2014-12-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Du kan betala för alla du vill ha hit då, jag gör inte det!
Gärna bara jag slipper betala för såna som du...Släng ut alla rasister och ge pengarna till stackars tiggare. Dom har iallafall en sund människosyn.
Citera
2014-12-15, 23:02
Bannlyst
Zionism betyder rätten för staten Israel att existera. Jag tror du tyvärr har rätt. Jag är norrlänning, och när en lönnfet skåning som Björn Söder attackerar de svenska samerna blir jag upprikigt på dåligt humör.

Jag kan inte ens förstå hur man kan uttala sig så jävla dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Hur går detta ihop med SD:s vurmande för zionismen? Kanske blir minskade bidrag från Israel inför extravalet?

http://www.dn.se/ Scrolla för rubrik

Tokrubrikerna duggar tätt nu - lär väl kosta ett par tusen röster.
Senast redigerad av Taff 2014-12-15 kl. 23:10.
Citera
2014-12-15, 23:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Ja, jag tycker jag briljerar.
För snart fyrahundra år sedan tillhörde Skåne och Halland med flera inte Sverige utan Danmark, och det var överstyret från Stockholm som definierade att områdena skulle vara svenska, genom militära erövringar.
Den etniska svenskheten följer alltså per definition den militära erövringen och Roskildefreden

Eftersom Björn Söder med flera (inklusive sjukskrivne) i ledande ställning inom SD (inklsuive sjukskrivne) talar med klart sydländsk urgelgurgelbrytning av dansk valör, och man studerar den danska politiska utvecklingen samt den tyska så ser man tydligt att det är fråga om ett subversivt militärt övertagande av landet söderifrågn från gamla danska områden. Ingenting annat.
Tydligen fungerade inte din "militära erövrings-teori" vare sig på Norge eller Finland. Det kanske du redan har förstått? Sålunda kanske du också förstår att en militär erövring inte bara kan sluta på ett ett sätt för den etniska grupp som bebor det erövrade landet och att det verkligen finns etniska norrmän och finnar. Åk dit och hälsa på dem och passa på och fråga dem, så kanske du fattar!
Citera
Medlem
Tornedalningar, samer, judar och jämtlänningar är tydligen inte svenskar längre ..fattar ni hur idiotiska ni framstår, som ens påstår detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Det han egentligen ville säga var att judar är svenskar men att de inte är etniska svenskar. Frågan är varför en individ från ett parti som vill tvätta bort rasiststämpeln säger någonting sånt?

Jag tror inte Björn Söder syftade på "etniska svenskar", i och med att han även pratade om en "öppen syn på svenskhet". En kurd som kommer hit och anammar svensk kultur och svensk identitet skulle kunna bli "svensk" enligt Söder. Detta är rimligen inte en "etnisk svenskhet" han pratar om.

I slutändan är begreppet "svensk" väldigt luddigt och därmed öppen för många olika tolkningar. Söder är vidare väldigt otydlig med vad för slags "svenskhet" han egentligen talar om, vilket gör det väldigt lätt för hans politiska meningsmotståndare att göra den minst fördelaktiga möjliga tolkningen av hans uttalande. Politiskt sett otroligt klumpigt, orutinerat och märkligt.
Citera
2014-12-15, 23:04
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Skåneaffären

Skåneaffären 1332 kallas en händelse i Danmarks och Sveriges historia då kung Magnus Eriksson av Sverige köpte Skåne, Blekinge, Lister och Ven av ( Johan av Holstein) Danmark för 34 000 mark silver. Affären verkställdes genom en överenskommelse den 4 november 1332 i Helsingborg.

De enda häradena som blev kvar under danskt styre var Bjäre och Norra Åsbo. Dessa samt en liten del av Halland köptes 1341.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5neaff%C3%A4ren

Som sagt Skåne har tillhört Sverige redan innan 1658. Vi tog tillbaka det stöldgods Valdemar Atterdag stal från Sverige.
Senast redigerad av freeriderXII 2014-12-15 kl. 23:07.
Citera
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nej, Sverigedemokraterna är skapade som en whitewash-organisation från den grovt kriminella brottsligheten i södra Sverige, mestadels inom narkotikahandeln och skattebrottslighet/bidrags-/försäkringsbedrägerier.
Man använder invandringspoltiken som murbräcka, ingenting annat.

Källa på det, tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Skulle du åkt och bosatt dig i USA och skaffat barn med en annan svensk, hade då era barn blivit amerikaner. Varför skulle inte vem som helst få kalla sig svensk? Det är inte precis Gud som ritat kartan och dragit gränser....

Därför att svensk redan är upptaget i egenskap av de etniska svenskarnas samlingsnamn. Det är hela felslutet i den här debatten, att man har namngivet alla med svenskt medborgarskap med samma benämning som de som tillhör den etniskt svenska folkgruppen.

Till skillnad från amerikan är svensk en benämning som inte bara anspelar på medborgarskap utan även etnicitet. Men okej, om det nu bara är det geografiska levnadsområdet vi ska ta hänsyn till; är det då inte okej att kalla alla vita medborgare i USA för indianer?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Zionism betyder rätten för staten Israel att existera. Jag tror du tyvärr har rätt. Jag är norrlänning, och när en lönnfet skåning som Björn Söder attackerar de svenska samerna blir jag upprikigt på dåligt humör.

Var och när har han attackerat samerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Tornedalningar, samer, judar och jämtlänningar är tydligen inte svenskar längre ..fattar ni hur idiotiska ni framstår, som ens påstår detta?

Vi klipper av er bara om detta fortsätter , ni är inte våra talmän heller.
Citera
2014-12-15, 23:05
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, men nu finns gränserna där och Sverige är inte USA. Lev med det. Och skippa gud...
Jag skippade ju Gud, genom att distansera en ev sådan gestalt från diskussionen. Hen har alltså inte ritat några landsgränser.

I Sverige har vi lagar och förordningar som ger alla medborgare rätt att vara på många olika sätt och ändå vara svenska. Och oavsett om Söder har en poäng, så är det inte en politikers uppgift att framhäva olika folks olikheter och massa käbbel om olika nationer. Allt är upp till var och en att avgöra.
Han seglar på djupt vatten..
Citera
2014-12-15, 23:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Men det gjorde han ju inte. Han sa ju att det är upp till dem hur de vill betrakta sig - som samer, svenskar eller både och. Kan det bli mer flexibelt och tolerant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in