writer", dvs en objektiv part som utvärderar, undersöker och bestämmer om vilka satsningar som ska få hjälp. Ukraina har ofta en mycket liten del där (då korruption och inkompetens tyvärr ofta sitter högt uppe i bolagens ledning).
Ungefär så.